A jga tudomnya
2006.10.23. 19:09
6. Prmn-viprjj-viklp-nidr-szmritjh.
6. ... helyes tuds, ... tves tuds, ... fantzia; kpzelet, ... alvs, ... (s) emlkezet
6. Ezek: a helyes tuds, a tves tuds, a kpzelds, az alvs s az emlkezet.
Az tszrs osztlyozs felletes vizsglata ismtelten igen furcsnak tnhet, azonban a mlyrehatbb tanulmnyozsbl ki fog derlni, hogy az az osztlyozs tkletesen tudomnyos. Ha mentlis letnket tartalmra vonatkozan elemezzk, akkor azt vesszk szre, hogy nagyon vltozatos s sok kpbl tevdik ssze, azonban ezen kpek kzelebbi tanulmnyozsbl rjvnk arra, hogy mindet az ebben a sztrban felsorolt t nagy alcmbe lehet osztlyozni. Mieltt mindegyikkel kln foglalkozunk a kvetkez t sztrban, igyekezznk ltalban megrteni az osztlyozs alapjul szolgl rendszert.
Prmn s viprjj tartalmazza mindazon kpeket, amelyeket a kls vilg trgyaival, az rzkszerveken t ltrejv kzvetlen rintkezs valamilyen fajtja alakt ki. Viklp s szmriti tartalmazza az elmnek mindazokat a kpeit s mdostsait, amelyek brmilyen kzvetlen klvilgi kapcsolat nlkl jnnek ltre. Ezek az als elme fggetlen tevkenysgnek eredmnyei, azoknak az rzkelseknek a felhasznlsval, amelyeket az elme mr korbban sszegyjttt s trolt. Szmriti, vagy emlkezet esetn ezeket az rzkelseket az elme hsgesen reproduklja, vagyis abban a formban s rendben, ahogyan azok az rzkszerveken t mr korbban rkeztek. Viklp, vagy kpzelet esetben pedig ezeket az rzkelseket, az elmben lv rzkelsi anyagbl, brmilyen formban s rendben reproduklja. A kpzelet ezeket az rzkelseket brmilyen egybehangz, vagy nem egybehangz formban s rendben kombinlhatja, azonban az rzkelsek kombihlsnak ereje az akarat ellenrzse alatt van. Az lom llapotban az akarat nem ellenrzi ezeket a kombincikat s azok a tudat eltt rendszertelen, fantasztikus s gyakran abszurd kombinciban jelennek meg, amelyeket bizonyos mrtkig a tudatalatti elme kvnsgai befolysolnak. A magasabb n, akaratval s rtelmvel, mintegy a tudat kszbe mg vonult vissza. Az als elmt az aggyal sszebonyoldottan hagyva, azonban megfosztatlan az rtelem sszerst s az akarat ellenrz befolystl. Amikor az elmnek mg ez a maradka is visszahzdik az agytudat kszbe mg, akkor lomtalan vagy nidr alvs kvetkezik be. Ebben az llapotban az elmben nincsenek mentlis kpek. Az elme sajt skjn folytatja tevkenysgt, azonban kpei nem vettdnek a fizikai agy kpernyjre.
Ezutn az elbbi megllaptsok fnyben vizsglja meg a tanulmnyoz a sajt mentlis tevkenysgt. Vegye szemgyre a nevekkel s formkkal dolgoz alsbb konkrt elmje brmely mdostst s llaptsa meg vajon ezen t csoport egyikhez, vagy msikhoz sorolhat-e. Meglepetssel fogja tapasztalni, hogy a konkrt elme minden mdostst lehet ezen beosztsok egyike vagy msika szerint osztlyozni s ezrt ez az osztlyozsi rendszer teljesen sszer. Az is igaz, hogy az elemzskor sok mdostst fogunk sszetettnek s kt vagy tbb csoporthoz tartoznak tallni, azonban a klnfle sszetevik mind beleilleszkednek az t csoport egyikbe, vagy msikba. Ezrt nevezik a vrittiket pnncstjjh-nak, tszrsnek.
Valaki azt is megkrdezhetn, hogy mirt csak az alsbb konkrt elme mdostsait vettk a csitt-vrittik osztlyozsnl szmtsba. Csitt magba foglalja az elme sszes szintjt, amelyek legalsjt a mnomjkosn t mkd alsbb mnsznak nevezik, s amely konkrt mentlis kpekkel, nevekkel s formkkal foglalkozik. Erre a krdsre adand vlasz nyilvnval. Az egyszer ember, akinek tudata az alsbb elmre korltozdik, csak ezeket a konkrt kpeket kpes felfogni, amelyek a fizikai rzkszervek mkdsbl szrmaznak. Az elme magasabb szintjeinek megfelel csitt-vrittik, annak ellenre, hogy hatrozottabbak s lnkebbek s kzvetve fejezhetk ki az alsbb elmn t, tl vannak a felfogson s a szmdhi llapotban foghatk fel csak a sajt skjukon, amikor a tudat tlhalad az alsbb elmn. A szdhk ltal ismert s ltala megrtett csitt-vrittik legalsbb fajtjnak ellenrzsvel s elnyomsval kezddik a jga. A magasabb szinteknek megfelel csitt-vrittik kezelsvel nem lehetne clt elrni, mg ha a kznsges osztlyozssal megkzelthetk lennnek is. A szdhknak vrni kell addig, amg megtanulja a szmdhi technikjt.
Foglalkozzunk most egynileg s egyenknt az tfle mdostssal.
|