A jga tudomnya
2006.12.18. 12:57
16. Tat param purusa-khjter gunavai trisnyam.
16. ... az, ... legmagasabb; vgs, ... a purusa vagy az n tudatossgbl vagy ltal, ... a gunk irnti legcseklyebb vgytl val mentessg.
16. A vgs vajrgya az, amelyben a purusa tudatban megsznik a gunk irnti legcseklyebb vgy is.
Az elz sztrval kapcsolatban rmutattunk arra, hogy a megklnbztet kpessg s a lemonds klcsnsen segtik egymst s vghez viszik a megktttsg alap-okt kpez illzik s ragaszkods fokozatos elpuszttst. Ennek eredmnyeknt a tudat megszabadul t az alsbb vilgokhoz lncol bilincsektl s az egsz folyamat kalvalyban ri el cscspontjt, ami a jga vgs clja. Miutn purusa abban az llapotban megvalstotta igazi termszett s lerzta magrl az anyag igjt, mr nem marad semmilyen vonzdsa a ltezs skjain tapasztalt legmagasabb rend dvssg irnt sem. Teljesen elegend nmagnak s a gunk jtkra alapozd minden vonzds fltt van. Ez az avidj elpuszttsra alapozd vajrgya s annak megrtse, hogy minden magban purusban foglaltatik, vagy hogy purusa mindennek a forrsa, a legmagasabb vajrgya s azt para-vajrgynak nevezik. Ltni fogjuk, hogy ez a purusa-tudatra (ha ezt a szt lehet hasznlni) jellemz para-vajrgya csak kajvalya elrskor jelenhet meg.
Az a tny, hogy a teljes vajrgya csak a purusa-khjti elrsekor fejldik ki, azt jelenti, hogy az alsbb fokokon ugyan lehet, hogy nincs ragaszkods, azonban a ragaszkods magvai megmaradnak. Ez azt jelenti, hogy mg megvan annak lehetsge, hogy a purusa-khjti elrse eltt ismt kifejldik a ragaszkods, ilyen lehetsg nem ltezik e fokozat elrse utn. A Bhagavad-Git jl ismert szlkja (II. - 59.) ezt a tnyt jl fejezi ki: “Az rzkek trgyai, azonban nem az zk fordul el a test nmegtartztat lakjtl; de mg az zek is elfordulnak attl, aki a legfelsbbet megltta”.
|