A misztikus t
Fordtotta Trkfalvy Edit 2006.09.02. 21:04
Van egy bizonyos lmny, amit minden kultra s minden kor irodalmban s vallsos szvegeiben megtallunk. Ez az egysg megtapasztalsa, a misztikus lmny vgtelen sokflesgben. Ez az ntudat klnleges llapota, amiben teljesen megsznt a gondolkozs s csak az abszolt nyugalom csendje marad meg az elmben. Vannak, akik nha belekerlnek ebbe az elmellapotba anlkl, hogy tudnk, hogy hogyan s mirt. Egyszerre mindent betlt csend ll be s ott llnak, mint akit villm sjtott, ezzel a teljesen j lmnnyel szemben. Mert ez mindig j s friss, mg akkor is ha mr tbbszr tltk. ltalban krlbell a kvetkezkppen szmolnak be rla. "Egybefolytam mindennel, ami ltezik. n voltam a vilg s a vilg azz lett, ami n vagyok. A vilgtl val elklnltsgem sztfoszlott s helybe szeretet s egysg lpett; szemlytelen, mindent magba foglal. A gyllet elkpzelhetetlen volt s minden problmm eltnt. Minden j volt." Vagy: "A vilg az volt ami mindig, semmi sem vltozott, csupn n szntem meg ltezni, beleolvadtam minden msba." gy rja le az tlag ember, hogy milyennek ltta a vilgot, amikor ebben a klnleges elmellapotban volt. Ezt "ntelensgnek" neveztk.
Ez olyan llapot, amiben nincsenek problmk s ezrt megnyugtat s kvnatos. gy rzed, hogy egy vagy minden ltezvel, akr a csillagokra nzel, akr szomszdodra gondolsz. Mindenki testvr, akr gazdag, akr szegny, j vagy rossz, bart vagy ellensg, mindennapi szempontbl nzve.
Vannak, akik sokszor gy rzik, hogy Isten eltt llnak; nha mg az istensg kpe is megjelenik elttnk. De szem eltt kell tartanunk, hogy az Isten olyan fogalom, amit mstl kaptunk: Az az Isten, akit a keresztnyek ltnak, klnbzik a hinduktl. Jllehet az Egyetemes Istensget rintetted, a kpe sajt vallsodbl vagy civilizcidbl ered. A misztikus t clja: elrni ezt a tudatllapotot, s a mdszerek ez utn alakulnak ki.
Minden lelki trekvsnl hamarosan vilgoss vlik, hogy nem vagyunk urai alapvet kpessgeinknek, gondolatainknak s rzelmeinknek. St, inkbb gy talljuk, hogy rabszolgi vagyunk ezeknek a kpessgeinknek. Ahhoz, hogy napi letnkben hasznlni kezdhessk rzelmeinket s gondolatainkat, ismernnk kell nmagunkat. Ahhoz, hogy megvltozzunk, elszr tudnunk kell, hogy kik vagyunk. Magunkba kell tekintennk s megltnunk, hogy ott mi megy vgbe. A misztikus munknl ez a kulcsa minden vltozsnak.
Maga a tudatossg is alig szrevehet, lland vltozs. Lehet, hogy a felleten, vagy mlyebb rtelemben vltozni kvnunk; taln beltjuk, hogy letnk nem olyan, amilyennek szeretnnk, de ez nem elg. Erfesztsnek, kvnsgnak itt nincs helye. Bznunk kell a jelen fejlemnyeiben, abban ami percrl-percre jn. El kell engednnk a kvnsgot, a negatvumot, a flelmet. Minden pillanatot a kialakuls folyamatnak kell szentelnnk. A misztikus ton ez nagy fontossggal br. Mindent gy kell venni, ahogy jn, mintha a sznfalak mgl nznnk egy isteni komdit, ahol a sznpadon mindenki velnk egytt spontn, intuitve jtssza a szerept. Lassan megtanuljuk irnytani letnket, mint a karmester vagy sznigazgat, aki nem vesz rszt, nem avatkozik be tlsgosan, inkbb csak befolyssal van mindenre finom, alig szrevehet mdon. Trelmesen, figyelmesen nzzk, vrjuk mi trtnik kvl s bell.
A kznsges akarat itt nem hasznl. Azt mindig a kvnsg s a flelem szli, mindig a gondolat s rtelem fggvnye. Kvl s bell tkzst hoz ltre. Egyszeren nem illik bele a dolgok rendjbe. De van egy msik tnyez, mely inkbb az rzelmekkel, az rzkenysggel van kapcsolatban; egy bizonyos szemlytelen, alaktalan, bels akarat. Itt a lt alaktalan arculatval kerlnk kapcsolatba, ahol minden sszefgg, s ahol bels bejrat nylik a llek fel. Mindannyian nyitva vagyunk a tls birodalom fel, ahol csaknem szemmel lthatan bels kapcsolatban vagyunk egymssal.
Ezt a bels akaratot, vagy jobban mondva szndkot akkor kezdhetjk hasznlni, amikor csend s nyugalom van. A szndk bizonyos mrtkben hasonl a kznsges akarathoz: valami, amit elindtunk, vagy ami irnyt ad s aztn engedjk, hogy munklkodjon a maga mdjn. Megltunk egy lehetsget, valamit amit meg kellene tenni, valamit aminek lennie kellene. Akarjuk, hogy legyen, teljes szvbl az a szndkunk hogy legyen, de ugyanakkor ezt a szndkunkat a lt teljessgnek adjuk t s hatsaira mgle nznk, az eredmny utni vgy minden nyoma nlkl. Ez az igaz imdsg - "Krlek Uram, ha ez egyezik a Te isteni akaratoddal" - emellett a vezrgondolat mellett msra nincs is szksg. Ha meg kell lennie: meglesz. s figyeljk amint bekvetkezik, nha egsz csodaszeren, legtbbszr nem vrt mdon, de tudjuk, hogy van hatsa.
Ltjuk, hogy valaki bajban van s rezzk, hogy itt segtsgre van szksg. De ha meg is tesznk minden tlnk telhett kvlrl, ez nem segt rajta (azaz rendszerint nem – ugye ?). lljunk mell nyugodtan s meditljunk. rezzk t a fjdalmt, nyomort, haragjt, brmi bajt s kvnjunk neki minden jt intenzven s szintn s aztn engedjk el ezt a kvnsgot, adjuk t az istensgnek, ami azt jelenti, hogy ez a kvnsg mr nem ltezik. Ami belle kvetkezik, az mr nem rnk tartozik. Tudjuk, hogy a mi kicsinyes kvnsgaink nem mrhetk ssze az isteni tervvel, gy ht mi csak kvnunk, de nem srgetnk.
Azonban figyeljk, hogy mi trtnik; beren, trelmesen, mg kiss kvncsian is. Mg mskpp is nzhetjk ezt. Engedhetjk, hogy a kvnsg mlyen belesllyedjen a kzs tudatalattiba, ahol jelen van minden ami ltezik, teljesen s osztatlanul.
Egyni akaratunknak nincs helye a lt tervben, de ha ltjuk azt ami van, s szndkunkat aszerint irnytjuk, akkor Isten teremtsben vesznk rszt az birodalmban. Hogy meglssuk azt ami van, ahhoz bks, nyugodt elme kell, nyugodt rzelmek s hit az letben. A hit olyan kellk, mely lassan jn ltre, amint az ntudat mindjobban prtatlann vlik. Termszetesen csak letnk legjobb perceiben vagyunk kapcsolatban nnk belsejvel. Legtbbszr a tkr-vilg napi kzdelmei foglalnak le. De vannak letnkben ritka pillanatok, amikor termszetes llapotunkban vagyunk, egyek a termszettel, az lettel.
Hatalmas er van kznl bell. Ez nem az enym, vagy a tid; ez a prtatlan, l, irgalmas szeretet ereje. Ezt kell hogy rezd, ha meditciban befel fordulsz. Nem foghatod meg, de reagl nma imdra, belefolyik egsz lnyedbe. gy rzed, hogy rbzhatod az letedet, egsz ltedet. Lassan felpted az letbe vetett hitedet olyan bizalmat, amit semmi s senki nem ingathat meg. Ez nem mindig ltszik kls neden, ahol mg az let tengere uralkodik, mely nha nyugodt, nha viharos, de odabenn mlyen az letbe vetett hit uralkodik, mint a kszikla, lted alapjn. Sorsodat annak kezbe helyezed, Aki mindent tud s mindennek ura. leted mindenben az szolglatv vlik. De az ilyen hit nem dicshimnusz (hallelujah). Az az rzsed, hogy ez a hit valban olyan er, mely ha kell hegyeket mozdthat el.
Ha gy nzzk a vilgot, lassan tudatoss vlik bennnk a keletkezs folyamata. Megltjuk, hogy mi megy vgbe a lt mlyn, mieltt valami a felsznre kerl. Megltjuk az ltalnos irnyzatot, minden egyes eset alap okt, s nincs tbb meglepets. Ez bepl a tudatba is, az les, ber figyelsbe s most mr szembenzhetnk az lettel abban a meghatrozott pillanatban s pontosan ott, ahol minden trtnik. Ha nem is tudjuk pontosan, hogy mi lesz, de folytonos, bred megrtssel nzzk ami percrl percre trtnik. Tisztn ltjuk a bels s a kls kzti kapcsolatot, sajt bels ltnk s az gynevezett klvilg kzti sszefggst. Vilgoss vlik, hogy csak egy vilg van, hogy amit bell tallunk, az van kvl is. Ha bell nyugalom van, akkor minden simn megy kvl, de ha bell vihar dl, akkor gy talljuk, hogy mg az gynevezett holt anyag is ellennk fordul.
Aki hisz a karmban, annak klnsen rdekes a karma valdi, l hasonmst megltni ebben a bels-kls-vilg egyttesben. Ltni, amint jnnek a feladatok, megprblni szembenzni velk s elfogadni brmi is jn. jbl s jbl felismerni mily mlyen gykereznek problmink s mily inaktv jelleg az emberi termszet. Tan lenni a bels hangulatok s kls esemnyek kzti finom sszjtkban. Komolyan hozzltni a bonyolult kapcsolatok ris csominak felbontshoz, ami hossz veket, esetleg teljes leteket vehet ignybe.
Megltni, hogy sszes karmnk itt van bennnk, hajlamaink, kpessgeink, bntudatunk, flelmeink, stb. alakjban elcsomagolva. Felismerni azt a tnyt, hogy a bels, valamint a kls ellensgeknek bartokk kell vlniuk, mgpedig sajt meghvsunk alapjn, mg mieltt meglazulna fogsuk a lelknkn. Els kzbl felfedezni, hogy gyzni annyit tesz, mint megadni magunkat az igazsgnak, magnak a valsgnak.
Mindez s mg sokkal tbb az a munka, amit a misztikus t kvetjnek el kell vgeznie. Mindemellett, tennival nincs: nem tenni, hanem lenni, nem akarni, hanem ltni, nem trekedni, hanem szeretni. Vgl pedig, ami a legfontosabb: kitart, trelmes, fggetlen s teljesen ber ntudatunkat arra sszpontostani ami van, magra az letre.
|