A jga tudomnya
2006.09.01. 21:29
SZMDHI PDA
A MEDITCI LTALI RVLET TJA
SZAMDHI PDA
1. Atha Jgnussznm.
1. …. Most, ezennel, … jg(nak), … magyarzat; kifejts (tants).
1. Most a jga kifejtse (tantsa) kvetkezik.
Az ilyen termszet szanszkrit nyelv rtekezs ltalban olyan sztrval kezddik, amely a vllalkozs termszetre vonatkozan ad valamilyen elkpzelst. Jelen rtekezs a jga egyik “kifejtse”. A szerz nem ignyli magnak azt a megjellst, mintha lenne ezen tudomny felfedezje, inkbb csak egyik kifejtje, vagy bemutatja, aki megksrelte nhny sztrba srteni erre a tudomnyra vonatkozan mindazt a tudst, amelyet a tanulnak, vagy a trekvnek ismernie kellene. Patanydzsjli-rl nagyon keveset tudunk. Annak ellenre, hogy nincs rla hatrozottan trtnelminek nevezhet rteslsnk, az akkult hagyomny alapjn ugyanaz a szemly volt, akit Gvind Jgi-nak ismertek s aki Samkarcsrjt beavatta a jga tudomnyba. Abbl a mesteri mdbl, ahogyan a jga-sztrk-ban a jga trgyt kifejtette nyilvnval, hogy nagyon magasrend jga volt, akinek a jga minden terletrl, belertve annak gyakorlati technikjt is, szemlyes tudsa volt.
Mivel a nyugati tanul szmra valamely trgynak sztrk formjban trtn kifejts mdszere klnleges s ltalban szokatlan, mert a szankszkrit nyelvet nem ismeri, taln helynval lenne itt nhny szt ejteni errl a klasszikus mdszerrl, amelyet a rgi blcsek s tudsok a legfontosabb trgyak nmelyiknek kifejtsben alkalmaztak. Szankszkrit nyelven a sztrm fonalat jelent s ennek a sznak az elsdleges jelentse vezetett a msodlagos jelentsre, az aforizmra. Ahogy valamely fzrben egy szl szmos gyngyszemet tart ssze, ugyangy kti ssze az alapul szolgl eszme folytonossga krvonalaiban a trgy lnyeges aszpektusait. Ennek a mdszernek a legfontosabb jellegzetessge a lehet legnagyobb mrtk srts, egyben minden lnyeges aszpektus vilgos kifejtse s a ltszlagos diszkontinults ellenre a bemutatott eszmk folyamatossga. Az utbbi jellegzetessget rdemes megjegyezni, mert nagyon gyakran, a ltszlag kapcsolat nlkli gondolatok megad okfejts rejtett “fonalnak” felfedezse irnyba tett erfeszts adja meg sok sztra rtelmnek nyitjt. Emlkezni kell itt arra, hogy a kifejtsnek ez a mdszere ltalban akkortjt volt elterjedve, amikor a nyomtatst mg nem ismertk s a fontos tanulmnyok legtbbjt, a tanulnak kvlrl kellett megtanulnia. Innen szrmazik a vgskig trtn srts szksgessge. Termszetesen semmi lnyegeset nem hagytak ki, azonban kmletlenl kivgtak mindent, amelynek ismerett a tanulktl elvrtk, vagy amit knnyen kikvetkeztethetett az sszefggsekbl.
A tanulmnyoz gondos munka kzben fog rjnni arra, hogy az elmleti s gyakorlati tuds milyen hatalmas mennyisgt sikerlt a szerznek ebbe a nagyon kis rtekezsbe beptenie. Egyik vagy msik helyen vz formjban minden szksges meg van adva a tma megfelel megrtshez. Azonban a tanulmnyainak a szksges tuds testt ki kell snia, megfelelen elksztenie, megrgnia s megemsztenie, mieltt teljesen s alaposan megismern a trgyat. A modern tanulmnyoz szmra a sztra-mdszer szerinti kifejts szksgtelenl homlyosnak s nehznek tnik, azonban ha elvgzi a trgy elsajttshoz szksges munkt, meg fogja rteni annak flnyt a tl knny modern bemutatsi mdszerek fltt. A szavakkal s gondolatokkal val kzdelem szksgessge s rejtett rtelmk kissa, kibontsa a tuds igen alapos elsajttst biztostja, s ekzben kifejleszti az elme erit s kpessgeit, klnsen azt a nlklzhetetlen kpessget, hogy sajt elmjbl ssa ki, a mlyebb rekeszeiben elsott tudst.
Azonban mg ez a kifejtsi mdszer igen hatkony, megvannak a visszahz eri is. A f htrnya, hogy a trgyban nem teljesen jrtas tanulmnyoz nehzsgekbe tkzik a helyes jelents megtallsban. Nemcsak hogy rvidsge miatt sok sztra megrtst nehznek fogja tallni, hanem nhnyat kzlk teljesen flrerthet s ezrt remnytelenl tvtra juthat. Emlkeznnk kell arra, hogy valamely jga-sztra-szer rtekezsben sok sz mgtt egy-egy teljes gondolatkr van, amelynek a sz csupn szimbluma. A sztrk igazi jelentsgnek megrtshez teljesen ismernnk kell ezeket a gondolatkrket. A nehzsg csak tovbb fokozdik, ha a szankszkrit szavakat olyan msik nyelvre kell lefordtani, amely nem tartalmaz pontosan egyenrtk szavakat.
Akik ezeket az rtekezseket rtk mester-elmk voltak, az ltaluk kezelt trgy s nyelv mesterei. Bemutatsi mdszerkben nem lehet hiba. Azonban azoknl, akik ezeket az rtekezseket tanulmnyozzk, nha vltozsok kvetkezhetnek be a szavak rtelmezsben s a gondolkodsi mdjban. Ez a tny viszont nhny sztrnl a flrerts s a flrertelmezs vgtelen termszet rtekezseknl az ilyen flrerts taln nem szmtana olyan sokat, azonban a nagymrtkben technikai s gyakorlati tanulmnyoknl, mint pldul a Jga-Sztrk esetben, az ilyen flrerts nagy bonyodalmakhoz s mg komolyabb termszet veszlyekhez is vezethet.
A komoly tanulmnyoz szerencsjre a jga mindig l tudomny volt Keleten s az l szakrtk megszaktatlan folytonossgval rendelkezett, akik ennek a tudomnynak az alap-igazsgait folytonosan sajt ksrleteikkel s tapasztalataikkal igazoltk. Ez nem csak azt segtette el, hogy letben s tisztn tartsa a jga kultra hagyomnyait, hanem hogy fenntartsa az ebben a tudomnyban hasznlt szakkifejezsek rtelmt megfelelen szabatos s vilgosan meghatrozott formban. Valamely tudomny csak akkor hajlamos arra, hogy belevesztse magt az olyan szavak mocsarba, amelyek elvesztettk rtelmket s a tnyleges tnyekkel val kapcsolatukat, amikor teljesen elszakad a gyakorlati alkalmazstl.
Mikzben a trgyat sztrk formjban bemutat mdszer kivlan alkalmas a gyakorlati s haladott tanulmnyoz szmra, alig tagadhat, hogy ez nem egszen illeszkedik modern viszonyainkhoz. Akik a rgi idkben tanulmnyoztk ezeket a sztrkat, knnyen hozzfrhettek a tudomny tantihoz, akik a srtett formban megtestestett tudst kidolgoztk, s akik azutn kitltttk a tanulmnyoz szmra a hzagokat, s gyakorlati tmutatst adtak. Ezeknek a tanulmnyozknak elegend szabad idejk is volt ahhoz, hogy gondolkozzanak, meditljanak s kissk maguknak az rtelmezseket. A modern tanulmnyoznak, aki a jga-filozfinak csupn elmleti tanulmnyozsa irnt rdekldik s nem gyakorolja azt hozzrt tant vezetse mellett, ezen lehetsgek egyike sem adott s a trgy megfelel megrtshez kidolgozott s vilgos kifejtsre van szksge. Olyan kommentrra van szksge, amely nemcsak a nyilvnval jelents megmagyarzst clozza, hanem az ltala ismert s knnyen rthet fogalmak kifejezseiben hasznlt szavak s szlsmdok rejtett jelentst is. Eledelt a tanulmnyoz nem “pirula” formjban, hanem nagyban, s ha lehet zletes formban kvnja.
|