A jga tudomnya
2006.09.01. 21:37
5. Vrittjh pnycstjjh klistklisth.
5. ... az elme mdjai, mdostsai vagy mkdssel, ... tszrs; tfle, ... kincs, ... (s) nem kincs.
5, Az elme mdostsai tflk s ezek fjdalmasak vagy nem fjdalmasak.
A jgatechnika lnyeges termszetre utals utn a szerz a vrittik osztlyozsval folytatja. Ezeket ktfle mdon osztlyozza. Elszr az rzseinkkel kapcsolatban, hogy vajon jellegkben fjdalmasak, kellemesek vagy kzmbsek s msodszor, a tudatunkban ltrehozott prtyj termszete szerint.
Elbb vegyk tekintetbe ezen vrittik rzseinkre gyakorolt visszahatst. Patannjali szerint ez a visszahats fjdalmas, vagy nem fjdalmas. Az elme mdostsainak osztlyozsban ez furcsa mdnak tnik a felsznes tanulmnyoz szmra. Termszetesen vannak bizonyos kzmbs jelleg mdostsok, amelyek nem okoznak elmnkben semmilyen kellemes vagy knos visszahatst. Ha pldul stls kzben egy ft ltunk, akkor az csupn olyan rzkels, amely nem okoz semmilyen kellemes vagy fjdalmas rzst bennnk. Az elmnk vltozsait eredmnyez rzkelsek tlnyom tbbsge ilyen semleges jelleg. Ezeket ‘nem-fjdalmas’-knt osztlyoztk.
Azonban vannak az elme ms mdostsai is, amelyek kellemesen fjdalmas rzst okoznak bennnk. Pldul, ha valamilyen zletes ennivalt zlelnk, vagy szp naplementt ltunk, vagy rzsa illatt rezzk, az hatrozottan kellemes rzst vlt ki bennnk. Msrszt, ha valamilyen szrny ltvnyban van rsznk, vagy a flelem kiltst halljuk, akkor az elme ezt kvet megvltoztatsa hatrozottan fjdalmas kincs. Akkor Patannjali mirt osztlyozta az elme mindezen mdostsait, amelyek valamilyen rzst vltanak ki bennnk, mint fjdalmasakat? Ennek okt a II. 5-s sztrban adjk meg a klsk filozfijval kapcsolatban. Itt elegend lesz annyit megemlteni, hogy a klsk elmlete szerint, - amelyre a jga filozfija alapozdik, - az sszes kellemess fjdalmas tapasztalat, valjban fjdalmas azok szmra, akik kifejlesztettk a megklnbztets kpessgt s nem vaktjk ket el az alacsonyabb let illzii. Ezen illzik ltal okozott tudatlansgunk lttat velnk lvezetet az olyan tapasztalatokban, amelyek potencilis fjdalom forrsok s azrt arra ksztetnek bennnket, hogy azok utn az lvezetek utn rohanjunk. Ha bels szemeink nyitva lennnek, akkor ezekben az lvezetekben mr elre megltnnk a rejtett ‘potencilis’ szenvedst s nem csak akkor, amikor az a szenveds mr ‘aktv’ formban van jelen. Akkor az sszes rzseinket magba foglal tapasztalatok osztlyozsnak igazolst ltnnk s gy elfogadnnk a Raga s a Dvs fjdalmas voltt. A tanulmnyoz szmra ez igen pesszimisztikus letszemlletnek tnhet, azonban ne tlkezzen addig, amg a II. rszben foglalt klsk filozfijt nem tanulmnyozta.
Ha az rzseinkre hat sszes tapasztalatok fjdalmasak, akkor az rzkeinkre nem hat semleges jelleg tovbbi tapasztalatainkat logikus nem - fjdalmasknt osztlyozni. Ezrt ksbb ltni fogjuk, hogy a csitt-vrittik fjdalmas s nem - fjdalmasknt trtn elsdleges osztlyozsa nem ok nlkl val s a jga szempontjbl tkletesen logikus s sszer.
A msik szempont, amely szerint a csitt-vrittiket osztlyoztk, az a csittban ltrehozott prtyj termszete. Az ilyen mdon trtn osztlyozs clja, hogy bemutassa, miszerint az elme terletn lv sszes tapasztalataink mentlis mdostsokbl tevdnek ssze s semmi msbl. Ezrt ezen mdostsok ellenrzse s teljes elnyomsa teljesen kioltja alsbb letnket s elkerlhetetlenl a magasabb tudat hajnalhoz vezet. Ilyen osztlyozs esetn a vrittiket, vagyis a mdostsokat t flekppen llaptjk meg a kvetkez sztrban.
|