Bioritmus
2006.10.23. 18:28
Bioritmus
A bioritmus ertere Gyakran elfordul, hogy rkon vagy napokon t rossz rzseink vannak, "valami nem stimmel", s brmifle indok nlkl ingerlkenyebbek, fegyelmezetlenebbek vagy figyelmetlenebbek vagyunk. Azutn ismt testi s szellemi magaslatra kerlnk, szrnyalunk a mindennapok fltt, semmi sem okoz gondot - mindkt esetben nyilvnval ok nlkl. Ebben a fejezetben szeretnnk megismertetni az olvast a sajtsgos hullmzsok s vltozkonysgok egyik lehetsges okozjval, az ember hromfle bioritmusval. Megmutatjuk, milyen hatssal vannak rnk, s arra is kitrnk, mirt fontos tudnunk rluk, s hogyan kell szmolnunk velk.
A hrom lettem
Az emberi bioritmus eri a megszlets napjtl kezdve hatnak a testre, a llekre s a szellemre. Ezek sznestik a tetteinket, az rzseinket s a gondolatainkat. Nagy elnynkre vlik, ha tudatoss tesszk ezt a sznjtkot az let klnfle terletein, a hivatsunkban, a magnletnkben, elssorban azrt, mert kihatsai tbb szempontbl elre jelezhetk. Mr az kori grg orvosok figyelembe vettk, mikor van betegeiknek "j" vagy "rossz" napjuk. Nyugaton ezt az ismeretet rgen elfelejtettk, majd szzadunkban az jra felfedezk egzotikusnak hangz, latinos nvre kereszteltk: bioritmus. Magyarra fordtva nem mst jelent, mint: lettem vagy az let rverse. Olyan ritmusok ezek, amelyek a szletsnk perctl az letnk vgig elksrnek bennnket a termszetben ritkasgszmba men, szinte mr nehzkesnek tn egyenletessggel, valamely nagyon lass bels ra temre:
a test ritmusa 23 napos, a llek ritmusa 28 napos, a szellem ritmusa 33 napon t tart. Ezek a ritmusok az n. cscsszakaszban idtartamuk felig lassan emelkedve feljuttatnak bennnket a cscspontra. Kzvetlenl a cscsponton a legrvidebb idn bell hirtelen vltanak, s csaknem fgglegesen sllyedve elvezetnek a kiindulpontra, majd a fokozatosan sllyed mly szakaszon t elrik a mlypontot. Onnan visszatrnek ppoly lesen, fgglegesen felfel a kezdethez, ahol aztn a magasba mlybe ingzs jra elkezddik.
A fordulpontoknak mindegyik ritmusnl klns jelentsgk van. Majdnem mindig kritikus idszakot jeleznek, tarthatnak rkig, nha egy napig vagy tovbb. Hatsuk a testre, a llekre s a szellemre kis formtum idjrs-vltozshoz hasonlthat, akrcsak az ervltozsok a teliholdnl. A mlybl a magasba val tmenetet gyakran kevsb rezzk dntnek, mint a magasbl lesllyed mly szakaszt. Valsznleg abbl addik, hogy a mlybl a magasba rt msodik vltnapot mr nhny olyan nap megelzte, amelyen az ember nem volt testileg, lelkileg vagy szellemileg a legjobb formjban.
Ez a hrom ritmus szntelenl befolysol bennnket, rangra s cmre val tekintet nlkl, klcsnsen hatnak egymsra: erstleg vagy gyengtleg, azonkvl szmos ms tnyezvel is klcsnhatsban llnak: egszsgi llapot, kor, krnyezet, stressz stb. A hrom ritmus klcsnsen sznesti egymst s hozzjrulnak a befolysok erstshez, illetve gyengtshez. A test, a szellem s az rzsvilg szigor sszjtknak kvetkezmnye, hogy a hromfle ritmus hatsa nem egyrtelm, s nem mindenkinl ugyanolyan mdon meghatrozhat. Inkbb roppant egyni, milyen szellemi mlypont hat kzvetve a testi llapotra. Viszont a lelki cscspont bizonyos krlmnyek kztt feledtetheti a testi mlypontot.
Mit jelent ht, ha tljutottunk az egyik szellemi cscson? Hogyan jelentkeznek az egyes ritmusok magas vagy mly szakaszai a mindennapokban? Mire figyeljnk a vltozs napjn?
A test bioritmusa (23 napos) A szemlyes testi bioritmus ismerete fleg azoknak az embereknek rdekes, akik valamilyen mdon a testkkel vgeznek munkt vagy a sportban, vagy a hivatsuk rvn, pldul masszrk, tncosok, ptmunksok stb. k jelentsebbnek fogjk rezni a test bioritmusnak hatst, mint msok. A cscsszakaszban rendszerint letersnek s kitartnak rzik magukat, a testi munka fradtsg nlkl sikerl, minden knnyebben megy, s a sportokban is kivlan teljestenek. Befolysolja a vllalkoz kedvket, az energijukat, az nbizalmukat s a btorsgukat. Minden vltnap kritikus idpont a test ritmusban. Egszsgileg esendbbek az emberek, mint mskor, az egybknt gond nlkl megoldott feladataik ilyenkor jval nagyobb figyelmet kvetelnek, az idegek, izmok, zletek sszjtknl nha homokszem akaszthatja meg a fogaskereket.
A szlsznk eltt pontosan ismeretes a test bioritmusa. Tudjk, hogy a 11. nap (vltnap a testi ritmusban) az jszlttek szmra vlsgos idt jelent. E napon gyakrabban elfordulhat hnys vagy ms testi jelensg, gy ez a nap okot ad a nagyobb gondossgra. "Egy hnap elmltval tl vannak a babk a legnehezebbjn" - a szlsznk s a gyermekorvosok ezen vlemnye, bizony, tnyeken nyugszik, ugyanis a kicsik 33 nap utn elszr estek tl mindhrom ritmus cscs- s mly szakaszn, s tlltk a vltnapokat.
A mly szakasz fokozatos erhanyatlst, lecskkent testi ert mutat, a komolyabb trekvsek most hosszabb pihenst kvetelnek. Egy hegymszs a mly szakasz idejn, a msodik vltnap eltt, sokkal tbb energia befektetst ignyel, mint a cscsidszak alatt. ppen a mly szakasz utols napjai volnnak igen alkalmasak a nyugalom s a pihens idejre, hogy j ert lehessen gyjteni.
A llek bioritmusa (28 napos) Ez a ritmus gyakorol dnt befolyst a bels-kls figyelemre s rzkekre, ltalban az rzsvilgunkra, az sztns megrzseinkre s az alkoternkre. Klnsen fontos az olyan hivatsaknl, akik emberekkel foglalkoznak: tanrok, orvosok, polk, lelki gondozk s hasonlk.
A cscsszakaszban az ember rzelmileg rugalmasabb, knnyebben felfedezi az let j oldalait. Nem esik nehezre az letet derltan meglni s kezelni. Akinek szolglatot nyjt foglalkozsa van, azaz pincr, poln vagy lelki gondoz, ilyenkor mutatja a legremekebb formjt, s a pozitv gondolatok erejvel sok jt cselekedhet.
Tizenngy napos tvolsgra - mindig pontosan a htnek azon a napjn, amelyiken szlettnk - a lelki ritmusunkban vltnap kvetkezik be, rvid, de nha zavaros idszak. Az rzsek zrzavara, lelki gondok, bosszankods semmisgeken: ezrt uralja a vltnapokat a megfelel "ghajlat". Taln itt tallhat annak az oka, amirt a vasrnap szletett ember tnyleg a sors kegyeltje, hiszen mindig a vasrnapoktl szmtott 14. napon l t lelkileg vlsgos napot. A vasrnapja viszont gondtalan, mert ltalban semmifle nagyobb kvetelmnynek nem kell megfelelnie (kivve, ha a magnlete nem sikeres, amibl a "vasrnapi stressz" fogalma keletkezhetett). Vagyis a vltnap klnsebb megrzkdtats nlkl mlhat el.A mly szakasz idejn valamivel rosszabbul dolgozza fel az ember a kedveztlen hreket, knnyebben esik levert, flelmektl gytrt hangulatba. Az let sok rtelmetlen dolgt most rzkenyebben veszi tudomsul. Aki engedi, hogy az lett a rossz lelkiismeret kormnyozza, ilyenkor nkntes ldozatt vlhat. Ezekben a napokban, fleg a mly szakasz vge fel, nagyobb nfegyelemre van szksgnk, hogy a pesszimizmusunknak ne nyissunk teret. A lelki mlyponton lv gyerekeknek hibaval vllalkozs prdikcit tartani ilyenkor, ugyanis hasztalan - az egyik flkn be, a msikon ki.
A szellem bioritmusa (33 napos) Ez mindenekeltt a terv szerinti munkt s a szellemi teljest kpessget rinti. Az rintett terletek: logika, megrts, tanulkpessg, elrelt gondolkods, kombincis kszsg s a kls-bels irnyultsg rzke - a sz igazi rtelmben a „llek jelenlte". Klnsen ersen megtapasztaljk ezt a fnn s lenn ritmust brmely szakterlet tanrai, politikusok, szakrtk, jsgrk s rk. Olvasinknak bizonyra j elkpzelseik vannak a szellemi ritmus cscsszakaszainak milyensgrl. Minden rtelemtl fgg cselekedetkben tmogatst lveznek, knnyebben sajttjk el a tananyagot s az informcikat, majd fradtsg nlkl feldolgozzk, s tudjk hasznostani. Jobban tudnak sszpontostani pldul egy tovbbkpzsen, ha a cscsszakaszban ltogatjk, s ilyenkor bizonyosan tbb eredmnyt hoz, mint a mly szakasz 16 s fl napja.
A vltnapok akadlyozzk a szellemi erfesztst. A reakcikpessg nem ll a cscsn. Az utcai kzlekeds minden rsztvevje legyen elvigyzatosabb, mint brmikor, s szembetn tny, hogy ilyenkor csakugyan knnyebben kvetnk el hibt. Ez az idszak gyakran bntja az j ismeretek elsajttst. A legjobb elkerlni most a bonyolultabb feladatokat, illetve az ersebb ignybevtelt, s megvrni a szellemi idjrs-vltozst. Ugyanez rvnyes a 20. s 30. nap kztti idszakra a szellemi ritmusban. A mly szakaszban szellemileg fokozatosan rugalmatlanabb vlunk, rtelmileg hamarabb kimerlnk, ha a feladatok tl knyesek. A tanuls s az elhatrozs rme albbhagy, a flelmek annyira megfoghatv vlnak, mintha csak lteznnek a valsgban.
A mindennapok bioritmusa Aki megrzi magn a sajt bioritmust, rvidesen felfedezi magnak e tuds hasznt is. Nagy elny a gyerekekkel val foglalkozsnl, fleg az iskolkban. Amikor egy iskolai tanulnl a szellemi s a lelki ritmus a mlyponton van, teljesen rtelmetlen j ismeretekkel tmni a fejt. Ha a szlnek szvgye a gyerek jllte, figyeljen annak bioritmusra, s legalbb ezeken a napokon ne terhelje jabb feladatokkal. Amikor a tanrok llnak a mlyponton, alig kpesek ezeken a napokon az ismereteket rtheten s szemlletesen kzvetteni. Figyeljk meg az egyni idszakukat, st, jegyezzk fel a nebulk mlypontjait is, de legalbb vigyzzanak a fordulnapokra! A tapasztalat szerint azok a nevelk, akik figyelnek a dikjaik bioritmusra, nagyobb eredmnyeket rnek el mg az rkk rosszul tanulknl s a problms gyerekeknl is. Taln elkpzelhet, hogy a tanrok s a korrepetitorok csapata egyszer sszefog a j jegyek rdekben, s a munkt a bioritmus alapjn szervezi meg.
A vrosi iskolknak nem esne nehezre a sok osztly egyazon vfolyamaibl a tanulkat a bioritmusuk alapjn sszelltaniuk, azutn ehhez igaztaniuk a tanrendet. A vidki kis iskolk mr legalbb e szakaszok beltsval nagy eredmnyeket rhetnnek el. ppen a diszlexisoknl s az rtelmi fogyatkos gyerekeknl derlt ki a mltkoriban, hogy valsgos lds a bioritmus alapjn vgzett munka. Taln a jv zenjnek tnik, de egy j szmtgpes programoznak legfljebb hromnapi munkjt venn ignybe a sokfle bioritmus programbl egyet gy kialaktani, hogy a dikok szletsi adatainak ismeretben az osztlyok sszelltsa percek alatt paprra vethet legyen, rajta a mlypontokkal, amelyek az osztlyt egyttesen rintik.
Ugyanilyen knyes vllalkozs, de sikert gr, ha megjelljk a bioritmus szerinti kedvez napokat, amelyeken mindenfle vizsga (klnskppen az autvezeti!), llsmegbeszls, plyzat, rtekezlet a fnkkkel s a beosztottakkal, a nehz munkafolyamatok sokkal tbb kiltssal kecsegtetnek. A sportolknl ugyancsak tekintetbe kellene venni minden fontos verseny eltt bioritmusuk cscspontjt.
A bioritmusrl szl korbbi irodalom nha lerja, milyen kvetkezmnyei lehetnek, ha az lettrsnak vagy a kollgknak klnbz a bioritmusuk. Egyes szerzk odig mennek, hogy az egymstl ersen eltr ritmust rossz jelensgnek tekintik a hzassgban vagy a trskapcsolatban. Bizonyra nem egszen helytelen, m ebbl ltalnos kvetkeztetseket levonni nem szabad. Alapjban vve elnys, ha kt ember cscs- s mlypontja sszeillik egymssal, mert ekkor a trsak lnyegesen gyakrabban vannak ugyanazon a hullmhosszon. Mindenkppen belthat, mi trtnik, ha az egyik ember osztozik a trsval a mlyponton. A jakarat s a kpessg, hogy egymst a gdrbl kihzzuk, ugyanakkor meglehetsen ritka kincs manapsg. Amennyiben a ritmusok - egymshoz viszonytva - ppen ellenkezleg futnak, valban nehz a sajt cscspontunk idejn a mlyben lv trsunkat magunkkal vonszolni vagy sztnzni. Msrszrl pedig klcsnsen jobban tudjk egymst a mly szakaszokon tsegteni, ha megvan a j szndk. Hossz tvon nzve bizonyosan az sszhang kzprtke a kedvezbb, mint a kt szlssges eset - akr a nagy, akr a semmifle sszhangnl.
A tapasztalat azt mutatja: mris sokat nyertnk, ha az ilyen „tkos" napokon ismerjk a trsunk lelki grbjt, s azon a bizonyos napon - a szlets napjtl szmtott tizennegyediken - nhny kellemetlen rt kihagyunk az egytt eltlttt idbl. Mint mindig, itt is kzponti jelentsge van a beltsnak s az trsnek. Ha ismerjk a sajt rossz hangulataink, kedlytelensgeink rit vagy a msiknak a mindenkori bioritmushoz tartoz sszefggseit, knnyebb lesz kimozdulni ebbol a helyzetbl. Nem azrt, hogy minden bosszantsnak beugorjunk vagy a felelssget a bioritmusra hrtsuk, hanem azrt, hogy megrtst tanuljunk. Ha tudjuk, mit vrhatunk a trsunk termszettl ilyen pillanatokban, amikor kedlybeteg, nem sszeszedett vagy feledkeny, akkor knnyebb lesz tudomsul vennnk a tulajdonsgait. Az elfogadsnak ez a formja eslyt ad az igazi befogads gyakorlsra a bels mentsgek nlkl: "persze, errl nem tud semmit.. ." Ilyen a minden ok s felttel nlkli elfogads s a szeretet. Csupn ez utbbi szolgl r a szerelem nvre.
Megrts hinyban nincs valdi segtsg. A msik lelkillapotnak flrertelmezse megli a kapcsolatot. A trkpessg csupn az els kicsi lps, a belts viszont fnyt hoz nmagunkba s a trskapcsolatba.
Mindent sszevetve hihetetlenl sokat nyerhetnk a bioritmus ismeretbl, ha az ltalnos szablyokat s az tmutatkat kvetjk:
A sajt bioritmus megismerse akkor rtelmezhet, ha folyton utnanznk s felfedezzk magunknak, kls segtsg nlkl elfogadjuk, s nem mentegetzs gyannt hasznljuk a mindennapokban. ppgy, mint a Hold szakaszainl, az ember bioritmusban sincsenek csak "j" s "rossz" napok. Mindig attl fgg, mennyire tudjuk hasznostani a mindenkori bioritmust. Mindig olyankor, amikor a fontos munkk vagy szndkok idpontjt magunk hatrozhatjuk meg - amelyeknl testileg, szellemileg vagy rzelmileg a magas szakaszban vagyunk/kellene lennnk -, vegyk figyelembe a bioritmust, s azutn irnytsuk a mindenkori szndkot valamelyik kedvez napra. Amikor bizonyos helyzet elnapolhat, mikzben pont a mly szakaszban vagyunk, vagy a fordulpont uralkodik, knnyen rllunk a halogatsra. A jl elksztett dolog - flig nyert gy. A sajt bioritmusunk megismerse alapjban vve mindig szemlyes tapasztalat. Soha nem ltalnosthat. A tudsunk errl csak sajt magunk szmra hasznlhat. Belle semmifle ajnls msok szmra nem levezethet, mert a msik embernek kizrlag az szemlyes bioritmusval kell foglalkoznia. Olykor az egyni szellemi vagy testi cscson megerltetbb minden dolog, mint a mly szakaszban. Kirv esetben, amikor minden grbe a mlyben van, hirtelen teljesen jszeren rtkeljk vagy ltjuk t problminkat, mert hinyzik az er, ami a sajt tleteket s a sajt megrgztt eltleteket, a sajt szellemi vdekez rendszert fenntartja az igazsg ellenre. A bioritmikus mlysg kells kzepn a kvetkez magassg a megknnyebbls, hogy tbb nem kell mindenron a hn hajtott lomkpnket kergetni. Ezt kvnjuk minden embertrsunknak!
|