Shakti Gawain: Az talakuls tja
2007.10.20. 21:26
Shakti Gawain: Az talakuls tja
Egysgbe rendezs
Van egy egyszer egyetemes elv: a vilgmindensgben minden azt akarja, hogy elfogadjk. A teremts valamennyi aspektusa szeretetre s megbecslsre vgyik, s arra, hogy befogadjk.
Az talakuls tjnak kulcskifejezse az "egysgbe rendezs". Egyszeren fogalmazva ez annyit tesz, mint "sszekapcsolni egyetlen funkcionlis egssz". Jelen szvegsszefggsnkben pedig azt jelenti, hogy teljesebben megvalsult lnny vlunk, s mindennapi letnkben a lehet legtkletesebben kifejlesztjk, kifejezzk s megvalstjuk Isten, a vilgmindensg, az let megannyi aspektust. A sikeres fldi let azt jelenti, hogy felvllaljuk s egysgbe rendezzk llati (fizikai), emberi (rzelmi s rtelmi), valamint isteni (spiritulis) neinket.
A fizikai vilgra termszetnl fogva jellemz a kettssg. Vgtelen polaritsokat foglal magban, azaz minden egyes igazsgnak van egy ugyanolyan s egy ellenttes igazsga. Ez az elkpzels - miszerint minden igazsgnak megvan a polris ellentte - paradoxnak s ellentmondsosnak ltszhat, s gy gondolkodsunk szmra nehezen befogadhat, hiszen azt a ks huszadik szzad erteljesen technolgiai, lineris gondolkodsi rendszerei befolysoltk. Ahhoz, hogy megrtsk az egszet, s ne zavarjon ssze az ltalunk ltrehozott dualisztikus vilg, intuitvebb, a jobb agyflteke ltal irnytott, holisztikus nnkbl mertsnk, de csak az, akit nem nyugtalant a tny, hogy az igazsg nha paradoxnak tnik, s ezrt nem rzi knyelmetlennek a polaritsok feltrst.
Minden bennnk lv alapvet energinak potencilisan van egy azzal egyenl, ellenttes prja, amely kiegyenslyozza - ilyen prok a tevkenysg s a ltezs, az ads s kaps, az er s a sebezhetsg. Minl inkbb kifejlesztjk s magunkv tesszk az let ezen bennnk lv ellentteit, annl tudatosabb, egysgesebb s kiegyenslyozottabb vlunk. Az let mindig megmutatja neknk a helyes irnyt, gy segt bennnket, hogy knnyebben kifejlesszk a szksges tulajdonsgainkat.
Ahhoz, hogy az ember teljes mrtkben kiadhassa az energijt, egysgestenie kell annak ellenttes plust. Azt is mondhatjuk, hogy az t az ember tulajdonsgaihoz az ellentteken keresztlvezet. Pldul, csak olyan mrtkben lehetsz igazbl ers, amennyire elfogadtad s magadhoz lelted a gyengesgeidet s a sebezhetsged. Ha mesterr szeretnl vlni, legyl hajland tanulni. S az igazbl blcs elfogadja nnn butasgt.
Legtbbszr nagyon knnyen elfogadjuk s kifejezsre juttatjuk valamelyik polaritsunk egyik oldalt, m a msik oldalval mr nehezen boldogulunk. Valaki pldul knyelmesen rzi magt vezet szerepben, de kptelen elfogadni alrendelt pozcit; valaki ms, taln kvet s nem vezet szerepben rzi magt otthon. Az is elfordul, hogy megllunk a biztonsgos kzpton, mert nem merjk kifejezni egyik vgletet sem - azaz sem vezetni, sem kvetni nem vagyunk kpesek. Ha azonosultunk az egyik oldallal, az let mindig az ellentte fel taszt bennnket. Ha kzpen rezzk magunkat jl, taln egyszer az egyik, aztn a msik irnyba.
Ha szeretnnk bels polaritsainkat egysgbe rendezni, nem tagadhatjuk meg egyetlen rsznket sem, mg azokat sem, amelyek esetleg knyelmetlensget okoznak. Az egysgbe rendezs azt jelenti, kiterjeszkednk azrt, hogy kpesek legynk befogadni ket. Egyes rzseinket, gondolatainkat s energiinkat negatvnak rtkeljk, mg nmagunk s az let ms aspektusait pozitv jelzvel illetjk. Megprblunk megszabadulni a negatvumoktl, s igyeksznk csak a pozitvumokat megtapasztalni. Azonban amit negatvnak neveznk, az csupn az, amitl flnk, vagy amit nem rtnk. Nem akarjuk megtapasztalni. Igyeksznk megszabadulni tle, de ez nem sikerlhet, hiszen rszt kpezi lnynknek s letnknek. A negatv velnk marad.
Az ltalunk "negatvnak" meghatrozott aspektusok blokkolsa rengeteg energit emszt fel, s gy nmagunkat raboljuk meg potencilis ernktl. Ha energinkbl egyre tbbet s tbbet ldozunk arra, hogy "negatv" njeinket lakat alatt tartsuk, megprbljuk: nem tlni azokat az aspektusainkat, amelyeket negatvnak s flelmetesnek gondolunk, elapasztjuk leternket. Valjban belepusztulhatunk abba, hogy az energinkat energink elzrsra hasznljuk!
Az let igyekszik megtantani bennnket arra, hogy ajtt nyissunk, s pillantsuk meg azokat az oldalainkat, amelyektl flnk, amelyeket gyllnk, mert rosszaknak, csnyknak s irtzatosnak vagy ijesztnek tartjuk ket. Az let segt felfedeznnk lnynknek azokat a rejtett aspektusait, amelyekre szksgnk van, amelyeket akarunk s amelyek hinyban valjban nem is tudnnk lni.
Van egy egyszer egyetemes elv: a vilgmindensgben minden azt akarja, hogy elfogadjk. A teremts valamennyi aspektusa szeretetre s megbecslsre vgyik, s arra, hogy befogadjk. gy, brmely kpessg vagy energia, amelynek tlst vagy kifejezst nem tesszk lehetv, folyamatosan fel fog bukkanni bennnk vagy krlttnk, egszen addig, amg el nem ismerjk sajt rsznkknt, amg el nem fogadjuk, be nem ptjk szemlyisgnkbe s letnkbe.
Ha pldul arra tantottak, hogy helytelen s rossz dolog kifejezst adni haragunknak, s soha nem is tettk ezt lehetv nmagunk szmra, rengeteg harag gylik fel bennnk. Vgl robbanssal tr ki bellnk, depressziss tesz, vagy hozzjrul egy fizikai betegsg kialakulshoz. Hasonlkppen, azt is megfigyelhetjk, hogy haragos embereket vonzunk magunkhoz, taln trsunk vagy az egyik gyermeknk lesz nagyon haragos termszet. m ha megtanulunk kifejezst adni haragunknak megfelel s konstruktv mdon, az megerstheti s gazdagthatja letnket. Valsznleg a krlttnk lvk sem lesznek tbb olyan haragosak.
Brmi, amit nem szeretsz, visszautastasz, s megprblsz elmeneklni vagy megszabadulni tle, makacsul melletted marad. Mindenhov kvetni fog, s egyenesen az arcodba repl. lmainkban is ldzni fog, Problmkat okoz az letedben, valamennyi kapcsolatodban, egszsgedben, anyagi helyzetedben egszen addig, amg hajland s kpes nem leszel szembeslni vele, elismerni, s nmagad rszv fogadni. Ha ezt megteszed, nem lesz tbb problma. Nem lesz komoly gy. Nem fogja tbb meghatrozni az letedet. Vlasztsok s lehetsgek egyre szlesebb sklja nylik meg eltted.
Hogyan is kezdjnk bele valjban az egysgbe rendezsi folyamatba, amelyet itt lertam? Errl szl a kvetkez fejezet.
Shakti Gawain: Az talakuls tja
A bennnk lak N-ek felfedezse
Tny, hogy minden egyes szemlyisgben sok klnbz a1-szemlysg vagy n van. Bels konfliktusaink s ellentmondsaink jobb megrtshez ezeket kell tudatostanunk.
Modern, civilizlt felnttek lvn, elvrjuk nmagunktl, hogy racionlis s kvetkezetes mdon viselkedjnk s ljnk. Tny azonban, hogy rzseink s viselkedsnk gyakran meglehetsen kvetkezetlenek, egyik rrl vagy naprl a msikra. Pldul, taln egszen tisztnak s magabiztosnak rezzk magunkat egy pillanatban, a kvetkezben azonban tkletesen mskpp - bizonytalannak, zavartnak s vdtelennek. Tovbb, gyakran lnk meg bels konfliktust, tudatosan vagy ntudatlanul. Taln valamely rsznk radiklis vltozst akar az letnkben ltrehozni, azt akarja, hogy feladjuk munknkat vagy megszaktsuk egy kapcsolatunkat, mg egy msik rsznk a dolgok eddigi rendjhez ragaszkodik. Lehet egy rsznk, amelyik kemnyen akar dolgozni s sikeress akar vlni, mg egy ezzel konfliktusban ll rsz pihensre vgyik, s nem akarja tlsgosan komolyan venni a dolgokat.
Tny, hogy minden egyes szemlyisgben sok klnbz a szemlyisg vagy n van. Bels konfliktusaink s ellentmondsaink jobb megrtshez ezeket kell tudatostanunk. A tudatpts folyamata magban foglalja a sok bens nnk megismerst s egyenslyba hozst, valamint beillesztsket szemlyisgnkbe.
A vilgmindensg vgtelen szm alapvet minsgbl, energibl s archetpusbl ll. Spiritulis lnyekknt, mindegyiknk a makrokozmosz mikrokozmosza - darabokat tartalmaz mindenbl, ami az univerzumban ltezik. Amikor fizikai testbe szletnk, lehetsgnk nylik mindezeket az energikat kifejleszteni s kifejezni emberi szemlyisgnkben.
A szemlyisg kialakulst valahogy gy lehet elkpzelni, mint egy hagyma klnbz leveleit. A magban ott van elemi spiritulis lnynk, a ptllagos rtegek e mag kr nvekednek, amikor megtapasztaljuk a vilgot, s elkezdjk kipteni a benne val mkds mdjait. A szemlyisg azon rtege, amely elsknt fejldik ki a lnyegi mag krl, a gyermek. A gyermek mindvgig igen kzvetlenl kapcsoldik a spiritulis nhez, gy rendkvl tudatos s rzkeny, feltnen erteljes s magnetikus jelenlte van.
Fizikai szinten a cspp gyermek tkletesen gymoltalan, srlkeny s fgg helyzet. Tllsnek rdekben maghoz kell vonzania desanyja, a csald, s/vagy ms krltte lv emberek szeretett s gondoskodst. gy aztn ksrletezni kezd, klnfle mdokon fejezi ki nmagt, hamarosan felfedezve, hogy melyik kifejezsi md hozza a legjobb eredmnyt. Lehet, hogy rjn, a mosolygs s a ggygs szeretetet s melegsget hoz, ha pedig valami knyelmetlen a szmra, a srs szintn meghozza a szksges figyelmet. Tapasztalhatja azt is, hogy ha srst figyelmen kvl hagyjk, esetleg meg is bntetik rte.
Ahogy a gyermek nvekszik, tovbbra is energik s viselkedsek szmos formjval ksretezik. Megfigyeli a szleit, ms szemlyeket a krnyezetben, s utnozza ket. Azokat a viselkedseket, amelyekkel elismerst s jutalmat r el, illetve amelyek lehetv teszik, hogy elkerlje a bntetst vagy a magra hagyatottsg fjdalmt, bepti szemlyisgbe, ezekbl lesz a "hagyma" egy jabb rtege. Azokat az energikat s megnyilatkozsokat, amelyek rosszallst vltanak ki, amelyeket a kls vilg nem rtkel, amelyek hatsra kellemetlen figyelem ri, pldul, hogy kritizljk, nevetsgess teszik vagy megbntetik, vgl kitrli vagy elfojtja, s azok gy nem vlnak a kls szemlyisge nyilvnval rszeiv. Azonban br a mindennapi szemlyisgbl ki lehet ket irtani, ezek a kifejezsek nem felttlenl semmislnek meg. Inkbb httrbe szorulnak s kialakulatlanok maradnak, esetleg vatlan pillanatokban bukkannak el.
A gyermekkor tovbbi rszeiben, a kamaszkorban s a felnttkorban is megy tovbb a folyamat, amelynek sorn kialaktjuk s kifejezzk lnynk bizonyos aspektusait, mg msokat elnyomunk vagy megtagadunk. Azok az energik, amelyeknek legszvesebben adunk kifejezst, elemi nnkk vlnak - a szemlyisg dominns rszv. Elemi nnkkel szorosan azonosulunk, s azt gondoljuk, hogy egyek vagyunk vele. Amg tudatoss nem vlunk a szemlyisgfejlds e folyamatban, tnylegesen elemi nnk irnytja az letnket.
A csaldomban pldul nagyra rtkeltk az intellektulis keresst, s pozitv figyelemmel jutalmaztk azt. Ennek ksznheten n racionlis, mvelt elemi neket alaktottam ki. Anym ers szerepmodell volt a szmomra, mivel õ maga is igen erteljes, vllalkoz szellem s karrierjt sikeresen pt asszony volt. gy n az vhez hasonl - ers, kpzett, dolgos s kockzatvllal - elemi neket fejlesztettem ki. Mivel szleim hromves koromban elvltak, s az anymnak dolgoznia kellett, nagyon korn kialakult bennem a felelssgrzet s a fggetlensg kpessge. rzkeny gyermek lvn, t tudtam rezni szleim (s msok) rzelmi fjdalmt, s megprbltam tmasz nyjtani nekik. gy mg fiatal lnyknt, a gondoskod anyai energia is ers, elemi nemm vlt.
Az, ahogy magunkat ismerjk, illetve az, ahogy valaki, aki jl ismer, ler bennnket, ltalban elg pontos kpet ad elemi neinkrl. Ha magamat fiatal felnttknt le kellett volna rnom, valsznleg az intelligens, felelssgteljes, komoly, kifel fordul (ez az, amit a pszicholgia gy nevez: extrovertlt - A szerk.) s gondoskod jelzket hasznltam volna.
Elemi neink nagyon ers, vals energik. Olyanok, mint bennnk lakoz emberek, akik szinte minden dntst meghoznak szmunkra. Mgttes cljuk a lnynk mlyn l srlkeny gyermek-energinak a megvsa s vdelme. Ez a "hagyma" els rtege. ltalban kevss vagyunk tudatban annak, hogy l bennnk egy srlkeny gyermek, s viselkedsnk gykere nagyrszt abban az ntudatlan igyekezetben tallhat, hogy megadjuk e gyermeknek, amire szksge van, s megvjuk a srlsektl. Azzal sem vagyunk tisztban, hogy elemi neink klnll energik. Olyan nagy mrtkben azonosultunk velk, hogy azt gondoljuk, egyek vagyunk.
Elemi neink taln szemlyisgnk s idnk kilencven szzalkt elfoglaljk (vagy mg tbbet); m ezek az nek mg gy is csak rszei annak, akik valjban vagyunk. Az elemi nek az ltalunk megtallt legjobb mdjai lettek a tllsnek, s a csaldunkban, valamint a kulturlis krnyezetnkben val sikeressg elrsnek. Ezek azok az energik, amelyekkel a leghatkonyabban tudtuk kielgteni korai szksgleteinket.
Szmos egyb, elemi neinktl gyakran igen klnbz, azokkal ltszlag ellenttben ll energink is van. Ezeket a mltban elhanyagoltuk vagy elfojtottuk, mivel nem tudtk meghozni szmunkra azt a figyelmet s elismerst, amelyre vgytunk, vagy mert tnylegesen rosszallst, bntetst vltottak ki a csaldunkbl, tanrainkbl vagy a kzssgbl, amelyben ltnk. Mivel ezek az energik ennek ellenre termszetes rszei lnynknek, nem hagynak el bennnket csak azrt, mert nem juttatjuk ket kifejezsre. Bennnk maradnak, mlyen szunnyadva, vagy taln olyan pillanatokban trve utat maguknak, amikor elemi neink nincsenek szolglatban. Ezek az elfojtott vagy kialakulatlan energik a mi megtagadott neink.
Az n esetemben, mivel elemi neim komoly, felelssgteljes, kemnyen dolgoz nek, megtagadott energiim gondtalanok, vidmak s jtkosak. Mivel n ersen "tevkeny" vagyok, egy kevsb kialakult energia bennem az a kpessg, hogy ellaztsak s egyszeren csak "legyek".
Megtagadott neink legalbb olyan fontosak szmunkra, mint elemi njeink. Õk kpviselik lehetsgeinket a kiterjeszkedsre, fejldsre s nmagunk j mdokon trtn kifejezsre. Nem negatvak, holott elsre taln annak tnnek. Lehet, hogy a hossz idn t tart elfojts kvetkeztben kiss eltorzultak. gy amikor megismerjk lnynk valamely megtagadott njt, elsre igen negatvnak s ijesztnek tallhatjuk. m ha sikerl jobb kapcsolatba kerlnk vele, ha kifejezshez juttatjuk s megrtjk, ltni fogjuk, hogy ez egy eredenden pozitv, termszetes kpessg; amely szksges jlltnkhz s teljessgnkhz.
Pldul, ha nagymrtkben azonosulsz egy kedves, belt, szeretetteljes elemi nnel, knnyen rjssz, hogy az egyik megtagadott ned 'ennek szges ellentte - nz, s nem trdik msokkal. Ezek a tulajdonsgok ktsgtelenl rettent negatvnak tnnek, s azon tprengsz, "Mirt akarnm kifejleszteni s felvllalni ezt a rszemet? Nem akarok nz lenni, s nem gondolni msokra. Valjban szeretnk tkletesen megszabadulni ettl a rszemtl."
m egyetlen rszedtl sem szabadulhatsz meg. Tagadhatod s elfojthatod, ebben az esetben azonban vgl problmkat fog okozni az letedben. Viszont ha tudomsul veszed s elfogadod, mint nmagad termszetes, emberi rszt, nem lesz mr olyan ijeszt az egsz. Vedd fontolra a kvetkezt: ha idd kilencven szzalkban az elemi ned gondoskod, belt s adakoz, lehet, hogy mris tl sokat adsz. gy kiapasztod magad, s vgl nem lesz mit adnod.
Ha tl sokat adsz, az igazbl nem j sem neked, sem msnak, hiszen egyenslyvesztett llapotot jelent. Ha kapcsolatot ltestesz az nzs ellenttes tulajdonsgval s felvllalod azt, azaz, ha tisztba kerlsz sajt szksgleteiddel, s gondoskodsz ezekrl - megtallod a szksges egyenslyt. Ha megtanulsz jobban gondoskodni nmagadrl, valjban tbbet tudsz adni msoknak is.
Megtagadott neid felvllalsa nem azt jelenti, hogy tkletesen azonosulsz velk, vagy elemi neid helyre lltod ket. A kett kztti megfelel egyenslyt kell megtallnod, hogy leted mkdkpesebb legyen, te pedig egysgesebbnek s teljesebbnek rezhesd magad.
Az "rnyk" kifejezst is hasznlhatjuk megtagadott neinkrl beszlve. Az rnyk n egy olyan rsznk, amelyet nem ismertnk fel s nem fogadtunk el. Mivel ez az n a rsznk, nem hagyhat el bennnket pusztn azrt, mert megtagadtuk. gy aztn kvet bennnket letnk sorn, mint egy rnyk, amg szre nem vesszk s tudomst nem vesznk rla.
Sokan nmaguk azon aspektusait tagadjk meg, amelyeket az sztns energik jelentenek - azokat, amelyek a szexualitssal s az agresszv mozgaterkkel vannak sszefggsben. Rszben azrt van gy, mert a legtbben nagyon korn megtanuljuk, hogy ezek az erk flelmet s bizalmatlansgot vltanak ki a civilizlt trsadalombl, a tradicionlis valls pedig gyakran eltkozza ket. Mivel azonban ezek az energik erteljes kifejezdsei magnak az leternek - ha megtagadjuk ket, vgl elnyomjuk termszetes leternk nagy rszt. Ezeknek az erknek az elnyomsa - a krnikus stressz egyik kulcsforrsa - vgl rzelmi depresszihoz s fizikai betegsgekhez vezethet. Felvllalva ezeket az energikat, nem kell ket szabadon engednnk zaboltlanul az letnkben. Meg kell tallnunk az egyenslyt ott, ahol kpesek vagyunk elismerni, megbecslni s lvezni neinket, mikzben fenntartjuk azt a tudatossgunkat, amivel odafigyelnk msokra, tiszteletben tartjuk a hatrok s a viselkedsi szablyok szksgessgt.
Kultrnk igen nagy rtket tulajdont az ernek s annak, hogy nmagunkat kpesek legynk fenntartani. Ennek ksznheten sokan nem ismerik el, vagy egyenesen letagadjk, hogy lennnek brmifle szksgleteik. Nehz beismernnk, hogy szksgnk van msok segtsgre, tmogatsra, netn mg vgyunk is r. Szgyenletes dolognak szmt, ha az embernek szksge van valamire, illetve fgg valamitl. Pedig, ha nem tudjuk elfogadni s tudomsul venni szksgleteinket s sebezhetsgnket, a megfelel pillanatban nem lesznk kpesek segtsgrt fordulni msokhoz, nem lesznk kpesek szeretetet elfogadni, s felvllalni embersgnket. Ehelyett, mindenhat, fggetlen s msokkal bizalmatlan elemi neket fogunk kifejleszteni. Ez a problma a hagyomnyos frfi szerepben l frfiakra volt igazn jellemz, de az elmlt vtizedekben egyre inkbb a nk problmjv is vlt.
A fenti helyzet ellenttes plusn azokat tallhatjuk, akik szorosan azonosulnak a szksgletekkel s a sebezhetsggel. Ha ezek a tulajdonsgok vlnak egy szemly elemi njv, akkor az elveszti erejt s fggetlensgt. Az ilyen szemlyisgstruktra azrt alakul ki, mert valaki letnek korai szakaszban felfedezi, hogy az er kifejezse veszlyes, s hatsra kedveztlen brlatban rszeslhet. Biztonsgosabb s knyelmesebb srlkenynek, fgg helyzetnek s passzvnak lenni. Ha az ilyen szemly nem lesz kpes hozzfrni az erejhez, hogy megerstse magt, s gondoskodhasson magrl, ersen kiszolgltatott helyzetbe kerlhet s ldozatt vlhat. Hagyomnyosan ez gyakrabban fordult el a nk krben, de a mai vltoz idkben sok frfi is ezzel a problmval kell hogy szembesljn.
Hogyan hozhatjuk egyenslyba elemi s megtagadott neinket, hogyan rendezhetjk egysgbe ket? Az els s legfontosabb lps elsdleges neink tudatostsa s azonostsa. Ha sajt rszeinknek tekintve ket felfigyelnk rjuk, azzal megtettk az els lpst, hogy levljunk a velk val szoros azonosulsrl, ami korbban valsggal magba szvott bennnket. Br apr lpsnek tnhet ez, valjban rendkvl erteljes. Ne feledjk, hogy a vltozs legfontosabb rsze a tudatossg.
Ha tudatostjuk elemi neinket, kezdnk felpteni egy tudatos egt, szemlyisgnk tudatos rszt. Ez a tudatos ego tud a klnfle nekrl, s segt az egyensly s a harmnia hangszerelsben. Ha elemi neinket jobban megismerjk, az letnkben add vlasztsok sklja is kiszlesedik. Pldul, amikor kpess vltam kemnyen dolgoz, intellektulis energiimat elemi nekknt ltni, kezdtem az egyb lehetsgeket is szrevenni. Nem kell, hogy az let mindig csak kemny munkbl lljon. Amg kizrlag ezekhez a tulajdonsgokhoz ragaszkodtam, abban a hitben, hogy mindig ezeket kell kvetnem, elhanyagoltam ms aspektusaimat.
Ha tudatos egt ptnk fel, amely kpes objektvebben s trgyilagosabban tekinteni az elemi nekre, egyre nyitottabb vlhatunk az elttnk ll lehetsgekre. Ha levlunk az elemi neinkkel val tkletes azonosulsrl, megtagadott energiink beramlanak a ltrejtt rbe. Mivel ez fokozatosan s termszetes mdon megy vgbe, nem rznk mst, mint egyre nagyobb egyenslyt az letnkben. Ha a tudatos ego kifejldtt, az letnk egyre nyugodtabb s nyitottabb vlik, s a korbban megtagadott s elfojtott nekkel mr kzvetlen viszonyba kerlnk.
Ez nem jelenti azt, hogy meg kell prblnunk megszabadulni elemi neinktl. Ellenkezleg, ltfontos rszeink, amelyekre mg mindig szksgnk van! Segtettek a tllsben, s abban, hogy eljussunk az letben oda, ahol most vagyunk. Meg kell ket tartanunk. A tudatos egnk ltal szerzett nagyobb tudatossgunk a tudatos vlasztsok nagyobb skljt nyitja meg szmunkra az letnkkel kapcsolatban. Ahelyett, hogy 95 szzalkban kemnyen dolgoz, felelssgteljes nem irnytan az letemet, s szinte minden dntst õ hozna meg a szmomra, inkbb olyan tancsadm lesz, akiben megbzok. gy fokozatosan kpess vlok gy dnteni, hogy valamivel kevesebbet dolgozom, kevsb leszek felelssgteljes, s beengedem lazt, gondtalan s jtkos megtagadott energiimat, amelyek gazdagtjk az letemet.
Fontos ebben a folyamatban, hogy megbecsljk s elismerjk elemi neinket azrt, amit annak rdekben tettek, hogy gondoskodjanak rlunk. Tudomsukra kell hoznunk, hogy tovbbra is ignyt tartunk rjuk. Taln furcsn hangzik, de az l-szemlyisgek olyanok, mint a valdi emberek. Szksgk van a szeretetre, a megrtsre s a megbecslsre, valamint arra, hogy befogadjk ket. Ha azt rzik, hogy meg akarunk szabadulni tlk, vagy tnkre akarjuk tenni ket, kemnyen visszavgnak, gyakran rdgi mdon. Szabotljk azon erfesztseinket, amelyekkel nvekedni s vltozni akarunk. Minden rsznk fontos, s tudnia kell, hogy meglesz az t megillet helye pszichnkben s letnkben.
Szemlyisgnk sszetett struktrja, valamennyi elemi s megtagadott l-szemlyisge mgtt ott van az eredeti, srlkeny gyermek energija, az, akik mi voltunk valaha. Tudatos kapcsolatunkat taln mr elvesztettk vele, de a gyermek soha nem nõ fel, s nem hagy el bennnket. Mlyen nmagunkban hordozzuk egsz letnkben. Alapveten egsz szemlyisgnk azrt fejldtt ki, hogy gondoskodjon a gyermekrl, beteljestse ignyeit, s megvdje a srlsektl. Paradox mdon, a gyermeket ltalban elssuk szemlyisgk szmos rtege al, s tudatos szinten megfeledkeznk rla. m ntudatlanul a legtbb n folyamatosan a gyermekrl prbl gondoskodni klnfle (gyakran egymssal szembenll) mdokon.
* Az olvas most taln azon tpreng, hogy a sok n gondolata miknt kapcsoldik a tudathasadsos szemlyisg problmjhoz. Tulajdonkppen, mindannyiunkban sok klnbz n vagy l-szemlyisg van. Ugyanakkor, ha valaki komoly srlst vagy traumt szenved letnek korai szakaszban, ezek az energik sok klnbz rszre szakadnak szt gy, hogy alig tartja õket ssze valami, s egymsrl igen kevs, vagy semmi tudsuk nincs. gy, ahelyett, hogy a klnfle nek egy tbb-kevsb integrlt egszknt egytt dolgoznnak, mint ahogy a viszonylag egszsges szemlyisgekben, a tudathasadsos szemlyisg egyik ntl a msikig sodrdik, mintha az ppen egyetlen nje lenne. Szerencsre sokan azok kzl, akik ebben a tudathasadsos problmban szenvednek, meggygyulhatnak terpia segtsgvel.
Tudatossgunk nvekedsvel ltalban felismerjk, hogy bens gyermeknk ignyeit gyakran olyan dolgokkal prbltuk kielgteni, amelyek mr elavultak, korltozott hatsak, taln mg npuszttak is. Pldul, ha egy funkcionlisan nem jl mkd csaldi helyzetben nttnk fel, lehet, hogy olyan vdllst alaktottunk ki, amely megvja a gyermeket a srlstl. Senkit nem engednk kzel magunkhoz rzelmileg. Ksbb tudatosthatjuk, hogy ez a viselkeds meggtolja lnynket, legfkpp pedig bens gyermeknket abban, hogy megkapja azt a gondoskodst s szeretetet, amire vgyik, illetve, amire szksge van. Felnttknt, tudatos egval, dnthetnk gy, hogy ezt a smt megvltoztatjuk, s lesznek olyanok, akik szmra lehetv tesszk, hogy kzel kerljenek bens gyermeknkhz.
Ezen a ponton tudatosan magunkra vllaljuk a folyamat felelssgt. m ehhez meg kell ismerkednnk bens gyermeknkkel hogy megtudjuk, mit rez, mire van szksge. Meg kell tanulnunk tudatosan s hatkonyan trdni vele. Bizonyos rtelemben sajt gyermeki nnk tudatos, gondoskod szleiv kell vlnunk.
Tudatutazsunk egyik legfontosabb s legmlyebb lpse, a bens gyermeknkkel val kapcsolatunk meggygytsa. Mivel a gyermek legmlyebb rsze szemlyisgnknek, kulcsa rzelmi jltnknek is. Amg nincs tudatos hozzfrsnk rzkeny, srlkeny gyermeki nnkhz, s nem tudjuk kifejezni szksgleteit s rzseit, addig nem lesznk kpesek valdi intimitst ltrehozni vagy fenntartani kapcsolatainkban. A gyermek nemcsak mly rzs, de õ az a rsznk is, amely tudja, hogyan kell jtszani, mkzni s lvezni az letet Jtkos gyermekenergink nlkl az let tlsgosan komolly s rmtelenn vlna.
Mivel a gyermek a szemlyisg. els rtege, nagyon szorosan kapcsoldik spiritulis lnyegnkhz. Bens gyermeknk felfedezse s magunkhoz lelse lelknk eltt nyitja meg az utat Bens gyermeknkkel val kapcsolatunk teht kreativitsunk, termszetes blcsessgnk s spiritulis jltnk forrsa.
A bennnk lv szmos nrl s a tudatos ego kifejlesztsnek fontossgrl val megrtsem nagy rszt a dr. Hallal s dr. Sidra Stone-nal folytatott kzs munknak ksznhetem. Õk igen mly megrtssel rendelkeznek az nek pszicholgijrl. A Hang Dialgus mdszere, amelyet al-szemlyisgeink megismersre s megrtsre alkottak, az ltalam ismert egyik legersebb eszkz a tudatossg elrshez. Munkjuk szmos ms szakterlethez is kapcsoldik, s sokat mert ezekbl. Ilyenek pl. a Jung-i analzis, a Gestalt-terpia, a pszichoszintzis, hogy csak nhnyat emltsek. m az õ mdszerk valamelyest elrbb jutott mindezeknl. Szmomra rendkvl nagy segtsget jelentett, mind szemlyes gygyulsi folyamatomban, mind a msokkal val munkm sorn. Hal s Sidra blcs s csodlatos tantk, akik szerte a vilgban vezettek csoportokat s kpzseket. Szmos kitn knyv s kazetta szerzi. A Hang Dialgus - szmos egyb mdszer mellett - igen hatkony mdja annak, hogy felfedezzk s meggygytsuk bels gyermeknket. Manapsg rengeteg tmaszcsoporttag, terapeuta s ms segt szakember dolgozik sajt bens gyermekkkel val kapcsolatn. Az Al-Anon kln csoportokat szervez az Alkoholistk Felntt Gyermekei s ms diszfunkcionlis csaldi szituci ldozatainak szmra. Ezekben a csoportokban kln figyelmet fordtanak arra, hogy a rsztvevk megtanuljk szeretni bens gyermekket s gondoskodni tudjanak rla. John Biadshaw knyvei, szeminriumai s televzis programjai emberek milliinak segtettek abban, hogy megrtsk a bens gyermekkel val trds fontossgt. Lucia Cappachione doktor Bens gyermeked felplse cm kitn knyvben bemutatja, hogyan teremthetnk kapcsolatot bens gyermeknkkel, s hogyan gygythatjuk meg annak segtsgvel, ha nem a dominns keznkkel runk. Egy igen kedves bartom, Tanha Luvaas rt egy gynyr knyvet, Bensõ gyermekem jegyzetei: mindig itt vagyok cmmel, amelyet kln szeretnk javasolni. A knyvet valjban Tanha bens gyermeke rta, s nagy ervel csalogatja el az olvas sajt bens gyermekt. Bens gyermeked felfedezse cmmel nekem is van egy kazettm, ez tartalmaz egy meditcit, amely segt kapcsolatot teremteni vele.
GYAKORLAT Ismerkedjnk meg elemi neinkkel
Ha rzkelni akarod elemi neidet, llts ssze egy listt hat-tz legersebb, legnyilvnvalbb szemlyisg jegyedrl. Ha nem sikerl igazn azonostanod ket, gondolj egy tged jl ismer kzeli bartodra, s kpzeld el, õ hogyan rna le tged. Azutn vesd paprra a jellemzs szavait. Ne lgy tlkezõ, ne rtkeld tulajdonsgaidat sem pozitv sem negatv mdon. Lgy objektv, amennyire csak lehetsges. Ha sszelltottad a listt, vess r mg egy pillantst, s gondold t, vajon ezek alapjn mkdsz elsdlegesen a vilgban? Ha jobban tisztba kerlsz ezekkel, taln azt is tudatostani tudod, hogy legbensbb rzseidet nem felttlenl ezek az nek kpviselik. Pldul, taln vannak agresszv, kifel-fordul, mks elemi neid is, pedig legbell flnknek, szomornak s meglehetsen "krltekintnek" vagy "magnyosnak" rzed magad. Ha eszedbe jut ksbb nhny tulajdonsg, amit a listban nem soroltl fel, jegyezd fel utlag azokat is. Hogyan mkdnek az letedben ezek az elemi nek? Pldul felismered, hogy az egyik elemi ned a "j anya" vagy a "j apa". Ez gy jelenik meg az letedben, hogy nagyon odafigyel s trdik msok szksgleteivel, de elfordulhat, hogy sajt bens gyermekeddel nincs igazi kapcsolata. Most fusd t a sorokat s gondold t, tudod-e az sszes elemi tulajdonsg ellenttt. Kszts kt oszlopot egy lapon, az els oszlopban sorold fel elemi tulajdonsgaidat, a msodikban ezek ellenttt. Ha tbb ellenttes jelz jut eszedbe egy elemi tulajdonsgnl, rd le valamennyit. Ha egy sem, hagyd a helyt resen. Itt van egy plda, valakinek a listja:
Elemi tulajdonsgok |
Ellenttek |
Befel fordul |
Kifel fordul |
Intellektulis |
rzelmi, fizikai |
Flnk |
Mersz |
Kedves |
nz |
Szervezett |
Spontn |
J humor |
Komoly |
Kemnyen dolgoz |
Lusta; elengedett |
Kreatv |
? |
Ha gy tallod, hogy a msodik oszlopba sok negatv, eltl kifejezs kerlt, gondold t, meg tudod-e fogalmazni ugyanezeket pozitv formban. Pldul, a fenti listban az illet kt szt rt a "kemnyen dolgoz" ellentteknt, az els volt a "lusta", amelynek negatv csengse van, a msodik az "elengedett", amelyrl pozitv dolgok jutnak esznkbe. Ha a msodik oszlopban lv szavaknak nem tallod a pozitv megfeleljt, egy ideig ne gondolkozz ezen.
Nzd t a msodik oszlop szavait, s gondold t, van-e olyan, amely megtagadott vagy kevsb kifejlesztett neidre jellemz. Majd tedd fel magadnak a krdst, vajon hasznodra vlna, ha fejlesztend ezeket az ellenttes tulajdonsgokat. Lehet, hogy az elemi nek oszlopban is tallsz ellenttes kifejezseket. Ez jelenheti azt, hogy mr kifejlesztettl ellenttes elemi neket, akik konfliktusban llnak benned. A legtbben akkor rezzk magunkat a leghatkonyabbnak s legkiegyenslyozottabbnak, ha kpesek vagyunk brmely ellenttes pr kzl mindkettbl merteni. Hogyan tudnd megtanulni, hogy elfogadd mindkt rszedet, s egyenslyt tallj kzttk?
Van egy egyszer technika, amely segthet elfogadni bels ellentmondsaidat s egyenslyt tallni kztk, ez pedig a kvetkez: egy oximoront kell megalkotni, amely lerja a benned lv polaritsokat. Az oximoron meghatrozs, szemlyt vagy dolgot r le, amely ltszlag ellenttben ll tulajdonsgokat foglal magban. Ilyen pldul "az extrovertlt remete", az "nz szent" s a "spontn szervezett". Jtssz egy kicsit a gondolattal, amg rtallsz a "cmkre", amely lerja ellenttes tulajdonsgaidat. Ez segt majd megrtened adottsgaidat s azokat a helyzeteket is, amelyekben ezeket a legjobban alkalmazhatod.
Pldul, valaki "az extrovertlt remete" kifejezssel jellemezte magt, mert akkor volt a leghatkonyabb, ha egyedl dolgozhatott, de oly mdon, hogy kapcsolatban llt szmos ms emberrel.
Kreatv mrnkrl van sz, aki egy j termkeket elllt teamben dolgozott. A team tagjai hetente egyszer tallkoztak, hogy sszevessk feljegyzseiket. m a tnyleges munkt otthon, a dolgozszobjban vgezte. Ez tbb mint szz mrfldre volt a vllalat kzponti iroditl. Mialatt jobban tudatostod bels ellentmondsaid s polaritsaidat, ne rezd gy, hogy egybl meg kell oldanod, helyre kell hoznod ket, vagy azonnal tkletes egyenslyt s integrcit kell tallnod kzttk. Taln knyelmetlennek fog tnni, fontos azonban, hogy tudatostsd mi megy vgbe benned anlkl, hogy irnytani akarnd. A lnyeg az, hogy kezdj tudatosabb vlni klnfle neidre, s lsd hogyan mkdnek letedben. A nagyobb egyensly s integrci majd idvel eljn.
|