Mller Pter Szeretet meditci
rszlet Mller Pter Bens mosoly knyvbl 2007.10.20. 21:53
MLLER PTER Szeretet-meditci (rszlet a Bens mosoly c. knyvbl)
Kvetkezzk ht a szeretet-meditci bemutatsa. Ezt az elnevezst n talltam ki, mint ltni fogod majd, ppen akkor, amikor ebben a meditciban benne voltam. Klnben jl ismert folyamat. Ez az, amikor az ember tall valamit, nmagn kvl, amin meditl. Ezt a valamit hvjuk "meditcis objektumnak". Ez a valami lehet egy rzsa, egy ember, egy eszmnykp, egy irodalmi hs vagy tma, de lehet egy gondolat is, egy szent, egy blcs, Jzus, Buddha vagy maga az Isten. A lnyeg, hogy ez a trgy a meditcis folyamat elejn mg rajtam kvl van: elszr csak nzem, aztn kzeledem hozz, aztn belebjok, s vgl eggy vlok vele. A "kvl" sz ekkor mr rtelmetlenn vlik, mint ahogy azt sem lehet megllaptani, hogy n olddtam-e bele az valsgba, vagy lttt-e testet bennem. A dolog gy indult, hogy rajtam kvl ltezik egy "msik", egy Te, egy nem-n, s ha ez ppensggel nem szemly, hanem gondolat, akkor mg nem az enym, hanem valaki msnak a gondolata. Ahhoz, hogy az enym legyen - vagy n az v, teljesen mindegy -, nem pncljt meg kell repesztenem, ki kell bjnom belle, eltleteimet s gtlsaimat le kell vetnem, oda kell adnom magamat, t kell lnem - azonosulnom kell vele. Amg nem vagyok teljesen fedetlen, amg ruhstl, vlemnyestl s klnfle "koncepcikkal" takartan magamra akarom hzni, addig az eggyvls csodja nem trtnhet meg - a msik rajtam kvl marad, s a megtermkenyls nem jn ltre. Az arab s a zsid hagyomny a szexulis aktust megismersnek nevezi. Testnk csakis akkor ismeri a msikat, ha belehatol, vagy ha magba engedi. Addig idegen, vagy legfeljebb ismers. Valamennyien magnyosan, brnkbe zrtan lnk, s szakadkos tvolsg vlaszt el msoktl. Csupn a sznk s a nemi szervnk az a fdetlen, nylt sebhez hasonlatos nyls rajtunk, amelyen keresztl egymsba hatolhatunk, amikor is a kt test eggy vlik, egymsban llegzik, s a kt biolgiai organizmus egymst klcsnsen befolysolja. A frfi test a nben li meg ltnek cscspontjt, s a ni test a befogads pillanatban tallja meg a ni sors rtelmt. Valjban az aktus vgs , eksztzis-pontjn a frfi vagy a n sznak nincs is rtelme, mert egy suhan pillanatig a kettbl egy lesz, s az rmben - vagy nevezzk mg egyszeren kjnek - a testi ember valami olyasmit l t, amit soha, semmilyen ms mdon tlni nem tud, mert megsznt a klnvltsga, eggy vlt a msik nemmel. Roppant nehz a kjrzst csupn testi skon magyarzni, mert az emberi test, llek s szellem sztvlaszthatatlan egyttese, s ebbe az rzetbe sok ms rzs, vgy, gondolat, vonzalom, lom s rejtett szellemi szomjsg is bele van csomagolva, s ilyenkor ezek mind - ha tudattalanul is - kielglsre trnek. Amit kln is lehet rezni, az, hogy ez a test cscslmnye. Egyszerre beteljesls s kis hall. Ami meghal, az a "kln", s ami ltrejn, az az "egy vagyok vele!". Mg az nkielgts sem magnlmny, mert itt a msik nem valsgt a kpzelet helyettesti. A feszltsg pedig, amely ilyenkor felolddik, abbl addik, hogy egyiknk sem csak n s csak frfi- hanem egytt a kett! De mivel a lt sdrmja miatt mindig csak az egyik plust lhetjk meg, lnynk rks feszltsgben van. Ezen az sem vltoztat, ha valaki biszexulis, mert az aktusban az lnye is kettszakadt: nem "egysges", csak ide-oda ugrl, egyik plusbl a msikba. letnk legnagyobb feszltsgt s magnyt nem trsadalmi gondok okozzk, hanem az, hogy "csak nk" vagyunk, vagy "csak frfiak". Ez a feszltsg s magny olddik fel nhny tsuhan percig vagy msodpercig a testi lelsben. Hasonl feszltsgben l lelknk s szellemnk is. A testek eggyvlsnak lmnyt gy hvjuk, hogy KJ. A lelkek hasonl, de magasabb szint lmnyt gy, hogy BOLDOGSG. A szellemt pedig gy, hogy DV. Kt test vonzalmt gy nevezzuk, hogy erosz. Kt llekt gy, hogy philia. A szellemek egysgvgyt pedig gy, hogy agap. Mindhrmat pedig Szeretetnek - az lmny sznt, mltsgt s teljessgt az hatrozza meg, hogy ki milyen szinten li meg. A mai ember a testvel oly mrtkben azonostotta magt, hogy alig ismer mst, mint az eroszt s a kjt. Azrt keresi s ldzi llandan, mert ez az egyetlen meditcija. (...) Az erosz, philia s agap teht nem klnbz dolgok, hanem ugyanannak a valaminek -a szeretetnek- klnbz szintjei. Akik ebben a mlyre zuhant vilgban eljutnak a philia szintjre, meglik azt a ritka lmnyt, hogy a szexualits nem hinyzik nekik. s itt fontos az, hogy nem a szexualits elutastsrl van sz, hanem annak tminstsrl. Lpcsfokokat nem lehet tugorni. A lpcsn csak gy lehet felmenni, hogy minden lpcsfokot meg kell jrni. Valamit csak akkor lehet tminsteni, ha azt mr megtapasztaltam. Ezrt a szeretet az ember szmra a szerelemmel kezddik. Hogy sikerl-e feljebb lpnie, az (rszben) rajta (is) ll. Erre az tminstsre plda Buddha lete, aki a megvilgosods univerzlis lmnyrt otthagyta a felesgt. Amikor mint megvilgosult hazatrt hsges felesghez, az kptelen volt megrteni, hogy most szereti t igazn s elszr, amikor szeretete olyan vgtelenn tgult, hogy mindent s mindenkit magba lel. s ehhez a szeretethez nem kell mr lelkeznik, srva sszeborulniuk, mert ez olyan llapot, amely rk s elveszthetetlen. A szeretet minden szintje "szerelmes szeretet". Azonban ahogy a lelki szeretetbl hinyzik mr az rzkisg hsmelege, a behatols s a befogads testi eksztzisa, gy hinyzik az isteni szeretetbl mindenfajta rzelmessg. Hinyzik belle a "csak te vagy!" s a "nlkled nem tudok lni!" Hogy mgis rzkelhet legyen az agap szerelmes szeretete: az ember a lelki szeretet szintjn, a philiban rzi gy, hogy akr az lett is felldozn azrt, akit szeret; Jzus - agap szeretettel - annyira szerette mg a leghitvnyabb embert is, hogy az lett is odaadta rte, s vllalta a szenvedst s knhallt - amivel viszont anyjnak mrhetetlen fjdalmat okozott. Az agap mr nem fldi rzs, hanem univerzlis egysgtudat. Nem ismeri sem a hallt, sem az elmlst: ebben a szeretetben mindenki rkk l s egytt van. Ez mr az rk Lng lobogsa - de ez a lng lobog, vilgt, ad fnyt s meleget a gyertya lngjban is. A hegycscsra csak gy lehet feljutni, ha megmsszuk a hegyet. Hiba akar az ember csalni: amit nem tapasztalt meg s nem minstett t, nem emelt fel, oda vissza kell mennie. Buddha azrt tudta legyzni a ksrtst, amikor az gynyr n alakjban jelent meg eltte, mert mindazt - a test szerelmt, a kjt - mr tlte s tminstette nmagban. Ha nem gy lett volna, akkor engedett volna a csbtsnak, vagyis VISSZA KELLETT VOLNA MENNIE. Jzusnak ezt az utat nem kellett bejrnia. Mert nem lentrl kellett felemelkedjen, megtisztuljon, hanem ppen az rk tisztasgval s fnyvel vilgtotta meg az utat. a Stnt a pusztban nem a fldi megtapasztalsok "tanulsgai" ltal gyzte le, hanem Isteni mivolta, tisztasga ltal, amelyet fldi testben lve is megrztt.
|