Zen t a megvilgosodshoz
2006.04.01. 20:10
Hugo M. Enomiya Lasalle S.J.
jezsuita szerzetes | Zen
t a megvilgosodshoz
Zazen: zen lst jelent. Ez a zen meditci, mely hrom fokon t vezethet a megvilgosodshoz. A megvilgosodst japnul szatori-nak, azaz megrtsnek, vagy kens-nak lnyegltsnak nevezik.
A megvilgosods bels tapasztalat, amely szavakkal vagy fogalmakkal nem fejezhet ki egyrtelmen. A zazen ltal megkvetelt szellemi magatarts: le kell lltani a gondolkodst, de nem lehet elbambulni. Ennek elrse nem knny, ezrt a kezdk 1-tl 10-ig szmolnak magukban /majd kezdik ellrl /, vagy egy koanra sszpontostanak. A koan egy olyan rvid trtnet, amely paradox formban mly blcsessget hordoz. A koan rejtvny, amelynek logikus gondolkodssal nincs megoldsa. Itt a gondolkodst meghalad intucira van szksg. Ismernk egy olyan koan gyjtemnyt, amelynek jellemz mdon A kapujanincs tjr cmet adtk.
A helyes lelki magatarts rdekben meg kell sznnie minden gondolatnak, kvnsgnak s tervnek, legyen az j vagy rossz, tovbb minden nagyravgysnak, irigysgnek vagy flelemnek.
“A kis-nnek meg kell halnia. Aki egszen meghal, egszen feltmad majd. Aki csak flig hal meg, csak flig fog feltmadni. Olyasvalami, mint egyni n, egyltaln nem is ltezik.”
Minden dolog, mg a legkisebb vzcsepp, vagy az id legrvidebb pillanata is azonos a mindensggel. Mindezt azonban csak elmletben tudjuk. A megvilgosodsban azonban t is ljk ezt az igazsgot. Az lmny pedig nagy biztonsgot s nem sejtett boldogsgot ad. A nem megvilgosodott ember sajt /empirikus / njnek rabja. De ez az n, amelyet igazi nmagnak tekint, csak idleges. Nem ez az tulajdonkppeni lnyege. Igazi njt vagy nmagt mg nem pillantotta meg. Ki kell lpnie vlt njbl, n-tudatbl. Csak ekkor tudja felfogni igazi nmagt, lnyegt s rheti el az igazi valsgot.
Hogy ide eljussunk, szellemnknek ress kell vlnia. A szellem ressge nem rvlet s nem nyitott szemmel val alvs. Hiba val azon bosszankodni, hogy a gondolatoktl nem tudunk megszabadulni, mert gy hozztapadunk a bosszsgunkhoz, ami mg krosabb. Mindenkppen el kell hagynunk a dialektikus gondolatmeneteket s a logikus kvetkeztetseket. A megvilgosods tjnak ezek a legnagyobb akadlyai.
A megvilgosodst nem lehet intellektulis erfesztssel elrni, csupn intucival!
Az elrt testtarts szerepe az, hogy megknnytse a lelki rhangoldst. A tarts gy befolysolja a vrkeringst, hogy serkenti az akarattl fggetlen idegek mkdst. A keleti vallsokra igen jellemz, hogy kpesek gyesen hasznlni a testet a szellem befolysolsra.
Els fok:
A megfelel lsmd, mikzben az ember az rtelem s az akarat segtsgvel a szellem kirestsre trekszik. ® szellemi megjuls.
Ezek a gyakorlatok fleg morlisan s aszktikusan hatnak jl, mert mindig magukba foglaljk a trekvst, hogy megszabaduljunk szenvedlyeinktl.
A keresztny lelkigyakorlatok clja is a rossz hajlamok kiirtsa. De ott ez mskppen trtnik. A hitigazsgokon elmlkednek, s ennek kvetsben elhatrozsokat tesznek. Ezutn megindul a harc az elhatrozsok vgrehajtst gtl akadlyok ellen.
Ezzel ellenttben a zazennl az ember nem elmlkedik, hanem kiresti szellemt. Bizonyos rtelemben sztzzza az akadlyokat, a bennnk lev rendetlensget. A zazen mr az els fokon is bizonyos bels felszabadulst nyjt.
Msodik fok:
Az els fokon nem rhet el a megvilgosods. Mg azt sem tudjuk, mi az. Br a msodik fokon sem rjk el, de gyszlvn a nyomra akadunk.
A megvilgosods fel vezet trl van egy kpi brzols: tz kpbl ll sorozat egy parasztrl szl, aki elveszett krt keresi. Az els kpen a paraszt minden megfontols nlkl, cltalanul bolyongva keresi krt. Ez az els fok. Az ember mg csak nem is sejti, hogy mi tulajdonkppen a megvilgosods. Minden rla alkotott elkpzelsnk nyilvnvalan hamis, s gtolja az elrst.
A lelki erk a msodik fokon mg passzvabbak, mint az elsn. Aki a zazen els fokt hosszabb ideig gyakorolja, annak elbb-utbb olyan bels lmnyekben lesz rsze, amelyeket eddig mg nem lt t.
Az ember pldul nyitott szemmel alakokat lt, pl. szentek vonulnak el eltte. Fellphetnek ms jelensgek is. Pldul vadllatok, amelyek fenyegeten szembenznek velnk. Megesik, hogy az ember hangokat hall, vagy rmered szemeket lt, esetleg rnyakat.
Mivel a zazennl rtelmnk szoksos tevkenysgt kikapcsoljuk, tudatalattink felszabadul. A ltomsok onnan bukkannak fel. Mindezeket a jelensgeket makij-nak, szellemek vilgnak nevezik. Valjban sz sincs szellemekrl, pp ellenkezleg: mindenkor figyelmeztetik az embert, ne lpjen kapcsolatba ezekkel a jelensgekkel. Aki belemerl ltomsaiba, nem jut el a megvilgosodshoz, mg csak meg nem szabadul tlk.
Klnben mindezek a jelensgek, ahogyan maguktl jttek, gy maguktl el is tnnek, ha az ember nem foglalkozik velk, hanem tovbbra is arra trekszik, hogy ne gondoljon semmire.
Gyakran vannak olyan pszichikai llapotok, amelyeket nem ltunk, hanem rznk. Nehz ezeket lerni. Ez az llapot mindenesetre klnbzik az els foktl. Ez mr nem csupn az rtelem s az akarat aktivitsa, hanem inkbb passzv tapasztals. Ezt az llapotot pszicholgiai extzisnak is nevezik. Amennyiben a ltomsok erteljesen jelentkeznek, a kifejezs tkletesen helytll. Megfelelbb inkbb mly szellemi koncentrcinak vagy elmlylsnek nevezni.
Ehhez jrulhat mg, hogy idnknt klns vgyat rezhet az ember valami irnt, amit nem ismer – valami irnt, ami nem tudatos. Mondhatnnk gy is, arra vgydik, hogy kilpjen nmagbl. Mennl jobban elrehalad a nem-gondolkods bels magatartsnak tjn, annl ersebb lesz ez a vgya.
Ez a msodik kpe az emltett kpsorozatnak: a paraszt rtall az kr nyomra.
A msodik fokon amit az ember elr a zazen utn is megmarad. spedig nem gy, hogy ezltal az rtelem s akarat megbnulna. pp ellenkezleg, teljes egszben rendelkeznk velk, nem akadlyozzk hivatsunk gyakorlst, hanem inkbb segtik. Ezen fell lelknkben olyan bkt rznk, amint egy jl vgzett imdsgos gyakorlat utn, s az ember fggetlenebb vlik mindattl, amirl azeltt gy vlekedett, hogy szmra fontos. Az ember bensejben szabadd vlt. Nehzsgek s sorscsapsok mr nem hozzk ki egyknnyen a sodrbl. Embertrsaink mr alig, vagy egyltaln nincsenek terhnkre, s mi is kellemesebbekk vlunk szmukra. Nem fortyanunk fel tbb, nem kert hatalmba a szeszly, melanklia vagy ms rzelem, amivel embertrsaink terhre szoktunk lenni. Kiegyenslyozottabbakk s hozzfrhetbbekk vlunk.
A zazen msik hatsa: az ember jobban tud valamely trgyra sszpontostani.
Rviden: a msodik fokon a szellem elkezd uralkodni a testen s az rzki benyomsokon. De ezt nem a felismersek s az akarati elhatrozsok kerl tjn rtk el, hanem egyenesen s kzvetlenl. Termszetesen az uthats annl tovbb tart, minl mlyebben s hosszabb ideig maradt valaki az elmlyls llapotban.
Meg kell emlteni egy msik hatst is: ezen a fokon egyeslnk a kozmikus erkkel. Ez ltal az ember kpess vlik r, hogy emberfeletti dolgokat vigyen vghez. E jelensgeket jl ismerjk az indiai jgbl.
Ezek csak akkor kvetkeznek be, ha magunk is akarjuk. Rgebben gyakrabban ltek ezekkel az eszkzkkel, ma azonban a zen elutastja a termszetfeletti kpessgek alkalmazst, szerintk a zazen csak a megvilgosods tja lehet.
A harmadik fok: a megvilgosods.
A jelensg lersa:
A megvilgosods llapota olyan, mintha magasabb szintre ragadnk el az embert. Eltnik a trgy, amellyel elzleg egynek reztk magunkat. Tkletes az egysg, a nyugalom s a bke. Mintha megsznne a tudat megszokott rama. “Testem s lelkem kihullott bellem.”
Vratlanul jutunk ebbe az llapotba, s kzben kiver bennnket a verejtk. gy rezzk, hogy minden ellentt megsznt. Nincs mr tbbet klnbsg igen s nem kztt.
Az llapotot gy jellemezhetjk, mint valami ressgbe tasztottsgot. Megsznik a dialektikus gondolkozs s a fogalmak taglalsa, kilps az rzkek s a rjuk pl fogalmak vilgbl.
Thomas Merton: “E pillanatban gy hullik le rlunk hamis mindennapi letnk tudata, mint egy piszkos, szennyezett vztl titatott, elnehezlt ruha. Kiszabadul a mlyebb n, amely a megfontols s az elmlyeds szmra tl mlyen rejtzik, s elmerl az isteni szabadsg s az isteni bke mlysgben. Tl mlyre tvolodunk attl a felszntl, ahol gondolkodunk.”
Japnban az lmnyt termszetesen nem annyira a lelkillapot lersval, mint inkbb versekkel, festmnyekkel, magval a zen mvszettel fejezik ki.
A szerzetesek a “mi is a megvilgosods?” krdsre fknt paradoxonnal vlaszolnak, mint pl. “Hallod, hogy szl egy tenyr, ha csattan?”.
Pszicholgiai rtelmezs:
Mr nem arrl van sz, hogy le akarnnk hatolni szubjektivitsunk legmlyebb rtegeibe. pp ellenkezleg, tl akarunk jutni a szubjektivitsknt meglt ltbl az abszolt fel, amelynek maga a szubjektivitsunk is jele. A betekints az nmagt megtapasztal kis nbe, az inspekci ppen olyan normlis emberi ismeret, mint a kls vilg szemllse.
De amikor a nagy n radiklisan nmaga fel fordul, pp ellenkez irnyban halad, mint az emberi megismers szoksos mdja. Ez a folyamat csak a pszicholgiailag s mentlisan rzkelt tudatllapotokon tl kezddik. A nagy n tkeresinek vlemnye szerint…
Ez az t csak akkor kezddik, amikor mr tlhaladtak a tapasztalati /kis / n megszokott aktusain, s maguk mgtt hagytk azt.
A megvilgosodst joggal nevezhetjk misztikus tapasztalatnak. Ha helyesen rtelmezzk, az is nyilvnval, hogy minden szoksos rtelemben vett ismeretrl le kell mondanunk. A megismer-kpessgnek egyetlen aktusa sajt mkdsnek megsemmistse kell legyen, hiszen a tiszta lt megtapasztalsrl van sz. Ez pedig minden megismersi aktus eltt, vagy azon tl van. Az nnek tl kell lpnie nmagn. El kell jutnia ltnek forrshoz. Ezrt mondjk a zenben, hogy a megvilgosodsban az ember eredeti lnye jelenik meg. Ezrt nevezik lnyegltsnak.
gy is megfogalmazhatjuk, hogy ebben az aktusban a szellem nllstja magt a testtl, s az igazsgot mintegy tiszta szellem mdjra szemlli.
Ebben az rtelemben mondja Aquini szt. Tams a belnk kltztt szemlldsrl, hogy ebben az esetben az ember angyalok mdjra tevkenykedik.
“Kihullott bellem a test s a llek.” Test s llek, vagyis mindaz, ami az embert alkotja. Ebben az lmnyben nagyon vilgosan s meggyz ervel mutatkozik meg az emberi szellem ltezse s magasabb rend volta.
Fogalmi magyarzat:
A megvilgosods tartalmrl voltakppen egyltaln nem lehet beszlni. Akrhogyan jellemezzk is ezt a tartalmat, mris krlhatroltuk. Ez pedig hamis, mivel a megvilgosods lnyege szerint hatrtalan: az abszolt s a hatrtalan tlse. Ezrt nem beszlhetnk tartalmi, csupn fogalmi magyarzatrl.
Hogyan lehet teht a megvilgosodst fogalmilag megkzelteni?
Amikor ezt a szt kimondjuk, ltalban azt gondoljuk: az ember valamit nagyon vilgosan felismert. “Fny gylt benne” – mint mondjuk. Minden evilgi mulandsgt pldul olyan vilgosan ltjuk, mint eltte soha. Olyan erteljes, hogy szinte j letet akarunk kezdeni, amely mr csak az rk letet tartja szem eltt.
A buddhizmus azt tantja: az ember ebben az llapotban a lt hinytalan egysgt, az nnek a mindensggel s a termszettel val azonossgt li t.
Egy monoteista is tlheti ugyanezt, de nem a termszettel val egysg lmnyeknt fogja fel. Esetleg gy vli, Istent ltja.
A szatorit mindenki sajt vilgnzete fogalmaival prblja rtelmezni, hacsak nem nyugszik bele, hogy le kell mondania minden magyarzatrl. Ha mint a lt – pontosabban, mint az n maga, s a hozz tartoz valamennyi ltez – lmnyeknt fogjuk fel, e tapasztalat mindenkppen az istenlmny fel vezet bennnket, hiszen Isten minden teremtett lt vgs alapja. E vgs alapot pedig valamikppen minden ltlmnynek magba kell foglalnia.
A megvilgosods olyan szellemi er birtokba vtele, amely nmagban vve minden emberben meg van, de elrejtve, azaz korbban el nem rhet formban. Az gy felfedezett er azonban nem a pszicholgiai tudatossg skjn, hanem azon tl helyezkedik el.
Mindenki ugyanazt az egyetlen szellemi ert veszi birtokba, s ugyanazzal az ervel mlyti el s ersti meg sajt vilgnzett. Amit addig csak elmletben, csak rtelmileg vagy vallsos hite ltal tudott, azt most t is li, s ezltal rtelmi vagy hitbeli tudst egszen j megvilgtsban ltja. ® j szellemi szemmel kezd el ltni. Ugyanakkor ez az er rzki benyomsai fl emeli, s kiszabadtja rzki sztneinek rabsgbl.
A megvilgosods intuci, s pedig nem az egyes dolgok, hanem a lt teljessgt tfog ssz-szemllet rtelmben az.
Carlos Maria Staehlin jezsuita atya azt mondja: az emberi llek szles tj, amely gbl s tengerbl ll. Kzpen a horizont nagyon finom vonala ezt kt vgtelen trsgre osztja, fent a leveg s lent a vz birodalmra. E llektjban a pszichikai tudat a horizont. E nagyon finom csk fltt nagy, ismeretlen magassg helyezkedik el: a tudatfltti, alatta pedig nagy, ismeretlen mlysg: a tudatalatti. Tudatunk csak a magassg als hatrt s a mlyg fels hatrt rinti.
A tudatflttibe val behatols – s nem csupn kzeleds ehhez a zrt kerthez – ers lmnyt jelent, amit megvilgosodsnak nevezhetnk. Ezt a vallsos tapasztalatot valdi felkszls elzi meg, amelynek f indtoka, az Isten megtallsnak g vgya.
Az a benyomsa, mintha levennnek rla egy ftylat, s egy j lthatr trulna fel eltte. Nem a rszletek pontos felismersrl van itt sz, hanem az egsz kozmikus rend megnylik. rzi a Teremtt a teremtmnyekben. Egyetlen pillanat alatt felfogja mindazt, amit azeltt hosszan tanulmnyozott, de mg soha nem rtett meg. Ez a villmcsaps korntsem sznik meg hirtelen. Idt hagy arra, hogy szellemi tapasztalatunkat annak eleven megvalsulsban elemezzk. A llek sajt kzppontjban rzi magt. Az v lett az amire vgyott.
A kezdk megtrnek, megvltozik az egsz letrendjk s stlusuk…
A fels trsgbl rkez ers impulzus … visszhangra tall az als rtegben …, spedig ltalban lthat kpek formjban … vagy akusztikus jelek ksretben …, de tudunk olyan esetekrl is, ahol ez a visszhang a llek als rtegeiben nyilvnvalan nem kvetkezik be.
Thomas Merton: A lt s a j egyetlen metafizikai intucijban szellemileg megzlelhetjk s lvezhetjk az egsz valsgot, minden lteznek s jnak az okt. Ekkor egyetlen vilgos intucival felfogjuk a ltet s a jsgot, amelyben minden egyedi ltez rszesedik, s ezltal egsz szellemnket vilgossg s der rasztja el. Ez a termszetes extzis egy neme, amelyben sajt letnk felfedezi nmagban a transzcendentlis rokonsgot minden ms ltezvel, mikzben kilp nmagbl, hogy az egsz ltet birtokba vegye, majd pedig visszatr nmagba, hogy itt minden ltet megtalljon.
E tapasztalatnak az az alapja, hogy intuitv mdon megltjuk szellemi lnyegnk rtkt. Sajt valsgunk mly metafizikai szlelsrl van sz. A megvilgosods pillanatban a llek megzlel valamit veleszletett szabadsgbl, amely t, mint szellemi lnyt megilleti.
Eljuthat innt akr az abszolt lny intucijhoz is, amely vgtelenl fellmlja a ltrl s a szellemrl val legmagasabb-rend fogalmainkat is. A lt e metafizikai intucija ltal az rtelem mg nem jut el a vgtelen lny kzvetlen vzijhoz. Felfogjuk Istent, de mg mindig csak a teremtett lt kzvettsvel. Tkrkpknt ismerjk t fel sajt szellemnk l mlysgeiben, amelynek a teremtje, s amely tkrknt az kpt hordozza.
Ennek ellenre a lt s transzcendentlis tulajdonsgainak metafizikai intucija megrendt lmny. Bizonyos fok erklcsi tisztasg nlkl nem rhet el.
Ennek az intucinak termszetes hatsa ersti a lelket, s elsegti a veszlyes ktttsgektl val megszabadulst.
Ezen az intucin tl van mg egy msik is: Isten abszolt ltnek intuitv megragadsa. Ez az intuci nem csak spekulatv, hanem kvalitatv s affektv is, s az analgia fnynek segtsgvel kisugrozza a Teremt idejt, spedig azzal az intenzv letervel s rmmel, amelyet az emberi szellem, mint Isten teremtmnye nmagban felismer.
Ez az rm, ez az intellektulis beteljesls, amely rszben vlasz az emberi szellem lnynek legmlyebb ignyre, a lnyegltsra, termszetes mdon elrhet.
A megvilgosods sodrs minden esetben hosszantart felkszls elzi meg. A megvilgosodsnak rnie kell.
A megvilgosods rtke:
A meditci befejezse utn az eksztzis megsznik, viszont az ember sajtos nyugalma megmarad. Knnyebben tlteszi magt nehzsgein, s nem ktdik annyira az rzkelhethz. Szelleme jobban fell tud kerekedni rzki benyomsain.
A megvilgosods nem ncl, hanem a tkleteseds eszkze, mind morlis, mind vallsi szempontbl. Morlis szempontbl azrt, mert az ember a megvilgosods ltal erklcsileg tkletesedik.
Ami a zent illeti, lnyegt az elzekben emltett tz kp segtsgvel rthetjk meg:
1. A paraszt tancstalanul keresi kre nyomait.
2. Boldogan megtallja a nyomokat.
3. Megtallja magt az krt, azaz sajt njt.
4. A paraszt megragadja a gyeplt, de ez nagy fradtsgba kerl. Ez arra utal, hogy mg a lnyeglts elrse utn sem nyugodott meg az ember valamennyi rendezetlen sztne. Valjban mg nem ura njnek. Szelleme mg nem szabad.
5. A paraszt gyepln vezeti krt: lassan az ember megszerzi az uralmat nmaga fltt. Ez azonban mg mindig fradtsgos.
6. A paraszt az kr htn lovagol, mikzben vgan furulyzik. Most mr simn megy minden, nem kell erlkdni. Ekkor vlt az ember igazn megvilgosodott.
7. Mr nem lthat az kr, a paraszt egyedl van, teljes megelgedettsggel l a hza eltt: Az ember nemcsak sszhangba kerl njvel, hanem egy is vlik vele.
8. Sem a paraszt, sem az kr nem ltszik. Csak egy krt ltunk, melynek kzepe res: minden ellentt megsznt. Mr a megvilgosodshoz sem ragaszkodik. Olyan ellenttek, mint megvilgosods s nem-megvilgosods, mr nem lteznek szmra. A kt utols kp a megvilgosods teljes hatst brzolja:
9. Tjat lzunk virgokkal, ez azt jelenti: a megvilgosodott szemlyen kvl semmi sem vltozott. Most mindenben bke van. Mindaz, amitl nagy igyekezettel meg akart szabadulni, megdicslve tr vissza hozz.
10. A paraszt a vrosba megy: a megvilgosodott az emberek kz vegyl, hogy mindnyjukat az igazi szabadsghoz s megvilgosodshoz vezesse. A megvilgosodott most mr minden erejt embertrsainak szolglatba lltja.
A megvilgosods teht nemcsak sajt javunkat, hanem mindenekeltt az ember tkletesedst kell szolglja. A zen tulajdonkppeni clja mindig ez, s nem valamifle rajongs vagy miszticizmus.
A megvilgosodssal az embernek j letet kell kezdenie. A zazen gyakorlsa, fkppen pedig a megvilgosods visszavonja a kls rzkeket, s a szellem uralma al helyezi az embert.
Egy angol bencs misztikus, Augustin Baker 1575-1641 azt rja:
“Aki lelki ember akar lenni, annak a kls rzkeit befel kell vonnia, majd pedig ezeket a bels rzkeket a magasabb, vagyis az intellektulis llek kpessgeinek krbe kell felemelnie, s ott el kell vesztenie, vagy meg kell semmistenie. Ezutn a magasabb-rend llek ezen kpessgeinek egyeslnik kell, mert ez az egysg a kezdet s a forrs, ahonnan a kpessgek szrmaznak s kiradnak. Ennek az egysgnek, amely egyedl alkalmas az Istennel val tkletes egyeslsre, Istenre kell irnyulnia.
s most azt krdezem magamtl, hogy amit tantvnyunk /Baker itt magra gondol / mondott nektek amaz lland igyekezetrl, hogy minden tevkenysgt testnek bensejbe vonja, az vajon nem ugyanaz-e, mint amirl a misztikusok beszlnek…
Nem ktsges elttem, hogy tantvnyunk, de brki ms szmra is az a legjobb ima s a legjobb aktv szemllds, ha lelkt minden testi dologtl tkletesen megszabadtja. gy tetszik nekem, hogy tantvnyunk akarat-gyakorlata felfel irnyult, s ennek kvetkeztben mindent, ami alant volt, maga utn felfel von. Vlemnyem szerint gy egyre inkbb lelki emberr vlik, s mintha a llek a test nlkl mkdne.”
Ezt a folyamatot, vagy tevkenysget tisztulsnak is lehet nevezni. Genusz Vatanabe mester: “Az ember hasonlatos a vzhez, amely ttetszen s tisztn fakad a forrsbl, de minl messzebbre folyik, annl piszkosabb vlik. Eredetileg az ember tiszta ugyan, de lete folyamn sok rendetlensg s bn alakul ki benne. A zazen gyakorlsa ltal lassanknt vissza kell trnie eredeti tisztasghoz.”
Ilyen rtelemben a zen vagy a megvilgosods az erklcsi tkleteseds eszkze. A megvilgosods rendkvl fogkonny teszi az embert a vallsos hitre. A megvilgosodsban eltnik a ktkeds s a flelem, az irigysg s a gyllet, s minden vallssal ellenttes rzelem. Mert a megvilgosods egysglmny, ezek az rzelmek viszont elvlasztanak. Ezrt mr a megvilgosods fel vezet t elejn arra kell trekednnk, hogy megszabaduljunk az rzelmektl. A megvilgosods llapotban ezek eltnnek. Az ember megszabadul rzki-szellemi vilgtl, s njnek legbelsejbe lp. Ide semmilyen rzelem nem jut be. Mintegy az ajtn kvl maradnak, de ott persze lesben llnak. Mihelyt kijvnk, megprblnak bennnket ismt birtokba venni. De azltal, hogy nnk legbelsejbe lpnk, kpess vlunk r, hogy egyre gyakrabban s egyre gykeresebben megszabaduljunk tlk, s gy egyre szabadabbakk vljunk kvl is.
Ezen tlmenen a megvilgosods segt, vagy legalbbis segthet a vallsi igazsgok elmlytsben is. Elzleg megllaptottuk, hogy rtelmnk sajt megsemmistsnek aktust kell vghez vigye ahhoz, hogy eljussunk a megvilgosodsig. Ez mintha azt jelenten, hogy az rtelmet – legalbbis a zazen alatt – tkletesen ki kell kapcsolnunk. De ez valjban mg sincs gy, amint egybknt semelyik ms misztikban sem szabad az rtelmet teljesen kikapcsolni. Ha ugyanis elrtnk egy magasabb szintet, ott rtelmnknek is mkdnie kell – de intuitv mdon.
Hogy ez mikppen megy vgbe, az ember szabad akarattl fgg. A monoteista, mint Baker, rtelmt Istenre irnytja, az abszolt s felfoghatatlan Istenre. Egy keresztny viszont Krisztus, az Istenember, vagy brmely ms kinyilatkoztatott igazsg fel fordtja figyelmt. Ez azonban mindig intuitv tevkenysg.
Ha azt mondjuk, hogy a meditciban tekintetnket Istenre vagy ms vallsi igazsgra irnytjuk, gy itt mindenekeltt termszetes kpessgeinkre gondolunk. Nem mintha a kegyelmi kzremkdst ezzel kizrnnk! Msknt kifejezve, ha ezttal mg nem is beszlhetnk szigor rtelemben vett misztikus kegyelemrl, de gy is, a segt kegyelemnek ezen a fokn is megtapasztalhatjuk majd, hogy nagyon knny egyszeren Istenre gondolni, bizonyos rtelemben Istent szemllni. St nyugodtan fogalmazhatunk gy, hogy ebben az llapotban az ember egyszeren s szeretettel Istenre tekint. Hasonlkppen tapasztalhatjuk azt is, hogy ebben az llapotban, knny szemlldsnket az Evanglium titkaira, klnskppen a szenvedsre irnytanunk.
E megllaptsok mr a msodik fok mly sszeszedettsgre is rvnyesek
/Civilizcis rtalom: korunk embere a mrtktelen aktivitsok s elfoglaltsgok slya alatt grnyed. Idegei felrldnek. Szellemileg tl fradtak vagyunk ahhoz, hogy komoly dolgokkal foglalkozzunk. Ugyanakkor tl knnyen elrhetk az olcs szrakozs eszkzei. /
Ha valakinek ers vallsos hite van, az bizonyos fokig kpess teszi az embert a bels sszeszedettsgre.
Korunk embernek egszsges passzivitssal kellene ellenslyoznia tlzott aktivitst. A megvilgosods passzivits, spedig megszerzett passzivits, de nem a lustasg ttlensge vagy olyan llapot, amelyben az ember az sztneitl hagyja magt vezeti, ezek uralma al sllyed, s mltatlann vlik nmaghoz.
A megvilgosods sokkal inkbb olyan passzivits, amely az embert sztnei fl emeli. Ez pedig hsies kzdelmet ttelez fel brmely alantas indulat ellen.
A megvilgosodskor nnk kpess vlik r, hogy nmagt tiszta ltben megtapasztalja.
A megvilgosods tovbbi hatsa egyfajta termszetes rm s megelgedettsg. Ez az rm a test s a szellem kztti harmnia kvetkezmnye. Annl intenzvebb s tartsabb vlik, minl tovbb jutottunk a zazenben.
A keresztny aszkzis s misztika szolglatban:
A keresztnysg vilgosan megklnbzteti az aszketikus gyakorlatokat a misztiktl. Az aszkzis mindenki szmra megkzelthet, s rendes krlmnyek kztt a tulajdonkppeni misztika elfelttele. E kt terlet nem vlaszthat el teljesen, s gyakran egybe is fondik. Az intenzv bels letre val trekvs mindig kockzatos, de e nlkl mg senki sem vlt szentt.
Ha megfelel bevezetst kapunk az aszkzisbe, fleg pedig az imaletbe, s ha tapasztalt lelki vezet ll mellettnk, gy nem rhet bennnket kudarc.
Az elmlked imdsg egyik legfbb nehzsge, hogy a modern let zajban tl nehz sszeszedetten lnnk. A msik nehzsg a lelki kiszrads. Ennek klnbz okai lehetnek: fradtsg, vagy az elkszlet hinya. De azon is mlhat, hogy valaki mr tl jl ismeri elmlkedse trgyt. Az elmlkeds mvszetben rendszerint minden kezd kpes a fejldsre, ha kellkppen igyekv. Az elmlkedsbe val bevezetsnek klnbz mdszerei vannak, de mindegyik megkvnja a lelki kpessgek – emlkezet, akarat, rtelem – erteljes mkdst. Sokszor sztszrdik a figyelmnk, mert az ima nem ktdik sem valamely gondolathoz, sem valamely rzelemhez. Csak Isten klns kegyelme lenne kpes thidalni ezt az elakadst, ilyen segtsgre azonban jobb, ha nem szmtunk. Ugyanis az Istennek az ember ne rja el, mikor segtsen. Ha viszont nem kldi kegyelmt, az elmlkeds nehzkess vlik, akr fellp a sztszrtsg, akr nem.
A zazen mdszere nagy segtsget nyjthat e nehzsgek lekzdshez. Elszr is kivl eszkze annak, hogyan szabaduljunk meg mindennapi gondolatainktl, s hogyan rjnk el egy bels sszeszedettsget.
A keleti vallsok jobban felhasznljk az ember termszetes adottsgait, mint a keresztnysg.
A keresztny felfogs szerint csak egy dolog szksges felttlenl, spedig hogy az ember elrje vgs cljt, mg ha ez esetleg csak annak a hossz, fjdalmas folyamatnak az rn trtnik is, amelyben megtisztul minden tkletlensgtl, fknt minden bntl, amely halla pillanatig hozz tapad.
Egy nem-keresztnynl, legalbbis Japnban a sorrend pont fordtott. Neki elszr termszetes adottsgaival kell megszabadulnia a bntl s a rossz hajlamoktl, s gy kell lassanknt erklcsileg j s bensjben szabad emberr vlnia. Mivel nem ismer szemlyes Istent, akinek segtsgt krhetn, teljesen r kell hagyatkoznia termszetes adottsgaira, s ezekkel kell elrnie annyit, amennyit csak lehet. Vlemnyk szerint a megvlts pp abban ll, hogy az ember minden rossz hajlamtl kpes megszabadulni.
A zen aszkzisbl hinyoznak lnyeges elemek, klnsen Krisztus kvetse, mint t s kzvetlen cl, amelyek tlmennek a termszetes ernyeken, tovbb hinyzik a vgs cl is: a tudatos trekvs Isten szeretetre.
A keresztnysg lnyegben kegyelmi ajndknak tekinti mindazt, ami a misztikban trtnik. A buddhizmus viszont a megvilgosodst, elssorban st kizrlag sajt emberi fradozsnak gymlcseknt rtelmezi.
A keresztny llspont alapjn hozz kell fznnk, hogy mint minden ember a buddhista is rszesl kegyelemben, hiszen erre neki is nlklzhetetlen szksge van.
A misztika Isten kzvetlen mkdse a llekben, tartalma szerint pedig a kegyelmi let meglse rbreds arra, hogy rszeslnk az isteni termszetben. A misztikus lmnyben kzvetlenl megtapasztalhatjuk azt, amit eddig csak kzvetve, hitnk ltal tudunk. Mg pldul valaki ltalban csak hite segtsgvel tudja, hogy az igazak lelkben Isten lakozik, az Istennel val misztikus egyeslsben erre kzvetlenl is rbred.
Ezrt amit eddig csak a hit homlyossgval ltott, e pillanatban ktsgtelen tnny vlik szmra. s mivel e pillanatban Isten kzvetlenl rint meg bennnket, ez mindig nagy rmmel s lelki-bkvel jr egytt.
A keresztny misztika cscspontja a “belnk kltztt szemllds”.
Ezt gy hatrozzk meg: az ember egyszer, szeret pillantst vet Istenre, mikzben az Isten irnt lelkben csodlat s szeretet gyullad. Tapasztalhatan felismeri t, mlyen megbkl, s mintegy zeltt kap az rk dvssgbl.
A buddhista hasonlan ahhoz, amit az imnt a keresztny misztikusrl mondtunk, a megvilgosodst gy jellemzi, mint a Buddha-termszetben val rszesedst. Termszetesen ezttal nem a trtnelmi Buddha egyszeri termszetre gondolnak, hanem a nem szemlyes abszoltumra, amellyel vgs soron az n azonos. Ezt kezdetben a buddhista is csak tanai alapjn hiszi, egszen addig, amg a megvilgosodsban lmnyv vlik.
Ha most megprblunk elvonatkoztatni minden teolgiai s vilgnzeti struktrtl, gy kzs nevezre hozhatjuk a kt megllaptst, s azt mondhatjuk:
Mind a buddhista megvilgosodsban, mint a keresztny misztikban az egy s abszolt lt megtapasztalsrl van sz, de ez a tapasztalat az els esetben az abszoltumnak /Istennek / szemlytelen, mg a msodik esetben szemlyes formjban trtnik. Ennek a megllaptsnak az a fontos kvetkezmnye, hogy a megvilgosods, br valdi intuci, nem vezet szksgkppen a szemlyes Isten megismershez, vagy a keresztny misztikhoz. Teht a megvilgosods s a keresztny misztika viszonyt vizsglva csak az a krds, hogy ez az lmny csupn klnleges elkszlet-e a misztikus kegyelemre, vagy pedig klnleges mdon ltre is hozza a lleknek azt a kedvez diszpozcijt, amely kpess teszi r, hogy elnyerje Istentl a misztika ingyenes kegyelmt.
Az iszlm misztikusok nem llnak meg az nben nyugv nnl, hanem tovbb mennek az Istenben lev N-hez s vgl az nben lev Istenhez.
Augustin Baker: “A magasabb rend llek ezen kpessgeinek sszegzdnik kell abban, amit a llek egysgnek neveznek…, s ezt az egysget, amely egyedl kpes arra, hogy tkletes egysget alkosson Istennel, Istenhez kell rendelni, s egyedl r kell irnytani.”
Ezt az egysget a misztikusok “a llek cscsnak” vagy a “llek mlysgnek” nevezik. Pontosabban azt mondjk, hogy az Istennel val misztikus egyesls a llek cscsn, illetleg a llek mlyn megy vgbe.
A keresztny misztika azt mondja: az sszeszedett imdkozs a bejrat, vagyis az els fok a misztikus ima fel. Ez az sszeszedettsg azt jelenti, hogy valamennyi lelki er befel fordul. A misztikusok tanulsga szerint, az sszeszedett imdkozs a kegyelem hatsra trtnik, mikzben a llek magatartsa passzv. St a llek ekkor az elmlkeds szoksos mdjn tnylegesen nem is tevkenykedhet, hiszen az elmlkeds aktivitsa maga ellenttes a passzv sszeszedettsggel. Az elmlkeds mindig megklnbztet, sszehasonlt stb., mg az sszeszedettsg egyest.
Azoknak a lelkeknek, akik egyszer Istentl passzv mdon megkaptk az sszeszedettsg kpessgt, nmaguktl, aktv mdon is hozz kell jrulniuk ehhez.
Aki keresztny ltre a zen mdszert alkalmazza, annak indtka is mindig keresztny. t ppen az Isten utni szeret vgyakozs jellemzi. A megvilgosods ppen az rzki szlels s a fogalmi gondolkods szempontjbl ltre tudja hozni bennnk azt a diszpozcit, amely Keresztes szt. Jnos szerint a misztikus egyeslshez szksges.
Gyakorlati tmutatsok a zazenhez:
Ha valaki egyni mdszerrel prblkozna, valsznleg ksbb rne clhoz, mintha a zen vagy a jga mdszert vlasztan. Ezekhez a mdszerekhez viszont hozztartozik az is, hogy az ember megfelel tornval, lgzsi gyakorlatokkal vagy egy bizonyos lsmddal a testi erejt is az gy szolglatba lltsa.
Merevebb izlet embereknek a japn szuvri, amit ltalban saroklsnek fordtanak, lehet j kezd pozci.
Az ember letrdel a sznyegre, leereszkedik, s a bokira l. Ennl az lsmdnl a bokk kls oldalnak laposan a fldn kell nyugodniuk, s a nagy ujjaknak rintenik kell egymst vagy egymson kell fekdnik gy, hogy lbfejeink mlyedst kpezzenek. Mivel az als lbszrak laposan a fldn fekszenek, s az egsz test ebben a helyzetben teljesen ellazulhat.
Kezdetben mindenkinek fjdalmas kiss, mert az inakat szokatlan mdon megfeszti s a vrkeringst gzolja.
Mindenesetre tancsos a tnyleges zazent megtanulni, mivel ez vezet a legbiztosabban clhoz. Mindenki megtanulhatja, aki valamennyire egszsges s nem tl ids.
Elszr elgedjnk meg a hankval / fl ltuszls /. Helyezzk jobb lbunkat a bal combunkra, de ne tegyk ugyanakkor a bal lbunkat a jobb combunkra. A hankt lehet cserlni is, ha egy id mlva elfrad a lbunk. Ha valaki ezt elsajttotta, megprblhatja a kekkt / teljes ltuszls /, teht a jobb lbat a bal combra s a bal lbat a jobb combra felhelyezni vagy fordtva.
Sokkal fontosabb, hogy inkbb rvid ideig, de rendszeresen gyakoroljunk, mint rendszertelenl s hosszan. Ajnlatos a zazent kora reggel gyakorolni, mieltt az utcai zajok elkezddnek, vagy este, amikor ismt elcsendesednek.
A felstest legyen egyenes, mint a gyertya s a slypontunk az altestre, a kldk al helyezzk. Vllunkat tartsuk lazn.
Fejnket emeljk fel s llunkat hzzuk be. Keznket a test eltt lazn kapcsoljuk ssze. A tradicionlis tarts szerint nyitott bal keznket helyezzk a jobb kzre, mgpedig kzfejjel lefel. Hvelykujjainkat kiss emeljk fel gy, hogy az ujjhegyek rintsk egymst. A keznket persze mshogyan is sszekapcsolhatjuk. Az altest kivtelvel sehol sem szabad ert kifejtennk. A zazen alatt gondosan gyeljnk arra, hogy a htunk szrevtlenl be ne grbljn, mert ez a zazen hatst nagymrtkben akadlyozn. Ez a kls testtarts bels nyugalmat biztost.
Szemnket nyitva kell tartani. Nzznk a padln kb. 1 m tvolsgra egy pontot, vagy a fggleges falon. A nyitott szem a zazenben ppen olyan fontos, mint az egyenes tarts.
Mg az ember az elmlkedsnl sztnzsl maga el tehet egy kpet vagy valami mst, ez a zazenben nem megengedhet, mert gtolja a szellem kiresedst.
Llegezznk mlyen, alkalmazzunk hasi lgzst. Klnsen a meditci kezdetre a kvetkez lgzsgyakorlatot ajnljuk: mihelyt helyes testtartsban lnk, orrunkon keresztl mlyen bellegznk, a levegt benyomjuk a testbe s egy ideig ott tartjuk. Utna keskeny rsnyire nyitott szjon keresztl lassan kiengedjk a levegt, amg a td egszen ki nem rl.
Tlen ez a gyakorlat kellemes meleget klcsnz az egsz testnek. Elg, ha ezt a gyakorlatot a zazen kezdetn egyszer-ktszer megismteljk. Ez utn a lgzsgyakorlat utn hajltsuk felstestnket jobbrl balra s vissza, ezt folytassuk egy ideig, elsszr szlesebb, majd kisebb mozdulatokkal s vgl az eredeti tartsban. A zazen alatt rendszerint az orron keresztl llegznk mlyen be s hosszan ki.
A bels magatartsrl:
A llegzst szmoljuk magunkban egytl tzig, majd kezdjk ellrl. A be s kilgzst kln szmoljuk / be egy, ki kett /. Japnul ezt szuszukolsnak hvjk. Teljesen a szmolsra kell sszpontostanunk, s semmi sem terelheti el ettl a figyelmnket.
A szmols clja, hogy trgyat nyjtson a szellemi tevkenysgnek, de anlkl, hogy ezen elmlylten gondolkodnunk kellene.
Az lmossg ellen azt tancsoljk, hogy csak a kilgzst szmoljuk. Ezt is egytl tzig, szksg esetn megismteljk.
A kvetkez lpcs a zuzikols: mr nem szmoljuk a be s a kilgzst, hanem csak figyelnk r. De a belgzsnl csak a belgzsre, a kilgzsnl csak a kilgzsre koncentrlunk. Bizonyos rtelemben a be – s kilgzsnek eggy kell vlnia szellemnkkel.
Ezt kveten trhetnk t az un. Sikantazra, azaz a “csak ls”-re, ami annyit jelent, hogy teljes egszben felolddunk a zazenben.
- Az egyetlen, amin a zazen alatt gondolkodhatunk, a koan.
- Zazent csak tkezs utn legalbb egy rval kezdjk.
- Egy – egy ls ne tartson tovbb 30-40 percnl, helyes minden ls utn 10-20 percre felllni s krben jrni, de figyelmnk ez alatt sem kalandozhat el.
A buddhistk szerint tudatunknak kilenc fajtja van. Az els hat magba foglalja az sszes rzki s szellemi tudatllapotot, vagyis a kznsges rtelemben vett tudatot. Azrt ppen –hat, mert t rzkszervnk van, amelyhez hozzszmtjuk az rtelmnket is.
Ez alatt a komplexum alatt talljuk meg a hetediket, a tudatalattit. Alatta van a nyolcadik, ahol troljuk mindazt, amit valamilyen mdon megltnk. Legmlyebben tallhat a kilencedik tudat, amelyet az abszolt vilgmindensg tudatnak nevezhetnk.
El kell jutnunk egszen odig, s hogy ezt megvalstsuk, t kell hatolnunk a tudat minden ms fajtjn, vagy meg kell azokat semmistennk. Csak ekkor kvetkezik be a megvilgosods, de ekkor valban be is kvetkezik. Nehz ttrnnk a tudat klnfle fokozatait. Klnsen makacs a nyolcadik tudatszint ttrse. Mindig csak a semmit kell egyre lejjebb nyomni. Mihelyt megrintjk a mlyebb tudatot, fellobban a szikra- s ez a megvilgosods.
Az els t az, hogy az ember felhasznlja a zazenben szerzett jrtassgt az imalete szmra. Amint valamelyest elri az sszeszedettsg llapott, elmlkedst vgez, spedig a szemllds rtelmben. De ennek az elmlkedsnek nem a fejben, hanem a szvben kell trtnnie. Egy j kapu trul fel szmunkra a bels imhoz. Nevezhetjk ezt az “sszeszedettsg imjnak”, vagy “szerzett szemlldsnek”. Taln mg knnyebben megy, ha egyszer imaformult, rpimt mondunk, pl. Jzus Krisztus knyrlj rajtam”. A mr rgebbrl ismert rpimk, ha a llek mlybl fakadnak, j ervel egyestenek Istennel.
Az is elfordulhat, hogy a llek olyan mlysgeibe jutunk, ahol mg ezek az imaformulk is zavarak, s csak belssges csendet rezzk lelkillapotunkhoz illnek.
A gyakorlat nhny hatsa:
- A bels nyugalom s az nuralom megrzse az let minden viszontagsga kzepedte.
- Egyre inkbb eltnnek a nyomaszt ktelyek, a depresszi, a flelem s ms kellemetlen rzsek.
- A bels harmnia s rm. Amely lland elgedettsggel tlt el, s azzal a kvetkezmnnyel jr, hog
|