A jga tudomnya
2006.09.01. 21:29
2. Jgs csitta-vritti-nirdhha.
2. .… jga (lnyeges technikja), … elmnek a, … mdostsainak… felfggeszts; elnyoms; megllts; visszatarts.
2. A jga az elme mdostsainak felfggesztse.
Ez ennek az rtekezsnek az egyik legfontosabb s leginkbb ismert sztrja, nemcsak azrt, mert valamely elvvel, vagy gyakorlati rtk technikval foglalkozik, hanem azrt is, mert a jga lnyegt csupn ngy sz segtsgvel hatrozza meg. Minden tudomnyban vannak bizonyos alapvet termszet fogalmak, amelyeket helyesen kell megrteni, ha a trgyat, mnt egszet, a tanulmnyoz kielgten akarja felfogni. Ezen sztra mgtt lv mind a ngy sz ilyen alapvet termszet s a tanul meg kell ksrelje, hogy tanulmnyozs s elmlkeds tjn fogja fel igazi rtelmket. Ezen szavak jelentsge termszetesen csak akkor vlik vilgoss, ha a knyvet alaposan tanulmnyoztk, valamint a trgy klnbz aszpaktusait egymshoz val viszonyukban mrlegeltk. Vrhat, hogy az ilyen alapvet fontossg szavakat gondosan meghatrozzk s ahol az szksges, ilyen meghatrozsokat mindentt beiktatnak. Azonban a jelenlegi sztra esetben ilyen meghatrozst nem adtak, s azrt arra kvetkeztetnk, hogy a szerz azt elvrja a tanulmnyoztl, hogy a teljes knyv tanulmnyozsa eredmnyekppen szerezzen vilgos fogalmat a szavak rtelmt illeten. De mivel szksges, hogy a tanul a tanulmnyozst ne tves s kuszlt elgondolsokkal kezdje, taln rdemes lesz ezen a kezdeti fokon ltalnos rtelemben megfontolni ezeknek a szavaknak s a sztrknak a jelentsgt.
Kezdjk a jga szval. Ennek a sznak, hogy jga (Yoga), a szankszkrit nyelvben sok jelentse van. A Yudzs gykrbl szrmazik, ami "egyest" vagy "sszekapcsol" jelents s az egyests eszmje megtallhat az sszes jelentsekben. Mi az a kt dolog, amit egyesteni akarnak a jga gyakorlsval? A jga tudomnya szerves rsze a hindu filozfinak. Ezen filozfia legmagasabb felfogsa szerint, az emberi llek, vagyis a dzsivtm, a felettes lleknek, vagyia a prmtmnak gymond egyik kristlylapja, vagy rszleges kifejezdse. Prmtm viszont az isteni valsg, amely a megnyilvnult vilgegyetem eredete vagy lnyege, annak ellenre, hogy a kett lnyegileg azonos s oszthatatlan, szubjektive a dzsivtm mgis elklnlt prmtmtl s arra van sznva, hogy a megnyilvnult vilgegyetemben, egy fejldsi cikluson thaladva, a tudatban ismt egyesljn prmtmval. Mind a kettnek ezt a tudatbeli egyeslsi llapott, mind azt az elmebeli folyamatot s diszciplint, amely ltal ezt az egyeslst elri, jgnak nevezik. Ezt a felfogst ms mdon fogalmaztk meg, a sznkhja filozfiban, azonban az alapelgondolst mlyebb elemzssel lnyegben azonosnak fogjk tallni.
Ezutn a csitta sz kvetkezik. Ez a sz csit vagy csiti kifejezsbl szrmazik. (IV-34), amely a prmtm hrom aszpektusa, a Vednta szerinti szat-csit-nanda egyike. Ez az aszpektus kpezi a vilgegyetem forma oldalnak alapjt, amely ltal a vilgegyetem teremtse trtnt. Ezen aszpektus tkrzdst a mikrokozmoszknt felfogott emberi llekben nevezik csittnak. gy teht csitta az az eszkz vagy kzeg, amelyen t a dzsivtm materializlja egyni vilgt s addig l s fejldik a vilgban, ameddig tkletess vlik s egyesl prmtmval. Ezrt nagyjbl a modern pszicholgia "elmjnek" felel meg, azonban tfogbb jelentse s mkdsi tere van. Mg csittt egyetemes kzegnek lehet tekinteni, amelyen t a tudat a megnyilvnult vilgegyetem minden skjn mkdik, addig a modern llekben "elmje" csupn a gondolat, akarat s rzs kifejezsre korltozdik.
Azonban ne kvessk el azt a hibt, hogy csittt valamifle anyagi kzegnek tekintsk, amely klnbz formkat vesz fel, amikor klnfle mentlis kpek jnnek ltre. Csitt alapveten tudati termszet, amely anyagtalan, azonban az anyag befolysolja. Tulajdonkppen mindkett, a tudat s az anyag, vagy pursa s prkriti termke, mivel mkdshez mindkett jelentse szksges. Olyan, mint egy megfoghatatlan kperny, amely lehetv teszi, hogy a tudat vilgossga a megnyilvnult vilgba vettdjn. Azonban lnyeges termszetnek titka, a megnyilvnult vilgegyetem eredetben van elrejtve s csak a megvilgosods elrsvel ismerhet meg. Igaz, hogy a IV. rszben kifejlesztett felfogs-elmlet ad ltalnos jelzst csitt termszetre vonatkozan, azonban azt sem mondja meg, hogy lnyegben mi a csitt.
Ebben a sztrban megfontoland harmadik sz a vritti. A vrit gykrbl szrmazik, ami "ltezst" jelent. gy teht ahogyan egy dolog ltezik, megfontolhatjuk mdostsait, llapotait, tevkenysgt vagy mkdseit. Mindezek a msodlagos jelentsek jelen vannak vritti rtelmben, azonban jelenlegi sszefggsben, ez a sz leginkbb a "mdosts" vagy a "mkds" szavakkal fordthat. A szt nha "talakulsok"-nak fordtjk. Ez nem ltszik igazoltnak, mert az talakulsban a hangsly a vltozson van s nem az llapoton. Csitt talakulsait meg lehet lltani, s mgis maradhat egy bizonyos mdosuls, amint az a szbidzsa szmdhi-ban trtnik. Mivel a jga vgs clja minden mdosts felfggesztse a nirbidzsa szmdhi tudatllapotban lthat, hogy az "talakuls" sz nem fejezi ki megfelelen a vritti sz rtelmt. Mindezek mellett, a III. rsz els felben, a hrom prinm-ra az "talakuls" szt kell hasznlni. Mivel csittnak funkcionlis lte van, s csak akkor jn ltre, ha anyag hat a tudatra, vritti jelentsgt jelenlegi sszefggsben maximlis mrtkben taln a "mkdsek" sz fejezi ki, de a "mdostsok" szt szintn ltalnosan hasznljk, s knnyebben megrtik s gy ez megfelelhet.
Amikor megksreljk megrteni a csitta-vrittik termszett, vakodnunk kell nhny flrertstl, amely azok kztt terjed el, akik nem tanulmnyoztk a trgyat elg mlyen. Az els megjegyzend dolog az, hogy a csitt-vritti nem mozgs. Elbb lthattuk, hogy a csitt nem anyagi termszet s ezrt egyltaln nem lehet sz benne rezgsrl. Rezgsek csak valamely tudathordoz eszkzben jhetnek ltre, s ezek a rezgsek okozhatnak csitt-vrittit. Ez annak ellenre, hogy kapcsolatos egymssal, mgis kt klnbz dolog. Ezzel kapcsolatban a msodik pont az, hogy csitt-vritti nem mentlis kp, br az lehet s ltalban mentlis kpekkel trstjk. Hatrozottan erre utal a csitta-vrittik ts osztlyozsa az I. - 5-s sztrban. A mentlis kpek megszmllhatatlanul sokflk lehetnek, azonban a szerz a csitt-vrittiket csupn tfel osztlyozta. Erre utal, hogy a csitt-vrittik alapvetbb s tfogbb jellegek, mint a pusztn mentlis kpek, amelyekkel azonostjk. Itt nem bocstkozhatunk a csitt-vrittik lnyegbeli termszetnek rszletes megtrgyalsba, mivel ez a krds csitt lnyegbeli termszett foglalja magban. Azonban, ha a tanulmnyoz gondosan tanulmnyozza a vrittik t fajtjval foglalkoz hat sztrt (I-6-11), akkor ltni fogja, hogy ezek a mdostsoknak azok az alapvet llapotai vagy tpusai, amelyekben az elme ltezhet. A szerz az alsbb konkrt elme mdostsaira t olyan tpust adott meg, amelyeket a kznsges ember ismer. Azonban csitta magasabb birodalmaiban, ezeknek a klnfle tpusoknak a szma s termszete eltr lehet.
Az utols megfontoland sz - nirodha. Ez a sz a niruddhm kifejezsbl szrmazik, ami azt jelenti 'visszatartott', 'megfkezett', 'korltozott', 'ellenrztt', 'gtolt', 'felfggesztett'. A jga klnbz fokozatain mindezek a jelentsek alkalmazhatk. A visszatartst, megfkezst, korltozst jelenti, a kezdeti fokozatokon, ellenrzst a haladottabb fokozatokon s felfggesztst, vagy a teljes elnyomst az utols fokozatokon. Nirodhval a III-9-es sztra vizsglatnl foglalkozunk, s a tanulmnyoz gondosan olvassa el, ami ezzel kapcsolatban ott le van rva.
Ha ennek a sztrnak a ngy szavt a tanulmnyoz megrtette, akkor meg fogja ltni, hogy ez a sztra mesteri mdon hatrozza meg a jga lnyeges termszett. Ennek a meghatrozsnak a lnyege abban rejlik, hogy fedi mind a halads minden fokozatt, amely ennek a haladsnak az eredmnye. Ugyangy alkalmazhat a krij-jga fokozatra, amelyben a bevezet leckket tanulja meg, mint a dhrn s dhyn fokozatokra, amelyekben az elmt vonja teljesen ellenrzse al s a szbidzsa szmdhi fokozatokra, ahol el kell nyomnia szmprdzsant szmdhi "magjt", vgl az utols fokozatra, a nirbidzsa szmdhira, ahol csitt minden mdostst felfggeszti s tlhalad prkriti birodalmn, a valsg vilgba. Ennek a sztrnak a teljes jelentst csak akkor lehet megrteni, ha a jgt minden aszpektusban vgigtanulmnyozzk s gy ezen a fokozaton nincs rtelme brmi tovbbit is mondani.
|