A szellemtudomny tbb megkzeltsben jrhat krl. Nzzk mit r hivatalosan a lexikon a szellemtudomny megfogalmazsrl:
Clja a szellemvilg tnyeinek s lnyeinek megismersvel az egyni szellem visszavezetse a vilgszellemhez. Tudomnyos megismers elveit betartva kutatja az rzkfeletti vilgokat. Ennek eszkzei pedig az emberben kifejleszthet magasabb rzk. Hrom f irnyzata a rzsakeresztes, a manicheista s az antropozfus szellemtudomny.
A szraz szavak helyett nzzk meg a tnyeket.
A szellemvilg a fizikai vilg felett egy msik dimenziban ltezik. Felptse szinte azonos a fizikai vilg felptsvel.
Hermsz Triszmegisztosz nagyon szpen megfogalmazta:
„Val igaz, nem ktsges s bizonyos: ami lenn van, egy s ugyanaz, mint ami fenn van, egy s ugyanaz, mint ami lenn van. Hogy az Egyetlen csodi megvalsuljanak s ahogy minden Egybl keletkezett, az Egy elgondolsbl, gy hasonul minden ltez ehhez az Egyhez, amibl szrmazik a Nap az Atyja, a Hold az Anyja, a Fld a Dajkja. me Teremt Atyja minden teljessgnek, ereje vgtelen, mikor anyagg vlik vlaszd el a fldet a tztl, a ritkt a srtl, nagy gonddal s htattal a fldrl az gbe szll s onnan a fldre, tjban fenn s lenn erit magba felvve. gy a vilg minden dicssge a tied lesz s eloszlik mind a sttsg krltted. Lm az erk ereje ami minden teret betlt s minden anyagot that: gy lett a vilg megteremtve, melynek szmtalan csodlatos hasonmsa ltezik s ismtldik az elmondott er hatsra. Mirt is a nevem Hromszor Hatalmas Hermes; mert a vilg mindhrom blcsessgt brom. Vge beszdemnek a Nap mkdsrl.”
Joggal krdezhetnnk, hogy mirt fontos szmunkra a szellemvilg s a szellemtudomny megismerse? Kpzeljk el azt, hogy egy tvoli utazsra kszlnk, melyben elhagyjuk rkre lakhelynket s egy j orszgot vlasztunk magunknak. Utazs eltt clszer tjkozdni arrl az orszgrl, arrl a nprl ahova tartunk. rdemes megismerni nyelvket, szoksaikat, letket. Miutn elkerlhetetlenl egyszer meg fogunk halni, el fogjuk hagyni fizikai testnk brtnt ez az utazs elkerlhetetlen lesz a szmunkra. Ha nem tjkozdunk mr a hatron, a „vmon” elbukunk.
Nzzk meg, hogy mit r a Biblia errl Mt Evangliumban::
„Ne gyjtsetek magatoknak kincseket a fldn, hol a rozsda s a moly megemszti, s a hol a tolvajok kissk s ellopjk;
Hanem gyjtsetek magatoknak kincseket mennyben, a hol sem a rozsda, sem a moly meg nem emszti, s a hol a tolvajok ki nem ssk, sem el nem lopjk.
Mert a hol van a ti kincsetek, ott van a ti szvetek is.”
A „hatron” azaz a hallon nem vihet t fldi kincs, semmi ami rozsdsodik. Sok embertrsunknak ez komoly problmt okoz, mert nagyon ragaszkodik a megszerzett javaihoz, komoly ktseket hoz ltre ezzel magnak. Sokan ezrt is nem akarnak hinni a szellemvilg ltezsben, mert knyelmesebb a tudatunk ell elhallgatni, mint tudomst venni rla, elfogadni a ltezst. Azt hiszik sokan, ha nem vesznek rla tudomst, akkor az nem ltezik. A trvnyek nem betartsa komoly kvetkezmnyekkel jrhat. Azrt mert nem vesznk rla tudomst az attl fggetlenl mg ltezik. Egy egyszer pldval illusztrlva, ha valaki nem ismeri el a gravitci trvnyt, az ugorjon ki a nyolcadik emeletrl s r fog jnni, hogy a trvny igenis ltezik! Csak lehet, hogy erre repls kzben fog felismersre jutni s akkor mr tl ks!
Visszatrve a „hatron” (hallon) trtn thaladshoz, a szablyokat ismerve csak szellemi kincseket lehet tvinni. Mik ezek? A szeretet s a szeretettel ltrehozott llapotok, melyeket a gyakorlatban vltottunk valra.
Mi is a szeretet? Erre szintn a Bibliban tallunk Pl Apostol levelben megfelel magyarzatot:
„Ha embereknek vagy angyaloknak nyelvn szlok is, szeretet pedig nincsen n bennem, olyann lettem, mint a zeng rc vagy peng cimbalom.
s ha jvendt tudok is mondani, s minden titkot s minden tudomnyt ismerek is; s ha egsz hitem van is, gyannyira, hogy hegyeket mozdthatok ki helykrl, szeretet pedig nincsen n bennem, semmi vagyok.
s ha vagyonomat mind feltetem is, s ha testemet tzre adom is, szeretet pedig nincsen n bennem, semmi hasznom abbl.
A szeretet hossztr, kegyes; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem krkedik, nem fuvalkodik fel.
Nem cselekszik ktelenl, nem keresi a maga hasznt, nem gerjed haragra, nem rja fel a gonoszt,
Nem rl a hamissgnak, de egytt rl az igazsggal;
Mindent elfedez, mindent hiszen, mindent reml, mindent eltr.
A szeretet soha el nem fogy: de legyenek br jvendmondsok, eltrltetnek; vagy akr nyelvek, megsznnek; vagy akr ismeret, eltrltetik.
Mert rsz szerint van bennnk az ismeret, rsz szerint a prftls:
De mikor elj a teljessg, a rsz szerint val eltrltetik.
Mikor gyermek valk, gy szltam, mint gyermek, gy gondolkodtam, mint gyermek, gy rtettem, mint gyermek: minekutna pedig frfiv lettem, elhagytam a gyermekhez ill dolgokat.
Mert most tkr ltal homlyosan ltunk, akkor pedig sznrl-sznre; most rsz szerint van bennem az ismeret, akkor pedig gy ismerek majd, a mint n is megismertettem.
Most azrt megmarad a hit, remny, szeretet, e hrom; ezek kztt pedig legnagyobb a szeretet.
Kvesstek a szeretetet, kvnjtok a lelki ajndkokat, leginkbb pedig, hogy prftljatok”
Nagyon fontos a szmunkra, hogy az Igt a gyakorlatba kell tltetni, a valsgban kell alkalmazni. Hiba tudja valaki a Szentrs minden sort fejbl, ha egyetlen sort sem lte meg a gyakorlatban, ezzel az egsz lete cltalann vlik vele.
Az emberi let nagyon rvid, nincs idnk a tvutakra. Minden alkalmat meg kell ragadni arra, hogy fejldsnket elsegtsk s erre a szellemvilg segtsge a legalkalmasabb. Felksztenek minket, kzlik a szablyokat a szellemi lethez, de legfontosabbat is elmondjk. Azt, hogy mikppen ljk le most az letnket, mi a fontos a szmunkra.
Jzus mikor lejtt kznk azt mondta: „helybenhagyom a Mzesi Trvnyeket, de egyet teszek mg hozz: szeresstek egymst” s ez a szeretet a felttel nlkli szeretet. Amikor nem azrt szeretem a msikat, mert szeret engem, hanem azrt, mert szeretem, Szeretem akkor is ha ellensgem.. Ezzel tbbet tud nekem segteni mint rtani, mert rajta keresztl lehetsget kapok a gyakorlatban szeretetem kiterjesztsre!
Van egy zsid kzmonds: ha egy ember lett megmentetted, akkor az egsz vilgot megmentetted vele. Szeretetnk kiradsval nagyon sok ember lett meg lehet menteni. Nagyon fontos dolog tudni azt, hogy kt ember kzt a legrvidebb t a mosoly!
Termszetesen nem knny ezt a gyakorlatba tltetni. Nagyon sok erprbnak vagyunk kitve, ha egyik prbn tmegynk akkor kvetkezik a msik. Medilis ton, bels hang megszlalsval vagy intucival sok segtsget kapunk a szellemvilgtl. Sok esetben knyvet adnak a keznkbe, vagy az lbaink „vletlenl” egy megfelel tanfolyamra, eladsra visznek be. Itt kihangslyoztam a „vletlen” szt, mert sokan vletlennek hiszik a velk megtrtnteket, de vletlenek nincsenek. Amikor a keznkbe kerlnek a szellemi trvnyek valamilyen formban vagy kzlseket kapunk, azok komoly elkszt szellemi munkk eredmnyei, mint az sem vletlen kedves Bartom, hogy most e sorokat olvasod!
Visszatrve a kiindul gondolatunkhoz Rudolf Steiner soraiban megtalltam sszefoglalva azt a gondolatot, hogy mirt fontos szmunkra a szellemtan:
„A szellemtan, ha valban az emberek szvben fog lni, t fogja hidalni a fizikai s a szellemi vilg kztti kezdeti szakadkot, hogy ppen ez lesz a szellemtannak az letben kifejtett hatsa, ez lesz az rtke az letben. A szellemtudomnynak az meg valban csak a kezdete, amikor az ember abban latja a dolgoknak lnyeget, hogy megtanuljon nhny szellemtani fogalmat s gondolatot, pldul az emberi lny rszeit vagy azt, hogy mi mindenben rszeslhet az ember a szellemi vilgbl. Csak ha mr tudjuk, hogy hogyan nyl bele a szellemtan egsz letnkbe, akkor teremti meg a hidat a fizikai s szellemi vilg kztt, de akkor valban, gyakorlatilag is megteremti azt. Akkor majd nem csak passzvan viselkednk azokkal szemben, akik tmentek a hall kapujn, hanem aktv kapcsolatban maradunk velk, eleven rintkezsben s tudunk nekik segteni. Ehhez azonban szksges, hogy a szellemtant bevigyk az emberek tudatba, ha a vilgunk egszet nzzk, ahhoz egyarnt hozztartozik a fizikai lt s a fizikaisg fltti szellemi lt, s hogy az ember nemcsak azrt van a fldn, hogy szletse s hall kztt sszegyjtse sajt magnak a fizikai lt gymlcseit, hanem azrt is, hogy felkldje a fizikaisg feletti vilgba azt, amit csak fizikai skon lehet megtapasztalni, ami egyltaln csak ezen a skon ltezhet! Itt a fldi letben gy tnik a szellemtan csak teria, csak egy olyan vilgnzet, amit az ember azrt tesz magv, mert rdekli. Hallunk utn viszont ez az a fklya, amely a hall s az jraszlets kztt bevilgtja a szellemi vilgot! Aki itt a fldn megveti a szellemtant, az nlklzni fogja ezt a fklyt; halla s jraszletse kztt le fog tompulni a tudata. Aki teht szellemtudomnyokkal foglalkozik, az nemcsak elmleteket gyrt, hanem eleven dolgok mvel. A szellemtudomny gyszlvn az let fklyja! A szellemi tantsok tartalma itt a fldn fogalmak s eszmk formjban jelenik meg, ezek azonban hallunk utn eleven erkk vllnak!”
Elnzst kell krnem, ha sok idzetet hasznlok fel a tanulmny sszelltshoz, de nagyon sokan foglakoztak szellemtannal s komoly mlysgekben, gy clszer az elttem lt vagy most l szellemtanosok munkjt is felhasznlni azon kzs cl rdekben, ami az embertrsaink felvilgostst szolglja!
Nagyon fontos tudni, hogy a fldi letben a fldi s szellemi trvnyeknek kell megfelelni, a szellemi letben kizrlag szellemi trvnyeknek.
letnknek meghatroz eleme a kvetkez mondat.
„Adjtok meg azrt a mi a csszr a csszrnak; s a mi az Isten, az Istennek.”
A fldi trvnyeknek meg kell felelni s nem szabad szellemi trvnyekre hivatkozva azokat megszegni. Ha megszegjk azokat hiba vrunk a szellemvilgbl segtsget, a trvnyek megszegsnek kvetkezmnyeit neknk magunknak kell fizikailag elviselni. Sugallatokkal, figyelmeztetsekkel kapunk int jeleket, de szellemi rettsgnktl fgg, hogy ezeket mennyire rzkeljk. Fontosabb a szellemi tudsunkat bepteni fizikai letnkbe, de ezekre majd ksbb visszatrek. Ilyenek pldul a megszllottsg elkerlse, vdelmek, fehr-fekete mgik
Nzznk egy pr nagyon fontos szellemi trvnyt, amit rdemes trezni s betartani:
Ne lj. „Aki egy embert megszgyent gy, hogy arcba kergeti a vrt, az annyi, mintha meglte volna”. Ugye milyen knny „lni”?
Amikor kpes vagy nmagadat kedvesen s trelmesen elfogadni s szeretni, akkor knnyebb lesz msokat felttel nlkl szeretni.
A Csan-Tao trvnye:
Az aggyal s vrkeringssel rendelkez lnyek letnek tisztelete.
A jzansg megrzse.
Az llatok s emberek bntalmazsnak tilalma.
A rszeds ( becsaps ) tilalma.
A megszgyents tilalma.
A flsleges beszd tilalma.
A szenvedsek csillaptsnak ktelessge.
A vllalt lelkigyakorlatok betartsnak ktelessge.
me a legfontosabb trvny a vilg sszes vallsval egyezen.
Szsz Ilma knyvben gynyr prhuzamot talltam ezekhez az rsokhoz,
( A nagy vallsok vgs zenete ):
Konfuciusz (Beszlgetsek 15, 23) Amit nem kvnsz magadnak, azt ne tedd msnak se.
Hillel (Sabbath 31a) Ne tedd mssal, amit nem akarsz, hogy veled tegyenek.
Jzus (Mt.7 12., Lk 6 31.) Amit teht szeretntek, hogy emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjtek velk.
Iszlm ( an-Nawawri 40 Hadit 13) Senki sem igaz hv kzletek, amg nem kvnja testvre szmra ugyanazt, amit magnak kvn.
Dzsainizmus ( Sutrakritanga 1.11.33) gy bnjon az ember a vilg minden teremtmnyvel, ahogy szeretn, hogy vele bnjanak.
Buddhizmus (Samyuta Nikaja V. 353.35-354.2) Ami se nem kellemes, se nem rvendetes szmomra, hogy okozhatnm azt valaki msnak.
Hinduizmus (Mahabharata XIII. 114.8) Nem volna szabad gy viselkednnk msokkal szemben, ahogy az neknk magunknak kellemetlen volna. Ez az erklcs lnyege.
A szellemtudomny, szellemtan ezeknek a kzlseknek felismerse, a tiszta forrsbl trtn tpllkozs, mely mindegy, hogy milyen np – vagy vallsi csoportnl van jelen, a forrs ugyanaz. A szellemtan megismersvel kzelebb jutunk sajt magunk s a krlvev vilgok megismershez, felismershez. Lehetsgnk van kapcsolatteremtsre, rlthatunk a szpsgre s a veszlyessgre is. Miutn ami „lenn az fenn s fordtva”, gy a szellemvilgban is megtallhatk a gonosz erk, melyek gtolni akarjk fejldsnket. Ezrt is fontos ezeknek az erknek a felismerse s elkerlse. Kvetkez rsaimban ezekrl akarok beszlni s segtsget adni mindenkinek, akit rdekel a sajt fejldse, sorsa s szellemtestvrei jvje.
Irta:
Karsay Istvn
|