15. Dristusravika-visaja-vitrisrnaszja vasikra-szamjn vairgyam.
15. ... Ltott (itt ebben a vilgban); lthat; fizikai, ... (s) hallott; az rsokban megigrve; kinyilatkoztatva, ... trgyak, ... annak aki megsznt szomjazni, ... (a vgyakon val) tkletes uralom tudata, ... ragaszkodsmentessg; elklnls.
15. Vairgya, a lthat vagy lthatatlan trgyak irnti svrgs megsznse annl, aki a vgyak fltti tkletes uralom tudatval rendelkezik.
Ez a sztra hatrozza meg vairgyt, amely a csitta-vritti elnyomsnak vghez vitelhez szksges msodik ltalnos md. Vairgya teljes jelentsgnek s az elme nyugalmnak ltrehozsban jtszott szerepnek teljes megrtse csak a II. rszben krvonalazott klsk filozfijnak tanulmnyozsa utn kerlhet sor. Itt csupn bizonyos ltalnos alapelveket beszltnk meg. Vairgya a rga szbl szrmazik, amelyet a II. rsz 7. sztrjban azon vonzsknt hatroztak meg, amelyet brmely trgybl szrmaz lvezet okoz. Ezrt vairgya az lvezetet ad trgyak irnti vonzds hinyt jelenti. Valaki megkrdezhetn: mirt csak a vonzds hinyrl van sz, mirt nincs sz a taszts hinyrl is, mivel a vonzs s a taszts ellenttprok s a taszts a lelket ugyangy megkti, mint a vonzs. Nem tveds az oka annak, hogy drst kihagytk vairgya eszmjnek etimolgiai kifejezsbl, hanem az a tny, hogy dvesa valjban benne foglaltatik a rgban s vele egytt ellenttprt kpez. A vonzs s a taszts kt egymssal sszekapcsolt egyn kztti vltakozsa mutat r a vonzs s a taszts alapjn lv viszonyra s a ragaszkodsbl val kzs szrmazsukra. gy, a ragaszkodsmentessg, ami mind a vonzstl, mind a tasztstl val szabadsgot jelenti, helyesen fejezi ki vairgya rtelmt.
Az ok, ami miatt vairgya olyan fontos szerepet jtszik a csitta-vrittik megfkezsben, majd kikszblsben, abban a tnyben van, hogy a kt kifejezdsben a rgban s a dvesban mkd vgy roppant nagy hajt s zavar er, amely szakadatlanul vrittiket hoz ltre az elmben. Tny az, hogy a fejldsi folyamat korai szakaszaiban a vgy az egyetlen hajter s az elme fejldse majdnem kizrlag azon trgyak fel trtn lland zs eredmnyeknt trtnik, amelyeknek a vgy ltal al van vetve. A fejlds ksbbi szakaszaiban ms tnyezk is beavatkoznak s amint a vgy fokozatosan akaratt vltozik t, az utbbi vlik mindinkbb a fejlds hajterejv.
Ezrt a jga svnyn halad minden trekvnek igyekeznie kell vilgosan megrteni a vgy szerept letnkben s azt a mdot, ahogyan az elmt lland izgalom llapotban tartja. Sok szdhaka nem rti meg elgg a vgy zavar befolyst s a vgy ellenrzsnek problmjra fordtott elegend figyelem nlkl ksrli meg a meditci gyakorlst, amelynek eredmnyeknt nem sikerl meditci kzben a zavaroktl jelents mrtkben szabadd tenni az elmt. Ha az elme megnyugtatst (lecsendestst) a vgy kikszblse nlkl prbljuk meg, az ahhoz hasonlt, mint amikor egy csnak mozgst ers szl ltal hevesen hajtott vz felsznn akarjuk meglltani. Azonban brmennyire igyeksznk a csnakot kls ervel egy helyzetben tartani, a hullmok ltal keltett impulzusok eredmnyeknt tovbb fog mozogni. Azonban ha a szl elhal, s a hullmok teljesen lecsillapulnak, a csnak egy id utn mg kls er alkalmazsa nlkl is nyugalmi helyzetbe kerl. gy van ez az elmvel is. Ha a vgy hajterejt teljesen kikszbljk, akkor az elme termszetesen s automatikusan nyugszik meg (niruddha llapot) Vairgya gyakorlsa a vgy hajterejnek kikszblsre, ahol a vgy szt a IV. rszben elmagyarzott vszan legszlesebb rtelmben hasznljuk. Azonban a csitta-vrittik kikszblse, csupn a vairgya gyakorlsval elmletileg ugyan lehetsges, azonban nem valsthat meg s nem is lehetsges. A vajrgya szerepnek ltalnos figyelembevtele utn, vegyk most szemgyre az I. rsz 15. sztrjban hasznlt kifejezsek nmelyikt, a bennk megadott meghatrozsok teljes jelentsnek megrtse szempontjbl.
Visaja, azokat a trgyakat jelenti, amelyek a vonzst s az ebbl kvetkez ragaszkodst hozzk ltre. Ezeket a trgyakat ktfel osztottk, spedig azok, amelyeket ltunk s azok, amelyekrl csupn hallunk, vagyis az rsokban emltettek. nusravika termszetesen azokra az lvezetekre vonatkozik, amelyek elrsre az ortodox-vallsok kveti vrnak a halluk utni letben. Vajrgya gyakorlsval az lvezetek mindezen kt fajtjnak elpuszttsra treksznk.
A fenti megllaptsokbl kvetkezik, hogy a jga eszmnye teljesen eltr az otrodox vallsok eszmnyeitl. Az utbbiban, bizonyos letformt s viselkedst rnak el s amennyiben annak a bizonyos vallsnak a kvetje megfelel az elrt viselkedsi szablyoknak, akkor a fizikai test feloszlsa utnra azt vrja, hogy a fizikain tli vilgban mindenfle rmk s boldogsgok kzepette fog lni. A klnfle vallsok mennyorszgai ugyan klnbzek lehetnek az ltaluk nyjtott kellemessgek tekintetben, azonban az alapelgondols azonos, vagyis bizonyos elrsokbl kialaktott letforma, a fizikai leten tli boldogsgot biztostja.
A jga filozfija nem tagadja a mennyorszg s a pokol ltezst, azonban olyan elrni val eszmnyt llt a jgi el, amelyben a mennyei let rmeinek s lvezeteinek nincs helyk, mivel azok is idlegesek s az illzinak alvetettek. A mennyei vilg rmei semmik ahhoz az dvssghez s erkhz viszonytva, amelyeket a jgi r el, amikor a tudata a ltezs mg magasabb szintjre megy t. Vgs clja fel haladva mg ezekrl a transzcendens tudatllapotokrl is le kell mondania. Mindazokat az erket s lvezeteket, amelyek a prukritivel rintkezsbl “szlettek” s amelyeket az n nem tartalmaz s ezrt nem teszik a jgit nmagn uralkodv (tartzkodv) az nusravika-visaja-hoz kell sorolni.
Itt azonban r kell mutatni arra, hogy trisnt (a szomjsgot) nem az elbb emltett visajkkal val rintkezs okozta rmszerzs hozza ltre. Az rzkek trgyaival rintkezve nmelyek szksgszeren az lvezet rzst keltik. Amikor a tudat a finomabb tudathordozkon t a magasabb szinteken mkdik, az dvssg elkerlhetetlen kvetkezmny, azonban nem ennek az lvezetnek, vagy dvssgnek az rzse kpezi a rgt. A vonzds s az abbl kvetkez ragaszkods az, ami a megktttsget okozza, s amelyet vajrgya gyakorlsval meg kell szntetni.
Azonban emlkezni kell arra, hogy nem a test ttlensge, vagy a kielgltsg, vagy ms dolgokkal val foglalkozs ltali vonzds puszta hinya jelenti a vajrgyt. Mire az ember megregszik, akkorra elveszti a nemi vgyt. Az a politikus, aki ambcii kvetsvel van elfoglalva, arra az idre rzketlenn vlhat az rzki rmk irnt. Azonban az rzkek trgyai irnti ilyen idleges kzmbssgnek semmi kze a vajrgyhoz. A vonzds csupn fggben van, kszen arra, hogy amint a szksges felttelek jelen vannak, ismt a felsznre kerljenek. Ami az igazi vajrgyhoz szksges, az az sszes vonzdsok s az ezekbl kvetkez ragaszkodsok szndkos elpuszttsa s a vgyak fltti tudatos uralkods. Ez a vasikra-szamjny kifejezs rtelme. Vajrgya lnyeges elemei azoknak a tudathordozknak az ellenrzse, amelyeken t a vgyakat rezzk s az uralkods tudata, amely az ilyen ellenrzsbl szrmazik. Az ilyen fajta nuralom elrshez az embernek mindenfle ksrtsekkel kell kapcsolatba kerlnie s minden rend megprbltatson t kell mennie s nemcsak hogy diadalmasan kell kikerlnie bellk, hanem vonzds legkisebb rzse nlkl. Mivel mg ha nem is engedtnk a ksrtsnek, de rezzk a vonzdst, nem uralkodunk teljesen a vgyon.
Ezrt mindebbl lthat, hogy azigazi vajrgya elrsben nem segt bennnket a vilgtl val elszigetelds, vagy elmenekls a ksrtsektl, br az n-ellenrzs megszerzsnek nagyon korai fokozataiban szksges lehet. A leckt meg kell tanulnunk, s ki kell prblnunk magunkat az lvezetek s a ksrtsek kzepette, - termszetesen nem azzal, hogy engednk a ksrtseknek s belemerlnk az lvezetekbe, hanem azzal, hogy mikzben uralmuk alatt vagyunk, thatolunk az ilyen lvezeteket krlvev kprztat illzikon. Az igazi vajrgyra nem a vgyainkkal val heves kzdelem a jellemz. A vgytalansg s a ragaszkodsmentessg termszetesen jn s a leghatkonyabb formjban a viveknak nevezett megklnbztet kpessgnk gyakorlsval. A kprzat nagy szerepet jtszik a rga, vagy a ragaszkods ltrehozsban s sok rtelmetlen szokstl s ragaszkodstl mg az okossggal s a jzan sszel kombinlt kznsges intellektulis elemzs is megszabadthat bennnket. Azonban az igazi vajrgya megszerzsben hasznlt valdi fegyver, a buddhi thatbb vilgossga, amely vivekban fejezdik ki. Amint testeink megtisztulnak, s elmnk szabadd vlik a durvbb vgyaktl, az a fny fokozd ragyogssal vilgt s a htterkben lv illzik leleplezsvel elpuszttja ragaszkodsainkat. Vivekt s vajrgyt tulajdonkppen az illzi eloszlatsa egyazon folyamata kt aszpektusaknt lehet tekinteni, amely egyrszt a megklnbztet-kpessg gyakorlsa ltal s msrszt a lemonds ltal mkdik. Amint ez a folyamat mlyebb rteget r el, mindinkbb dzsnynba merl s attl majdnem megklnbztethetetlenn vlik.