Induls: 2005-09-18
 
Olvasni valk
Olvasni valk : Az Adiabene kirlysg

Az Adiabene kirlysg

  2006.10.23. 20:18

...

Az Adiabene kirlysg

 

Badinyi Js Ferenc: Jzus Kirly, a Prtus herceg (rszlet)

 

 

A korai keresztnysg igaz trtnett nem lehet megrni a Prtus Birodalom politikai s vallsi krlmnyeinek alapos ismerete nlkl. Ugyanis:

 

1.) A Prtus Birodalom - helyesebben - a Prtus Monarchia Kr. e. 256-tl Kr. u. 326-ig, a mai Irak s Irn terlett tlttte be s idlegesen a mai Palesztina s Szria is hozztartozott.

 

2.) Jzus tantvnyai - az Apostolok - mind „Keleten", zsiban - teht itt, a Prtus Monarchia terletn - hirdettk Jzus Urunk igjt. Felttlenl hatalmas egyhzpolitikai rdek fzdik ahhoz, hogy a zsid-keresztnysg tudatosan elkerli az Apostoloknak itteni mkdst s munkssgukrl rszletes tudstst nem ad s rsaikat nem ismerteti. Ezt az „rdeket" keressk.

 

Azrt hasznljuk a „monarchia" elnevezst, mert mikppen a prtusok eldeinl - Sumriban - a „vros-llamok" sszessgnek jvhagysval kelet­kezett a kzponti hatalom (amit k a „ngy vilgrsz ura" titulussal fejeztek ki), ehhez hasonlan, a Prtus Birodalom egsz terletn uralkod ARSK-dinasztia egyestette s uralma al vonta e hatalmas terleten ltez feudlis hercegsgeket s kiskirlysgokat. Ezeknek egyike volt a perzsa hercegsg (a ksbbi „szaszanidk" ) s az Adiabene kirlysg. Mindezek azonban alrendeltjei voltak az „arsacida-dinasztia ngy kirlynak", akik szintn monarchikus mdon uralkodtak rmnyorszgban, Prtiban, Indo-Prfiban s a Habdl-Hunok (fehr-hunok) orszgban, a Kspi-Aral-Oxus trsgben. Hogy a Prtus Monarchia zmt kpez egyfaj s egynyelv hun-magyar prtus nemzetsg milyen hatalmas, ers, nagyszm s az akkori vilgban jl ismert volt, azt megtudhatjuk Senecca Lucius Annaeus (Kr. u. 3-65.) rsbl, aki gy nyilatkozott:

 

„Az emberi genusnak fajti vannak: a grg, a rmai s a prtus".

 

Senecca mondst bizonytja a rmaiak trtnete, mert a fl vilgot ural „Rmai Birodalom" hromszor tmadta meg hdt szndkkal a Prtus Monarchit s „hromszor" maradtak holtan, legyztten a rmai lgik a csatat­ren. Ezek a prtus gyzelmek, illetleg rmai veresgek is hozzjrultak ahhoz, hogy a rmaiv lett zsid-keresztnysg trtnetri igyekeznek a Prtus Birodalomrl minl kevesebbet tudstani s azt a keveset, amit kzlnek, azt is a prtusok krra teszik. Nem lehet vletlen teht az sem, hogy a korai keresztnysg trtnetnek ismertetsben az „eltitkols", „elhallgats" s a „msts" fkppen s elssorban az ellen indult meg, ami az Adiabene nvhez kapcsoldik. Hiszen lthatjuk, hogy 2000 v utn, csak MOST rteslnk (a rgi „kitkozs" veszlyt magunkra vve) arrl, hogy Jzus Urunk desanyja Adiabene prtus kirlyi hercegn volt s gy az „emberfia" az eddig n. „nzreti Jzus" - PRTUS HERCEG az Adiabene kirlyi gbl.

 

Az ltalnos tudatlansgon pedig ne csodlkozzunk, mert - miknt mr emltettem - a nyugati trtnszek s egyhziak, egyhzpolitikai okokbl, egy­szeren nem rtak a prtusokrl.

 

Az els - nyugati - felvilgostst Rawlinson George kzli, aki 1873-ban rt nagyszer knyvben bizonytja azt, hogy:

 

„A Prtus Birodalom tszz ven t Rma minden tmadst leverte, mellyel a rmaiak az Eufrtesztl keletre es terleteket akartk elfoglalni." „...Prfia, a rmai hatalom ellenplusa s Rma rivlisa, amelyik Rmval megosztotta az akkori emberisg fltti felsgjogot."

 

„A Prtus Birodalomban nagyobb jlt s gazdagsg volt, mint amit az ember elkpzelhet." (Rawlinson G.: „The Sixth Great Oriental Monarchy" /Longmann's Green and Co. London, 1873.)

 

Utna a nmet Gutschmidt A. (Geschichte Irans, 1888.) emlkezik a prtusokrl, bemutatva a prtus uralkodk ltal veretett pnzeket s csak annyit r rluk: „hirtelen megsznt ez a birodalom akkor, amikor a leghatalmasabb volt." Semmi tbbet. Azt akarom itt hangslyozni, hogy ezek a „nyugatiak" egyltalban nem ismertetik azokat a bsges adatokat, melyeket a rgi grg, rmai s fleg az rmny rk szolgltatnak a Prtus Birodalom trtnetrl.

 

A mai magyar kutat szerencssnek mondhatja magt, mert mindezeket az adatokat s rsokat sszegyjttte Lukcsy Kristf, szamosjvri plbnos s csodlatos alapossggal megrt knyvben kzli. („A magyarok selei, hajdankori nevei s lakhelyei az eredeti rmny ktfk utn" , Kolozsvr, 1870.) Hallgassuk meg t, hogy mit r a Prtusokrl:

 

„A Parthusok, kik Nagy Sndor halla utn lerzvn a Syro-Macedonok igjt, urai lettek fl zsinak s a rmaival nagysg- s hatalomban versenyz birodalmat alkottak, 150-dik vben a keresztny szmlls eltt, az rmnyeknek az Arsacidkban egy dinasztit adtak, mely az V-ik szzad (428) elejig uralkodott rmnyorszgban. Ezen idszak a trtnetrs korba esvn, a Parthusokrl sokkal tbb s vilgosabb adatokkal szolglhatunk a magyar rgisgek kutatinak, mint a daha, saca, massageta s ms, a histriai idk eltt rmnyorszgban lakott hun-magyar Szktkrl. A nevezett npek csak nmely helysg s nemzetsg nevekben rktettk meg emlkket rmnyorszgban; a Parthusok emlkeivel ellenben tele rmnyorszg, telvk nemzetnk vknyvei, trtnetrink egsz sort adjk az rmrry­parthus Arsacida kirlyoknak; ugyanazt teszik nmi szakadozottsggal a grg s rmai trtnetrk. Az Arsacidk hoztk rendbe s szerveztk jbl a mr vezreddel azeltt a hatalmas Babyloniak, Assyrok s Medusok korban fennllott, de Macedon Sndor hdtsai s fkpp utdainak folytonos viszlkodsai miatt zavarba jtt s tbb kirlyok kzt feloszlott rmny birodalmat.

 

k adtak a nemzetnek, az akkori idk s uralkodk fogalmai szerint alkotmnyt; az Arsacidk korban trtek az rmnyek a keresztny hitre, alattok nyert lendletet az rmny irodalom, k tettk le alapjt azon polgrosodsnak, miveltsgnek s hatalomnak, melynek rmrryorszg azon kora szzadokban rvendett; szval k voltak alkoti azon polgri s egyhzi intzmnyeknek, melyek, daczra azon sokfle viszontagsgoknak, melyeken az rmny nemzet honban s azon kvl keresztl ment; rszben mig is fennmaradtak, melyekhez a nemzet hven s vallsos kegyelettel ragaszkodik. Arsacida volt a nagy Tigranes, Arsacida rmnyorszg nagy apostola, Sz. Gergely; Arsacida Szent Iszk ptrircha, ki a szentrs fordtsa ltal az rmny nyelv szablyait rk idkre megllaptotta, kinek idejben aranykort rte s lte az rmny irodalom."

 

A bibliaolvas plbnos rsa ez, melyben a kvetkezk igen fontosak:

 

a.) Kr. e. 150-ben a prtus Arsacida-csaldbl szrmazik az rmny kirlyoknak a dinasztija.

 

b.) A trtnelmi idk eltt rmnyorszg terletn is hun-magyar-szkta npek laktak.

 

Azutn elmondja Arszk szrmazst gy: (220. oldal)

 

„Antiochus orszglsnak tizennegyedik vben a Prthusok a Macedonok igjt lerztk s az Euthalitk kirlynak fia lett kirlyuk, kinek nemsokra Kelet s szak-zsia minden npei meghdoltak."

 

„A nisibi emlkirat az els s egyetlen, mely rszakot hun-magyar kirlyi vrbl szrmaznak mutaja be." (227. oldal)

 

„A trtnetrs nem emlkezik arrl, hogy a Prthurok, jllehet 500 vig urai voltak Perzsinak, ezen idszak alatt valaha a Saca, Daha, Massagta, Hun-magyar-szkta npekkel hborba elegyedtek volna, st inkbb arrl tanskodik a histria, hogy legmlyebb bkben ltek egyms kzt a hun­magyar-szktk s a prthusok. Hogy a Prthus-Arsacida kirlyi hercegek hun-skytha fajrokonaik kirlyi udvaraiban neveltettek.....hogy a rmaiak ltal kiszortott, trnvesztett Prthus-Arsacida kirlyok s trnkvetelk hun­magyar-skytha vreiknl talltak menedket s seglykkel nyertk vissza trnjaikat." (A 228. oldalon, hivatkozva Tacitus, Justin, Plinius, Procepius s Theophylactos rsaira.)

 

Fontosnak vltem e hivatkozsokkal bebizonytania prtus-hunmagyar­scytha s rmny npi azonossgot, mely a Fldkzi-tengertl - Anatlit is belertve - a Kspi-Aral-Oxus trsgig, a Kaukzustl dlre a Perzsa-blig s az Indus folyig terjedt, mert ebbe a hatalmas Prtus Moharchiba tartozott az Adiabene kirlysg is.

 

Sajnos errl az Adiabene kirlysgrl - mikppen panaszkodtam - a nyugati rk semmit sem rnak. De a mr zsid-keresztnny vlt rmny trtnszek is tartzkod llspontra helyezkednek s vatosan elkerlik ezt a nevet.

 

Egyedl Strabo, a rgi vilg egyik legnevezetesebb fldrajzi s trtnet­rja - aki rmnyorszgot jl ismerte - dicsretesen rva az rmnyekrl, egyedl emlti ADIABENE-t a kvetkezkppen:

 

„Ad Occidentem est Adiabene et mesopotamia....quamquam propium princpium habeat, nununquam Armenia adhaerescit." (De situ orbis L. XVL) .....vagyis magyarul:

 

„Nyugatra van Adiabene s Mezopotmia, mindegyik sajt hercegsggel s nem tartornak rmnyorszghoz."

 

Kp1

 

Sokat keresgltem olyan trkp utn, melyen Adiabene fel van tntetve, de csak Colledge knyvben talltam meg. (Malcolm A. Colledge: „Parthian Art." - Cornell Univ. Pres. Ithaca NY. 1977.) Kzlk egy kinagytott rszletet belle. de ADIABEl1'E hatrait felttelesen rajzoltam be, mert csak a klnfle hivatkozsokra lehet tmaszkodni.

 

Ilyen az is, mely mondja, hogy Edessa volt Adiabene kirlysg egyik fvrosa, ahol V. Abgar uralkodott (Kr. u. 13-50) Gutschmidt kronolgija szerint s Eusebius arrl tudst,hogy „Abgar, Edessa kirlya r szemrehny levele Tiberius csszrnak Piltus igazsgtalansgt kzlve s megbotrnkozva Jzus keresztre feszizse miatt". (Hist. Eccl. I. 13-15.)

 

Chorenei Mzes egszti ki Eusebius kzlemnyt a kvetkez adatokkal:

 

„Edessban Abgar kirly hatalmas knyvtrat alaptott s ide hozta t a Nisib-i Naptemplom knyvtrt is... Tiberius csszrhoz intzett levelnek prjt (msolatt), amit Jzus cselekedetei s Istensge rdekben irt, valamint egyb leveleit is levltrba tette." (Chorenei Mzes: „rmnyek trtnetei", 2.k.10. s 37. f.)

 

A kzlt adatokkal a kvetkez felttelezseink mondhatk valsgnak:

 

1.) Megtudjuk, hogy Abgar mint Adiabene kirlysg uralkodja volt Tiberius csszr informtora a Jzus ellen elkvetett mernylet s a benne rsztvev szemlyek feldertsben. Ennek kvetkeztben vitette megbilincselve Piltust s cinkosait, a zsinagga hercegeit Tiberius csszr Rmba - miknt a kzlt apokrif-evanglium azt rja.

 

2.) Ez az evanglium kzli, hogy Mria-Magdala Tiherius csszrnl szemlyesen tiltakozik a Jzus ellen elkvetett mernylet miatt, mint Jzus hozztartozja. (Ugyanis csak hozztartoz (testvr, szl, vagy felesg) „hivatkozhatott" a csszrra az igazsg rdekben, a rmai trvny szerint). Mria-Magdalt teht Abgar ltal megszervezett s a protokolt betart diplomciai kldttsg vihette el Tiberius csszrhoz. Ennek kvetkeztben

 

3.) Abgar, mint az Adiabene kirlysg uralkodja hivatalostotta Mria­Magdult Jzus Urunk hitveseknt, mert csak „hitvesknt" tiltakozhatott Pontius Pilistus rmai helytart igazsgtalan tlete miatt, unnak legfbb urnl.

 

gy lassan feldertjk az eltitkolt gyeket s arra is kell gondolnunk, hogy a trkpen feltntetett hatrokon belli vrosokban is ott lehettek az Adiabene kirlysg hercegei, mint kormnyzk, uralkodk, gy KALAKH (Nimrud) s MOSSUL is ilyen kormnyzsg alatt llott. Teljesen hasonlan ahhoz, miknt a Prtus Monarchihoz idlegesen hozzcsatolt SAMARIA (Galilea) is megkapta a kormnyzjt annak idejn, Mria desapja - Adiabene Nakeb herceg ­ szemlyben. De hogy Edessa lehetett az elismert fvros, azt abbl gyantom, hogy az emltett nmet Gutschmidt kzl knyvben egy uralkodsi sorrendet Edessnak a kirlyairl s itt a Vl. Abgar (Kr. u. 71-91) utn uralkod SANATURK-ot (Kr. u. 91-109) kifejezetten"King of Adiabene"-nek (Adiabene kirlynak) nevezi.

 

EDESSA teht fvros lehetett, mr csak azrt is, mert tvol esett az esetleges rmny befolystl, Kr. u. 242-ig, amikor is rmai fennhatsg al kerlt.

 

De addig - az Adiabene kirlysg idejn - a kirlyi hatalom legfbb s hivatsszer mkdse arra sszpontosult, hogy Jzussal - a Prtus Herceggel - a Fldn vglegestett „Fny-valls" (valsznleg az, amit az ortodoxia akkor „Melkizedek"-i vallsnak s ksbben „Jzusi-scythizmusnak" nevezett) legyen az alkotmnyos uralkods s boldog let indtka s biztostja.

 

Taln azrt tallunk a mi vszzadunkban uralkod zsid-keresztnyi felfogs szerint gondolkod s nyomoz trtnszek kztt olyan irnyzatot, mely mindenkppen el akarja feledtetni a nemzsid Jzushoz tartoz vallsi szervezetek ltezst s azt bizonytani, hogy ez a zsidsgbl indult ortodoxia mr a Kr. u. I. szzadban papokkal s pspksgekkel rendelkezett. Ezt k azrt teszik mert valsznleg ismerik azokat az „elrejtett" okmnyokat, amelyek Jzus Urunk feltmadsa utn igen ersen megindult „Jzus-Hitre" vonatkoznak. Ugyanis a Moussuli Szeminrium szriolgusa - prof. A. MINGANA - igen felkeltette a szakmabeliek rdekldst egy ltala tallt rgi rssal mr 1904-ben, mely „ARBELA Krnikja" nven lett ismeretes. Ez a „krnika" igen ellensges mdon r a prtusokrl, de felsorolja az egyes perzsa s Adiabene kirlyok uralkodsi sorrendjt. A szakmabeliek tbbsge megllaptotta azt, hogy ez a „ Krnika" prof. Mingana hamistsa. Ennek ellenre, igen sok „prtus-ellenes" trtnsz hivatkozik r, mint „forrsadatra". (Fknt DEBEVOIS. N. C. „Political History of Parthia", 1938. c. munkjban, valamint Colledge s Frye is.) Van olyan is, aki az „Adiabene kirlyi hznak a „keresztnysgre" val ttrst" rja le. (Neusner. J. 1996.: „The Conversion of the Royal House of ADIABENE to Christianity" - NUMEN Vol. XI11. Fasc. 2.). - Ezekre csak azrt hivatkozom, hogy bemutassam az „Adiabene kirlysg" tagjainak fontossgt, mert azrt folytatdik napjainkban is a hamis adatok kzlse, hogy Adiabene Mria hercegnnek prtus szrmazsra fny ne derljn s maradjon csak az evangliumi rtkszellem szerinti zsidn, akinek „Szentfia" csak annyit tud mondani:

 

„Mi kzm hozzd asszony!" (Jn. 2., 4.)

 

De II. Jnos Pl ppa is jl ismeri az „igazsg" trtnett s a hsvti „ex Urbi et Orbi" kinyilatkoztatsa utn 1997. pnksdkor is ezt az igazsgot szolglta. gy beszlt: „..az evangelistk elhallgatjk az igazsgot Jzus ( Krisztust mond) feltmadsnak a krlmnyeirl."

 

E kijelents igen vdolja az evanglistkat, mert a ppa szerint Mt-Mrk­Lukcs s Jnos vagy tvedtek, vagy tudatosan vltoztattak a trtnseken akkor, amikor a feltmads krlmnyeirl s annak tanirl hrt adnak. A ppai fogalmazs szerint - az evangliumi rsoktl eltren - „minden bizonyossg szerint Jzus desanyja - a Madonna - volt az els szemly, aki eltt Krisztus megjelent."

 

De mg azt is hozzteszi II. Jnos Pl ppa e kijelentshez, hogy:

 

„Az evangelistk hallgatsbl mg nem kvetkezik, hogy Krisztus ne jelent volna meg Mrinak s inkbb azokat az indokokat kell megkeresni, amik az evanglistk hallgatst motivltk. - Ha az jtestamentum szerzi nem beszlnek Mria s a feltmadt Fia tallkozsrl, annak oka az lehet, hogy egy ilyen tansgttel - az anyai elfogultsg miatt - hihetetlen lett volna a feltmadst tagadk szemben."

 

1998-at runk. A katolikus egyhzf jl ismeri Mria karizmatikus kldetst s az „anyai elfogultsg" kifejezs alatt taln az si „Isten-Anya - Anya­lsten" fogulmakat rti, de NEM fogalmazhat a tvedsmentes rthetsg szerint, mert a Feltmadskor lt „feltmads-tagadk", a zsid fpapok s papi hercegek utdai ma is lnek s kzvetlen kzelben is lteznek s mkdnek. Errl tanskodik az ltaluk irnytott vilgsajt, mely a ppai nyilatkozatot egyszeren ,.egyni rtelmezsnek" minsti s mg azt is hozzteszik, ezek a „ms" nzetet vall jsgrk, hogy:

 

.,....a ppai kijelents nem jdonsg, mert hasonl nzetek mr az 1. szzadban is napvilgot lttak."

 

Pontosan ezeket a „hasonl nzeteket" kutatjuk e knyvben is, mert ezek azok az „igazsgok", melyeket keletkezsk ta eltitkol, vagy mst a zsid­keresztny egyhzpolitika hatalma. s az az rdekes, hogy ez a „msts" prhuzamosan halad a hvknek a „kozmikus rtkrendbe" val bredsvel, termszetesen ennek az „bredsnek" megakadlyozsa rdekben. Ezrt vltoztat a rmai zsid-keresztny katolicizmus - ppen most - a sajt dogmatikjn is.

 

Egy olyan pldt emelek itt ki, mely kimondatlanul s rejtett mdon foglalja magba Jzus Urunk zsid szrmazsnak tovbbi tantst s ennek a tvhitnek „magtl rtetd" elfogadst.

 

Vegyk el az j Dogmatika „szentsgtant". Eddig a kvetkez meghatrozs brt rvnnyel:

 

„A Szentsgek Krisztus ltal rendelt lthat jelek, amelyek Kegyelmet kzvettenek."

 

Az j definci pedig gy mondja:

 

„A Szentsgek jszvetsgi rtelemben vett misztriumok. - A szisztematikus reflexinl mr nem hinyozhat az antropolgiai megalapozs." (tvettem: Theodor Schneider: „Handbuch der Dogmatik" magyar fordtsbl, Viglia Kiad)

 

Tekintve, hogy az j Dogmatika azt rja, hogy: „az Egyhz maga is egy misztrium", igen nehz megmondani azt, hogy mik is az „jszvetsgi rtelemben vett misztriumok"... ? Ktsgtelen teht, hogy maga az „egyhz" laztotta fel teljesen a „szentsg" fogalmt, aminek "szisztematikus reflexijnl az antropolgiai megalapozs"-t is hozz kell adni. Miutn erre az „antropolgiai megalapozsra" nincs rszletes magyarzat, ktsgtelen, hogy az eddigi tants - a Saul-Pli zsid Jzus-Messis lehet csak a „misztrium antropolgiai megalapozsa".

 

A zsid-keresztnysg j dogmatikjnak „j" szentsgtana s a mi „Jzusi­szktizmusunk rtktana" kztt az risi klnbsg az, hogy mineknk Jzus urunk valban SZENTSG s nem misztrium.

 

Az ,.antropolgiai megalapozs" nlunk sem hinyzik, mert bizonytjuk, hogy a Fldre szllt s embertestet lttt Vilg Vilgossgnak emberi desanyja Adiabene-Kharax Mria, prtus kirlyi hercegn volt.

 

A ppai jdonsgok ismertetse utn azonban vissza kell trnnk Abgarhoz s az Adiabene kirlysghoz, mely a nyugati trtnszek ltal szerkesztett trkp szerint a VAN-t mellkn van, rmnyorszg szomszdsgban gy, mint a rgi vilgban Strabo is tudstotta. rdekes sszevetni ezt a VAN-t mellettisget dr. Bobula megllaptsaival, aki az kiratos anyag kutatsnl a Kld-kirlysgot tallta meg a VAN-t partjn s ez a kirlysg „tlte az asszrokat" (Kr. e. 621.). Bobula Xenophon rsra hivatkozik. aki:

 

„...ltta a kldokat, mint az rmnyek szomszdait... szabad s btor npek....a nagy perzsa kirlynak nem alattvali." ("The Greek Historians. Xenophon, IV. s V. knyve.)

 

Csodlatosan sszecseng itt a Kld s Adiabene nev trtnelem. Mindkett a VAN-t partjn, mindkett rmnyorszg szomszdsgban. Ha pedig az Adiabene-kirlysg a „Kld-kirlysg" utda lenne, vagy ms nv alatti azonosa, akkor teljesen rthet a „feltmadsban nem hvk" egyrtelm hallgatsa s pontosan ennek a trtnelemnek a meghamistsa. Ugyanis a kldok shona a ma Sumrinak nevezett „Kldea" UR s URUK vrosaival s vletlen lenne az, hogy a kzlt trkpen UR vros (melyet a prtusok jra felptettek), kzelben van KHARAX, mely Mria desanyjnak Kharax hercegnjnek csaldi neve, aki Adiabene Nakeb prtus kirlyi herceg hitvese volt. gy lett lenyuk ­ Mria - Adiabene-Kharax kirlyi hercegn. (Majd Kharaxrl is szlok rszletesen.)

 

Most foglalkoznunk kell mg Abgar-ral. - Az elbbi fejezetekben elmondtam, hogy Jzus Urunkhoz rt levelre a jzusi vlaszt Taddeus tantvny vitte, a Feltmads utn s Taddeus ott maradt s gygytott. Azt is rtuk, hogy Taddeus testvrvel, a knni Simonnal Perzsiban tallkozott. Ezt az lltst egy papi brevirium szvege alapjn rtuk, de az „Apostolok Cselekedetei" cm „szentrsi" szveg (2:9-10.) megcfolja a „Perzsia" kifejezst, hiszen abban az idben csak Prtus Birodalom volt. Ezrt mondja a hivatkozott szveg gy: „Prthusok, mdek, elamifk s kik lakoznak Mezopotmiban... "

 

Eddigi rsunkban azt tteleztk fel, hogy Mria - Jzus Urunk desanyja ­ Szentfinak halotti leplt valsznleg Hatrba vitte. Azrt gondoltunk erre, mert HATRA prtus alapts vros, ahol hatalmas temploma volt a prtus llamvallss lett Jzus-Hitnek.

 

Azrt gondoltunk HATRA-ra, mert 1967-68-ban a nyugati trtnszek is foglalkoznak ezzel a tmval, „The Kingdom of Adiabene and Hatra" cm alatt. De Taddeusnak edessai tartzkodsa s testvrnek a knni Simonnak Edessba val tkltzse azt a lehetsget ersti, hogy ppen ez a knni Simon ksrte a szentleplet viv desanyt s Mria-Magdalt Edessba, ahonnt megindult a diplomciai sszekttets Tibrius csszrral s Mria­Magdala rmai csszr-fogadsval vgzdik egyenlre. Meg kell jl ismertetnem az olvasval teht ezt a tantvnyt - a knri Simont.

 

Mt evangliuma (10:2-4) felsorolja Jzus Urunk tantvnyait s tudjuk, hogy ezekbl Jnos testvrt - Jakabot - Herdes meglette. (ApCsel. 12:2). Az utolsnak emltett Jds kivtelvel a tbbi tantvny kapta meg Pnksdkor a Szentlelket, mely ltal vltak „apostolokk".

 

De mr Mt felsorolsban megakadt a szemem egyiken, aki Simon a knnita. Jzus Urunkat krnyez vilgban, vagyis az ismeretkrben gy mr kt Simont tallunk. De a feltmasztott Lzr apja is Simon volt, s az rul Jds apjnak neve is Simon. Teht eddig ngy Simont tallunk Jzus Urunk krnyezetben. (Itt azonban azt is tekintetbe kell venni, hogy Jds, aki Jzus Urunkat „elrulta" gy lett tantvny, hogy zsid voltt eltitkolta s gy „befurakodott kmknt" a 12 kz.) rthet teht az, hogy Jzus „tnevezi" a hozz tartoz „Simon"-okat. Azrt rom gy, mert Jzus blcsessghez s tisztnltshoz csak olyan hatrozat illetkes, mely a logika szerint val. gy ­ ha kt Simon tantvny volt - vglegesen meg kellett klnbztetni ket egymstl, mert a „kszikla'' (Pter) itt inkbb „jelzsz" s a Simon nv csak akkor homlyosul el, ha mind kt Simon-jnak ad olyan jelz-nevet, mely egynisgket s munkjukul jelenti.

 

Ez volt a kiindulsi alapom, amikor a „knni Simon" keressre indultam. Az Apostolok Cselekedeteiben (8. rszben) talltam „egy Simon nev embert", akirl igen konfzus lerst ad a „szentirat". De fontos neknk az, hogy ez a „Simon" akkor vgezte Szamariban „rdgi tudomnyt", amikor „Saulus pusztt az anyaszentegyhzat, hzrl-hzra jrva, frfiakat s asszonyokat elvonszolvn" (8:3) s ez a Simon, aki „rdgi mesterkedssel elmtotta a Szamariaiakal " vglis Flp apostollal megy egytt, s „Szamaria bevette az Isten igjt" ltaluk. Lukcs (6:15) is megemlkezik Simonrl, akit „zelotesnek" neveznek. Ezt a szt gy magyarzzk, hogy „lelkes", de az Ap.Csel-ben kzlt „rdgi tudomnyt" is hberl ugyanilyen jelekkel rjk s jelentse "mgus". - Itt pedig elrtnk a keresztnysg trtnetben egy oly fejezethez, melyet egy „knyvtrra val" tanulmny trgyal s ennek cme: „,SIMON MGUS". De nemcsak trtnelmi adatokkal rendelkeznk re vonatkozan, hanem a legendk sokasga ksri titokzatos alakjt.

 

Olvassuk csak el az emltett Apostolok Cselekedetei rszt s az ott lert zavaros trtnettel szemben a kvetkez krdseket tehetjk fel:

 

Mit tett ez a Simon, hogy mulatba ejtette egsz Szamarit...? - Milyen termszetfeletti ert tulajdontottak neki az csodli...? - Mit kvetett el a sajt rdekben....? - Tisztessges Jzus-kvet volt-e, vagy hipokrita, vagy csal..?

 

Mi volt a kvetkezmnye annak, hogy a berkez Pter s Jnos apostolok olyan monopliummal rendelkeztek, hogy „kzrtevssel" osztottk a „Szentlelket"....s mirt volt Jnos apostol csak csendes s hallgatag szemllje a Simon-mgussal val tallkozsnak....?

 

Ezen igen bonyolult krlmnyek miatt nem lehet vilgosan megllaptani az itt lert trtnetbl a valsgot.

 

Tovbb mentem teht a „Simoni nyomozsban" s az „egyhzatyknak" rsait bngsztem. Meglepetssel olvastam Eusebius-nl (Hist. II. 13. 1-8.) azt, hogy: „ Simon a legnagyobb eretneksget indtotta el s kveti - ppen gy, mint Morcion is - elvetettk u. testamentumot s az rdgi vilg rsnak tekintettk. "

 

Justinus (Apol. 1:26.) szerint: „Egsz Szamaria Simon - Jzusrl szl tantst kvette. "

 

A „Dictionary of Christian Biography {IV. 1887. 681-688. o.) George Salamonra val hivatkozssal, „Simon mgus" fejezetben azt kzli, hogy „Pter s Simon mgus kztti megmrets, amit az Apostolok Cselekedete trgyal, valjban Pter s Saul-Pl kztti nzeteltrseket tartalmazza, s a kztk lv veszekeds lersa.

 

George Salamon Simon-mgust ., PAL"-nak nevezi!

 

*     *     *

 

Most rtettem meg Jzus Urunk blcsessgt, hogy a kt Simon-jt - kt hsges tantvnyt - kldetsbe iktat s ktelessget elr „j" nvvel ltta el. Simon - Jona fia - lett Pter (kfs) kszikla s a knni Simon lett „PAL".

 

Kp2

 

„PAL" sumer-armi sz. Megtallhat a Deimel s Labat sztrakban a 9. sz. jelekben. Bemutatom legrgibb kpjelt, mely mr a Kr. e. 3. vezredben ltezett s vannak rsos-agyagtblk, melyekrl leolvashat ennek szvegi jelentse. Ez mitolgiai szempontbl is nagyon fontos, mert az si „Szent­hromsgot" jelz kpjel az alapja, amelyen az ttr s mutat „nyl " adja a hivatst, jelentst gy: „ a Senthromsgnak tantja, hirdetje". Deimel: „herscher" = uralkod rtelemben olvassa e jelet s prof. Labat sztrban kiegszti „dinasztia", „kirlyi jelvny", „trn", „akadlyt lekzd" fogalmakkal. Jzus Urunk teht hivatst adott a knni Simon­nak „PAL" nvvel az sajt, armi-knni-szamar nyelvkn szlva.

 

Miutn Saul-rabbi kisajttotta, eltulajdontotta a maga szmra (ppolyan zsid akaratossggal, mint ahogy sajt magt „apostolnak" is nevezte), a zsid­gyker s a Sauli ideolgit rvnyesteni akar „egyhzatyk" mindent elkvettek, hogy a knni Simon emlke gy maradjon fenn, mint az "rdngs Simon-mgus" s a Jzus Urunk ltal „NEKI" - Simonnak adott „PL"-i elhvst a zsid-keresztnysgnk alaptja - a Saul-rabbibl lett „Pl apos­tol " vehesse magra.

 

Az ortodoxia, melybl a mai zsid-keresztnysgnk kiteljeslt, igyekezett minden bizonytkot, fleg „rst" elpuszttani, melybl ennek a knni Simon­nak „PAL" nevt s hivatst az utkor megtudhatta volna. Ez sikerlt is Saul rabbi rsainak „szentrss" val vltoztatsval s ideolgijnak a teljes tvtelvel. De most, hogy megismertk a „PAL" elnevezs llektani jelentst s a „PAL"-i hivatst, vagyis a „.Szent-hrmassg vdelmezst" s ezt sszehasonltjuk mindazzal a munkssggal, amit az ortodoxia „Simon mgusrl" ­ akirl az elbbiekben kimutattuk, hogy knni Simonnal azonos - rt, megrtjk Jzus Urunk jvbelt tervt, mellyel erre a Simonra bzta a „PAL"-i hivatst. Simon-PAL pedig jl tudja, rnjben, akit Abgarhoz ksr, Jzus desanyjban ennek a „Szent hrmassgnak" msodik lnye, a „Fny Szze" lakozik, hiszen is, Abgr is s mindenki ltja, hogy szent keznek rintsvel csodk keletkeznek. A vakok megint ltnak s a bnk jrnak. Hsggel szol­glja t azrt is, mert jl tudja azt is, hogy a „Szent hrmassg" rktl fogva ltezik.

 

Lukcsy ltal felsorolt egynyelv s egyfaj npeknl s kztk a ma „sumrnek" nevezett mahgar, vagy kld npeknl, - belertve a Szamariban lket is - a „Szent hrmassg" vezredes hagyomny s az ltaluk elkpzelt „Teremts trtnet"-ben a TE-RAM-TU (Teremt Isten) fogalmt a „ktszeri hrmassg" ltezsvel azonostjk

 

Ennek a „ktszeri hrmassgnak" a jelkpe lthat az emberisg els trvny-kdexnek, UR-NAMMU trvnytbljnak a homlokzatn, amit bemutatok a 49.oldalon, a teremt erket megszemlyest sumr „isten-nevekkel" egytt. Nagyon fontos ezt is tudni, mert a mai zsid-keresztny vallstrtneti szemllet a csaknem 500 vvel ksbbi s smi Hammurabi trvnyoszlopt tantja „elsnek". - A „szemet szemrt, fogat fogrt" smita bosszll valls­felfogsban valban az „els", mert trvnyesti a knzsokkal egybekttt hallbntetst is, amit az UR-NAMMU kdex nem ismer. Teht UR-NAMMU „ktszeres hrmassga" jelkpezi mindazt, amit a sumr Teremtstrtnet tant a „kezdetrl".

 

J, ha ezt is megismerjk, mert gy mg jobban megrtjk s hisszk Adiabene Mria karizmjt. gy kezddik a „Teremtstrtnet" a kld rsok szerint:

 

„Kezdetben ltezett a Szellem, a Llek s az Er. - A nagy „EGY"-ben lt a Minden felett. - Lerhatatlan, kifejezhetetlen s elrhetetlen hatalmassgnak hittk.

 

Neve: „IZ"

 

IZ „ volt " a Kezdetben s „ van " rkk a Minden felett.

 

IZ alatt nyugodott a Csend. Mozdulatlansgban hordta az sanyagot. Az sanyagban az - svizet. Az svzben - az - let grett. E hrom egysgt is hittk.

 

Neve: „TEN"

 

gy lett neknk a „kezdet ":  IZ-TEN. "

 

Az „IZ-TEN" ktszeres hrmassgbl indul meg a TEREMTS, amit az kiratos szveg gy mond el, ahogyan ldott emlk Mr Jzsef festmvsz a Kpes Biblinkban illusztrlt szveggel lemsolta. Kln oldalon bemutatom. A szveg CHIERA, Edward: ,Sumerian Epics and Myts" (The Univ. of Chicago Oriental Ist. Publ. Vol. XV. s Vol. II1. 1934.) kiratain tallhat. A szvegben AMA PALIL-nak olvasott nv. „AMA-TU-AN-KI" rvidtett neve, de jelentse az "g s Fld szlanyja", aki a szenthromsgban a „Fny Szze ". A Szz, aki els a Fny ltali megtermkenylsben.

 

Nagy misztriuma ez, a zsidk ltal „mgus"-nak nevezett papjaink igehirdetsnek, mellyel az si hitet tantottk s ez Szamria-Galilea „arm" npnek vallsa volt. A zsidk ismertk e valls armi nevt is. Ezrt nevezte Saul rabbi Jzus Urunkat „Melkizedek rendje szerinti fpapnak". (Zsid. 6.20.)

 

„MELKJZEDEK" armi neve fonetikusan kiejtve: MILKIILU. rsban azonban gy van:

 

MU-IL-KI-ILU..... „gs Fld Hatalmas Istene" jelentssel.

 

Miutn Jzus Urunk mindig gy mondta: „n s az Atya EGY vagyunk. " A „Fny-Atya" s a „Fny-Fia" egybetartozan egsztik ki „Szenthrom­sgg" a „Fny Szzt".

 

Miutn pedig a .,Fny Szze" az els megtermkenytettsg - logikus rtelemben vve - tulajdonkppen a „Szenthromsg" ltrejttnek legfontosabb lnye, mondhatni indtka.

 

Ennek a fejezetnek az elejn emltettem, hogy az Adiabene Kirlysg ltezsi tagadsnak s meghamistsnak igen nagy irodalma van. Sokan olvassk. Mivel a jdeolgia s a teolgia kivl egyetemi tanrai a szerzk, e hamis adatok mennek t a kztudatba. Szksgesnek tartom teht megismertetni az olvasval ezeket a hamis alapokat. Kezdjk taln egy nagy krdssel gy ltezhetett

 

 

Kt zsid kirly Adiabenben?

 

Emltettem az „Arabela Krmkt", a leghresebb s legmerszebb jdai rdek hamistst, amelyre mindegyik - Mria Adiabene voltt elhallgat - trtnsz hivatkozik. De van mg egy ilyen szndk rgebbi munka is s ez Flavius Josephus: "Jewish Antiguities" cm rsa (Kr. u. 37-90. lt az r).

 

Emltst tallunk itt a mr ismert Adiabene Helena kirlynrl, aki a „Toledot Jesu" szerint Jzus Urunk rokona s kortrsa volt.

 

Josephus gy rja (XX. 37-91.) kivonatosan kzlm, hogy:

 

„az ADIABENE szrmazs Helennak, aki Jeruzslemben lakott, Monobazos nev „valaki" volt a frje. (Ezt egyik r zsidnak ismeri, msok pedig nem rnak szrmazsrl.) Helennak ettl a frjtl kt fia szletett. Monobazos halla utn ll. Artaban arsacida prtus uralkod megengedte, hogy Helena fia IZATES legyen kirly az Adiabene tartomnyban."

 

Itt talljuk az els hibt, mert ll. Artaban. Kr. e. 128-124 kztt uralkodott a Prtus Birodalomban. Taln lll. Artabanrl (Kr. u. 12-38) lehetne sz, de itt is baj van, ment Josephus azt rja:

 

,...mieltt IZATES kirly lett, CHARACEN-ba ment, ahol felvette a zsid vallst. "

 

gy ltszik, mr Josephus kezdte a „kdstst", mert Characene az Eufrates deltavidkn lv prtus tartomnynak a neve. UR vrostl dlre s kimondottan „kldok" lakta terlet, ahol Izates nem tudta „felvenni" a zsid vallst, mert itt zsidk nem laktak. Hansman John szerint (Kharax and the Karkhen cm rsa (lranica Atius VII. 1967. 28-56. oldal) "KHARAX" volt a kzpontja a Prtus Birodalom zsiai kereskedelmi hajforgalmnak s a sasanida-perzsk alatt is. Itt a Deltban voltak az n. Kldeus-tavak, melyeket csatornkkal ktttek ssze a hajzs vgett. Mria desanyjnak Kharax neve jelenti, hogy a „Characene" nev, nll prtus provincia uralkodjnak a lenya volt.

 

De baj van az „Izates" nvvel is. Ugyanis ezt a nevet Josephus az „Elephantine Papirus"-on lv „ZT" kifejezsre alaptja, melynek jelentse „szabad". Ezt a „ZT"-t J.T. Milik professzor „ZL "-nek hberesti (Revue Biblique LXI. 1954. 250-251. oldal) s kimondja, hogy ez a talmudi peridus MIDRAS-han „Zeitos", Tacitusnl „Ezates", amit a kiad - J. Freinscheim ­ 1941-ben „Izates"-nek olvas, jl kisegtve Josephust. De mg folytatdik a „gombolyts".

 

Javier TEXIDOR: „The Kingdom of Adiabene and Hatra" cm munkja (Berytus XVII. 1967. 68.) gyesen hivatkozik Khorenei hfzesre, aki azt rja valban, hogy:

 

„Az Adiabene kirlyi csald rmrryorszgba meneklt ",

 

de nem mondja meg Texidor, hogy mi volt az oka ennek a meneklsnek, hanem Khoreneinek, a kirlyi csald meneklsvel kapcsolatban tett rst vonatkoztatja s sszekapcsolja - ugyancsak Khorenei ltal emltett ­ AMADUNI-MANUYANS nev zsid famlival, akirl Khorenei azt rja, hogy: „nem tudja, mirt menekltek Armniba." De Texidor tovbb megy s J. Neusner: „The Jews in Pagan Armenia" (JAOS. 84. 1964.) rsra hivatkozik, aki a meneklket Monobazos csaldjnak ismeri fel, akik itt - rmnyor­szgban - veszik fel a keresztnysget. Indoklsban visszatrnek a nagy hamisthoz, A. Mingana-hoz, ezek azrt lettek „keresztnyek", mert Mingana az „Arbela Krnikban" rja: „A Kr. u-i 2. szzadban a mgusok kerltek hatalomra Adiabeneben. " (A. Mingana: „Sources Syriaques I. Leipzig 1908. 12. oldal).

 

Azutn azt rja le ebben a „krnikban" - termszetesen ellenrizhetetlen adatokkal -, hogy „Izates s testvrnek az uralkodsa utn „hrom" kirlya volt Adiabenenek. Nares - a Zab foly mentn, Barsemius - Hatrban s Abgar Edessban. „Nares s „Barsemius" neveket azonban sehol nem tallunk. gy azt kell megllaptanunk, hogy a trtnelemhamistk - nagy kerl utn ­ mgiscsak elismerik Edesst az Adiabene kirlysg kzpontjaknt s annak Abgar nev uralkodit. (Sumer-arami nyelven AB = atya, s GAR = np. Teht AB-GAR = a NP-ATYJA.)

 

Az itt kzlt „feldertett trtnelem" igen sok kutatst s nyomozst kvetelt a szerztl. Knyvek, tanulmnyok sokasgt kellett tbngszni, mert a „flrevezetk" rsai tele vannak hivatkozsokkal s a hivatkozott munkk is mind a jdaizmust magasztal „szakemberek" szrmazkai. Aki nem tudja, hogy a „kzs alap" - szinte „forgatknyvknt" - a hamistott „Arabela Krnika", az beleszdl a sok tvesztbe. Az elbbiekben kzlt nyomozsunk eredmnyeit az albbi megllaptsokban foglalhatjuk ssze s megllapthat­juk azt, hogy a „flrevezet irodalom":

 

1.) Elismeri az ADIABENE kirlysg ltezst, de Nakeb Adiabene palesztniai kormnyzsgt s csaldjt egyseren megsemmistik.

 

2.) Az Adiabene kirlysg uralkodiknt olyan szemlyeket nevez meg, akiknek ltezse trtnelmileg nem bizonythat, nevk kitallt.

 

3.) Minden flrevezets ellenre, vglis knytelenek az Edessa kzpont ADIABENE kirlysgot elismerni, azrt, mert a rmaiaknl le van rva, hogy:

&nbs

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
 
 
 
 

button1

 
 
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints