gi Vilgossg
sszelltotta Dr Pataky rpd 2006.07.27. 19:58
Tartalom
Beksznt........................................................................................... 2
let s hall........................................................................................... 8
Csevegs a szellemvilgbl.................................................................. 14
Crookes ksrleteinek rtke korunk szellemi irnya szempontjbl...... 20
Karcsonyi ima................................................................................... 24
Kt levl............................................................................................. 26
A chicagi tzkatasztrfa..................................................................... 28
Befolysok alatt ................................................................................. 31
Innen-onnan........................................................................................ 35
Ami az italozs htterben ll............................................................... 44
Mrciusi tl......................................................................................... 56
Beksznt
2006. Vzkereszt utni munkaht els napjn elnttt a nyugalom annak tudatban, hogy a JNOS evanglium s a JELENSEK szellemi magyarzata VII. kiadvnyknt a nyomdban van. Aztn eszembe jutott az is, hogy a ktet vgszavban elkszntem az olvastl, s hirtelen agyamba villant: mi lesz ezutn, mivel telnek majd htkznapjaim? Pihenssel alkots helyett?! Megrezzentem s mris indultam knyvszekrnyem fel, kiemelni onnan akrmit. Az gi Vilgossg 1904-es elrongyoldott ktett emeltem ki a sorbl gy, hogy kinyitskor annak sztvlt els fele a bal, msodik fele pedig a jobb kezemben ppenhogy megmaradt. Rpillantva a jobb oldalira, ott legfell a 415. oldal nagybets “Irodalom” rovata ezzel a kiemelt szveggel meredt rm: “let s hall.” Kiadja: Gabnyi rpd.
Aki ismeri spiritolgiai vesszparipimat, elkpzelheti, milyen rzsek fogtak el a szveg olvassakor. Ezrt most sem tudom megllni a teljes szveg ideillesztst:
let s hall.
Kiadta 1904-ben Gabnyi rpd.
Ismt egy szellemknyv fekszik elttnk, valsgos szellemkzlemny, mely egy hajdani “magyar prdiktor”, valsznleg reformtus papnak a slyos fldi buroktl mr rg megszabadult szellemtl szrmazik. Az egsz elbjol kis knyvet az els sztl az utolsig ez a szellem diktlta egy fiatal mdiumnak, s ha erre nzve nem kpezne elegend biztostkot rpd testvrnk szava, aki ezt az rdekes s rtkes kis knyvet kzztette s akinek komoly spiritulis meggyzdstl thatott szava kizr e tekintetben minden ktelyt, gy bizonyra a legfnyesebb bizonysgot szolgltatja a knyvecsknek tiszta szellemi forrsbl szrmazsa mellett magnak a knyvnek tartalma.
A megdicslt prdiktor, akit a trk vilg idejben rablncra fzve hurcoltak el Kis-zsiba s ott valami trk bgnek rabszolgaknt adtak el, elmondja neknk fldi letnek rabsgban eltlttt rszt, a knyvecske msodik rszben pedig beszmol a szellemvilgban vszzadokon keresztl szerzett tapasztalatairl, illetleg ezeknek csak ama rszrl, melyet velnk, a mg nehz fldi burokban vnszorg szellemtestvreivel, fejldsi fokozatunkhoz kpest ismertetni lehet s szabad.
A legmelegebb krisztusi szeretet vonul vgig a valban mesterileg megrt kzlemnyen, s amit neknk a szellemvilgrl, a mi naprendszernkrl, a vilgrendszerekrl elmond, az nemcsak hogy teljes sszhangban van azzal, amit a szellemtanbl, a “Szellem, er, anyag” rvn s egyb tiszta szellemforrsok nyomn tudunk, hanem – gyszlvn – lapidris rvidsggel s mgis mindenki ltal tisztn megrthet, minden frzistl mentes egyszersggel lltja elnk a tlvilgi letet annak a fldi ember ltal alig felfoghat nagyszersgvel s a fldi rendeltetst hen betlttt emberre ott vr rmk s gynyrk magasztossgval.
Igaz testvri szeretet sztklte a nhai prdiktort tapasztalatainak kzlsre, azrt, hogy a “szellemtestvrei, ha okulhatnak rajta, okuljanak, ha lvezetesnek talljk, lvezzenek”.
Ht bizony okultunk is, lveztnk is. Lehetetlen meg nem reznnk, hogy igaz a prdiktornak minden szava, hogy a szolidarits a legnagyobb szellemi trvny, mely sszefzi az egsz szellemvilgot, s hogy ebbl a szolidaritsbl szksgszerleg s ellenllhatatlan logikval folyik az ltalnos testvri szeretet, mely nem ismerhet semmifle klnbsgeket, csak fejldsi fokozatokat, hogy valamennyinknek vissza kell trnnk ahhoz az sforrshoz. melybl kiindultunk s hogy csak sajt akaratunktl fgg ezt a nagy utat egyenes, felmen, nehz s tvises ton megtenni. avagy a knyelmesebb, de lejts ton vezredeken t knldva s bajldva kerl ton.
Ez a kzs rendeltetsnk kapcsol ssze bennnket rkre s ennek keretben bell az egyni rendeltetsek csak ideig-rig vlaszthatnak el bennnket egymstl.
Megtanuljuk belle, hogy a perzsa mgusok tbb mint szz ves fldi ivadka s a Mohamed hitn l trk rzmves, ntudatlanul br, Krisztus evangliuma szerint lnek s embertrsaik irnyban igazi krisztusi szeretettel, elnzssel s rszvttel viseltetnek.
Ltjuk belle, hogy a keresztnysg magvt, mely a prediktor hv lelkben szunnyadott csak, a “perzsa mgusok” ivadka bresztette, fejlesztette s hogy “a hithez, mely a krisztusi tanokbl lelkben kivirgzott, a spiritizmus talaja j ert adott s azt hatalmas fv nvelte”.
Megismerjk belle, hogy a fldet krlfog s a fld hatskrbe tartoz lggyrkben (szfrkban) vannak buk, emelked s stagnl szellemcsoportok, s mindezeknek ismertetett tlvilgi letviszonyai bizalmat, szeretetet, hitet, remnyt ntenek belnk, bresztleg, serkentleg hatnak renk.
Megtanuljuk belle a fldn alakul kultrk keletkezst, a naprendszernk klnfle vilgain uralkod letet s hogy nincsenek elklntett hatrok a mindensgben, hanem a fokozatok a hasonlk vonzsnak trvnynl fogva szrevtlenl mlenek t egymsba.
De nem lebbenti fel elttnk a magasabb vilgok szellemletnek rejtlyt, melyet szellemi fejldsnk hossz tjn lesznk csak kpesek megrteni, s nem ismerteti meg velnk ltezsnk vgokt s vgcljt, mert ez csak Istenben lehet, ezt csak Isten tudhatja, aki neknk megfoghatatlan s elrhetetlen s akit neknk kifrkszni, kikutatni medd vllalkozs volna.
“Ne kutasd, de keresd!
Imdd s szeresd!”
gy szl a prdiktor, s mi hlatelt szvvel, felemelt s meghatott llekkel vesszk s olvassuk az szeretetteljes, magasztos kzlemnyeit. (V 1904/3. sz. 415–416. o.)
*
A 102 oldalas mvet termszetesen folytatsokban hozzuk majd, eredeti, a 102 vvel ezeltti “cz” stb. rsszablyok szerint nyomtatott alakban, miutn annak beszerzse kt napon bell imgyen trtnt meg:
Alig brtam kivrni a keddi napot, hogy felkereshessem a htfn zrva tart Szchnyi Knyvtrat. Hrom rai vrakozs utn vgre megrendelhettem a knyv msolst, de azt csak este ht rakor vehettem t, vagyis mindez kt taxi jvet-menettel volt csak megoldhat az otthoni bke megrzse mellett. A taxisok lttk rajtam, hogy nem vagyok mai gyerek, s rkrdeztek, mit keresek ilyen ksn a Szchnyiben? Elmondtam nekik a trtnteket s a velejr ltkrdsek problematikjt, azok irodalmval egytt, mire mindketten indttatst reztek annak megismersre s az eddigiekbl egy-egy ktet elfogadsra, mert utasvrs kzben van idejk olvasni.
Mindezt azrt btorkodtam ilyen szintn lerni, hogy az eset s a jelen fzettel indul ismeretanyag is eszkzl szolgljon a Kr tagjainak hasonl “utols rs” munklkodshoz. Adja az r!
Ez eltt mintegy ngy esztendvel azokon a spiritisztikai seanceokon, melyeken egyik kedves bartom s testvrem volt az irmdium, vratlanul s idzs nlkl jelentkezett els izben 1899. deczember 15-n egy magyar prdiktor szelleme. Krdsnkre, hogy ki volt, ezt irta maga:
“Magyar pap voltam; praedicator.
Meghaltam trk fogsgban.”
Ez a kedves szellem aztn majdnem minden seanceon jelentkezett, s nagyon sok rdekes kzlemnyt kaptunk tle. Egy alkalommal elhozta, hogy valami hosszabb dolgot szeretne neknk diktlni. 1900. prilis h 20-n krdst intztnk hozz, hogy mikor kezdjk el irni azt a munkt? prilis 23-t tzte ki; megjegyezvn, hogy “mindig ste ” irjunk s ne tbbet egy rnl. Majd ezt krdeztem tle:
n: Nem sziveskednl megmondani, hogy tulajdonkpen mirl fog szlni az a munka?
: ppen azt akartam elbeszlni. Lehet a czime:
“LET S HALL.”
Messzire nylik ki a fonala. vszzadokkal ezeltt szomor rabsgomban a morajl tenger partjn lldoglva ragadt meg az a gondolat : “Mi ht az let s mi a hall?
A hatalmas problma, mely oly mlyen foglalkoztatta minden idben az emberi kedly- s gondolatvilgot, lebilincselt engem is s most annyi hossz v kzdelme, tapasztalsa s fradsgos munkja utn egy magasabb nzpontrl csendes megnyugvssal s tudssal tekintek szt az elttem feltrul ltkrben. Azok az irnyeszmk, melyek az Igazsghoz kzelebb visznek bennnket, lnek, munklkodnak n bennem s vezrelnek tovbbi utaimon. Beutaztam risi treket. Lttam a csillagok szmllhatatlan vilgt nyzsg letvel, rks elmulsval, rks krforgsval az letnek, – mely mg a hallban is let marad. Hiszen elveszni, elmulni nem vsz el, nem mlik el semmi; csak talakul. Ms formban, ms krlmnyek kztt folytatja a rmrt utat, mely egyetlen czl fel vezet.
Nos, krlbell az n utazsaim reflexii lesznek abban a munkban megrkitve.”
Errl a dologrl azon este tbbet nem beszltnk, de prilis 23-n hozzfogtunk a munka megirshoz. A szellem diktlt, a mdium pedig irt; mg pedig rendkivl gyorsan irt, s mi megkaptuk az Elsz-t, a Bevezets-t, s az egsz I. fejezetet. Majd folytattuk az irst prilis 25-n, mjus 4, 5, 12, 14, 15, 18, 25-n. sszesen kilencz este. Ekkor jelentette a diktl szellem, hogy ez a munka Els rsze. A Msodik rszt majd az sszel fogja diktlni. Ugy is trtnt. Oktber 30-n hozzfogott a diktlshoz s hosszabb hnapokra terjed szneteket tartva, a kvetkez 1901. v junius 10-n megkaptuk az egsz munkt, melyet betrl betre, szrl szra, a legcseklyebb vltoztats nlkl itt kzlk.
s ezzel most n leteszem a tollat.
A mi kvetkezik, az elejtl vgig a szellem mve.
Hla a Mindenhat Istennek, a ki megengedte!
Ksznet a kedves szellemtestvrnek, a ki diktlta!
Bke s szeretet velnk!
Budapest, 1904. mjus 1.
Gabnyi rpd.*
* Gabnyi rpd (1855–1915), a Nemzeti Sznhz kivl jellemsznsze, formailag ugyan nem volt az Egylet tagja, de hervadhatatlan rdemeket szerzett csaldjval egytt a spiritizmus tanainak kitart terjesztse ltal. /ky/
LET S HALL.
Elsz.
Messze, messze tjakrl visszatr, tapasztalatokkal megrakodott testvretek eltek terjeszti lelknek kincstrt s hlt ad a Mindenhatnak, hogy veletek megoszthatja a vilgegyetem ismeretnek gazdag tudst.
Ne vegylek krkedsnek, ne vegytek versengs ltal felbuzdult kebel fellpsnek, hogy n eltek adom jelen knyvemet. Szerny vagyok. Nektek irtam fldi testvreim. Nem mondom, hogy tulbecsljtek. Nem mondom, hogy nagyon eltrbe helyezztek, de n a sziv, az emberi llek igazi hangjn szlva, szeretetet, igaz szeretetet akarok nektek nyujtani csak.
Bevezets.
A nap hnyflben s aranyszin, bcsz sugarai a lassan morajl, kk tenger hullmain tnczolnak.
Egy frfi ll a part fvenyn. Szeme svrgn tekint a vizek hatrra. Svrgn tekint a kk gboltozatra. Svrgn tekint a vgtelensgbe nyul, meszszi tengerre. S ltja megszletni a ring hullmot, ltja megszletni a jtszi tengertajtkot, – ltja viszont ket elmulni lassan-lassan, amint a hullm a part fvenyn elenyszik, – amint a hab kilocscsan a szomjas, srga homokra…
Ime, ezek mr csak voltak. Elmultak!…
De az elsimult hullm, az eltnt tengerhab helybe ujabb hullm, ujabb hab lp, – s a tenger kpe nem vltozik soha.
A gondolkod ember lelkben feltmad valami homlyos tudat; – valami szomj az ismeretlen utn; – valami ktsg, mely t fellebbenteni kszti a lt s nem lt hatrt altakar sr, fekete ftyolt.
S gondolkodik, – gondolkodik.
Napok, hnapok, vek mlnak lass egyformasgban, s egyre emszti nmagt. Egyre kutat a llek rvnyeiben. Egyre kutatja a legtitokzatosabb dolgot, mely az emberisget annyiszor s oly mlyen foglalkoztatta mr: a lt s nemlt krdst, – az letet s hallt.
Mikor e frfi, mint egyn, egy ujabb korba, egy magasabb, fejlettebb lgkrbe kerlt, mg akkor sem hagyta el t az a mrhetetlen, csillapithatatlan szomjusg, mely emsztette mint fldi anyagba burkolt egynt.
Egyre kutatott. Egyre kereste a magast s a mlyet. Egyre jrta a messze tjakat, a csillagok mirid birodalmait s ime most – szz s szz v utn – tett tapasztalatainak visszhangjt e knyvben szellem testvrei kezbe teszi le, hogy ha okulhatnak rajta – okuljanak; ha lvezetesnek talljk, – lvezzk. Ha pedig nem tetszik valakinek, – az dobja flre, mert nem akarja terhelni vele senki.
Tulajdonkpen e knyv nem foglalkozik a spiritizmus tudomnyos fejtegetseivel, magyarzataival. Ez nem tudomnyos knyv. Nem predikczik gyjtemnye.
Ez nem egyb, mint a vilgtr szmos pontjt bejrt llek emlkeinek szerny gyjtemnye.
Ne is szmitson senki, hogy szorosan vett tudomnyos fejtegetseket, tanitsokat, mint hatrozott czlzattal felruhzottakat fog benne tallni. h, nem! De azrt felleli benne – bevonva egy llek alanyisgnak zomnczval – mindazt, a mit hasonl ton nyert knyvekben feltallt.
Ezek az n ti emlkeim.
Ezek az n legdrgbb kincseim.
ELS RSZ.
I.
A trk rab.
Hazjbl elhurczoltk messze, messze dlszaki tjakra. Kiragadtk szeret csaldja, imdott nemzete, hozztartozi krbl s a durva nkny – mely azonban a korszellem blyegt viselte magn – tnkretve megkezdett letczljt, egy ismeretlen uj vilgba, szokatlan krnyezetbe, szokatlan krlmnyek kzz lkte t.
Igazn olyan volt, mint a hajtrtt, ki a hajnak utols deszkjn, a vszes hullmokon hnydva, hirtelen egy eltte ismeretlen, tvoli szigetre vetdik ki.
Az a deszkaszl, melybe kapaszkodva lett fentartotta, nem volt egyb, mint a hit, – a sziklaers hit.
s ez a hit csakugyan ers volt.
Ersebb, mint a fldi haland keblt that minden ms rzs, gondolat s emlk.
Ez a hit volt lete megmentje.
Messze tjakon bolyongva, ltva az let ujabb alakulatait, ltva az emberi rzelem- s kedlyvilg ms irnyban val kifejldst: feltmadt kutatsi hajlama, a tvolbl idegenbe vetdtt, szegny haztlannak.
Ez a haztlan trk rab n voltam.
Elmondok egy pr trtnetkt abbl az idbl, abbl a messze tnt korbl.
* * *
Knn stlgattam az egyik stambuli temet turbnos sirjai kztt.
Szomor platnok, sttzld cypruslombok hajoltak le a kvel fedett sirokra.
Tvolrl a nagy vros elhal moraja, az nneplk zsivaja hangzott ki, lgy zenv szelidlve.
“Bairam nnepe volt.”
Minden igazhiv trk rmujongssal dvzlte az esthajnal fnycsillagt, mely a bjt vgt jelentette, s egyuttal a mahomedn farsang kezdett is.
n elmerengve jrtam a nagy, szles temeti utat, s visszagondoltam az enyimre, kik most – tvol tlem s nlklem – magyar vreik krben, igaz hitattal, Istenket sajt hajlkaikban imdhatjk.
Nekem tagadnom kellett a hitet. Engem kigunyoltak vele s megkorbcsoltak rette…
Amint igy andalogva jrtam-keltem a cyprusok rnyn, megltok egy rongyos hadsit, ki – nem trdve a nagy vros nnepi zajval, nem gondolva az ilyenkor rendesen trtnni szokott ajndk s alamizsna osztogatsokkal – hallgatagon lt egy pzsitos hanton, egy nagy cyprus rnykban, s szemeit rvedezve jrtatta tvoli mezkn, kkell hegyeken, a csillog tengeren, melyen fehr vitorlk jttek-mentek.
|