Induls: 2005-09-18
 
Olvasnivalk Karsay Istvntl
Olvasnivalk Karsay Istvntl : gi Vilgossg

gi Vilgossg

sszelltotta Dr Pataki rpd  2006.07.27. 20:00

2006/2

 

 

 

Tartalom

 

 

 

 

Visszapillants mltunkra                                                                                     2

Hrlapi hangok a spiritizmusrl                                                                                    3

Van-e halhatatlan llek?                                                                                              9

A szellemtan viszonya a vallsokkal szemben                                                        10

Levl a pozsonyi spiritiszta kongresszusrl                                                                  13

"Mosolyog az Isten!"                                                                                                  16

Dr. Hillebrand Jen: A diadalmas spiritizmus                                                        17

Anyag s er feltmadsa                                                                                    24

A fny                                                                                                                       26

let s hall (2. folyt.)                                                                                                 27

Mosolyg termszet                                                                                            32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.

 

VISSZAPILLANTS MLTUNKRA

az egykori hradsok alapjn

 

 

A “Bevezets a Spiritolgiba” I. k. I. rsze rviden rja le a spiritizmus trtnett napjainkig. Most szeretnnk ezt a mltat korabeli hradsokkal szness tenni, hogy az eszme mai kpviseli ne csak ismerjk, hanem rezzk is t az eszme eddig megtett, nem ppen sima, hanem inkbb grngys tjt, tanulsgknt a jelenbeni helyes munklkodshoz.

Ez a visszapillants aztn arra is j lesz, hogy tkletes bizonytkokat nyerjnk a szellemvilg blcs jvbeltsrl, az ember szabadakaratnak tiszteletben tartsa melletti odaad irnytsrl. Bizonytja pldul azt, hogy amit Doktor bcsi odatrl 1910-ben az albbiak szerint a jvre nzve kijelentett, tkletesen bekvetkezett:

 

Csodlatos mltja van ennek az egyletnek, de mg csodlatosabb jv vr re, ha azok, akik itt a szellemvilgban s a fldn egyttesen vannak hivatva az gyet szolglni, tovbbra is teljesteni fogjk ktelessgeiket egyms irnt. Az egylet szellemi vezrei abbl az engedelmessgbl tpllkoznak, amellyel a kitztt munka legfelsbb irnyt s parancsol Mestere, az r Jzus irnt viseltetnek. az, aki a fldn is mr krltte sereglett egyszer testvreit, azokat, kik most mr llekben egyesltek vele, a msodik misszi teljestsvel bzta meg. Nagyon termszetes, mert nemcsak, hogy legjobban megrtik az r Jzus intenciit, hanem legjobban s a legtisztbb szeretettel szeretik is t. Pter, a hittel teljes, de ingatag s knnyen befolysolhat ember, aki dacra ers fogadkozsnak, mgis megtagadta az Urat, – ezt a hibjt azzal egyenltette ki, hogy mint h s szeret tantvny, elvllalta mint szellem is az r brnyainak s juhainak legeltetst, minekutna elkvetkezett az ideje annak, hogy jra ktelessge az emberek kzt lenni s az emberekkel foglalkozni.”

 

Hiszen – amint tudjuk – Pter – igaz, most Nvtelen Szellem nven – 1913. v nyarn Eszter m. tjn megkezdte tadni hatalmas tudst az emberisgnek, s mint a szellemi mozgalom vezre valban tbb mint 21 ktetet kitev, harmadik kijelentsnek is mondott munkjval teljess tette a spiritiszta irodalmat, mert “A kegyelem szava mondotta ki az emberisg szmra a szellemvilggal val tudatos kzlekeds szksgessgt. Az emberisg annyira alsllyedt az anyag imdsban s annyira elvesztette fogkonysgt minden irnt, ami lelki letnek szksgleteivel sszefgg, hogy a vgleges elmerls fenyeget veszedelme nlkl nem lehetett mr t tovbbi jabb kegyelmi eszkzk nlkl hagyni. Annyival nagyobb szksg van erre most, mert a fldi szellemek evolucionlis turnusa znnel nti a fldre azokat a megtalkodott szellemeket, akiket az elhaladottabb igny s gondolkods testet lttt szellemeknek, a jakarat, hv embereknek kzvett segtsgvel lehet csak megvltsuk kszbre lltani. Ezeknek a megtalkodott szellemeknek nagy sokasga oly vgtelenl nehz sllyal nehezedik re az emberisgre, hogy ha ez ms oldalrl nem ellenslyoztatnk, nem brn ki a nyomst s az ember nem lenne kpes Istenadta dicssges feladatt teljesteni a szolidarits szolglatban.”

 

 

De figyeljnk Doktor bcsi kvetkez szavaira is: “De ha ez gy van, akkor ennek a kis testletnek valdi, llek szerint mlt tagja csak az lehet, aki a vezetsbe vetett hitnek s bizodalmnak odaadsban s engedelmessgben adja flreismerhetetlen tanjelt; aki teht az egylet szellemi vezetinek az eszkzeik ltal kijelentett minden olyan szndkt s elrst, mely szorosan sszefgg az egylet szellemi letben kvetend irnyelvekkel, magra nzve kteleznek elismeri; elismeri pedig nem a tekintlyelv alapjn, amely ellen – az r Jzus tantst kivve – az egylet szellemi vezeti mindig harcolni fognak, hanem a mltak tanulsgaibl leszrdtt l hit bels, ellenllhatatlan sztnzsbl, mely azt mondja neki, hogy gy van jl s nem is lehet msknt. A szellemi vezrlet lland kitartssal dolgozott ebbli hiteteknek megmunklsn; nem olyan kijelentsekkel, amelyek vak engedelmessget kvetelnek, hanem az egylet lsein szemlltet mdon eltek trt s a szellemi kzlekeds voltakppeni magasztos cljt s rendeltetst flremagyarzhatatlanul illusztrl szellemi nyilatkozatokban s trvnyekben.”A Spirit krk igyekeznek ennek szellemben dolgozni ma is, mert azt is tudjuk, hogy az ilyen munkra napjainkban mg nagyobb szksg van, mint korbban volt.

 

 

 

1./ Hrlapi hangok a spiritizmusrl

Az gi Vilgossg 1900. v mjusi szmbl

 

Egsz nagy hborsg indult meg a spiritizmus ellen a lapokban. Nem mulasztanak el semmi alkalmat, hogy vele ne foglalkozzanak. Mindenfell figyelmeztetnek a legkptelenebb magyarzatokra, melyekkel ezeket az emberi tuds eszkzeivel meg nem fejthet s mind srbb jelensgeket kimagyarzni igyekeznek. Magunk is knytelenek voltunk, olvasink egyenes felhvsra, egyik-msik cikkel foglalkozni. A nagykznsg nkntelenl azt krdi, honnan az a nagy buzgsg s igyekezet a tmadsban? Hogyan kpesek e jelensgek azt az emberisg trtnetben egyetlen csodt elidzni, hogy a katolikus egyhz a materialistkkal egy sorban tmadja a spiritisztkat? De mirt is tmadjk egyltaln a spiritizmust, amit egyszeren ostoba kptelensgnek neveznek? Verebekre nem szoktak gykkal vadszni.

Pedig mindezekre a krdsekre az emberisg fejldsnek a trtnete megadja a vlaszt. Minden j irny heves ellenllssal tallkozott. A szellemi s vilgi hatalom birtokosai mindig fltettk birodalmukat. Az j irny, brmily szerny alakban nyilatkozott is meg, mindig veszedelmet kpezett a megrgztt nzetekkel szemben. s szrl szra rillik ez a spiritizmusra. A jelensgek tbbnyire szkebb krben szoktak trtnni. Alig trtnik valami nagyobb kznsg eltt. A papok s tudsok nem is tartjk rdemesnek, hogy a dologrl kzvetlen tapasztalat tjn tudomst szerezzenek. Elg, hogy hallottak rla. Knnyebb gy az egszet halloms utn elintzni, s pedig a legknyelmesebb mdon: egyszer tagadssal. Mert htha van valami igaz az egszben? s akkor megeshetnk, hogy nem is volna rvk, amellyel oly knyelmesen cfolhatnnak. Mr pedig nekik nem az igazsg kidertse a cljuk, hanem az, hogy az eddigi uralkod nzetnek biztostsk a hatalmat. Teht nem az igazsg, hanem a hatalom krdse az egsz.

Mindezek a tmadsok pedig a spiritizmusnak gyszlvn csak kls jelensgeire vonatkoznak. Azokra a jelensgekre, amelyek egyszeren csak arra valk, hogy a figyelmet a llek halhatatlansgra irnytsk. Ez pedig mg csak a kezdet legparnyibb kezdete. Igaz, hogy ha ezek a jelensgek felkeltettk az rdekldst, s ha az ebbl kvetkez kutats s tanulmnyozs a llek, helyesebben a szellem hallhatatlansgt bebizonytja, akkor a logika ellenllhatatlan kvetkeztetsei oly filozfiai vilgnzetre vezetnek, mely a materializmus egsz tant halomra dnti s a vallst ellenllhatatlanul a Megvlt egyszer tantsra, a hitre vezeti vissza.

Azt az eshetsget pedig, hogy ez tnyleg bekvetkezzk, sem a materializmus, sem az eredetisgbl kivetkztetett s merev formalizmuss lett valls nem akarja megengedni. Tmadni kell teht, mieltt a dolog veszlyess vlnk, csrjban kell megfojtani az esetleg leters nvnyt. s gy bekvetkezik, amit mr emltettnk, hogy a csudlkoz nagykznsg nzete szerint ignytelen kis verbre a tudomny gynevezett hivatott harcosai a sajtban s a katedrn s a papok a szszkrl messzirl hallhat gykkal vadsznak.

Jellemz egybirnt, hogy immr a napilapokban is tallkozunk llsfoglalsokkal a spiritizmus mellett. Azoknak az olvasinknak az rmre, kik a tmad cikkekre oly nemes buzgsggal hvtk fel figyelmnket, ide iktatjuk a “Budapesti Napl” f. . prilis 14-iki, 103. szmban a szerkeszti zenetekben megjelent kvetkez fejtegetst :

 

Oboth. Azt hiszem, ha az anyagi vilgba tartoz fajfenntartson kvl a nagy Anonymus valami clra val trekvst tett belnk, gy az csak a szellemi vilg .”megismerse” lehet, – az a bizonyos “Erkenntniss”, melyre e percben nem tudok jobb magyar szt tallni. s azt tartom: ennek a megismersnek a mdja nem a pesszimista ktely, hanem a jakarat, rkk optimista kivncsisg. Az a nemes, hogy gy mondjam, eszmnyi kvncsisg, amely sohasem vet meg semmit, soha gyllkden nem prtoskodik s soha ki nem frad a csodlkozsban! Uram, – nagy dolog az, csodlkozni tudni, s ha valamit a szemre tudok vetni ennek a kznys, lapos kornak, az bizonyra az, hogy nem tud csodlkozni tbb semmin se! A “minden mindegy” nembnomsga, az egyetemes blague racionalizmusa emszti ennek a nemzedknek az leterejt. Hajdanban szenteknek tartottk az eszmrt rajongkat, ma futbolondnak nznek mindenkit, aki valami olyanrt lelkesedik, amit nem lehet rgtn aprpnzre felvltani… Higgye meg, az ebben az rtelemben vett “csodlkozs” tn a legszebb mdja a Teremt imdsnak, az igaz adorcinak. Nem a (ha mg oly tudomnyos) ktely vitte elre a vilgot, hanem a rajongs, a csodlkozs! Newton azrt fedezte fel a nehzkeds trvnyt, mert ltta az almt leesni s csodlkozott… Egyenl elmebeli kpessg mellett nem a pesszimista, hanem az optimista tuds fog felfedez zseniv vlni. Aki nem bmulja mindennap j lelkesedssel a termszetet; aki a priori gyllkden zrkzik el valami ell, az nem szereti Istent. s eszembe jut egy buddhista monds, mely banlis kls alatt sok mlysget rejt: “az letben minden, mg a legcseklyebb dolog is fontos…” A rgi iskola tudsai kzt vannak sajtsgosan megtalkodott tagadk. – Azt hiszem, nincs igazuk: egy nagy ember mondta egyszer, hogy nincs akkora embergondolta rltsg e fldn, amelyben ne akadhatna egy szemernyi igazsg…

 

 

Nagy tma az, amelyrl mellkelt kzlemnyben r. De igaza van, valahogy ki ne ejtsk ezt a rettenetes szt: spiritizmus! Flre ne rtsen. Nem azrt, amit ez a sz jelent s ami nyugodt emberek kzt nyugodt vita trgyt kpezhetn, – hanem azrt, mert ez a baljslat ige ma mr – legalbb nlunk Magyarorszgon, – megblyegzi azt, aki kiejti. Tny, hogy bajos e dologrl nyugodtan beszlni. Csudlatos ez, – a messze klfldn, amely pedig gondolkozsban nemigen ll htrbb minlunk, sokkal nagyobb trelmet tapasztalunk a hivatalos tudomny rszrl, mint haznkban. Prizsban lttam komoly frfiakat, akik egszen nyugodtan s jakarattal beszltek a dologrl: nem azrt, hogy pozitivista szempontbl “igazuk legyen”, hanem azrt, mert tudomnyos kvncsisgukban semmi ell se zrkznak el. Klfldn hivatalos tudsok komolyan foglalkoznak a krdssel, Anglirl s Amerikrl nem is szlva. Mi szgyen van bevallani, hogy vannak olyan klns jelensgek, amelyeket a tudomny jelenlegi pozitivista szempontjbl bajos megmagyarzni… Ez csak azt jelenti, hogy ne tltsk az idt tokkiltssal, hanem rdekldjnk, kutassunk s pedig ne kerl utakon, hanem ebben az irnyban… Fogjuk meg a szarvnl fogva. Hadd lssuk, mi igaz van a dologban! Ki vele! Valaminek kell ott lenni, mert vgre valahra elidztek megmagyarzhatatlan jelensgeket tudsok eltt, teljes tudomnyos ellenrzs mellett. Ha hazugsg, annl jobb, sljn ki! De ne foglaljuk el a dologgal szemben a “megvet mosoly” llspontjt. Krdem: hbortos bolondok-e azok, akik gy fogjk fel a krdst? Bizonyra nem bolondok sem a londoni, sem a mncheni psychologiai trsulat tagjai, kik a tudomnyos vizsglat szmra anyagot gyjtenek. Pr ve mg ki hitt abban, amit a hivatalos tudomny flhivatalosan ma mr elismert: “a gondolat tvolra hat erejben”, a teleptiban? A londoni pszicholgiai trsulat valami hszezer hiteles esetet dolgozott fel ebben a trgyban s gyszlvn statisztikailag llaptotta meg, hogy a telepatikus “sszetallkozsok” tnyleg nem sorozhatk a vletlen kategrijba… Nos, mindezek utn n azt krdi tlem, hogy mi az n egyni nzetem? Erre csak azt felelhetem: mint egyszer gondolkod ember kvncsi vagyok a termszet rejtelmeire s vrok. A tudomny nagy lptekkel halad elre… Elmondhatnm, hogy mint laikus vek ta rdekldm a dolog irnt, sokat olvastam felle, s tn mr magam is tanja voltam egy s msnak, amit vges eszemmel nem tudtam megmagyarzni. De ms, hivatottabb sem, hanem ez nem tartozik a dologra. Egy tuds bartom egyszer azt mondta: “a hall nagyobb rejtly, mint valaha s a llek tllett illetleg egyforma joggal lehet pro s contra beszlni”…

 

s itt rek ahhoz, amit nnek voltakpp el akartam mondani. Ha mr kimondtuk, feledjk el azt a “spiritizmus” szt, amely csak arra val, hogy prtoskod flrertsekre adjon alkalmat. Az a tan, amit ez a sz jelent, gy is csak eszkz s nem ncl. Az igazi cl: a spiritualizmus, az a tan, melynek magva benne van a vilg kt legnagyobb vallsban, a buddhizmusban s az igazi keresztnysgben. Elve “szellemesteni az anyagot”, hiszen Krisztustl s Buddhtl Dantig s Assisi Ferencig ez az elv vitte fel a legmagasabb szfrkba a haland embert. Vallom s magam szerny vilgossgom szerint kvetni igyekszem a spiritulis evolci e tant. s sajnlom mindazokat a bszke materialistkat, akiknek elg a fld durva anyaga. s azt tartom: ha nem volna llek, fel kellene azt tallni. Ha mr annyi pro van, amennyi kontra: e fldi lom alatt mrt ne vlasszuk azt a nemesebb, fennkltebb felfogst, mely a vgtelensg s a halhatatlansg kimrit megadja neknk? E kt kimra vitte mindig legmagasabbra az embert.

des s megnyugtat gondolat az, hogy – amint Plt mondja – a tlvilgon tovbb trsalkodhassunk bartainkkal. Nem tudom, igaza van-e, de bevallom: szeretnm, ha igaza volna annak az srgi s mindig j tannak, mely azt lltja, hogy az, amit mi lleknek neveznk, tovbbl a hall utn… gy gondoltam, a hall problmja a maga nagyszersgben sokkal egyszerbb, mint mi gondolnnk, – mi, akik nem is anynyira a halltl, mint inkbb a meghalstl flnk…

Ismtlem: a tudomny nagy lptekkel halad elre s mrt lenne az kizrva, hogy legkzelebb olyan igazsgok lepjk meg a vilgot, mint egykor a Kepler-ttel? A Horatio szava rkk igaz marad: “sok olyan dolgok vannak a fldn s a mennyekben, melyekrl nem is lmodik blcsessgetek.”… De addig is – n Istenem, a jv olyan kds! – egy sokkal kzelebb fekv gondolat jut eszembe. Nem lehetne valahogy thidalni azt a gyllkd mlysget, mely a kt prt kztt ttong? Nem lehetne. ezt a kt prtot kzelebb hozni egymshoz? A vitatkozs sose rt, csak tisztzza a gondolatokat s esetleg htha tudna egy egysges kzvlemnyt teremteni a dolgot illeten. /P. Gy/.

 

*

 

A kvetkez cikk 1924-ben egyik tekintlyes fvrosi napilapnak volt sznva, melynek munkatrsa a cikk szerzjhez fordult azzal a krelemmel, mondan el lapja szmra, mit tart a spiritizmusrl? A cikkr – azzal az indokolssal, hogy mltnyos lenne mr annyi sok antispiritiszta kzlemny utn a napilap olvaskznsgt az igazi spiritizmus komoly irnyval is megismertetni – a krelemnek eleget tett. gy ltszik azonban, hogy a napilap szerkesztje “felvilgosodott” olvasit fltette a mi igazsgaink mtelyez hatstl, mert a cikket “sajnlattal” nem kzlte. A mi olvasinknak ugyan j dolgot nem mond ez a cikk, de – klnsen az j Spirit-tagokra val tekintettel – ezzel folytatjuk a visszapillantst.

 

 

Mi a spiritizmus?

 

Hogy mi a spiritizmus? Ki tudna errl olyanoknak valdi kpet adni, akik mg nem reztk meg, hogy honnan jttek, mirt lnek a fldn, s hov mennek innen, ha egyszer levetettk elmlsnak sznt anyagi testket?

Kt tbor ll egymssal szemben, melynek vszzadok ta elt harca mg mindig eldntetlen: a materialistk s a spiritualistk tbora. Az egyik csak arra eskszik, amit t rzkvel felfogni, megtapasztalni kpes, amit tudomnyos vagy tudomnyosnak tetsz rendszerekbe foglalhat; a msik elbb csak sejti, azutn lassan-lassan rezni is kezdi, hogy az anyag csak msodlagos eredet, kvetkezmnye, materializcija az rklet szellemnek, mely az anyag szloka, teremtje, formlja s talaktja.

A kt tbor kztt ott lenne mint sszekt kapocs a valls, s a vallsok kpviseli, akik dogmaszerleg hirdetik a llek halhatatlansgt, az egyni, rk let kinyilatkoztatott igazsgt, de nincs hozz elg erejk, hogy ezt nemcsak mint dogmt, hanem mint elfeledett, de mindig megrezhet s megtapasztalhat igazsgot jbl visszaltessk az hez s szomjhoz lelkekbe.

Pedig az emberek nagy rsze bizony hezik s szomjhozik mr! A materilis let sivr cltalansga s rtelmetlensge megzavarta lelkket s elvesztettk nmagukat, elvesztettk szrmazsuk, eredetk srgi ntudatt, vagy jobban mondva megengedtk, hogy az elhomlyosodjk lelkkben.

s akkor, amidn a sivr tudomny s a miszticizmusba burkoldz valls mr nem tudja tbb kielgteni a vilgossg s igazsg utn svrg szveket, valami bizonytalan rzs pedig mind jobban s jobban sztnzi a gondolkoz ember lelkt, hogy keresse ltnek rtelmt, cljt s rendeltetst, az isteni gondvisels kifrkszhetetlen blcsessge – akr csak a bibliai idkben s az n. szentek letben – jbl megengedi, hogy a halottak megelevenedjenek s hogy a hall kapujn t a materialistk felfogsa szerint a semmisgbe, a vallsok dogmi szerint pedig a pokolba vagy mennyorszgba elkltzttek ilyen vagy olyan mdon hrt adjanak magukrl

Esemnyek, jelensgek ismtldnek itt is, ott is, amiket szavahihet, becsletes emberek, st immr a pozitv tudomnyok egyik-msik elfogulatlan s btor lelk – br egyelre lenzett s kignyolt – kpviselje objektv s letagadhatatlan bizonytkokkal tmogatva igyekszik a vilg el trni. Klns, eddig ismeretlen kpessg emberek tnnek fel itt is, ott is, akiknek mintha egy. hatodik rzkk lenne kifejldben; melynek seglyvel, a szomnambulizmus, hipnotizmus, tvolba- s jvbelts s elre megrzs kpessgvel felruhzva, a transzcendentlis, az gynevezett termszetfltti vilgban vibrl gondolatokat s rzseket vesznek. fel a drtnlkli tvr analgijra, s fiziklis jelensgekben, materializcikban, rsban, szban, rajzban adjk tovbb azoknak, akiknek lelke fogkony a testtl fggetlenl is mkdni kpes llek elfogadsra.

A tudsok tbbsge azt mondja, hogy, meghibbant idegrendszer, hisztrikus emberek ezek, akiknek beteges kpzeldse mkdik s vgzi rombol hatst a hiszkeny lelkekben. A papok anatma al veszik ket, mint az rdggel cimborlkat, akik a szerintk is valsgknt hirdetett tovbbls klnbz skjairl idzik meg az elkltzttek szellemeit, Mi spiritisztk pedig itt llunk a kt tz kztt s nem akarvn megalkudni sem az egyik, sem a msik irnyzattal, egyelre mg sokak szemben ki vagyunk tve embertrsaink gnyjnak, legjobb esetben sznakozsnak.

De csodlatos! Ez kzlnk egyet sem trt le megismert helyes tjrl. Mi nem hisszk, hanem pozitv bizonytkok, megllaptsok s az ezekbl logikusan levont kvetkeztetsek rvn tudjuk, rezzk, hogy az emberisg. letben egy rgi, de elfeledett igazsg kveteli a maga jogait, s haladunk flelem nlkl tovbb azon az ton, amelyet a szeretet Istennek kldttei mutatnak meg neknk. Hisszk azt, amit a tudomny is hirdet, hogy a vilgmindensgben semmi sem vsz el, hanem. csak talakul; hisszk teht, hogy a begubzott hernyknt bennnk lakoz letenergia, jobban mondva annak egyni kpviselje rklet, halhatatlan lelknk-szellemnk pillang mdjra lp t testi hallunk utn egy ttetsz, fluidikus ltformba, hogy ott folytassa a fldn megkezdett munkjt, s arra hivatott eszkzk tjn, megfelel elfelttelek mellett elttnk meg is nyilatkozzk.

 

Hisszk, amit a vallsok is kivtel nlkl hirdetnek, hogy Isten alkotja s fenntartja minden ltez dolognak; szellemi Atyja a kpre s hasonlatossgra teremtett gyermekeinek.

 

Hisszk, hogy vgtelen szeretetbl mindig gondoskodott s gondoskodni fog arrl, hogy gyermekei el ne felejtsk a Tle val szrmazsukat, s a kijelentsek szakadatlan lncolatn t szl hozznk kltk, mvszek, igazi tudsok, valdi papok s j emberek, mint mdiumok ajka ltal kldtt zenetekben, melyek mgtt testket levetett, tisztbb emberi lnyek sorakoznak s vrjk a lelkek egyetemes felbredsnek hajnalhasadst.

 

Ismerjk s elfogadjuk a prftk tantsait, s keresztnyek s zsidk egyformn vgyakozunk a legtkletesebb prftnak, Jzus Krisztusnak, Isten legtkletesebb, elsszltt finak kijelentseit s pldaadst megrteni s kvetni. Szeretnnk j emberek lenni, azzal az egyedli parancsolattal szvnkben: “Szeresd Istent mindenekfltt, s felebartodat, mint nmagadat”, mert tudjuk, rezzk, hogy csak a szeretet fogja egykor megvltani az emberisget, legyzve a gylletet, mely most annyi tkot, knnyet, fjdalmat s nyomort zdt erre a szomor fldre. Ma :mg a nagy tbbsg nem rt meg minket; de rtenek mr sokan, akik gy rzik, hogy a krlttk lv vilg kvetkezetes s megdnthetetlen trvnyeknek hdol, spedig nemcsak fizikai, hanem mr lelki, szellemi rtelemben is. gy, amint a fizikai trvnyek megkvetelik jogaikat az anyaglet megnyilvnulsaiban, gy az erklcsi s szellemi trvnyeknek is uralniok kell az anyagi ember lnyegt, halhatatlan lelkt. A kvetkezmnyek nagy trvnye rvnyesl teht a lelki letben is, s felelsek vagyunk minden tetteinkrt, st gondolatainkrt is, spedig elssorban nmagunknak; nem a pokolban, vagy a mennyorszgban, hanem bent a sajt lelknk kis vilgnak szentlyben, melyet magunkkal hoztunk ide a fldre, s tovbbvisznk magunkkal az talakult let jabb fzisaiba.

Milyen knyelmes dolog lenne mindazt letagadni, gynevezett tudomnyos elmletekkel lebunkzni, elhallgattatni akarni! Mr csak azrt is j lenne gy elbnni ezzel a krdssel – gondoljk sokan, – mert ha ez a hit meggykereznk bennnk, rks kellemetlensget okozna neknk. Hiszen akkor felelsek lennnk mindenrt, mindig, mindentt, st lpten-nyomon mg szgyenkeznnk is kellene azok eltt, akik talakult letformjukban ugyan, de mindig kzelnkben lehetnek.

Aki ettl a felelssgrevonstl mg fl, az egyelre lelknek egyni fejldsi folyamatban nem jutott el odig, hogy az llatemberi sors lelket l cltalansgbl rklet szellemlnyegnek ntudatra bredve, megtallja helyt a nagy vilgmindensgben. Az csak vrjon szpen lassan, mg az lelknek hessge s szomjsga is annyira fokozdik, hogy tudomnyt s dogmt flretve, nmagban keresi s tallja meg sajt kis vilgnak cljt, rendeltetst, trvnyeit.

Azrt nem kell s nem szabad .a spiritizmusnak propagandt csinlni, s azrt fognak a fiziklis s materializcis jelensgek s tnemnyek is a legtbb embernek lelkrl nyomtalanul lepattanni, mert a llek rejtlyeit csak a fokozatos breds s fejlds tjn halad megrzsek s tlsek tjn, nem pedig tudomnyos eszkzkkel lehet megfejteni. Ehhez azonban az emberisg lelki fejldsnek, a hatodik rzk kifejldsnek egy jabb mozzanatra van szksg, amely immr feltartztathatatlanul kzeledik.

 

Nem vagyunk, mert nem is lehetnk mi ezek szerint semmifle vallsnak s hitnek az ellensgei. Ellenkezleg: az l hitnek talakt erejvel felvrtezve akarunk jrni azon az ton, amelyet az isteni s emberi `trvnyek rnak el szmunkra.

Hlsak vagyunk a tudomnynak is, ha valban idelis clokat szolgl kutatsaival segtsgre jn azoknak, akik ezen az ton breszthetk fel a lnyeg felismersre. Nyugodtan vrjuk az idk mhnek vajdst, amelyet a legtkletesebb blcsessg s szeretet fog kibontakozshoz elvezetni. Szeretni akarunk mindenkit, s nem akarunk senkinek sem olyat tenni, amit magunknak se kvnnnk. A nyilvnossg szmra pedig egyenlre nincs ms szavunk s feladatunk.

m keresse mindenki a maga boldogulst gy, ahogy tudja, s ott, ahol feltallhatni vli, mi haladunk a halhatatlan llek-szellem egyni fejldsnek s tisztulsnak svnyn, hogy amidn a nagy dnt kzdelemben szksg lesz rnk, nzetlen szeretettel s odaadssal llhassunk szolglatra mg azoknak is, akik most lenznek s elfordulnak tlnk.

 

*

De lpjnk tovbb s vegyk szemgyre az Egyleten kvli, n. “csaldi spiritiszta krkben” vgzett munklkodst is. Ilyen volt 1927 mjusban az albbi trgysorozat s Nrei dn ltal sszehvott “Van-e halhatatlan llek?”  cm rendezvny. Az errl kszlt kiadvnybl hozzuk az albbiakat:

 

NREI DN

dvzl s magyarz elszava

 

Tisztelt hlgyeim, uraim! dvzlm nket a krisztusi szeretetben, mint testvreimet, s kijelentem, hogy Mt evangliuma 20-ik rsz 6-ik verse rtelmben a sok hivatottak kzl Isten nevben nket voltunk btrak vlasztani eme sszejvetelre, melynek egyedli clja, hogy azon sok tves s sokszor rosszindulat hresztelsekkel szemben egy tisztbb s megfelelbb magyarzatot adjunk munknkrl.

Egyttal, hogy zeltt mutassunk be arrl, hogy a szellemvilggal val kzlekeds min eredmnyeket nyjt neknk, akik Istenben val hittel, bizalommal s az segedelmvel kzlekednk a szellemvilggal, bemutatunk egy dallamot, melyet a szveghez val hangjeggyel egytt a zenben teljesen tjkozatlan eszkzzel (mdium ltal) adott le egy lthatatlan lny.

Ebbl a t. hallgatsg felismerheti, hogy mily irnyban kvnjuk nket felvilgostani s tjkoztatni.

A dallam s szveg eladsra S. Kertsz Mria rhlgy s Sgody Ottmr tanr r vllalkoztak.

Tovbbi felvilgostsul megjegyzem, hogy a krvezetk rendszeres szszejvetele gy alakult ki, hogy felismertk a hasonlk vonzsnak nagy trvnyszersgt, szksgesnek vltk a kzs rdekeink feletti tancskozst.

Nem tartjuk azonban szksgesnek, hogy szablyos egylett tmrljnk, mert gy keretet alkotnnk, mely a termszetes fejldst akadlyozn.

Mindazonltal megllaptottunk ltalnos “irnyelveket” a szellemtan gyakorlatra s a krk vezetsre. Nem korltozva ezltal az egyes krk egyni fejlesztst s irnytst.

gy alakult ki a rendszeres sszejveteleken azon meggyzds, hogy szksgess vlt a szellemtan irnyban hirdetett tves s sokszor rosszindulat nzetek eloszlatsa.

 

*

 

A szellemtan viszonya a vallsokkal szemben

KRSPATAKI KISS KROLY lelksz eladsa

 

Kedves hallgatim! Egy illzit kell mindenek eltt eloszlatnom, spedig azt, hogy az a szerny ember, aki itt ll a hallgatsg eltt, igaz, hogy pap volt, 14 esztendn keresztl s soha mg fegyelmiben, de mg dorglsban sem rszeslt, ma azonban mgsem pap a trsadalmi kifejezs szerint. De papnak rzem magam s jobban, mint akkor, amikor mg szszkem volt, mert ma nemcsak azoknak hirdetem az igt, akik a templomban sszegyltek, hanem hirdetem az igt mindazoknak, akik az anyagias gondolkodsnak hajtrttei; hirdetem a Biblinak szent szavait mindazoknak, akik ezutn a rettenetes vilghbor utn nem tudjk megtallni a helyket sehol sem. n antimaterialista vagyok. Azt az eszmt hirdetem, hogy neknk ez az anyagi lt, ez a testi llapot s az a gondolkods, amely klnsen a francia forradalom ta berendezkedett Eurpba, az a gondolkods, amely engem is belenevelt az egyetem padjai kztt a tbbi ref. s kath. paptrsaimmal egyetemben a racionalista vilgnzetbe, mely gy a papsgot is magval ragadta, sszeomlott. Mi most itt heznk s keservesen szenvednk amiatt, hogy sszeomlott a trsadalmi rend.

Hirdetem az antimaterializmust s a Biblira tett kzzel hvok mindenkit, hogy jjjn s figyelje meg, amit itt a Szentrsbl olvasok, s hogy tegye is kezt a Szentrsra, a keresztnysg szent knyvre s vizsglja meg sajt lnyt, sajt lett s trsadalmnak llapott. Nem beszlnk itt az Egyhz ellen, st egyenesen hvjuk az egyhzakat mind, jjjenek s segtsenek mineknk.

Neknk kzs ellensgeink vannak: a materialista gondolkods, a testi s vilgias let. A kzs ellensgnk ott knn van az. utcn, a magt szemrmetlenl rul erklcs, szemrmetlen trsadalmi letnk. Mi, akik sszejttnk, tegyk keznket a Biblira, arra a szent knyvre, amelyre fel volt ptve az egsz nagy trsadalom, nemcsak Magyarorszg, hanem az egsz Eurp

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
 
 
 
 

button1

 
 
2025. prilis
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!