Égi Világosság
Összeállította Dr Pataky Árpád 2006.07.27. 20:02
Tartalom
Húsvéti vigasz....................................................................................... 2
Hogyan alapították az „Égi Világosság”-ot?............................................ 3
Dr. Grünhut Adolf emléke..................................................................... 5
Csevegések a szellemvilágból................................................................. 7
Ezüstkoporsó....................................................................................... 12
Húsvét................................................................................................ 12
Csodák............................................................................................... 19
Mit értünk mi l é l e k és s z e l l e m alatt?........................................ 20
Van-e halhatatlan lélek (szellem)?........................................................ 25
Széchenyi István gróf szellemi nyilatkozata a magyar nemzethez
a túlvilágról......................................................................................... 36
Dr. Hillebrand Jenõ: A diadalmas spiritizmus (folyt.).............................. 38
Élet és halál (folyt.)............................................................................. 44
Húsvéti vigasz
Ti elfáradt lelkek, Megmutattam néktek
Ti Golgotát járók, Bünnélküli lényem
Ti vérzõk, ti búsak! S nagypénteki gyászom,
A husvéti fénybõl Érettetek való
A legszebb sugarak Igaz messiási
Tireátok hullnak. Önfeláldozásom.
Tihozzátok beszél De az én Atyám is
A feltámadt Krisztus Megbizonyitotta
A legédesebben : -- Igaz fiúságom':
"Édes gyermekeim, Húsvét hajnalára
0h ne csüggedjetek! Égi ragyogásba'
Bizzatok Énbennem! Volt feltámadásom.
Én, a feltámadás, Én e ragyogásból
Igazság és élet Fonom néktek is meg
Bizony mondom nektek Égi koronátok,
Hogy a mennyei szent Ha a szenvedések
Örök haza felé Véres, kinos utját
Golgoták vezetnek.. Hittel megjárjátok.
Ne csüggedjetek hát! Édes gyermekeim,
Hiszen tudjátok, hogy Jertek hát utánam,
Elõttetek járok;- Oh jertek ujjongva!
S az én utamon sem A bûnök földjéröl
Nyiltak más virágok: Én oda vezetlek
Csupán vérvirágok... Tiszta otthonomba.
.
Megmutattam néktek, S hogyha majd oti Iesztek:
Hogy kell a keresztet Minden szenvedéstek,
Türelemmel vinni, Minden könnyhullástok,
S hogyan kell a kínok Amely szellemetek
Keserü kelyhébõl Hótisztára mossa: -
Imádkozva inni. Áldani fogjátok."
Vitovszky István
Hogyan alapították az „Égi Világosság”-ot?
Az „Égi Világosság” alapítása akkor került szóba, amikor egyletünk 1898 folyamán tespedésébõl új életre látszott ébredni. Az újtagok, és közülük elsõsorban néhai Tóvölgyi Titusz szóba hozták és az egyesület akkori elnökével, a felejthetetlen Doktor bácsinkkal megbeszélték, hogy jó volna egyleti közlönyt alapítani, mely báró Mikes János lapja, a „Rejtelmes Világ” mellett, esetleg ezzel szemben, egyesületünk irányát Magyarországon képviselné. A „Rejtelmes Világ” ugyanis inkább a kísérletezõ spiritizmust ismertette és határozott állást foglalt az újraszületés tanával szemben. Minthogy azonban a reinkarnáció szellemi vezetõink tanítása szerint egyik alaptétele a spiritizmusnak, mely a földi élet számtalan rejtélyét megmagyarázza, itt volt az ideje, hogy a tanunk iránt érdeklõdõ olvasóközönséget az újraszületés felõl is tájékoztassuk.
Lapunkat „Világosság” cím alatt akarták megjelentetni, azonban mikor ezt a polgármesternek bejelentették, akkor kitûnt, hogy ilyen cím alatt már létezik más, elektrotechikai folyóirat, és két lap nem viselheti ugyanazt a nevet. A tervezõk tehát kénytelenek voltak a nevet megváltoztatni. Így lett belõle „Égi Világosság”.
Az elsõ szám 1898. december 21-én jelent meg, melynek élén Doktor bácsi a lap és a spiritizmus programját behatóan ismertette. Ezzel megjelent a spiritizmusnak egyesületünk által képviselt irányzata ismét a magyar közönség elõtt, mert német nyelvû kiadásai „Reflexionen aus des Geisterwelt” és „Reformierende Blätter” cím alatt már a hetvenes és nyolcvanas években láttak napvilágot.
Az „Égi Világosság” mindjárt megjelenése után éles támadásoknak volt kitéve. De nem a materiális alapon nyugvó napisajtó, hanem a „Rejtelmes Világ” részérõl. Mikes báró ugyanis határozott ellensége volt az újraszületés tanának és éles polémiát kezdett e felfogás ellen lapjában.
Mikes tehát kereszteshadjáratot indított lapjában a reinkarnáció ellen, s minden számban volt valami ilyes irányzatú cikk. De az „Égi Világosság” sem maradt adósa. Tóvölgyi vérbeli hírlapíró létére élesen válaszolt. Így folyt a polémia az elsõ évben és a második év elején.
A folytonos polémia a „Rejtelmes”-sel bosszantani kezdett. Az a gondolat érlelõdött meg bennem, hogy nincsen semmi értelme annak, hogy a spiritizmus két testvérirányzata tépázza egymást. Gyorsan elhatároztam magamat és cikket írtam errõl „Spiritizmus és spiritualizmus” cím alatt. A cikket a múltakon okulva nem Titusz testvéremnek, hanem Doktor bácsinak adtam át azzal a kéréssel, hogy ha jónak találja, jelentesse meg az „Égi Világosság”-ban. Doktor bácsival akkor már olyan bizalmas voltam, hogy nyíltan elõadhattam neki az okokat, melyek erre kényszerítettek. Doktor bácsi azután elolvasván, azzal adta át a cikket Tóvölgyinek, hogy a cikket jónak találja és az jelenjék meg a legközelebbi számban. Titusz testvérünk a cikket magához vette és szótlanul hazament. Másnap határozott hangon írt Doktor bácsinak, hogy kiköti magának, miszerint a lap szellemi tartalma felett ezentúl kizárólag õ, a felelõs szerkesztõ döntsön, és ha nem akarják megengedni, akkor lemond a szerkesztõségrõl.
Mikor azután Doktor bácsihoz felmentem, én voltam az elsõ, akivel a nagy eseményt közölte. Szörnyen elszégyelltem magamat, hogy cikkem miatt ekkora felfordulás történt. De alig válaszoltam pár szót Doktor bácsi kijelentéseire, megjelent ott József, Izidor, Ödön és W. Alajos testvér, kiket, úgy látszik, Doktor bácsi hívott magához. Szégyenkezve kellett a levelet még egyszer végighallgatnom. Mély csönd után megszólalt Izidor testvérünk, és azt mondta, hogy ha mi fiatalabbak, Ödön, Alajos és én támogatjuk munkájában a Doktor bácsit a lap szerkesztésénél, akkor vegyük Titusz lemondását sajnálattal tudomásul, és a felelõs szerkesztést is vegye át Doktor bácsi, aki, mint egyesületünknek a szellemi vezetõk által kijelölt vezére, lehet hivatva arra, hogy végérvényesen döntsön afelett, mi jelenjék meg lapunkban.
Az „Égi Világosság” fõ vonzóerejét megjelenésétõl fogva Doktor bácsi „Csevegések a kandalló mellett” címû tárcacikkei képezték. Az a nagy közvetlenség, mellyel azokban az eseményeket elbeszélte, melyek figyelmét a magnetizmus, szomnambulizmus és spiritizmus jelenségeire fölhívták és õt lelkes spiritisztává tették, mindenkire nagy hatással volt az „Égi Világosság” olvasói körében. Azok az okfejtések és következtetések pedig, melyeket Doktor bácsi elbeszéléseihez fûzött, tisztázták gondolatkörünket és a spiritizmusról alkotott fogalmainkat.
Az „Égi Vlágosság” az elsõ években havonként kétszer jelent meg. Míg azután egyik nyáron Doktor bácsi az egyszerûség kedvéért, és hogy a lap összeállításával járó teendõkkel ne kétszer legyen kénytelen egy hónapban foglalkozni, kettõs számban küldte szét. Így jutottunk a mai alakhoz.
Havas Andor – ÉV. 1920/9. sz.
Dr. Grünhut Adolf emléke
A „Lichtstrahlen” (Fénysugarak) cûmû amerikai spiritisztikus újság július 17-én megjelent számában a következõ kegyeletes, szép és mindenekfölött igaz megemlékezést olvashatjuk szeretett mesterünkrõl:
„Dr. Grünhut Adolf budapesti gyakorló orvos 1906. október 2-án befejezte földi létformáját.
Mint gyakorló orvos, már 40 évvel ezelõtt megismerkedett szomnambulákkal és médiumokkal való kísérletezés útján mindazon lelki tüneményekkel, amelyek a hivatalos tudomány hipotéziseivel meg nem fejthetõk. Miután éles megfigyelõ és rendkívül igazságszeretõ volt, a napról napra megnyilatkozó jelenségekben rejlõ végkövetkeztetések elõl kitérni nem akart és elvetvén az elõítéleteket, a legnagyobb határozottsággal fordult a transzcendentalizmus felé, amely irányzat mellett azután mindvégig példaadó kitartással és csodálatraméltó meggyõzõdéssel meg is maradt. A szellemtan terjesztése körül is nagy érdemeket szerzett kiváló meggyõzõ tehetségével.
Mindez annál könnyebb volt neki, mert sohasem volt 40 év alatt megfelelõ, hitelt érdemlõ médiumok hiányában.
1871-ben egy spiritiszta egyletet alapított dr. Grünhut és sikerült is neki az egylet alapszabályait az akkori magyar kormány által jóváhagyatni, ami annál is inkább fölemlítésre méltó, mert az akkori idõben tudvalevõleg még nem volt oly liberális kormánya Magyarországnak, mint mostan. Egy hasonló egylet mintegy 6 évvel ezelõtt nem volt képes a miniszteri engedélyt megnyerni, s nem is alakulhatott meg.
Az általa alapított egylet mind a mai napig fennáll, és az õáltala megkezdett irányban fejlõdik tovább még most is. Ez egyletben nyert szellemi közlemények elõbb német nyelven „Reflexionen aus dem Geisterreiche” és Reformierende Blätter”, majd késõbb magyar nyelven „Égi Világosság” cím alatt lettek kiadva és tartalmuk felöleli az egész szellemtant, minden legkisebb részletében, minden principiumával és elméleteivel.
Figyelemre méltó, hogy úgy dr. Grünhut, mint az õ médiumai úgyszólván semmit sem olvastak azon külföldi iratokból, melyek hasonló szellemtani irányzatok szolgálatában megjelentek, és mégis a szellemközlemények lényegileg teljesen összevágnak a külföldi hasonló közleményekkel. Jele ez annak, hogy mily helyes úton járt dr. Grünhut.
Grünhut vezetése alatt az egyleti üléseken a szellemtan az Isten-félelem és az újraszületés elvei szerint fejlõdött ki.
Egyike volt õ azon kevés meggyõzõdött spiritisztáknak, kik nem törõdve esetleges kárral vagy gúnnyal, minden körülmények között nyíltan vallomást tesznek az általuk igazságnak felismert szellemtan mellett. Emiatt úgy 25 évvel ezelõtt anyagi kára is volt, amennyiben spiritisztaságának nyilvános beismerése folytán majdnem teljes orvosi praxisát elvesztette. Dacára, hogy ezt tudta, soha egy pillanatra sem habozott hite mellett tanúbizonyságot tenni. A világ szinte elmondhatta róla, hogy nyitott szemekkel ment az erkölcsi halál felé, õ azonban, amiként tántoríthatatlanul hitte az életnek a testi halál után való feltámadását, úgy föltámadt még ebbõl az erkölcsi halálból is. Ha nem is jutott ki része a nyilvános elismerésbõl, mégis megadatott neki, hogy megérhette az õáltala alapított egylet nagyra fejlõdését, mégpedig nemcsak mennyiségben, hanem minõségben is, amennyiben igen sok egyetemileg képzett egyén lépett be a tagok sorába.
Dr. Grünhut orvosi gyakorlatát a homeopatikus és delejes gyógymódok alkalmazásával folytatta; ez utóbbit különösen nagy sikerrel, szomnambulák és médiumok segélyével. Különösen az ún. megszálltsági esetekben – amelyekben a hivatalos orvosi tudomány tudvalevõleg tehetetlen – tudott dr. Grünhut bámulatraméltó eredményeket felmutatni, s ezen gyógyítási esetek természetesen mindig újabb meg újabb híveket szereztek a spiritizmusnak.
Az õ távozása a másik létformába pillanatnyilag nagy ûrt okoz a spiritiszták táborában, mert az õ elismert óriási tapasztalata, amivel minden körülmények között azonnal kiismerte magát, hiányzik utódainál. De ezek remélik, hogy láthatatlan szellemi vezérlõik segítségével és Isten kegyelmébõl eredményesen fogják folytatni azon munkát, melyet õ megkezdett.
(Õ zsidó származása ellenére – amit sohase tagadott – meghatóan mélységes Krisztus-hívõként élte napjait és ezzel megvalósította a mózesi hit kiteljesedését. kyÁ)
ÉV. 1907/9. sz.
Csevegések a szellemvilágból
(Béla írómédium útján, 1907)
A médiumitás olyan kényes délszaki növényhez hasonló, ritka adománya a jóságos Atyának, amelynek kifejlõdéséhez a szívnek és léleknek trópikus melegére van szüksége, ha az emberek számára élvezhetõvé akarjuk tenni. Az igazi, Isten szolgálatára és dicsõségére rendelt médiumitásról szólok; mert azt tudjátok, hogy az ellentétes szellemeknek is vannak médiumaik, akik ugyan szintén összekötõ hidat képeznek az emberek és a szellemek között, de nincs köszönet benne. Szellemi vezetõink már nagyon sokszor ismételték, hogy a médiumoknak, mint Isten szolgálatára hivatott embereknek, kétszeresen kell õrködniök önmaguk fölött, mert hiszen csak tõlük függ, hogy akarnak-e hivatottakból választottakká is lenni. A spiritizmus áldásaiban csak jó, igaz, tiszta médiumok révén részesülhet az emberiség, könnyelmû vagy pláne tisztátalan lelkû és gondolkozású médiumok azonban többet árthatnak az ügynek, mint amennyit az igazi tisztaszívû médiumok használhatnak. Ez az oka annak, hogy valamirevaló, megállapodott szellemi vezetés mellett lenne csak szabad az embereknek spiritizálniok, olyan szellemi vezetésre azonban csak hosszabb önmunkálkodás és áhítatos, szívbõl fakadó imádság, valamint tiszta érzelmekkel telt gyakorlati élet után lehet szert tenni.
Az emberek nagy többsége azt hiszi, hogy a spiritizmushoz okvetlenül szükségük van köralakításra is, mert alighogy meggyõzõdtek arról, hogy a szellemekkel érintkezni lehet, máris szeretnék õket szolgálatukra rendelni, azaz tetszésük szerint rendelkezni velük, hogy akár kicsinyes, sõt anyagias érdekbõl származó kíváncsiságból, akár helytelenül magyarázott kötelességbõl, vagy szeretetbõl aktív szerepet vihessenek a spiritizmus terjesztésében. Számtalan szomorú példa mutatja, hogy az ilyen túlhajtott igyekezet nem vezet jó útra, de nem is vezethet, mert a szellemvilágban érvényesülõ hasonlóság törvényénél fogva a kezdõ spiritiszták telve lévén mindenféle emberi gyarlóságokkal, hozzájuk hasonló szellemeket vonzanak magukhoz, akik vagy félrevezetik õket, vagy eltérítik az igazi spiritizmustól, ha ugyan komolyabb bajt, veszedelmes megszálltságot nem okoznak.
Láthatjátok már ebbõl is, hogy a mi jóságos szellemi vezetõink bölcsen rendelkeztek akkor, amikor szigorúan megtiltották a propagandacsinálást abból az egyszerû okból, mert mindenkinek nem tanácsos spiritizálnia, s hogy kik legyenek arra érettek és hivatottak, azt a vak emberek nem képesek megítélni, annál kevésbé tudják azonban mérlegelni az egyeseknek lelki kvalitásait, amelyektõl a spiritizálás haszna elsõsorban függ. Ha az Atya minden embertõl azt várja is, hogy egykor megtisztulván, megváltatván, visszatérjen Hozzá, nem bízta az emberekre annak megítélését, hogy mikor lehet itt az ideje egyik vagy másik embernél annak, amikor elkezdheti azt, a visszavezetõ utat, azaz szelleme fölébredhet addigi alvásából.
De ha ennek megítélését nem is bízhatja az emberekre, mert hiszen az ember még magamagat sem ismeri, azért gondoskodik övéirõl azok által a vezetõ szellemek által, akiket az emberek szolgálatára, vezetésére rendelt és akik alkalmas pillanatban nem is mulasztják el figyelmeztetni védenceiket arra, hogy lássanak és gondolkozzanak, mert nekik is meg kell érteniök Isten akaratát, meg kell nyitniok szemeiket a szellemi törvények meglátására és rendeltetésük felismerésére. Ezért kell a propagandacsinálást a szellemekre bízni, s ezért kell a spiritisztáknak nem eltagadniok, hogy spiritiszták, ha eziránt megkérdezik õket, de nem is hirdetni úton-útfélen, hogy megtalálták a bölcsesség kõvét, hanem az az egyedüli kötelességük, hogy azt a lelki kincset, amely lelkükben csakugyan megvan, gondosan õrizzék az ellentétes hatalom irigysége és támadásai elõl mindaddig, míg azt nem érzik, hogy az már annyira felszaporodott, hogy felválthatják aprópénzre s példaadásuk által bírják bizonyítani, hogy csakugyan nagy kincsnek vannak birtokában.
Kedves testvéreim, nem ok nélkül mondom éppen most nektek ezeket; ha gondolkozni fogtok, rá is jöttök, hogy most kûlönösen nem árt ez a figyelmeztetés. Olyan idõket éltek, amidõn a spiritizmus kezd ismertebb, elterjedtebb lenni az emberek között abból az egyszerû okból, mert az Atya így akarja s mert nagyon sok olyan gyermekét küldte most le a földre, akiknek föl kell ébredniök szellemi alvásukból. Bármennyire hallgassák is agyon a materialisták azokat a jelenségeket és tüneményeket, melyek itt is, ott is mind meggyõzõbben és mind sûrûbben ismétlõdnek, azok az események mégis csak intõ jelek a gondolkozók számára s bizony ha nem is nyíltan, de négyszemközt, vagy talán csak a saját bensejében nagyon sok ember kezdi már pedzeni, hogy a tudományos elméletek tagadó álláspontja és kicsinyes gúnyja dacára is megindult a talaj az eddig még oly csökönyös materiális gondolkodás alatt. Komoly, számottevõ, okos emberek kezdik figyelemmel kísérni a spiritisztákat s lassanként rájönnek, hogy azok, akik csak jót akarnak, akik csak a szeretet törvényei szerint igyekeznek élni, mégsem lehetnek abnormis, vagy pláne bolond emberek.
De tudjátok-e, hogy minden ilyen módon gondolkodó ember mellett att van a tagadás szellemeinek egész serege, akiknek törvény szerint meg van engedve, hogy ingassák, nyugtalanítsák õket hitükben és azzal rémítgessék, hogy veszedelmes dolog a spiritizálás, önámítás, sõt csalás minden szeánszozás és minden médiumi kinyilatkoztatás. Sõt nemcsak ez van megengedve, hanem hatalmuk is van arra, hogy a gyenge és etikai alap nélküli emberekei mint médiumokat is kijátsszák a spiritizmus ellen, éspedig valóban médiumi úton létrejött, de megtévesztõ, káros, sõt veszedelmes jelenségek által. Az Atya ezt megengedi, mert a spiritizmus nem más, mint a tiszta és tisztátalan szellemek erõpró
|