gi Vilgossg
sszelltotta Dr Pataky rpd 2006.07.27. 20:02
Tartalom
Hsvti vigasz....................................................................................... 2
Hogyan alaptottk az „gi Vilgossg”-ot?............................................ 3
Dr. Grnhut Adolf emlke..................................................................... 5
Csevegsek a szellemvilgbl................................................................. 7
Ezstkopors....................................................................................... 12
Hsvt................................................................................................ 12
Csodk............................................................................................... 19
Mit rtnk mi l l e k s s z e l l e m alatt?........................................ 20
Van-e halhatatlan llek (szellem)?........................................................ 25
Szchenyi Istvn grf szellemi nyilatkozata a magyar nemzethez
a tlvilgrl......................................................................................... 36
Dr. Hillebrand Jenõ: A diadalmas spiritizmus (folyt.).............................. 38
let s hall (folyt.)............................................................................. 44
Hsvti vigasz
Ti elfradt lelkek, Megmutattam nktek
Ti Golgott jrk, Bnnlkli lnyem
Ti vrzõk, ti bsak! S nagypnteki gyszom,
A husvti fnybõl rettetek val
A legszebb sugarak Igaz messisi
Tiretok hullnak. nfelldozsom.
Tihozztok beszl De az n Atym is
A feltmadt Krisztus Megbizonyitotta
A legdesebben : -- Igaz fisgom':
"des gyermekeim, Hsvt hajnalra
0h ne csggedjetek! gi ragyogsba'
Bizzatok nbennem! Volt feltmadsom.
n, a feltmads, n e ragyogsbl
Igazsg s let Fonom nktek is meg
Bizony mondom nektek gi korontok,
Hogy a mennyei szent Ha a szenvedsek
rk haza fel Vres, kinos utjt
Golgotk vezetnek.. Hittel megjrjtok.
Ne csggedjetek ht! des gyermekeim,
Hiszen tudjtok, hogy Jertek ht utnam,
Elõttetek jrok;- Oh jertek ujjongva!
S az n utamon sem A bûnk fldjrl
Nyiltak ms virgok: n oda vezetlek
Csupn vrvirgok... Tiszta otthonomba.
.
Megmutattam nktek, S hogyha majd oti Iesztek:
Hogy kell a keresztet Minden szenvedstek,
Trelemmel vinni, Minden knnyhullstok,
S hogyan kell a knok Amely szellemetek
Keser kelyhbõl Htisztra mossa: -
Imdkozva inni. ldani fogjtok."
Vitovszky Istvn
Hogyan alaptottk az „gi Vilgossg”-ot?
Az „gi Vilgossg” alaptsa akkor kerlt szba, amikor egyletnk 1898 folyamn tespedsbõl j letre ltszott bredni. Az jtagok, s kzlk elsõsorban nhai Tvlgyi Titusz szba hoztk s az egyeslet akkori elnkvel, a felejthetetlen Doktor bcsinkkal megbeszltk, hogy j volna egyleti kzlnyt alaptani, mely br Mikes Jnos lapja, a „Rejtelmes Vilg” mellett, esetleg ezzel szemben, egyesletnk irnyt Magyarorszgon kpviseln. A „Rejtelmes Vilg” ugyanis inkbb a ksrletezõ spiritizmust ismertette s hatrozott llst foglalt az jraszlets tanval szemben. Minthogy azonban a reinkarnci szellemi vezetõink tantsa szerint egyik alapttele a spiritizmusnak, mely a fldi let szmtalan rejtlyt megmagyarzza, itt volt az ideje, hogy a tanunk irnt rdeklõdõ olvaskznsget az jraszlets felõl is tjkoztassuk.
Lapunkat „Vilgossg” cm alatt akartk megjelentetni, azonban mikor ezt a polgrmesternek bejelentettk, akkor kitûnt, hogy ilyen cm alatt mr ltezik ms, elektrotechikai folyirat, s kt lap nem viselheti ugyanazt a nevet. A tervezõk teht knytelenek voltak a nevet megvltoztatni. gy lett belõle „gi Vilgossg”.
Az elsõ szm 1898. december 21-n jelent meg, melynek ln Doktor bcsi a lap s a spiritizmus programjt behatan ismertette. Ezzel megjelent a spiritizmusnak egyesletnk ltal kpviselt irnyzata ismt a magyar kznsg elõtt, mert nmet nyelvû kiadsai „Reflexionen aus des Geisterwelt” s „Reformierende Bltter” cm alatt mr a hetvenes s nyolcvanas vekben lttak napvilgot.
Az „gi Vilgossg” mindjrt megjelense utn les tmadsoknak volt kitve. De nem a materilis alapon nyugv napisajt, hanem a „Rejtelmes Vilg” rszrõl. Mikes br ugyanis hatrozott ellensge volt az jraszlets tannak s les polmit kezdett e felfogs ellen lapjban.
Mikes teht kereszteshadjratot indtott lapjban a reinkarnci ellen, s minden szmban volt valami ilyes irnyzat cikk. De az „gi Vilgossg” sem maradt adsa. Tvlgyi vrbeli hrlapr ltre lesen vlaszolt. gy folyt a polmia az elsõ vben s a msodik v elejn.
A folytonos polmia a „Rejtelmes”-sel bosszantani kezdett. Az a gondolat rlelõdtt meg bennem, hogy nincsen semmi rtelme annak, hogy a spiritizmus kt testvrirnyzata tpzza egymst. Gyorsan elhatroztam magamat s cikket rtam errõl „Spiritizmus s spiritualizmus” cm alatt. A cikket a mltakon okulva nem Titusz testvremnek, hanem Doktor bcsinak adtam t azzal a krssel, hogy ha jnak tallja, jelentesse meg az „gi Vilgossg”-ban. Doktor bcsival akkor mr olyan bizalmas voltam, hogy nyltan elõadhattam neki az okokat, melyek erre knyszertettek. Doktor bcsi azutn elolvasvn, azzal adta t a cikket Tvlgyinek, hogy a cikket jnak tallja s az jelenjk meg a legkzelebbi szmban. Titusz testvrnk a cikket maghoz vette s sztlanul hazament. Msnap hatrozott hangon rt Doktor bcsinak, hogy kikti magnak, miszerint a lap szellemi tartalma felett ezentl kizrlag õ, a felelõs szerkesztõ dntsn, s ha nem akarjk megengedni, akkor lemond a szerkesztõsgrõl.
Mikor azutn Doktor bcsihoz felmentem, n voltam az elsõ, akivel a nagy esemnyt kzlte. Szrnyen elszgyelltem magamat, hogy cikkem miatt ekkora felforduls trtnt. De alig vlaszoltam pr szt Doktor bcsi kijelentseire, megjelent ott Jzsef, Izidor, dn s W. Alajos testvr, kiket, gy ltszik, Doktor bcsi hvott maghoz. Szgyenkezve kellett a levelet mg egyszer vgighallgatnom. Mly csnd utn megszlalt Izidor testvrnk, s azt mondta, hogy ha mi fiatalabbak, dn, Alajos s n tmogatjuk munkjban a Doktor bcsit a lap szerkesztsnl, akkor vegyk Titusz lemondst sajnlattal tudomsul, s a felelõs szerkesztst is vegye t Doktor bcsi, aki, mint egyesletnknek a szellemi vezetõk ltal kijellt vezre, lehet hivatva arra, hogy vgrvnyesen dntsn afelett, mi jelenjk meg lapunkban.
Az „gi Vilgossg” fõ vonzerejt megjelenstõl fogva Doktor bcsi „Csevegsek a kandall mellett” cmû trcacikkei kpeztk. Az a nagy kzvetlensg, mellyel azokban az esemnyeket elbeszlte, melyek figyelmt a magnetizmus, szomnambulizmus s spiritizmus jelensgeire flhvtk s õt lelkes spiritisztv tettk, mindenkire nagy hatssal volt az „gi Vilgossg” olvasi krben. Azok az okfejtsek s kvetkeztetsek pedig, melyeket Doktor bcsi elbeszlseihez fûztt, tisztztk gondolatkrnket s a spiritizmusrl alkotott fogalmainkat.
Az „gi Vlgossg” az elsõ vekben havonknt ktszer jelent meg. Mg azutn egyik nyron Doktor bcsi az egyszerûsg kedvrt, s hogy a lap sszelltsval jr teendõkkel ne ktszer legyen knytelen egy hnapban foglalkozni, kettõs szmban kldte szt. gy jutottunk a mai alakhoz.
Havas Andor – V. 1920/9. sz.
Dr. Grnhut Adolf emlke
A „Lichtstrahlen” (Fnysugarak) cûmû amerikai spiritisztikus jsg jlius 17-n megjelent szmban a kvetkezõ kegyeletes, szp s mindenekfltt igaz megemlkezst olvashatjuk szeretett mesternkrõl:
„Dr. Grnhut Adolf budapesti gyakorl orvos 1906. oktber 2-n befejezte fldi ltformjt.
Mint gyakorl orvos, mr 40 vvel ezelõtt megismerkedett szomnambulkkal s mdiumokkal val ksrletezs tjn mindazon lelki tnemnyekkel, amelyek a hivatalos tudomny hipotziseivel meg nem fejthetõk. Miutn les megfigyelõ s rendkvl igazsgszeretõ volt, a naprl napra megnyilatkoz jelensgekben rejlõ vgkvetkeztetsek elõl kitrni nem akart s elvetvn az elõtleteket, a legnagyobb hatrozottsggal fordult a transzcendentalizmus fel, amely irnyzat mellett azutn mindvgig pldaad kitartssal s csodlatramlt meggyõzõdssel meg is maradt. A szellemtan terjesztse krl is nagy rdemeket szerzett kivl meggyõzõ tehetsgvel.
Mindez annl knnyebb volt neki, mert sohasem volt 40 v alatt megfelelõ, hitelt rdemlõ mdiumok hinyban.
1871-ben egy spiritiszta egyletet alaptott dr. Grnhut s sikerlt is neki az egylet alapszablyait az akkori magyar kormny ltal jvhagyatni, ami annl is inkbb flemltsre mlt, mert az akkori idõben tudvalevõleg mg nem volt oly liberlis kormnya Magyarorszgnak, mint mostan. Egy hasonl egylet mintegy 6 vvel ezelõtt nem volt kpes a miniszteri engedlyt megnyerni, s nem is alakulhatott meg.
Az ltala alaptott egylet mind a mai napig fennll, s az õltala megkezdett irnyban fejlõdik tovbb mg most is. Ez egyletben nyert szellemi kzlemnyek elõbb nmet nyelven „Reflexionen aus dem Geisterreiche” s Reformierende Bltter”, majd ksõbb magyar nyelven „gi Vilgossg” cm alatt lettek kiadva s tartalmuk felleli az egsz szellemtant, minden legkisebb rszletben, minden principiumval s elmleteivel.
Figyelemre mlt, hogy gy dr. Grnhut, mint az õ mdiumai gyszlvn semmit sem olvastak azon klfldi iratokbl, melyek hasonl szellemtani irnyzatok szolglatban megjelentek, s mgis a szellemkzlemnyek lnyegileg teljesen sszevgnak a klfldi hasonl kzlemnyekkel. Jele ez annak, hogy mily helyes ton jrt dr. Grnhut.
Grnhut vezetse alatt az egyleti lseken a szellemtan az Isten-flelem s az jraszlets elvei szerint fejlõdtt ki.
Egyike volt õ azon kevs meggyõzõdtt spiritisztknak, kik nem trõdve esetleges krral vagy gnnyal, minden krlmnyek kztt nyltan vallomst tesznek az ltaluk igazsgnak felismert szellemtan mellett. Emiatt gy 25 vvel ezelõtt anyagi kra is volt, amennyiben spiritisztasgnak nyilvnos beismerse folytn majdnem teljes orvosi praxist elvesztette. Dacra, hogy ezt tudta, soha egy pillanatra sem habozott hite mellett tanbizonysgot tenni. A vilg szinte elmondhatta rla, hogy nyitott szemekkel ment az erklcsi hall fel, õ azonban, amiknt tntorthatatlanul hitte az letnek a testi hall utn val feltmadst, gy fltmadt mg ebbõl az erklcsi hallbl is. Ha nem is jutott ki rsze a nyilvnos elismersbõl, mgis megadatott neki, hogy megrhette az õltala alaptott egylet nagyra fejlõdst, mgpedig nemcsak mennyisgben, hanem minõsgben is, amennyiben igen sok egyetemileg kpzett egyn lpett be a tagok sorba.
Dr. Grnhut orvosi gyakorlatt a homeopatikus s delejes gygymdok alkalmazsval folytatta; ez utbbit klnsen nagy sikerrel, szomnambulk s mdiumok seglyvel. Klnsen az n. megszlltsgi esetekben – amelyekben a hivatalos orvosi tudomny tudvalevõleg tehetetlen – tudott dr. Grnhut bmulatramlt eredmnyeket felmutatni, s ezen gygytsi esetek termszetesen mindig jabb meg jabb hveket szereztek a spiritizmusnak.
Az õ tvozsa a msik ltformba pillanatnyilag nagy ûrt okoz a spiritisztk tborban, mert az õ elismert risi tapasztalata, amivel minden krlmnyek kztt azonnal kiismerte magt, hinyzik utdainl. De ezek remlik, hogy lthatatlan szellemi vezrlõik segtsgvel s Isten kegyelmbõl eredmnyesen fogjk folytatni azon munkt, melyet õ megkezdett.
(Õ zsid szrmazsa ellenre – amit sohase tagadott – meghatan mlysges Krisztus-hvõknt lte napjait s ezzel megvalstotta a mzesi hit kiteljesedst. ky)
V. 1907/9. sz.
Csevegsek a szellemvilgbl
(Bla rmdium tjn, 1907)
A mdiumits olyan knyes dlszaki nvnyhez hasonl, ritka adomnya a jsgos Atynak, amelynek kifejlõdshez a szvnek s lleknek trpikus melegre van szksge, ha az emberek szmra lvezhetõv akarjuk tenni. Az igazi, Isten szolglatra s dicsõsgre rendelt mdiumitsrl szlok; mert azt tudjtok, hogy az ellenttes szellemeknek is vannak mdiumaik, akik ugyan szintn sszektõ hidat kpeznek az emberek s a szellemek kztt, de nincs ksznet benne. Szellemi vezetõink mr nagyon sokszor ismteltk, hogy a mdiumoknak, mint Isten szolglatra hivatott embereknek, ktszeresen kell õrkdnik nmaguk fltt, mert hiszen csak tõlk fgg, hogy akarnak-e hivatottakbl vlasztottakk is lenni. A spiritizmus ldsaiban csak j, igaz, tiszta mdiumok rvn rszeslhet az emberisg, knnyelmû vagy plne tiszttalan lelkû s gondolkozs mdiumok azonban tbbet rthatnak az gynek, mint amennyit az igazi tisztaszvû mdiumok hasznlhatnak. Ez az oka annak, hogy valamireval, megllapodott szellemi vezets mellett lenne csak szabad az embereknek spiritizlniok, olyan szellemi vezetsre azonban csak hosszabb nmunklkods s htatos, szvbõl fakad imdsg, valamint tiszta rzelmekkel telt gyakorlati let utn lehet szert tenni.
Az emberek nagy tbbsge azt hiszi, hogy a spiritizmushoz okvetlenl szksgk van kralaktsra is, mert alighogy meggyõzõdtek arrl, hogy a szellemekkel rintkezni lehet, mris szeretnk õket szolglatukra rendelni, azaz tetszsk szerint rendelkezni velk, hogy akr kicsinyes, sõt anyagias rdekbõl szrmaz kvncsisgbl, akr helytelenl magyarzott ktelessgbõl, vagy szeretetbõl aktv szerepet vihessenek a spiritizmus terjesztsben. Szmtalan szomor plda mutatja, hogy az ilyen tlhajtott igyekezet nem vezet j tra, de nem is vezethet, mert a szellemvilgban rvnyeslõ hasonlsg trvnynl fogva a kezdõ spiritisztk telve lvn mindenfle emberi gyarlsgokkal, hozzjuk hasonl szellemeket vonzanak magukhoz, akik vagy flrevezetik õket, vagy eltrtik az igazi spiritizmustl, ha ugyan komolyabb bajt, veszedelmes megszlltsgot nem okoznak.
Lthatjtok mr ebbõl is, hogy a mi jsgos szellemi vezetõink blcsen rendelkeztek akkor, amikor szigoran megtiltottk a propagandacsinlst abbl az egyszerû okbl, mert mindenkinek nem tancsos spiritizlnia, s hogy kik legyenek arra rettek s hivatottak, azt a vak emberek nem kpesek megtlni, annl kevsb tudjk azonban mrlegelni az egyeseknek lelki kvalitsait, amelyektõl a spiritizls haszna elsõsorban fgg. Ha az Atya minden embertõl azt vrja is, hogy egykor megtisztulvn, megvltatvn, visszatrjen Hozz, nem bzta az emberekre annak megtlst, hogy mikor lehet itt az ideje egyik vagy msik embernl annak, amikor elkezdheti azt, a visszavezetõ utat, azaz szelleme flbredhet addigi alvsbl.
De ha ennek megtlst nem is bzhatja az emberekre, mert hiszen az ember mg magamagat sem ismeri, azrt gondoskodik virõl azok ltal a vezetõ szellemek ltal, akiket az emberek szolglatra, vezetsre rendelt s akik alkalmas pillanatban nem is mulasztjk el figyelmeztetni vdenceiket arra, hogy lssanak s gondolkozzanak, mert nekik is meg kell rtenik Isten akaratt, meg kell nyitniok szemeiket a szellemi trvnyek megltsra s rendeltetsk felismersre. Ezrt kell a propagandacsinlst a szellemekre bzni, s ezrt kell a spiritisztknak nem eltagadniok, hogy spiritisztk, ha ezirnt megkrdezik õket, de nem is hirdetni ton-tflen, hogy megtalltk a blcsessg kõvt, hanem az az egyedli ktelessgk, hogy azt a lelki kincset, amely lelkkben csakugyan megvan, gondosan õrizzk az ellenttes hatalom irigysge s tmadsai elõl mindaddig, mg azt nem rzik, hogy az mr annyira felszaporodott, hogy felvlthatjk aprpnzre s pldaadsuk ltal brjk bizonytani, hogy csakugyan nagy kincsnek vannak birtokban.
Kedves testvreim, nem ok nlkl mondom ppen most nektek ezeket; ha gondolkozni fogtok, r is jttk, hogy most kûlnsen nem rt ez a figyelmeztets. Olyan idõket ltek, amidõn a spiritizmus kezd ismertebb, elterjedtebb lenni az emberek kztt abbl az egyszerû okbl, mert az Atya gy akarja s mert nagyon sok olyan gyermekt kldte most le a fldre, akiknek fl kell brednik szellemi alvsukbl. Brmennyire hallgassk is agyon a materialistk azokat a jelensgeket s tnemnyeket, melyek itt is, ott is mind meggyõzõbben s mind sûrûbben ismtlõdnek, azok az esemnyek mgis csak intõ jelek a gondolkozk szmra s bizony ha nem is nyltan, de ngyszemkzt, vagy taln csak a sajt bensejben nagyon sok ember kezdi mr pedzeni, hogy a tudomnyos elmletek tagad llspontja s kicsinyes gnyja dacra is megindult a talaj az eddig mg oly csknys materilis gondolkods alatt. Komoly, szmottevõ, okos emberek kezdik figyelemmel ksrni a spiritisztkat s lassanknt rjnnek, hogy azok, akik csak jt akarnak, akik csak a szeretet trvnyei szerint igyekeznek lni, mgsem lehetnek abnormis, vagy plne bolond emberek.
De tudjtok-e, hogy minden ilyen mdon gondolkod ember mellett att van a tagads szellemeinek egsz serege, akiknek trvny szerint meg van engedve, hogy ingassk, nyugtalantsk õket hitkben s azzal rmtgessk, hogy veszedelmes dolog a spiritizls, nmts, sõt csals minden szenszozs s minden mdiumi kinyilatkoztats. Sõt nemcsak ez van megengedve, hanem hatalmuk is van arra, hogy a gyenge s etikai alap nlkli emberekei mint mdiumokat is kijtsszk a spiritizmus ellen, spedig valban mdiumi ton ltrejtt, de megtvesztõ, kros, sõt veszedelmes jelensgek ltal. Az Atya ezt megengedi, mert a spiritizmus nem ms, mint a tiszta s tiszttalan szellemek erõpr
|