A jóga tudománya
2006.10.23. 19:12
10. Abhává-prátyájálámbáná vrittir nidrá
10. … hiány; semmiség; … elme tartalma, … támaszték; alaptárgy, … módosítás, … alvás.
10. Az alvás, az elme tartalomnélküliségen alapuló módosí tása.
Ez fontos szútra és gondosan kell tanulmányozni. A szútra szó szerinti jelentése természetesen nyilvánvaló. Az elmének még az a módosítása is a vritti osztályába tartozik, amikor az elmében nincs tartalom és amelyet nindjának neveznek. Ennek jó oka van. Miközben valaki ebben az állapotban van, az elméje teljesen üres. A tudat terében nincs pratyaja. Ez az állapot külsőleg ugyanannak tűnik, mint a csitta-vritti-nirodha, amely állapotban az elme módosításai teljesen el vannak nyomva. Akkor ez az állapot hogyan különbözik a homlok-egyenest ellentétes helyzetben lévő nirbija-szamádhi-től. A különbség abban a tényben van, hogy a nidrá-ban, vagy mély alvásban egyáltalán nem szűnik meg a mentális tevékenység, csupán az agy van lekapcsolva az elméről és így nem jegyzi fel az elmében végbemenő tevékenységét. Amikor az ember felébred és ez a kapcsolat ismét létrejön, akkor az agy, - mint már korábban – ismét az elme tevékenységének székhelye lesz. Amikor egy gépkocsit lekapcsolunk a motorjáról, akkor az a motor nem áll meg, csupán a gép hajtóereje tűnik el és így a gépkocsi nem halad tovább. Ugyanígy a mély alvás idején, annak ellenére, hogy nincs pratyaja az agyban, a mentális tevékenység a finomabb tudathordozókra tevődik át és az előbbiekhez hasonlóan folytatódik. Csupán az agyat kapcsoltuk ki. Ezt a nézetet részben megerősítik a hipnotizmus és a meszmerizmus területén végzett kísérletek.
Mármost a jógában az elme vagy a csitta tevékenységét nyomjuk el és ehhez miközben ébren vagyunk, az alsóbb mentális test rezgéseit kell megállítani. Éber tudatban az agy össze van kapcsolva az alsó elmével és az elme tevékenységét az agyban ellenőrizve, ellenőrizhetjük saját tevékenységét. Ha a gépkocsi motorja rá van kapcsolva a kocsira, akkor a gépkocsi szabályozásával, vagy mozgásának megállításával, magának a motornak a mozgását is megállíthatjuk, vagy szabályozhatjuk. Ezért majd látni fogjuk, hogy a mély alvás és a csitta-vritti-nirodha állapot felszínesen ugyan hasonló, mégis teljesen különböző.
|