Jóslások : JOSHI BHARAT: VEGYE KEZÉBE SORSA LAPJAIT! |
JOSHI BHARAT: VEGYE KEZÉBE SORSA LAPJAIT!
2006.10.23. 20:31
JOSHI BHARAT: VEGYE KEZÉBE SORSA LAPJAIT!
A tarot nagyszerű jelképrendszer, amely évezredek óta mindig is jelen volt az okkultizmussal foglalkozó társaságokban. Magában foglalja az ősi egyiptomi és héber bölcsesség lényegét, a kabalát és a mágiát; képleteinek, értelmezési variációinak száma pedig meghaladja az általunk elképzelhető sorstendenciák és események számát.
Összesen hetvennyolc lapból áll, amelyből huszonkét lapot Nagy Arkánának vagy Nagy Kulcsnak nevezünk. A Nagy Arkána huszonegy számozott és egy 0 jelű lapból áll. A legtöbb szakember a Nagy Arkánát választja, mert ez a huszonkét lap mindent magában foglal. A tarot másképpen, mélyebben, tágabban és emberibben ad választ az általunk felvetett kérdésekre, mint egyéb jóskártyák. Sikere nem a módszertől függ, még akkor sem ha léteznek klasszikus szisztémák. Akkor lehet igazán precíz és megfelelő válaszokat kapni és értelmezni, ha a kártyavető a Nagy Arkánával mély és személyes kapcsolatot létesít. Meditatív folyamaton kell keresztülmenni, amely egyáltalán nem bonyolult, csak sok türelmet és koncentrálást igényel.
Nagyon fontos megérezni a lapok mondandóját a képek segítségével. Ajánlatos minden egyes lapra, ábrára, színeire és számára erősen koncentrálni, majd tudatalattinkba bevésni. Az is fontos, hogy a tarotképlet által elindított folyamatot hagyjuk végigfutni. Zaligmann "Lhote le tarot" (1958) című művében azt mondja: a tarot létrehozza a jóslásnak kedvező lelki és szellemi állapotot, mivel a tarotképek titokzatos hatással vannak ránk, feléleszti bennünk a tudatalatti képeit.
Sorozatomban bemutatom a Nagy Arkána lapjait.
I. A MÁGUS
Ha alaposan megnézzük a képet, egy férfit látunk rajta, bal kezével lefelé mutat, jobb kezében varázspálca. Előtte asztal, rajta kupa, csillag, kard és bot. Ez a négy szimbólum szerepel a tarot Kis Arkánájában. A kép azt sugallja: a réten áll egy mágus, magabiztosan, tele önbizalommal, előtte és birtokában összes eszköze, feje fölött a végtelenség jele.
Ősi értelmezés szerint a Mágus a teremtőerőt jelképezi, fizikai erők és cselek mestere, tud bánni a világgal.
Diszharmóniában idegbetegséget, túlzott elvontságot, belső labilitást jelez.
Dr. Arthur Edward Waite 1910-ben megjelent műve szerint: ez a kép jelzi az önbizalmat, az elveszíthető önbizalmat, a visszaszerezhető egészséget, a diplomáciai tehetséget.
Szerintem: zöld utat, igent és a sors pozitív hozzáállását jelenti. Ugyanakkor azt is, hogy nekünk kell választanunk az asztalon lévő négy szimbólum közül. Nekünk kell a saját felelősségünkre kiválasztani azt az eszközt, azt az utat, amelyen menni akarunk.
II. A PAPNŐ
Nézzük meg jól a lapot. Velünk szemben a Papnő ül, feje fölött a Nap, lábánál a Hold, kezében egy könyv és háttal ül a jelképesen ábrázolt világnak.
Ősi értelmezés szerint ez a lap a tudást jelképezi, vonzást és taszítást, képzelőerőt, bölcsességet és elszántságot.
Waite szerint ez a lap titkokat, misztériumokat, felfedezetlen jövőt, bizonytalankodást és egy helyben topogást jelent.
Szerintem ez a lap nyugodtságot és megbékélést mutat, ugyanakkor egy kis szomorúságot és egyedüllétet látok. Egyetértek Waite értelmezésével, hogy tanakodik, nem tud igazán dönteni, mert nehéz. Boldog mint Papnő, de ugyanakkor a háta mögött virágok díszlenek... Nincs messze a megoldás, közeledik a megvalósulás, érdemes aktivizálódni!
III. A CSÁSZÁRNŐ
Ősi értelmezés szerint: a Császárnő a sors akaratát jelképezi, ugyanakkor segítséget, eszmét, alkotást, kiteljesedést, sikert és teljességet jelent.
Waite szerint: ismeretlen jelenség, termékenység, a sors mozgása; rossz konstellációban: féltékenység, tagadás, kétkedés.
Szerintem a Császárnő azt jelenti, hogy van kiút. A kezében lévő jogarral mutatja az utat, ezzel bizalmat és optimizmust áraszt. A másik kezével épp csak megérinti a jogart, ami azt jelenti: most fontos az óvatosság! Teljes urai lehetünk a helyzetnek, nem veszett el semmi. Próbatételt élünk meg, legyünk nyugodtak.
IV. A CSÁSZÁR
Ősi értelmezés szerint: erények megvalósulása, erőteljes fellépés, határozottság, megalapozottság és boldogság.
Waite szerint: stabilitás, nyitottság, lelki gazdagság.
Diszharmónia esetén: infantilitás, lassúság, zavartság.
Szerintem: a kártyát jól megszemlélve egy öreg császárt látunk, aki a bölcsesség szimbólumát tartja kezében. Szemöldökét összevonja, olyan erősen figyel. Azt sugallja, hogy most érdemes nagyon koncentrálni és a hitbe kapaszkodni. Ha ezt nem tudjuk megoldani, akkor lassan lépkedjünk, döntéseinket óvatosan hozzuk meg és mindenekfelett bízzunk magunkban. Próbatételünk nem nehéz, csak ideiglenes a zavar és előbb-utóbb felülkerekedünk a pillanatnyilag kellemetlen helyzeten.
V. A FŐPAP
Ősi értelmezés szerint ez a lap fegyelmet, vallást, tanulást, szabályozást és szabályozottságot jelent.
Waite szerint: közelgő házasság, áldás, inspiráció. Negatív konstellációban túlzott gyengeséget, álszerénységet, beképzeltséget és tévutat jelöl.
Szerintem: az öreg szakállas Főpap háborítatlanul, bal kezében a vallás szimbóluma, jobb kezével áldást ad. Előtte, lent két férfi létható, pontosabban csak a hátuk és a Főpap is lefelé néz. Feltett kérdésünkre a lap azt a választ adja: ki kell emelkedni a tömegből. Természetesen nem pökhendiséggel, nem túlzott önbizalommal, nem álszerénységgel, hanem lelki nagysággal és bölcsességgel kell átlépni a jelenlegi dilemmánkat. A próbatétel, amit most megélünk, sorsszerű, a jelenlegi helyzet nehéz, fárasztó, esetleg kudarcot hoz, mégis egy folyamat kezdetét is jelenti, amely után bölcsességünk mélyebb és jelentősebb lesz.
VI. A SZERELMESEK
Ősi értelmezés szerint ez a lap ellentmondást, két utat, kettősséget, ösztönöket és nemi kapcsolatot jelent.
Waite szerint: a megpróbáltatásoknak vége, itt a szerelem, a vonzás, az esztétikus élmények ideje! Negatív értelemben álmodozást és túlzott várakozást jelent.
Szerintem: vegyük kezünkbe a lapot és szemléljük meg jól. Rajta a Férfi és a Nő két ellentétes pólus, látható rajtuk a vonzódás. A kép boldogságot, felszabadultságot, kölcsönös érzelmeket és nyíltságot sugároz. Nincs titkuk egymás előtt. Baloldalt áll a Férfi, kezében virágcsokor, nézik egymást, megajándékozzák a másikat. Számomra egyértelmű a jelentése: érdemes hinni a másikban, érdemes optimistának lenni. Ne kételkedjünk a jelenlegi jóban, ezt a jót a sors adta. Ezt is elárulja a lap, a Szerelmesek fölött a Nap sugarai azt jelzik, hogy minden felső áldásra történt. Süt a Nap, csupa virág a kert, boldogok vagyunk, fogjuk meg egymás kezét.
Ez a lap nemcsak szerelmesekre érvényes, hanem minden emberek közötti kapcsolatra, az embernek önmagával való kapcsolatára, a felső énjével és a természettel való kapcsolatára is. Ha ezt a lapot kapja valaki válaszként, nagyon boldog lehet!
VII. A SZEKÉR
Ősi értelmezés szerint lehetőségeket, fizikai erőt, felkészültséget, törekvéseket, de ugyanakkor lehangoltságot is jelez.
Waite szerint: ha alaposan tanulmányozzuk a Szekeret, feltűnik, hogy a harcos készenlétben áll. Háta mögött terül el a mező, talán harcmező. A lovak fáradtak, félrefordított fejjel várakoznak, érzékeltetve, hogy hiába áll készen a harcos, nem megy a Szekér. Egy utolsó erőfeszítésre van még szükség, olyan pluszerőre, amely kimozdítaná a megfeneklett járművet. Mindez azt jelenti, hogy a jelenlegi mozdulatlanság és vereség ideiglenes állapot. Igenis, ha az ember akarja, egy utolsó nekifutással kimászhat a gödörből. A csata nem veszett el, küzdeni kell, mert érdemes. A harcos kezében ott a bot, amelyet a Mágus kezében is látunk. Ne adjuk fel a harcot, mert korai lenne! Küzdjünk!
VIII. ÉLETERŐ
Ősi értelmezése szerint hódítást, erő vezette döntéseket, hatalomvágyat és büszkeséget jelent, ugyanakkor megalázást, megtiprást és fanatizmust.
Waite szerint: ez a lap bátorságot, tettvágyat, a hatalom birtoklását és vonzerőt jelent. Negatív összhatások esetén gyengeséget, befolyásolhatóságot és magányt jelent.
Szerintem: a lapon egy oroszlán és egy nő látszik. Az oroszlánnak segítségre van szüksége és a nő segít. Figyeljék meg, az oroszlán megalázott állapotban van. A nő pedig a sors vagy a felső áldás. Azt jelenti, hogy hiába érzünk most megalázottságot vagy vereséget, a sors segítsége nem marad el, csak egy kis lelkierőre van szükség. Lehet, hogy most nehézség és baj van, látszólag úgy néz ki, hogy nincs értelme a küzdelemnek, de ha megőrizzük lelkierőnket és tettvágyunkat, ha képesek vagyunk egy kicsit várni és tovább folytatni a küzdelmet, akkor a sors mellénk áll. Röviden: nehéz ez a sorsszerűen jött harc, de szerepe nagyon fontos, erősíti lelkünk edzettségét.
IX. A REMETE
Ősi értelmezés szerint óvatosságot, tudományt, felfedezést jelent.
Waite szerint: lassú haladás, akadályok, tapogatózás ideje.
Negatív értelemben: kitiltottság, félelem és egy kis elővigyázatosság.
Szerintem: íme egy szerzetes, magasra emelt kezében mécses, azt előretartja és látszik, hogy lassan halad. Számomra egyértelműen azt jelenti, hogy körülöttünk minden sötét, de itt az ideje, hogy az utat keressünk, kezünkben ott az égő lámpás, amely megvilágítja az alagút végét, ezzel egyszersmind a követendő irányt is. Lehet, hogy a jelenlegi bonyolult helyzetet reménytelennek érezzük, holott nem az, benne van a megoldás is. Mint ahogy kezünkben a reménysugár. Ha eszközeinket megfelelően használjuk, és óvatosan, vigyázva haladunk, eljutunk a megoldáshoz.
X. A SZERENCSEKERÉK
Ősi értelmezés szerint törvényszerűséget, körforgást és folytonosságot jelent.
Waite szerint: a sors körforgását, a szerencsét és a sikert jelzi. Negatív értelmezésben túláradást, türelmetlenséget jelent.
Szerintem: azt sugallja a lap, hogy a dolgok sorsszerűen sikerülnek. De nyomban az is feltűnik, hogy a Szerencsekereket egy kéz tartja, a kerék tetején két szfinx ül, és érezzük a körforgást is. A világegyetem a természet törvényeinek megfelelően körforgásból áll. Magában foglalja a sorsszerűséget, a hegyeket és a völgyeket. Hegy nincs völgy nélkül és a völgyeknek is megvannak a szépségeik. Azt mondja ez a lap, hogy a sors sodor bennünket, és mi hagyjuk magunkat sodortatni! Lehet, hogy nehéznek és bonyolultnak látszik az ösvény, de jó úton járunk, a végeredmény mindenképpen kedvező lesz! Ha jól megfogalmazott, konkrét kérdésre ezt a lapot húzzuk, akkor a kártya válasza: jó irányba mész, hallgass saját belső hangodra, ez a sors akarata. Ha küzdesz ellene, önmagad ellen teszed. Lehetséges, hogy ebben a pillanatban még nem érted a folyamatot, de fogadd el, mert olyan belső fejlődésen mész keresztül általa, amelynek egész életedben hasznát veheted.
XI. AZ IGAZSÁG
Ősi értelmezés szerint a törvény erejét, jogot, pártatlanságot és önállóságot jelent.
Waite szerint: az egyenlőség, jogszerűség, hivatalos eljárás, igazságos ítélet lapja.
Negatív hatások esetén törvénytelenséget, csalást, vakhitet és önáltatást jelképez.
Szerintem: a képen az Igazság istennőjét látjuk, az egyik kezében kard, másikban mérleg. Szeme bekötve, ami a pártatlanságot és az elfogulatlanságot jelképezi. Azt sugallja, hogy legyünk óvatosak és igazságosak másokkal szemben, még akkor is, ha ebben a pillanatban nekünk nem tetszik. Az ítélet, a sors ítélete megszületett. Ha mindennapi gondokról kérdezzük a kártyát és megkapjuk ezt a lapot, azt jelenti, hogy a törvény a mi oldalunkon áll, érdemes küzdeni az igazunkért. Ha elvont értelemben nézzük, akkor ez a lap azt jelzi, hogy jobb, ha elfogadjuk a természet törvényeit, engedelmeskedjünk, a feltétel nélküli hit most biztosan segít. Lehet, hogy ezt az ítéletet eszünk nem fogja fel, mert nem találunk benne racionalitást, de ez ne zavarjon bennünket. Az Igazság istennője mögött látható tömeg a népet, a szemtanúkat és az esküdtszéket jelzi. Azt akarja vele mondani, hogy ne másoknak éljünk és ne mindig a mások véleménye legyen fontos. Az életet is annak alapján értékeljük, amit belső énünk mond, és ne úgy, ahogy mások. Ugyanakkor ez a tömeg azt is jelzi, hogy mindig van tanú, de most eljött a pillanat, amikor mi mondjuk ki saját magunk fölött az igazságos ítéletet.
XII. AZ ÁLDOZAT
Ősi értelmezés szerint befelé fordulást, őrültséget, iránytévesztést és bukást jelent.
Waite szerint: bölcsesség, megpróbáltatás, prófécia és szembenállás a lap értelme.
Negatívan: önzés, tévút, gyávaság és önkínzás.
Szerintem: a fejjel lefelé akasztott ember azt jelzi, hogy valamit másképpen, fordítva látunk a világban. Abszolút bizonytalanságot jelez alap, és azt, hogy változás közbeni állapotban él a jósoltató. Figyeljék meg, az akasztott ember feje körül glória látható, jelezve, hogy ez a mostani másképpen látás lelki bölcsességgel ajándékoz meg. Hétköznapi bizonytalanságokra ezt a lapot szokták használni. Ez a bizonytalanság ideiglenesen egy kicsit zavaró, de érdemes vállalni a helyzetet, mindenképpen tisztultabb és fejlettebb lélekkel kerülünk ki belőle.
XIII. A HALÁL
Ősi értelmezés szerint katasztrófát, bukást, pusztulást, gyökeres változást, rossz hírt jelent.
Waite szerint: vég, halál, fordulat, lelassulás, teljes leállás, letargia, szomorúság és negatív erők együttes támadása a lap jelentése.
Szerintem: ha alaposabban tanulmányozzuk a halál fogalmát és ezt a lapot, akkor különös dolgot észlelünk. (Jól tudom, hogy a tizenhármas szám és a Halál elnevezés a babonás emberekben félelmet kelt, de ez az érzés teljesen felesleges!) Látjuk alul a baljós, fekete halálfejet, a páncélt és az állatot, de fölül a két kezét kitáró, fényes és fénylő alak újjászületést jelez. Feltámadást. Nemcsak azt, hogy egy folyamatnak vége, hanem azt is, hogy egy új folyamat kezdődik. Valaminek be kell fejeződnie ahhoz, hogy valami más, jobb elkezdődjön. Ha a kártyavetés közben egy konkrét kérdésre ezt a lapot húzzuk, azt jelenti, hogy közeledik a folyamat vége, de feltétlenül higgyünk az újban, mert megváltó szakaszt indít bennünk és körülöttünk.
XIV. A MÉRTÉKLETESSÉG
Ősi értelmezés szerint pozitív áramlatokat, találkozásokat, kölcsönös vonzást és harmóniát jelent.
Waite szerint: gazdagság, szerencsés találkozások, kedvező hatások és eredmények e lap jelentései.
Negatív hatások esetén balsorsot, rossz kombinációkat, szétválásokat, érdekházasságokat, vallással és szektákkal kapcsolatos problémákat jelent.
Szerintem lelki békét és megnyugvást hirdet ez a kártya. Egy felsőbbrendű lény látszik rajta, nyugodt, békés és csöndes környezetben. Mindkét kezében egy-egy kupa van, egyikből a másikba energiát önt, egy csepp sem folyik ki. Megrázkódtatás nélküli folyamatot jelent. A hétköznapi életben annyit: valami, talán alig észrevehető dolog történik körülöttünk, méghozzá kedvező. Figyeljük hatását! Lehet, hogy lassúnak találjuk e folyamat sebességét, de ezen nem változtathatunk, mert a sorsra kell bíznunk, egyedül ő tudja kormányozni hajónkat. A pozitív hatásokat viszont feltétlenül éreznünk kell. Legyünk körültekintőek, óvatosak, de ugyanakkor magabiztosak és nagyon türelmesek!
XV. A SÁTÁN
Ősi értelmezés szerint gonosz erőket, végzetes hibákat, törvénytelenségeket, félelmeket és akadályokat jelent.
Waite szerint: erőszakosság, vehemencia, bosszúállás, gyengeség, szerencsétlenség.
Szerintem ez a lap fontos figyelmeztetés. Gonosz erők vannak jelen. Egyrészt a sors megpróbáltatásait kell kiállnunk, másrészt, a belső énünkben is munkálkodik a gonosz, akit féken kell tartanunk. Magyarul: belőlünk is kibújhat a sátán. Legyünk nagyon óvatosak, egy pillanatra se feledjük az önfegyelmet és azt, hogy nemcsak mi vagyunk, hanem mások is mellettünk. A képen a vastag lánc akadályt jelent. És azt, hogy egyelőre ne akarjunk hirtelen, nagy erővel kimászni a csapdából. Elsősorban tartsuk féken belső indulatainkat, hogy jelenlegi nehéz helyzetünkből lelkileg gazdagabban és bölcsebben kerüljünk ki.
XVI. A TORONY
Ősi értelmezés szerint: váratlan, hirtelen tragédia, viharok, balesetek, bukások.
Waite szerint: megalázás, szomorúság, katasztrófa, rombolás, börtön, lázadás.
Szerintem a sebzett bástya negatív folyamatokat jelez. Figyelmeztet a szétesett épület, a holttestek, a szenvedés. A villámok is azt jelzik, hogy most nagyon súlyos megpróbáltatásokban van részünk. Az egyetlen, amit tehetünk, hogy a sors által ránk szabott, erőt próbáló eseményeket bölcsen tudomásul vesszük, elviseljük. Életünk során kevés olyan rossz történik velünk, amibe nincs beleszólásunk. A jelenlegi szomorú esemény sorsszerű, kivédhetetlen. Küzdeni küzdhetünk, de ne hívjuk ki magunk ellen a sorsot, fogadjuk el a bonyolult, nehéz helyzetet!
XVII. A CSILLAG
Ősi értelmezés szerint hitet, biztonságot, intuíciót, sikereket, születést, reményt és megvilágosodást jelent.
Waite egyetért ezzel, kibővítve negatív hatások esetére: veszteség, impotencia és magatehetetlenség.
Szerintem ez a lap a XIV., a Mértékletesség ellentéte. Talán emlékeznek rá, ott egy csepp sem folyt ki a kupából, itt viszont igen. A lap jelentése az, hogy a sors segítségével, félretéve előítéletünket, a bennünk összegyülemlett negatív indulatokat öntsük ki, szabaduljunk meg tőlük, szerezzük meg lelki békénket és nyugalmunkat. Nincs okunk aggodalomra. Elérkezett a megbocsátás ideje, béküljünk meg magunkkal és másokkal, zárjuk le a múltat, rövidesen vége a nehézségeknek, előreléphetünk.
XVIII. A HOLD
Ősi értelmezés szerint sötétséget, kétségeket, gyanakvást, holdkórosságot és rossz előjeleket jelent.
Waite szerint rejtett ellenség, veszély, terror, sötétség, törés és végzetes hiba a lap jelentése.
Szerintem egyértelműen figyelmeztető lap. Éreznünk kell a rossz előszelét! A Hold azt is jelzi, hogy fényében farkasok üvöltenek. Jól tudjuk, hogy a farkasok, kutyák, egyáltalán az állatok megérzik a veszélyt, a negatív változást. Üvöltésük felébreszti félelmünket. Azt jelenti hát, hogy ne hagyjunk figyelmen kívül semmi előjelet, legyünk óvatosak. Ha testünk finom jelzésekkel egészségi problémákra utal, reagáljunk rá. Ne tegyünk úgy, mintha semmi sem történt volna, tegyünk a rossz ellen. Ne hívjuk ki az ellenséget, mert a vége nagy fájdalommal járhat.
XIX. A NAP
Ősi értelmezés szerint világosságot, derűt, sikert, tavaszt, erőt, győzelmet jelent.
Waite szerint boldogsága mindennapi életben, szerencsés házasság.
Negatív értelemben elhamarkodottságot, túlzott önbizalmat jelent.
Szerintem e lap optimizmust áraszt. Mintha azt mondaná, most mindent bele! Fel kell gyorsítani a tempót, mert szabad és érdemes. Szabad jelzést kaptunk a sorstól, mellettünk is áll, legyünk bátrak és kezdeményezők. Itt az ideje annak is, hogy hosszú távú terveket szőjünk, és mert pozitív időszakot jelez a kártya, kötelezettségünknek is könnyebben és sikeresebben tudunk eleget tenni. Semmi ok a bezárkózásra és a magányra, a világ új kapukat nyit meg előttünk. Járjunk nyitott szemmel és ragadjunk meg minden lehetőséget!
XX. AZ ÍTÉLET
Ősi értelmezés szerint szellemi fejlődést, sugalmazást, aktivitást és haladást jelent.
Waite szerint megújulást, pozícióváltást, felemelkedést és döntést.
Negatív hatások esetén gyengeséget, tévedést és ítéletet. jelent.
Szerintem ez alap azt sugallja, hogy nagyon közel van már hozzánk a felső segítség. Lehet, hogy pillanatnyi helyzetünket reménytelennek látjuk, holott fel fogunk támadni! Ne adjuk fel, mert az a sors szándéka, hogy mi igenis küzdjük le jelenlegi nehéz helyzetünket. Ha ezt a lapot nem hétköznapi problémákra vonatkoztatjuk, akkor azt jelenti, hogy szellemi fejlődésünk érdekében most nagyon fontos az önvizsgálat, mert megváltást hozna és egy lépést előre, amely a megvilágosodás felé vezet minket. Emelkedjünk felül az előítéleteken és a kisszerű problémákon, hogy meg tudjuk valósítani önmagunkat.
XXI. A VILÁG
Ősi értelmezés szerint hosszú életet, erőt, gazdagságot, misztikus utakat, lehetőségeket és örökséget jelent.
Waite szerint biztonság, siker, utazás, emigráció, repülés, helyzetváltozás a lap jelentése.
Negatív összhatás esetén egy helyben topogást, eltévedést és csavargást fejez ki.
Szerintem azt jelzi, hogy hosszú és sikeres út áll előttünk. A lehetőségünk is megvan, ha kimozdulunk helyünkről, miénk a világ. Nézzék meg a képet, az alak mindkét kezében varázspálca van. Egyértelműen jelzi: kezünkben tartunk két varázspálcát, élnünk kell velük! Azok a lehetőségek, amelyekre mindig vágytunk, már nincsenek messze. Csak meg kell tennünk értük mindent. Sikerünk lesz. És azt senki sem veheti el tőlünk. Érdemes ezt a világot bölcsen és tág értelemben befogadni. És tudatosan. Lépjünk ki szűk világunkból bátran és induljunk felfedező utunkra.
0. A BOLOND
Ősi értelmezés szerint könnyelműséget, felelőtlenséget, magányt, vakságot, betegséget jelent.
Waite szerint bolondság, őrültség, felelőtlenség, bátorság, vibráció, filozofálás a jelentése.
Szerintem a lap egy felelőtlen vándort mutat, aki olyan útra tért, amelynek mindjárt vége. Oda sem figyel, holott szakadék szélén áll. Útitársa azonban résen van. A vándor egyik kezében virág, a másikban bot, de nem veszi hasznát. Nagyon nyomatékos figyelmeztetés: olyan változás előtt állunk, amelyre oda kell figyelnünk, hogy pozitív hatásokat érjünk el. Ha figyelmetlenek vagyunk, lezuhanunk.
Érdemes figyelni az útra, amelyen elindultunk, mert van útitársunk! Nem kell magányos remetévé válnunk! Vegyük tudomásul, hogy szép a virág, szép a mező, járjuk hát végig az utat. De nagyon figyeljünk, mert ha a szakadékba zuhanunk, nagyon nehéz a felkapaszkodás. Az ősi értelmezés és Waite véleménye segítő kiindulópontot jelent.
Szeretném, ha Ön mély, személyes kapcsolatot tartana e lapokkal és önállóan, saját útjára indulna.
Kérem, ne használják ezeket a lapokat kis, apró-cseprő kérdések megválaszolására. És azt is kérem, fogadják meg, hogy ugyanarra a kérdésre nem vetnek többször tarotot.
Ezekkel a szavakkal zárom a huszonkét lap bemutatását, és a következőkben együtt próbáljuk kivetni a kelta keresztet, majd a saját módszerem szerintit, amelyet már számmisztikával kombináltam, hogy a kártyák precízebb és konkrétabb válaszok adására legyenek alkalmasak.
Kelta Kereszt
Vegye kezébe a kártyát, és egyenként, jól megszemlélve a lapokat, nézze meg az összeset. Ezután jól keverje meg őket és - természetesen teljes csendet és egyedüllétet teremtve magának - válassza ki azt a kártyát, amely önt szimbolizálja. Erre több megoldást is ajánlok, válassza ki azt, amelyik önnek a legszimpatikusabb. * Válassza ki az önnek legvonzóbb lapot. * Hunyja be a szemét és úgy emeljen ki egy kártyát. * Fordítsa le a lapokat és találomra vegye ki az egyiket. * Fordítsa le a lapokat és figyelmesen, becsukott szemmel simítsa őket végig jobb kezével, s ha elmerül e gondolatban, megérzi a lapok vibrációjából, melyiket kell kiemelnie.
A kiválasztott lapot középre helyezi, majd a paklit - kétszer megemelve maga felé - három kupacba rakja. Ezután egymásra helyezi - figyelem, most a legutolsó csomó kerül legfelülre! - és egymás után emeli a lapokat.
1. Az első lapot az önt szimbolizáló lapra helyezze. Ez a kártya azt mondja meg, hogy mi van ön körül, mi az ami jelenleg befolyásolja. 2. A második alapot az előzőn keresztbe téve azokat az akadályokat értelmezheti, amelyek az ön útjában vannak. Ha ez a lap pozitív, akkor önben van a megoldás, a tehetség, csak éppen most nem működik. 3. A harmadik lapot a személyi lap fölé helyezze, ez a lap megmutathatja, amit maximálisan elérhet, vagy amit nagyon szeretne elérni, de jelenleg nem lehet. 4. A negyedik lapot a személyi lap lábához helyezze, a az elmondhatja, hogy ez az öné, eszközként kell használnia, hogy megmondja a problémát. 5. Az ötödik lapot a szimbólum jobb oldalára helyezve megtudhatjuk, mi az, amin keresztülmegy, de lehet, hogy ez már le is zajlott, már a múlté. 6. A hatodik lapot tegye a szimbólum bal oldalára, ez jelezheti, ami ön előtt van és nemsokára mozgásba lendül, beleszól a kérdéses folyamatba és befolyásolja azt.
És ezzel készen van a kereszt. A következő négy lapot egymást követő sorrendben helyezzük el a kereszt jobb oldalára.
7. A hetedik lapot felfelé fordítva megtudja, ön hogy viszonyul az ügyhöz. 8. A nyolcadik lap a hozzátartozóit vagy az önt körülvevő körülményeket, az emberek hozzáállását jelzi. 9. A kilencedik lap a reményeit és félelmeit mutatja meg. 10. A tizedik lap megadja a végeredményt.
Erre a lapra nagyon kell koncentrálnia! Vegye igénybe tapasztalatait, intuícióját és felelőssége teljes tudatában adja meg a végső választ. Ha bizonytalan, esetleg képtelen teljesen koncentrálni vagy elfogadhatóan megfejteni, értelmezni, akkor várjon a döntéssel. Mindenképpen írja le a lapállást, hogy bármikor újra elővehesse és töprenghessen a dolgon.
TEGYÜNK EGY PRÓBÁT!
Kivetettünk egy Kelta Keresztet, hogy megpróbáljuk érzékeltetni a menetét - ha még eddig nem lett volna igazán érthető. (Figyelem! Minden kitett lap értelmét azonnal olvassák el!)
Behunyt szemmel a megkevert kártyából kihúztam egyet - Ítélet. Elolvastam a hozzá tartozó jelentést, és nyilvánvaló, hogy olyan kérdésre keresem a választ, amiről úgy tűnik, mintha befejeződött volna, de igenis van remény a feltámadásra. Talán én még nem hiszem el.
1. A Nap lapot helyeztem a személyt szimbolizáló lapra. A Nap pozitív, tehát a körülöttem lévő helyzet jó. 2. A Halál lap jött következőnek, ezt keresztbe helyeztem a előzőn, s ez a lap - mint előző oldalakon olvasható volt - azt szimbolizálja, milyen akadályok vannak utamban. Íme: valaminek vége, és valami más elkezdődik. 3. A Csillag került sorrendben az Ítélet lap fölé, jelölve azt, amit elérhetek. Egyértelműen sikereket jelez, amit most még nem érzékelek, de a reményt ne veszítsem el, mert jönnek! 4. A Bolond került a szimbólum lábához (aljára), elmondva, milyen eszközeim vannak problémáim megoldásához. Ez a lap figyelmeztet: nem szabad felelőtlenül döntenem, nem szabad forró fejjel, a pillanat hatása alatt dönteni. Ha nem figyelek, lezuhanok... 5. A Császár - ez a lap a szimbólum jobb oldalára került, ezen megyünk keresztül, vagy már túl is vagyunk rajta. Pozíciót jelez, méghozzá olyat, amelyen változtatni kell! 6. A Főpap a szimbólum bal oldalára került, jelezve, mi van előttem és nemsokára "beindul". Íme a jelentés: óv egy felső védelem, amit nemsokára érezni is fogok, segít és megóv, lehet a Sors, egy főnök, de mindenképpen felső erő. 7. A Szerencsekerék elmondja, mit szeretnék. Életem boldogra fordulását. 8. A Világ az engem körülvevő körülmények, hozzátartozóim. A jelentése: az egész világ mellettem van. 9. Az Áldozat reményeket és félelmeket jelent, s valóban, az emberi bizonytalanságot érezteti. 10. A Szerelmesek, azaz válaszutak. Még ha pozitív lap is, jelzi, hogy válaszúton állok és figyelmeztet, hogy nem pillanatnyi vonzalmakkal, hanem jövőbeli perspektívákkal foglalkozzam. Jól döntsek!
Ez a kivetés szolgáljon segítségül, adjon lehetőséget a továbbgondolásra és a vetésre. Mélyedjen el magában az Olvasó és vesse ki a Kelta Keresztet. Persze először tegye fel a kártyának a kérdést, hogy a kártya válaszolhasson. Ha elakad, írjon! Segítünk!
Függelék ======== A nagy arkánum 22 lapjának tradícionális ábrái a következő kategóriákba sorolhatók:
1 Személyek: bolond, bűvész, pápanő, császárnő, császár, szerelmesek, remete, szekér, akasztott ember. 2 Erények: mértékletesség, igazságosság, erő. 3 Asztológiai: Nap, Hold, csillagok. 4 Allegórikus: a sors kereke, halál, ördög, bíróság, világ.
Ezek a kártyalapok nyilvánvalóan csak hiányos sorozatot alkotnak: az erények közül hiányzik pl. a hit, a remény és a szeretet, valamint öt olyan bolygó, amelynek ábrái a teljes tarotcsomag részét képezik, és a játék olyan korábbi változataiban, mint a "Niabi" vagy a "Michiate" is megtalálhatók voltak a tizenkét állatövi jegy ábrájával egyetemben. Mégis, a "nagy arkánum"-ként számon tartott 22 lap sorozata az, amely az elmúlt 600 év során a jövendölés tudományának egyedülálló segédeszköze lett.
(Francis X. King és Stephen Skinner: Nostradamus - A jövendőmondás nagykönyve)
GYÖK *(Zárójelben mindig amit jelképez vagy jelent) (Bizonyos megfelelések a kis arkánum jelzetei, azaz a Kard, Bot, Érme, Kehely jelentései és a Vér, Bor, Méz, Tej tartalmak között feltétlenül vannak.)
A NAGY ARKÁNUM FIGURÁI A TAROT-BAN
1., Mágus/Kókler (LE.BATALEUR)
Ifjú férfi áll a négyszögletű asztal (a laboratórium - a teremtés helye)* előtt. Általában bal kezét felemeli, jobbjával pedig az asztalra mutat. Fején a végtelen jelét formázó, azaz lemnisztikás kalap (mágikus hatalom - örök étet és uralkodás). Derekán öv, amelynek csatja egy farkába harapó kígyó (örökkévalóság). Magasan tartott kezében varázspálca, amelynek egyik vége fekete, a másik fehér (fekete- és fehérmágia). A varázspálca fogja fel a magasból érkező égi erőket, amelyeket a földi teremtésre használ. Ehhez az eszközei az asztalon a Kard (levegő őselem - akarat - igazság/törvény), a Kehely (víz őselem - érzelmek - szeretet - életvize illetve életkelyhe), a Vessző/Bot (tűz őselem - Prima Materia), Érem/pénz a pentagramma ábrájával (föld - rajta az ábra az értelem fénye, okkult tudás). Egyébként ezek a kis arkánum színei. A bűvész előtti asztal alakja és rajta a négy tárgy a földiségre utal. Az asztallapon néhány ábrán/kártyaváltozatban fonottan rózsák és liliomok (vágy, azaz gondolat). A héber ábécéből az Aleffel (jelentése: ökör) kötik össze a kártyakészítők. Az alkímiában a sal hetesében a Szaturnusz (ólom), folyamata a coagulatio, azaz a kipárlás (szárítás). Az asztrológiai, asztrális síkon megfelelője a Merkúr. Száma a I. jelzés.
2., A Nőpápa (LA.PAPESSE)
Nő ül a különleges trónuson. Fején a pápai korona, a tiara, kezében könyv. Talpa alatt holdsarló. A kártya egyes változatainál e lapon több más utalás is található a Holdra (visszfény, illetve a Hold asztrológiai tartalma). Egyes értelmezések szerint a Papesse egyenesen Íziszt, az egyiptomi női főistent jeleníti meg. A trónus két oldalán két oszlop, Jakin és Boáz oszlopa, amelyek Salamon templomát tartották. A Boáz fekete (fekete, negatív életerő, női, feminin). A Jakin fehér (fehér, pozitív életerő, férfi, masculin). A két oszlop és az alak mögött fátyol (szüzesség), amely eltakarja a valóságos világ lényegét. A nő ismeri e titkot és egyben őrzi is, amit a pálmákkal (férfiasság) és gránátalmákkal (nőiesség) hímzett függöny - azaz fátyol - (kozmikus ködök) rejt. A bevetett föld hallgatása és ígérete a lap üzenete, lásd szüzesség. Egyben tartalma a kettősség (kettes számú lap is) kedvezőtlen és kedvező jelentéseire is utal. Belőle lesz minden, de a trónja mögötti fa a hét rózsával hangsúlyozza: a hét planetáris princípiumon belül van hatalma, azon túl nincs. A megtisztuló bölcsesség útján haladók nem vele és általa járnak. Az ilyen vándorok ezen a kis misztériumon CSAK áthaladnak! A héber ábécében a Beth (ház). Az alkímiában a sal hetesében a Hold (ezüst), a folyamata solutio, azaz az oldás. Asztrológiai asztrális síkon megfelelője a Hold planétája. Száma a II. jelzés.
3., A Császárnő (LIMPERATRISE)
Fatal, szárnyas nő ül furcsa tartásban (Vénusz kötésben) furcsa padon. Jobb kezében sasos (uralom) pajzs, a balban jogar (föld). Virágos, rózsás ruhája és köpenye is a természet termékenységének bölcs rendjére utal, tehát a Császárnő azt jelenfti meg. Ez az a nő, aki a vénuszi jelentést hordozza, képes a fogantatásra, a szerencse és az ifjúság istene. A Császárnő itt a gyümölcshozással együtt a markáns hármas is, az, amelyben az apa, az anya, a gyerekük a tagok. A héber ábécében a Gimel (teve), az alkímiában a sal hetesében a Vénusz (réz), folyamata a preparatio, azaz a kikészítés, a műveletre alkalmassá tétel. Asztrológiai asztrális síkon a Vénusz. Száma a III. jelzés.
4., A Császár (LEMPEREUR)
A javakorabeli férfi, a Császár négyzetes trónon (földi hatalom - szigorú uralkodás - kemény törvények) ül. Lába keresztbe téve (erőfeszítés nélküli hatalom és erő). A lapon általában szerepel a sasos pajzs (uralom). A Császár fején korona (hatalom) öt kővel (kvintesszencia - bölcsesség - okkult erők birtoklása). Kezében jogar T. 0. jelképpel (kinyilatkoztatott törvény - más közelítésben az élet keresztje). Baljában országalma (föld). Páncélja sérthetetlenséget, emberfölötti képességet jelöl, melyen a palást az alkalmazkodás vállalt áldozatára utal. A trón karfáján hol kos-, hol bakfejek, amelyek a marsi férfiasság, vagy a szaturnuszi apaság birtoklását jelzik. A háttér hegyei is hangsúlyozzák itt a katonaisteni, ott az időisteni elemet. A Mars motívum párba állítja a Császárt a Császárnővel, hogy a termékeny világ létrehozására egyesüljenek. A héber ábécéből a Dalettel (ajtó) kötik össze. Az alkímiában a sal hetesében a Mars (vas), folyamata calcinatio, azaz a kiégetés, sütés. Az asztrológiai, asztrális síkon megfelelője a Kos jegye. Száma a IIII. jelzés.
5., A Pápa (LE.PAPE)
Idős férfi áll pápai tiarával a fején, kezében hármaskereszt, a jobbját áldásra emeli. Előtte két tanítványa, mögötte két oszlop (az egyház építménye). A két tanítvány avagy famulus egyike lesz az igazi, másika a hamis. Liliomos-rózsás szőnyegen térdelnek. Az előtérben két kulcs keresztben: az arany a tudatosat, az ezüst a tudattalant nyitja, de a teljes hármasságot a pápa keresztje - mint kulcs - nyitja. Némelyek a beavatott nagy misztikusnak, mások Démétér szertartáspapjának értékelik. A lapot sokan tekintik a külsődleges, a közönség számára elfogadhatóvá tett vallásosságot jelképező allegóriának. A héber ábécében Hé (ablak). Az alkímiában a sal hetesében Jupiter (ón), folyamata a reductio, azaz a visszavezetés a tiszta, aktív gyökre. Az asztrológiai, asztrális síkon megfelelője a Bika jegye. Száma az V. jelzés
6., A Szeretők (LAMOUREUX)
Ennek a lapnak két fajtája létezik. Az egyiken a középen álló férfi a szellemi és tiszta nő, illetve az ösztönös, a romlott nő közötti választás pillanatában látható. A másik fajta kártyaképen a középpontban pap látható abban a percben, mikor összeadja a jegyespárt. Felettük mindig a napkorona előtt egy szárnyas alak (Putto - Ámor - Kerub - Rafael) lebeg kifeszített íjával. A jelképrendszerben a kettőssé, Dyas- (Düasz)-ba hasadt lét hármasban történt újjá egyesülését jelenti a lap, amelyből magasabb létű lény, Kerub angyal születik újjá. Némelyiken jobbra tizenkét rózsával egy fa díszlik, utalva arra, hogy a létezés során tizenkét életszinten kell végigmenni, valamennyit meg kell zengetnie, aki igaz magasságokig akar jutni. A bal rózsafa a kínok által szerzett tudás üzenete. Sok kártyaváltozatnál utalnak a hármasságra a tekintetek is: a férfi a nőre néz, a nő a felső szárnyasra. A héber ábécében a Vav (szeg). Az alkímiában a sal hetesében a Nap (arany), folyamata a sublimatio, azaz a finomítás. Az asztrológiai, asztrális síkon megfelelője az Ikrek jegye. Száma a VI. jelzés.
7., A Harciszekér (LE.CHAIOR)
Fiatal herceg vagy harcos ül a csillagos díszítésű baldachinos kocsin. A kocsit általában fekete (demonomagia) és fehér (theomagia) szfinx húzza. A baldachin a világ jelkép - sorsszekér, a közszereplést, a férfinő viszonyt és a háborút is jelképező jármű kiszolgáRatottságára mutat rá, amellyel a csillagoktól végzetesen függ. A harcos-herceg vállán holdkaréjok a változékony égi planéta itt munkáló szerepét mutatják. A hercegen a mellvért közepén négyzet (megpróbáltatás), övén öt szaturnikus merevségre utaló kő. Gyakran látható a lapon nyolcágú csillag (haláljelkép), sárga szín (sorsszerű pusztítás). Az alaknál kormánypálca (a hatalom és akarat vesszeje). Ezzel hajtja a két szfinxet, az animális két erőt. Kiszolgáltatott nekik is, de egyensúlyt kell tartania közöttük, megakadályozni a széthúzást. (Marsi csillagkényszer kocsin, állaton, alakon. Egyúttal a hetes számú lapon látható ábra a befejezett munka kártyalapja.) A szekér mellvédjén egyszer a P. M. rövidítés (prímum movens: első mozgató), máskor a nő és férfi egyesülésének hindu jele szellemszámyakkal fölötte. A héber ábécében Zájin (kard). Az alkímiában a sal hetesében a Merkúr (higany), folyamata separatio, azaz az elkülönítés. Az asztrológiai, asztrális síkon a Rák jegye. Száma a VII. jelzés
8., Az Igazság (IUSTICIA)
A számozás ezen helyén az Igazság lapja helyett sokszor az Erőé szerepel, melyet egyes szempontok indokolnak is. A régi marseille-i kártyán viszont az Igazságot ábrázolta a kártyadúckészítő. Széken ülő koronás asszony. Jobbjában kard, baljában mérleg. A kard az aktív, a mérleg a passzív kezébe került. Fején háromágú korona (az igazság három, egyre mélyebb tartalmai). A korona abroncsán középen drágakő (harmadik szem, az okkult látás képessége). Bíborpalástja a törvények bírására utal. A lap egyik üzenete a függönyben jelöltetik: a bűn és büntetése a szenvedély birodalmából indul útjára. A héber ábécében Chet (kerítés). Az alkímiában a sulphur hetesében a Hold (ezüst), folyamata a solutio, azaz az oldás. Az asztrológiai, asztrális síkon az Oroszlán jegye. Száma a VIII. jelzés.
9., A Remete (LERMITE)
Öreg. Baljában bot, jobbjában égő lámpás. A titkos tudomány oszlopa a bot, a lámpás - amit sok lapváltozatnál eltakar a barátruhás, kapucnis alak a fél köpenyszárnyával - maga a titkos tudás fénye. A Remete kora szellemi érettségére mutat rá. A lap üzenete: az igazi bölcs megvilágosodott és képes felülemelkedni a lenti káprázatokon, de azt is képes kivárni, amikor fényét a magasból megmutathatja, rávilágíthat az emberekre - ha töredéknyi időre is - és mikor taníthatja az arra méltókat. Egyes változatoknál a Remete jégfehér magaslaton világít a lentieknek, a sötétségben, hogy eljussanak hozzá, akik egyszerre tesznek, mernek, hallgatnak és képesek megtalálni az utat. A csuklyás vénség fensőbbséggel tekint szét az éjszakában, amely itt elvontabban értendő, mint a napnyugta-napkelte közötti időszak, ahogy a fény sem egyszerűen a Napé, de nem is csak a szellemé. A héber ábécében a Teth (kígyó) a jele. Az alkímiában a sulphur hetesében a Szaturnusz (ólom), folyamata a coagulatio, azaz a kipárlás, szárítás. Az asztrológiai, asztrális síkon a Szűz jegye. Száma a VIIII. jelzés.
10., A Szerencse kereke (LA.ROVE.DE.FORTUNE)
A Szerencse, azaz a sors kerekén jobbról fölfele, balról lefele haladnak alvilági állatok. Egyes lapokon mindegyik majom, de akad olyan is, amelyiken a felfele haladó kutyaszerű, és csak az elbukó a majom. A kerék tetején mágikus lény, a szfinx (a mozdulatlanság, időtlenség). A szárnyas alak kezében feliratos tekercs: a szerencse kereke. Másik kezében a képzelet és akarat kardja. A szfinx háromszemű, kifejezve az aranykorból eredeztethetőségét, ami azt is jelenti, hogy a pozitív és negatív közötti egyensúly jele is az övé. A kerék oldalához sötét, másikhoz világos kígyó ívelődik (a sötétség és világosság váltakozása). A kerék abroncsán a J.H.V.H., Isten tabunév betűi váltakoznak a T.A.R.O.T. (törvény kereke) betűivel. A kerékagy az igazi központ, öntörvényű/akaratú mozgás, a teremtő (közép). Kozmikus hatások súlyát jelzi, ahol a Merkúr és a Mérleg oppozíciós állása van. A körforgást, a beavatlanok taposómalom-szerű sorsát, a személyes sors forgandóságát jelzi a lap. De a kerékagy és a szfinx a kitörési pontot is megmutatja. Sok lap sarkaiban az apokalipszis figurái is szerepelnek (Bika, Oroszlán, Sas, Angyal), de ennek ellenpólusa a misztikában: a Tudni, Merni, Akarni, Hallgatni négyese. A héber ábécéből a Jod (kéz) jele szerepel rajta: Az alkímiában a sulphur hetesében a Nap (arany), folyamata a sublimatio, azaz finomítás. Az asztrológiai, asztrális síkon a Jupiter planétája. Száma a X. jelzés.
11., Az Erő (LA.FORCE)
A fiatal nő végtelen jeles kalapban oroszlánszájat feszít szét (vagy szorít össze). Fehér a ruhája tisztaságát, végtelen jeles kalapja jártasságát és avatottságát hangsúlyozza. Igéző nőnek is nevezik. Spirituális dologban spirituális hatások. Az önmagán is túljutni tudást, a külső erőfeszítést nélkülöző belső határozottságot jeleníti meg. Az oroszlán alakja az életerő földiségét jelzi: a lap másik fajta üzenete, hogy az anyagot anyagi módon lehet legyőzni. Az ilyen kártyák közül többön látható hét rózsa (végtelenség feltárulása, Isten-Ember-Mágus: akar, cselekszik, teremt, varázsol, nemz, sűrít, old; az erő allegória okkult tudománya). A főalak derekán az öt rózsa a kvintesszencia, a csodával-tudással bírás jelzése. A felső rózsa a düasz eggyé válásának csodája. Az oroszlán lehet bár a bölcsek köve, az életereje mégis a mágikus oroszlángyűrőnél. Itt az oroszlán a szenvedély ereje, a nő a bátorság bölcsessége és a bölcsesség bátorsága: miként kell bánni az oroszlánnal. A héber ábécéből a Kaf (tenyér) jele/betűje szerepel itt. Az alkímiában a sulphur hetesében a Vénusz (réz), folyamata a preparatio, azaz a műveletre alkalmassá tétel, kikészftés. Az asztrológiai, asztrális síkon a Mérleg jegye. Száma a XI. jelzés.
12., Az Akasztott (LE.PENDU)
T (taro-tóra-törvény) alakú fáról lábánál akasztott, beavatási testhelyzetű férfi lóg. A Iába misztikus tartásban (az anyagi világ és az önkéntes áldozat), karja összekötve (a fejjel azt a háromszöget alkotja a láb négyzete alatt, ami a szellemi irányultság jele). A fején gyakran a harmadik szem (valóságos életre kelés), arckifejezése elmélyült, a fej körül glória (megvilágosodás). Sok ábrázoláson hullnak zsebéből aranytallérok (megszabadulás a világ hívságától). A világ fejre állított rendjét tudja az Akasztott, ismeri az anyag mulandóságát, a halál neki a halhatatlanság kezdete. Tisztán lát és már átfordult a kritikus ponton. Az áttordulást jelzi a 12-es szám is, amikor az állatöv síkja egy magasabb szintre lép. Mélyebb erők mozdulnak meg benne. Az állatövi jegyei mélyebben tárulnak fel az Akasztottnak. Az alálógónak a gondolat megváltoztatásának a lépése a fő jellemzője, ezért megérti az emberi lények valódi tartalmait. A héber ábécéből a Lamed (ösztöke? talán ostor?) betűje szerepel a lapon. Az alkímiában a sulphur hetesében a Merkúr (higany), folyamata a separatio, azaz az elkülönítés. Az asztrológiai asztrális sík helyén itt a Víz elemét jelzi a kártya. Száma a XII. jelzés.
13., A Halál! Sok kártyán NINCS felirat
A kártyának két típusa is maradt: az egyiken csontváz kaszál, vagy a virágzó réten vagy emberek között. Körben levágott kezek, lábak és fejek a földön (a halál mindenkire érvényes hatalma). A másik változaton a csontváz/halál páncélos lovagként lovon ül. Zászlaján fekete mezőben világos virág (a gyengeségből erő válik - az élet a halálból ered). A lovag hátasa alatt elesett király. Közvetlen előttük püspök imádkozik állva, várja a halált. Távolabb nő és gyerek áll. A háttérben tengerbe torkolló folyó, a lenyugvó nappal a láthatáron (az élet körforgása a víz körforgásával megjelenítve). Egyes értelmezések szerint az ábra minden alakja a rothadást idézi. Azt a rothadást, amely a teremtő lényeg alapja, de amelybe minden üde életnek vissza kell térnie. A Halál lap azt ábrázolja: az elaggottból tud új életmód kibontakozni. A 13-as az a lényegsűrítmény, ami kifejezi, hogy a halál megfékezhető. Persze a lefékezés nem a halál legyőzése! (A virág - ötszirmú rózsa /életerő-Mars/.) A héber ábécéből a Mem (víz) betűje szerepel a kártyán. Az alkímiában a sulphur hetesében a Mars (vas), folyamata a calcinatio, azaz a kiégetés, sütés. Az asztrológiai, asztrális síkon a Skorpió jegye. Száma a XIII. jelzés.
14., A Mértékletesség (TEMPERANCE)
Szárnyas fiatal nő, két kezében egy-egy korsó. Baljával a jobbjávaltartott edénybe tölti a folyadékot. Ruhája elején négyzetbe foglalt egyenlő szárú háromszög (a világ rendjének helyreállítása). A folyadék áttöltése a földi/anyagi ember átváltoztatása a lényegi/szellemi ember létébe, azaz formájába. A bal serleget szokták feketének, a jobbat fehérnek ábrázolni. Némely változatnál a női kerub homlokán a nap korongja. A korongnak a szíven lenne a helye, a mellre írt háromszögnek a homlokon, ami arra utal, hogy az allegória Istentől felruházott, tudással bíró varázsló: szívével gondolkodik, fejével érez. A Mértékletesség figurája folyadékot egyenlít ki, de több jelkép figyelmeztet a nő tűz lényegű eksztázisára. Egyik lábával vízben, másikkal a földön áll, ami két lényeg szerint, merőben eltérő létsík között közvetítő küldetését kívánja megmutatni. A nőt némelyek Mihály arkangyallal azonosítják, aki a léttormák átlépésének küldötte. A nő illetve az arkangyal egyben az időhatárok feloldásának beavatottja is. A főalak a nagy szellem megtestesítése. (A négyzetben a háromszög a Szent Tarot jele is.) A kártya előterének vize egyszerre a tudatalatti és az univerzum eleme. A héber ábécéből a Num (hal) betűje szerepel a lapon. Az alkímiában a sulphur hetesében a Jupiter (ón), folyamata a reductio, azaz a visszavezetés a tiszta avagy aktív gyökre. Az asztológiai, asztrális síkon a Nyilas jegye. Száma a XIII.(!) jelzés.
15., Az Ördög (LE.DIABLE)
Minden ismertetés előtt le kell szögezni: ördög pedig nincs, hacsak mi nem teremtjük meg! Meztelen démon denevérszárnnyal, szarvas kobakkal, uszonyos karral és lábbal, fallosszal, de túlhangsúlyozott női keblekkel áll középen. Gyakran baljában lefordított fáklyával ábrázolja a Tarot (az anyag egyedüli realitásának hazugságmételye). Talpa alatt egyik-másik kártyán fekete fél kocka (szén, égés, elmúlás - tökéletlen tudás). Előtte leláncolt, szarvtól és faroktól elcsúfított férfi és nő (a hatos kártyán felvillantott szent egyesülés helyett a végzetes nemekre szakadás lapja ez, amikor az egységélményt az olthatatlan szenvedély álságos helyettesítése győzheti le). A férfi és nő láncai azt példázzák, hogy a szintén láncra fűzött Ördög rángatja őket, megalázó rabságban, függésben tartja a párt. Ez az Ördög - mint mindegyik - valójában halálra ítélt, mint a földi szenvedélyek. A központi alak a Megváltó pozitúrájában (égbe mutató jobb, földre irányított bal) maga az antikrisztus. Homlokán fordított pentagramma (az ember helyzete a k'rforduft mindenségben). A nő testéből eredő vörös apró gyümölcsök a szenvedély, a fájdalom eredményei, a férfi meredő farka az állati nemzőképesség. Egyes magyarázatokban a férfifarok a helytelen zodiákus alkalmazása, a nőé, ami felveri a seprőt az élet borában. Mindegyik szarvat hord: ez az elállatiasodás jele. A héber ábécéből a Szarcech (oszlop) betűje szerepel itt. Az alkímiában a higany hetesében a Szaturnusz (ólom), folyamata a coagulatio, azaz a kipárlás/szárítás. Az asztrológiai, asztrális síkon a Bak jegye. Száma a XIIII.(!) jelzés.
16., A Torony (Isten háza) (LA.MAISON.DIEU)
Magas torony. Csúcsán a koronába égi villám vág, amiért az lefordul onnan. A torony körül aláhulló alakok, némely ábrázolásokon a potyogó emberek között egy király is látható. A legközelebbi zuhanó az Akasztott lapján látható figura pozitúrájában esik (az átfordulás misztériuma - az isteni tudás ellenkező előjelű nézete). Viszont a Bábel tornyával is párhuzamba állítható toronyból az Akasztottól eltérően a változás nem belátásból fakad, hanem külső erő hatására. A torony drága anyagokból, képmutatásból, hatalomakarásból, álságos elismerésekből, önzésből és pillanatnyi, tehát anyagi előnyökből épült. Az anyagi világ istenkedésének, eltévelyedett magasba törésének veszedelméről és bukásra ítélt sorsáról szól a kép. A biztosnak képzelt földi hívságok pusztulásáról beszél a 16. lap. A torony kártyájába sokan azt is belelátják, hogy az anyagból az égbe törő akarat velejárója a meghasonlás, ami magában is ok az égi/szellemi büntetés villámjára. Várbálvány, amely szükségszerűen elenyész, tehát az utat végigjáró csak a kiugrást választhatja itt. A héber ábécéből az Ajin (szem) szerepel rajta. Az alkímiában a higany hetesében a Mars (vas), folyamata calcinatio (kiégetés, sütés). Az asztrológiai, asztrális síkon a Mars planétája. Száma a XVI. jelzés.
17., A Csillagok (LESTOILLE)
Fent nyolc csillag (7 + 1 a szintézis száma). Középen legmagasabban a legnagyobb, a Mágus csillaga. Mindegyik nyolcszögű. A sugárzó kozmikus energia csillagai. Alattuk meztelen fiatal nő (az emberi lélek - talán Vénusz is, Írisz is). (Vénusz és Írisz: szaporodás, életadó/őrző.) Két korsójából tóba önti az élet vagy a szeretet vizét (bizonyos tulajdonságok elvesztése - a létezési különbségek, azaz változatok újraegyesítése). A kártyán gyakorta látni madarat. Hol fán ül a háttérben (az ég óceánjába szálló lélekmadár), hol gólya (termékenység, melyhez a csillagi erő mellé a feloldó, önfeladó, közeg szerepet játszó nő kell), hol íbisz (gondolat allegória, amely az elme fáján ül). A lap üzenete: az élet mindig az univerzumból ered. Annyi áldozatot kell hozni, amennyi igazi értékhez kívánsz hozzájutni. Így szabadulhatsz meg a függéstől, így adnak a csillagok szabadságot. A tudattalan és az anyagiság törvényei között egyensúly teremthető. A meditáció az a tevékenység, amellyel formálhatóvá lesz a kozmosz, a mindenség erőinek szabályai. Az igazság fel tudja fedni magát annak, aki megfelelően tud hallgatni. A héber ábécében a Pé (száj) szerepel itt. Az alkímiában a higany hetesében a Vénusz (réz), folyamata a preparatio, azaz a kikészítés, amely alkalmassá tesz a műveletre. Az asztrológiai, asztrális síkon a Vízöntő jegye. Száma a XVII. jelzés.
18., A Hold (LA.LUNE)
A Hold az ábra egész harmadát betölti. A kép több holdállást is mutat egyszerre, az égitest (alvilági állatias arculat ura) körül fénysugarak szikráznak, alattuk két torony a széleken (a kettősség erődjei - a zárt emberi lélek félelmeinek várai), amelyek között a Hold közvetít. Az előtérben a tóban rák látszik (a Hold bolygójának állatövi háza - a tudat megismerésének kezdete - a lény pusztító is lehet ). Középen egy fekete farkas (animális vad erő) és egy fehér kutya (az állat/i alkalmazkodhat az ember/i/hez) ugatja a Holdat. Az égitest száma a hetes (állandó újjászületés, de körforgás is, közvetítő; kiszámíthatatlan változások, rendkívüli rugalmasság - kettősség, azaz egyszerre elszakító és egységbe hozó). Egyes lapokon a kártyakép hátterében ösvényt látni, amely a tudatosítás egyre teljesebb begyakorlása felé közelít, a teljes bölcsességhez vezet. A Hold más közelítésben jelentheti a Pápanő azon feladatának egyik részesét is, amely munkálkodik a világ titkainak megőrzésén. A héber ábécéből a lap jele a Cadé/Cáde (horog). Az alkímiában a higany hetesében a Hold (ezüst), folyamata a solutio, azaz az oldás. Az asztrológiai, asztrális síkon a Halak jegye. Száma a XVIII. jelzés
19., A Nap (LE.SOLEIL)
A kártyalapnak két merőben eltérő megjelenése ismert. Az egyszerűbb ábrájú középen, fent sokszoros sugarú Napot mutatja, mely alatt két meztelen gyermek (boldog újjászületés és a mély testvéri kötődés). Meztelenek mint a másik változat gyermeke, mert nincs takargatnivalójuk tiszták és nyíltak. Mögöttük alacsony fal. A másik változaton fehér unicornis hátán szőke kisgyerek. Felé négy napraforgó (a tudni, merni, akarni, hallgatni négyese - levegő, föld, tűz, víz) mutatja arcát. Nem a nap felé, hanem a gyerekre néznek. A fiúcska emlékeztet a Bolondra, de ő már teljesen legyűrte az állati erőket és az elképzelhető leglegyőzhetetlenebb erejében tobzódó anyagot. Tudatalattit jelképező baljában piros zászlót tart. Az élet leküzdését jelképező lobogó csak azért került az ösztönösség markába, mert arra már nem kell személyiségének tudatosabb részét mozgósítania. A Nap száma a legendában is 19. A tizenkilenc éves ember is a Nap beavatottja. Belsejében hordja, hogy élővé tegye a Földet, mint a Nap: melegftse át környezetét. A Kabbalában a tizenkilences számjegyei összeadódnak, így tízet kapunk, amely a tökéletesség száma, a tíz Szefira jele. A héber ábécéből a jele a Kof (tarkó). Az alkímiában a higany hetesében a Nap (arany), folyamata a sublimatio, azaz a finomítás. Az asztrológiai, asztrális síkon a Nap planétája. Száma a XVIIII. jelzés.
20., Az (Vég) Ítélet (LE.JUGEMENt)
Az Angyal (? Gábriel) a ragyogó nap közepén fújja meg piros keresztes ábrájú zászlóval díszített harsonáját (ahol a zászló a határtalan könyörület és a megváltás, ahol a trombita a megváltás túlsó pólusának, a feltámadásnak kezdetét jelző hangszer). Alul megnyílt sírok, melyekből meztelenül lépnek ki a feltámadottak. A nagy áttörés, amikor eltűnnek az időből/térből a lefedett sírok, a végérvényes bánat. A VOLT VAN IS! A héber ábécéből jele Rés (fej). Az alkímiában a higany hetesében a Jupiter (ón), folyamata a reductio, azaz a visszavezetés, a tiszta/aktív gyökre. Az asztrológiai, asztrális sík helyén a Tűz elemét jelzi a kártya. Száma a XX. jelzés.
21., A Világ (LE.MONDE)
Fiatal meztelen lány, vékony lepellel (? Vénusz a Tejút fátyolszalagjával) középen. Kezében egy-egy varázspálca (fekete és fehér - ez a pálca volt áttételesen a Bűvész kezében is - fekete és fehér mágia, illetve a degeneráció és progresszió). A fiatal nő feltétlen az anyagi tobzódás megjelenítője. Más változatban, ami az életben elérhető: a tudattalan, a tudatos, a felettes együttesen van jelen. Körötte mandorla formájú levélkoszorú (a kör bezárulása, ami a Mágussal kezdődött. A kártya négy sarkában az evangélistákat jelképező, avagy az apokalipszis állatai (négy próbatétel vagy kvalitás - körön kívüli beavatás). A Világ kártya a Mindenható tudatának (végső) legmagasabb állapotát fejezi ki. Ide kalauzol el a tarol minden lapja. A héber ábécéből itt a Tau (kereszt) szerepel. Az alkímiában a higany hetesében a Higany/Merkúr áll, folyamata a separatio, tehát az elkülönítés. Az asztrológiai, asztrális síkon a Szaturnusz planétája. Száma a XXI. jelzés.
0/22., A Bolond (LE.MAT)
Tarka, se ilyen-se olyan ruhás férfi, néha bohócruhában, csörgősipkával, csöngettyűkkel kabátján. Hátán batyu, kezében bot. A szedett-vedelt ruha/bohócmaskara azt jelzi: ő az eddigi bármelyik alakot képes megszemélyesíteni, avagy kezdet és vég. A batyu a tapasztalat szimbóluma. Hátulról kutya (a vágy) ugrik az alak lábára. A másik ismert változat a szőke fiús. Amikor az alak éppen egy szirtről készül a szakadékba lépni. Az ilyen kártyán látható részletek összességükben azt közlik a szemlélőjükkel, hogy a legtöbb is és a legkevesebb is ő, mert a meg nem nyilatkozott Istenség ábrázolása. Egyszerre szabad minden kötöttségtől (földi és lelki), de a szenvedély elhajlítja ítélőképességét; ez hol szellemi vágy, hol egészen érzéki és anyai formájában kísérti. Ő az a bolond bölcs vagy bölcs bolond, aki jövőtől tartó félelmeit, a múlton évődést kivetette magából, helyette vagy a jelen pillanatainak kicsi, nagy örömeit élvezi, vagy a szent örök jelenben él, egy magasabb tudatállapotban. A Bolond figurája a mámor és az anyagtól elkülönült, szellemileg letisztult, kezdeti/vég teljesség tartalmait egyaránt jelenti. A héber ábécéből a Sin (fog) szerepel itt. Az alkímiában nincs jelzete, vagyis a művelet előtti vagy utáni állapot. Asztrológiai, asztrális síkon a lapon a Levegő őselem jele szerepel. Száma NINCS.
Kilián László: Kártyaszeánsz című művéből 177-189. o. (Vár Ucca Tizenhét, Veszprém, 1999) ISBN 963 9105 198
A TAROT TÖRTÉNETE (http://www.asztralfeny.hu/tarot/tarot-bevezeto.htm 2003-06-13)
A Tarot (taró) kártya eredete a messzi homályba vész. Az első fentmaradt leírás 1415-ből, a legrégebbi kártyacsomag (Marseille Tarot) pedig 1718-ból származik. Valószínű, hogy gnosztikus keresztény mozgalmak alakították ki, legalábbis a nagy Arkánumot (misztériumot). Elnevezését az egyiptomi eredet hívei Ta-rosh (királyi út)-ra vagy Thot nevére, a kabbalista eredet hívei a Torára (Törvény), az Észak Olaszországi eredet hívei a Po mellékfolyójára a Taro-ra vezetik vissza.
Az angol Golden Dawn hermetikus rend sokat foglalkozott a Tarot-val. A kelta runákkal és hagyományokkal is egyeztették (Merlin Tarot). E társaság tagjaként rajzolta meg Arthur Edward Waite, 1910-ben, szimbólumgazdag 78 lapos kártyáját, (mely ezen oldalakon található kifejtések alapját is képezi). E társaságból lépett ki és önállósult Crowley, aki 1944-ben festette meg rendkívül szuggesztív, szimbólumgazdag, de negatív szimbólumokban is dúskáló kártyasorát.
Az ezoterikus iskolák általában tankártyának tekintik a Tarot-t.
A Tarot lapjai, nagy és kis Arkánumok
A 78 lapos Tarot kártyában 22 Nagy Arkánum (0-XXI), és 56 Kis Arkánum van. A Nagy Arkánum lapjai szimbólikus képekben ábrázolják a Világmindenség titkait, és mint szimbólikus képek, többféle "olvasattal" is értelmezhetők. A Kis Arkánum lapjai egyéni élethelyzeteket ábrázolnak, meditatív és jóskirakásokban használatosak. ------------------------------------
A Nagy Arkánumok I. Mágus II. Papnő III. Császárnő IV. Császár V. Főpap VI. Szerelmesek VII. Diadalszekér VIII. Erő IX. Remete X. Szerencsekerék XI. Igazság XII. Akasztott ember XIII. Halál XIV. Kiegyenlítődés XV. Ördög XVI. Torony XVII. Csillag XVIII. Hold XIX. Nap XX. Végítélet XXI. Világ XXII. Bolond ------------------------------------
A Kis Arkánumok
A Kis Arkánumok négy részre vannak osztva. Ezek a bot, kehely, kard és érme sorozatok. Ezek megfelelnek a négy elemnek - tűz, víz, levegő, föld. Az egyes sorozatok "számos" kártyáit megelőzi a sorozatban a király, a királynő, a lovag és az apród kártyája.
Botsorozat Kehelysorozat 1. Tűz 1. Víz 2. Uralom 2. Szeretet 3. Erény 3. Teljesség 4. Beteljesedés 4. Telítettség, elutasítás 5. Igyekezet 5. Csalódás 6. Győzelem 6. Élvezet 7. Bátorság 7. Képzelt siker 8. Gyorsaság 8. Elhagyott élvezet 9. Erő 9. Anyagi öröm 10. Elnyomatás 10. Túltelítettség, mámor
Kardsorozat Érmesorozat 1. Levegő 1. Föld 2. Fegyverszünet, békekötés 2. Harmónikus változás 3. Bánat 3. Munka 4. Fegyvernyugvás 4. Földi Hatalom 5. Vereség 5. Anyagi gondok, nyomor 6. Meg-menekülés 6. Anyagi sikerek 7. Hiábavalóság 7. Sikertelen próbálkozás 8. Beavatkozás 8. Körültekintés 9. Kegyetlenség, csüggedés 9. Nyereség 10. Veszteség, pusztulás 10. Gazdagság ------------------------------------
Kifejtések
A lehetséges, többféle értelmezésekből, a pszichológiai-spirituális értelmezést választottam, és a kifejtések is ezt az olvasatot tükrözik. Az egyes kártyák számmisztikájának és szimbolikájának a magyarázata után kifejtem a kártya ezoterikus-gnosztikus értelmezését és mondanivalóját.
0. Bolond Az isteni "szikra" 1. Mágus a szellemi én 2. Papnő a megformált lélek 3. Császárnő a termékennyé lett test 4. Császár a kifejlődött öntudat, az elme 5. Főpap a tanítások, felkészülés az "útra". ----------------- 6. Szerelmesek Az ember dönt, választ 7. Diadalszekér majd elindul a választott úton 8. Erő és halad rajta &
|