A jóga tudománya
2006.12.18. 12:54
11. Anubhúta-visajászampramosaha szmritihi.
11. … tapasztalt, … tárgy; alany-anyag, … (nem – lopás ) ; nem elengedni vagy menekülni hagyni, … emlék.
11. Tapasztalt tárgyat az emlékezet nem enged elillanni.
A múltbeli tapasztalat visszaidézésénél működő mentális folyamat különleges és annak okát, hogy az emlékezetet a csitta-vritti egyik típusaként szemléljük, már az I-9-es szútra megtárgyalásakor megbeszéltük. Az emlékezetet itt a múltbeli tapasztalatok elmebeli megtartásaként határozták meg. Azonban meg kell jegyezni, hogy ezeket a tapasztalatokat az emében csupán benyomásként (szamkszára) tartjuk meg és amíg mint ilyen puszta benyomások potenciális formájukban vannak jelen, ezeket nem lehet csitta-vrittinek venni. Tulajdonképpen csak akkor lehet ezeket csitta-vritti-nek tekinteni, amikor a potenciális benyomásokat, mentális képek formájában aktív állapotukra váltjuk át.
|