A jóga tudománya
2006.12.18. 12:56
13. Tatra szthitau jatno’ bhjászaha.
13. … azoktól (kettő), … határozottan megalapozottnak, vagy rögzítettnek lenni, … erőfeszítés; törekvés, … gyakorlat.
13. Kitartó gyakorlat (abhjásza), az elme módosításai felfüggesztésének állapotában (csitta-vritti-nirodha) való határozott megalapozottságra tett erőfeszítés.
Mi az abhjásza? Minden erőfeszítés annak a transzcendens állapotnak az elérésére irányul, amelyben a csitta-vrittiket felfüggesztették és a valóság fénye megszakítás nélkül ragyog teljes tündklésében. Ezt a célt számos és változatos eszközzel lehet elérni és mindezeket bele lehet foglalni az abhjásza kifejezésbe. Az igaz, hogy Patanydzsali által bemutatott különleges jóga rendszerbe csupán nyolcféle gyakorlatot vettek be és ezért Ástánga-jógának, vagyis nyolc részből álló jógának nevezik. Azonban Keleten más jóga-rendszerek is elterjedtek és mindegyiknek saját különleges technikája van. Sok gyakorlat közös, azonban van néhány, amely mindegyik rendszer sajátos része. Patanydzsali a rendszerébe tulajdonképpen minden olyan gyakorlatot belevont, amely lényeges, vagy fontos. Igényei és vérmérséklete szerint, a jógi ezek közül bármelyiket elfogadhatja, azonban általában azt a tanácsot kapja, hogy azokra a gyakorlatokra korlátozza magát, amelyeket abban a különleges iskolában írnak elő, amelyhez tartozik.
Alig kell arra rámutatni, hogy a jóga kísérleti tudomány és miként minden tudományban, az egyéni tanítók állandóan új technikákat fedeznek fel és tanítják azt tanítványaiknak. Tehát minden haladott tanító, annak ellenére, hogy a jóga széleskörű elveit és saját iskolájának technikáját követi, saját személyes árnyalatával járul hozzá tanításaihoz azzal, hogy néhány saját kisebb gyakorlatot vezet be. Ameddig az iskola fennáll, ezeket többé-kevésbé változatos formában folytatják. Azonban az ilyeniskolák a legtöbb esetben gyorsan puszta elméleti testületekké degenerálódnak, amelyek holt hagyományokat visznek tovább.
|