A jga tudomnya
2006.12.18. 12:57
14. Sza tu dirgha-kla-nairantarja-szatkrszevito dridha-bhmihi.
14. … Az, … valban; … hosszasan, … id, … megszaktatlan folytonossggal; (szntelenl), … (s) tiszteletteljes odaads; komolysg, … ldzve; gyakorolva; kvetve; folytatva, … szilrd, … talaj.
14. Hossz idn t tart megszakts nlkli s tiszteletteljes odaadssal trtn folytats ltal vlik a kitart gyakorls (abhjsza) hatrozottan megalapozott.
Azrt, hogy a jga gyakorlsa gymlcsz legyen s kpess tegye a szdhakt, hogy hatrozottan megalapozott legyen az svnyen, hrom felvtelt kell teljesteni. Ebben a sztrban a kvetkezkppen hatrozzk meg ezeket a feltteleket: (1) Ezeket a gyakorlatokat hossz idn t kell folytatni. (2) Ne legyenek megszaktsok. (3) Az svnyen odaadssal s tiszteletteljes szellemben kell haladni. Ezen felttelek kihangslyozsnak szksgessgt akkor ltjuk meg, ha szmtsba vesszk a balsikerek roppant szmt ezen az svnyen. Az elejn a jga tja nagyon rdekfesztnek tnik s a kprzata sok embert megragad s ezek annak remnyben kezdenek bele, hogy igen rvid id alatt leszedhetik gymlcst. Azonban sajnos! Azok kzl, akik az svnyre lpnek, csak egy mikroszkpikus kisebbsg kpes jl haladni. Mg azok is nagyon kevesen vannak, akiknek megvan a btorsguk s a kitartsuk, hogy folytassk. A trekvk nagy tbbsge elbb vagy utbb kiesik, kimarad, teljesen feladva a gyakorlatot, vagy a puszta kls formk kpt tartjk fenn, amint elmlik a kprzat. Vagy arra a kvetkeztetsre jutnak, hogy az egsz csak “holdvilg”, vagy sikerl magukat meggyznik, hogy jelenlegi letkben nem megfelelek a feltteleik s jobb, hogyha a kvetkez letkre teszik t az erfesztst, amikorra halvnyan remlik, hogy jobb krlmnyek kz kerlnek. Kihagyva azt a nhny esetet, amikor a karma tnylegesen akadlyt helyez a trekv tjba, a gyakorlat abbahagysnak igazi oka legtbb esetben a szellemi rettsg hinya, amely nlkl ezen az svnyen nem lehetsges a siker. A vilg s a hajszja mg nagy vonzert gyakorol az ilyen emberekre s mg nem llnak kszen azokra az ldozatokra, amelyek ezen az svnyen szksgesek.
Visszatrve a siker lnyeges feltteleihez, nyilvnval a gyakorlatok hossz idn t tart folytatsnak szksgessge. A jellemnkben, elmnkben s a tudathordoz szakkzeinkben ltrehozand vltozsok olyan termszetek, hogy ha a gyakorlatokat nem vgezzk hossz idn t, akkor nem vrhat sszer javuls. Teljesen meg kell vltoztatni a termszetnket s ez a vltozs olyan alapvet, hogy kszen kell lljunk a munkt a befejezsig folytatni. Sok tnyeztl fgg, hogy ez mennyi idt vesz ignybe s ezek: a fejldsi fokunk, arra a munkra elz leteinkben fordtott id s az ebben az letben tett erfeszts. Ha egy ember teljesen t tudja magt adni Isvarnak, elmletileg azonnal tmehet a szmdhi tudatllapotba, azonban van itt egy nagy “ha” s a mlt szamszkri nem fogjk megengedni szmra, hogy hirtelen rje el azt, amit csak hosszas s buzg fegyelemmel lehet elvgezni. Nhny ritka esetben, ahol a halads rendkvl gyors, mindig ott van a mlt eleven erejnek lendlete, amely ltalban a jga gyakorlsra fordtott egyms utni letek szmtl fgg. gy azutn senki sem tudja megmondani, hogy valaki mikor ri el a vgs clt s annak, aki komolyan rlp az svnyre, el kell hatroznia, hogy nemcsak hossz idn t folytatja az utat, hanem sok leten t, amg elri a clt. Aki ksz ezen az svnyen jrni, annyira elmerl abban az rdekfeszt munkban, s annyi tennivalja van, hogy nem r r azon aggdni, hogy mikor ri el azt a clt. Ha az id mlsa neheznkre esik, s folytonosan azon rgdunk, hogy mikor rjk el a sikert, akkor ez az igazi rdeklds hinyra mutat vszjelzs.
Brmilyen megszakts megengedhetetlensge kvetelmnynek mltnylshoz emlkeznnk kell, hogy a jga terletn vgzett munka nagy rsze, mlyrehat s alapvet vltozsokat idz el a klnbz skokon mkd tudathordozinkban. Ezrt fgg a gyakorlat folyamatossgtl a kvnt vltozsok ltrehozsnak sikere. A megszakts nemcsak hogy sok id elvesztst jelenti, hanem jelentkeny visszacsszst s az egyszer mr megtett t jra vgigjrst is. Egy plda vilgoss teszi azt. Tegyk fel, hogy valamely szdhaka megksrli az elmje megtiszttst. Szigoran ki kell zrjon az elmjbl minden tisztzatlan gondolatot s rzelmet s a mentlis tudathordozjt, vagyis a mnomaja kost a legmagasabb rend s legtisztbb rezgsekre kell ksztesse, amg a tudathordoz kznsges durva anyagt teljesen a legfinomabb s kifinomtottabb anyaggal helyettesti, amely csak tiszta s fennklt gondolatokra s rzelmekre kpes reaglni. Ha ezt teljestette, akkor maga a tudathordoz rezgsi kpessge vltozik meg teljesen s a szdaknak nagyon nehzz vlik, hogy brmilyen tiszttalan gondolattal foglalkozzon, ugyangy, mint valamely kicsapong embernek nehezre esik tiszta gondolatokkal foglalkozni. Azonban ttelezzk fel, hogy miutn bizonyos haladst rt el, abbahagyja az erfesztst. Akkor az eredeti felttelek jbl megersdnek, s ha tetemes id utn jra kezdi a gyakorlatot, akkor a tiszttsi folyamatot ellrl kell kezdenie.
Az elmnkben s a jellemnkben ignyelt legtbb vltozs, a klnfle tudathordozk bizonyos vltozst vonja maga utn s ezeket a tnylegesen anyagi termszet utbbi folyamatokat majdnem teljesen be kell fejezni, ha visszafordthatatlann akarjuk tenni. A gyakorlatnak ez a folytonossga mg a kznsges let legtbb vllalkozsnl is fontos. Az a fi, aki erss s izmoss akarja magt tenni, rendszeresen kell, hogy gyakoroljon. Ha erteljesen gyakorol, azonban idnknt abbahagyja, akkor nem sokat halad. Minden ilyen vllalkozsban a hosszas s kitart gyakorlat a siker titka. Mg a megszaktott gyakorlat is ad valamilyen elnyt s jobb, mint a semmilyen gyakorlat, mivel elnys szamszkrkat teremt s gy ersti a kvnt irny tendencikat, azonban ha valaki a jga gyakorlsba kezd, akkor a komoly megszakts nlkli gyakorlat lnyeges s minden megkezdett j technikt folytonosan kell gyakorolni, amg elegenden elsajttotta.
Ugyanilyen fontos a harmadik felttel, amely odaad s komoly magatartst ignyel. A jga komoly dolog s intenzv, teljes szv alkalmazst kvetel. Nem lehet kedvtelsknt zni, mint az ltalunk egyformn rdekesnek tartott szmos kedvtels egyikt. Ha valaki akr egy vilgi tevkenysgben, mint a tudomny, vagy a mvszet, sikert kvn elrni, teljesen a munkjnak kell szentelnie magt s minl krlmnyesebb, nehezebb a vllalkozs, annl nagyobb odaadst kvetel. Mrmost a jga clja az emberi teljestmny legmagasabb ra s kvetse szksgszeren nagyon szigor kvetelmnyeket tmaszt a szdaka idejvel s energijval szemben. Ezrt vonultak vissza a rgi idkben az erdkbe azok, akik a jgt kvntk gyakorolni, hogy azutn teljesen ennek a feladatnak szentelhessk magukat. Nem lehetsges vagy szksges a teljes visszavonuls, azonban felttlenl szksges ezen szent feladat irnti teljes-szv odaads. Sokan azt hiszik, hogy ssze tudjk egyeztetni a vilgi ambcik kvetst a jga diszciplimjval s sima (seklyes, tartalmatlan, nagy dumval) beszddel idzik Janaka pldjt. Azonban Janaka mr a vilgi ktelezettsgekre vllalkozs eltt megvalstotta a jga eszmnyt. Az egyszer szdakt , - klnsen a kt eszmnyt sszekombinlni prbl kezdt, - teljes biztonsggal altmasztjk vilgi kvnsggal s tevkenysgei s a jga svnyt csupn nvlegesen kveti. Az elmlt letek krlmnyei s szoksai megakadlyozhatjk a szdakt abban, hogy ezt az egyetlen pontra irnytott magatartst egyszerre alkalmazza, azonban sznet nlkl, folyamatosan s szndkosan kell ezrt a clrt dolgoznia. Egyenknt kell kikszblnie mindazokat a tevkenysgeket s rdekldseket, rdeket, amelyek akr beavatkozva akadlyozzk a f munkjt, akr haszontalanul fogyasztjk idejt s energijt. Az a kpessg, hogy teljes szvvel s kitartan vesse bele magt a szdaka a maga el helyezett feladatba, szksges tulajdonsg s a llek kszsgt mutatja, hogy belekezdjen az isteni kalandba.
A szatkra kifejezs ezen feladat irnti tiszteletteljes magatartst is jelent. Ennek az eszmnynek a kvetsvel ksrli meg a szdaka az egsz megnyilvnult s megnyilvnulatlan vilgegyetem alapjt s okt kpez vgs valsg megtallst. Mr maga az a tny is hitattal s tisztelettel kell eltltse, hogy az let legnagyobb misztriumt igyekszik kibogozni, feltve, ha tudatban van szndka magasrendsgnek s azon valsg hatalmas termszetnek, amely fel trekszik.
A jga svnyn a halads akkor van biztostva, amikor a sztrban emltett hrom felttel jelen van. Az elz letekbl szrmaz elgtelen mozgater hinyban ez a halads lass lehet, azonban a szdaka legalbb szilrdan megalapozott az svnyen s a vgs cl elrse csupn id krdse marad.
|