A jga tudomnya
2007.10.20. 18:13
20. Drast drisimtraha suddhe ’pi pratyajnupasjaha.
20. … a lt; purusa, … csupn tiszta tudat; csupn ber tudatossg, … tiszta, … (m)br; habr; soha; mindamellett; mindazon ltal, … felfogs, az elme tartalma, … gy tnik, azzal egytt lt.
20. A lt tiszta tudat, s mind amellett gy tnik, hogy az elmn t lt.
Miutn Patanydzsali a II. rsz 18-as s 19-es sztrban drisjam-mal, vagyis a jelensgek vilgnak trgyi oldalval foglalkozott, most megksrli, hogy drast-rl, a ltrl adjon nhny elgondolst, aki a jelensgek vilga alanyi oldalnak alapja. Ez utbbi azrt nehezebb feladat, a jga filozfija szerint purusa a jelensgek vilga mgtt, annak alanyi aszpektusban, a rejtett vgs valsg. Annak ellenre, hogy prakriti purusa ltal keltdik letre s bekvetkezik az szlels, a megismers, purusa mind eltnik a szemnk ell, ellnk, mivel az alanyin t mindig mintegy ftyol mgtti rejtegetett tanja a trgyinak. Ha pldul nagy teljestmny elektromos fnyforrst vesznk el s azt szmos flig fnytereszt, s sznes gmbbel bortjuk be gy, hogy egyik gmb a msikon legyen, akkor a fnyforrs bizonyos mrtkig meg fogja vilgtani a legklsbb gmbt is. Azonban annak ellenre, hogy ez a kivilgts az elektromos fnyforrstl szrmazik, mgsem lesznk kpesek a fnyforrs fnyt gy ltni milyen, hanem csak gy, ahogyan az sszes kzben lv gmbk ltal megszrve s tomptva ltezik. Amennyiben a legklsbb gmbt eltvoltjuk, akkor a kvetkez gmb ltszik s a fny ersebb s tisztbb vlik. De most mr ltjuk az elektromos fnyforrs fnyt? Nem! Az mg tovbbra is rejtve marad a mg megmarad gmbk mgtt. Amint egyik gmbt a msik utn tvoltjuk el, a fny mind ersebb vlik s tisztbb, de addig, ameddig tovbbra is akr csak egyetlen gmb is elfedi a fnyforrst, azt sohasem fogjuk eredeti tisztasgban s teljessgben megltni. Csak akkor ltjuk meg a fnyforrst teljes ragyogsban, amikor az utols burkol-gmbt is eltvoltottuk. Vajon az olyan ember, aki mg sohasem ltott elektromos fnyforrst, tudhatja-e, hogy milyen egy elektromos fnyforrs, ha csupn a legklsbb fed-gmbt figyelheti meg? Addig biztosan nem, amg egyenknt el nem tvoltotta az sszes gmbket.
Ehhez hasonl purusa viszonyulsa a tudathordozkhoz, amelyeken t megnyilvnul. Tudata fnye a tudathordozk teljes egyttesn t ramlik ki, s mindegyik tudathordoz mintegy elvesz a fny sszetevibl s lecskkenti erssgt, mg vgl a fizikai testben a legtompbb s a legtbb korltozssal terhelt. Tiszta tudata megltsnak egyetlen mdja az, hogy mindegyik tudathordoztl elvlasztjuk s mg a IV. rsz 22-es sztrjban emltett legfinomabb tudathordoz elhomlyostst is kikszblve lehet csak teljes tisztasgban ltni a fnyt. Ez a kaivalja elrsvel jr tiszta tudat klnvlasztsa, elrse, ami a jgi letnek vgs clja.
Az ebben a sztrban megjegyzend els pont az, hogy a jelensgek vilgban az alanyi elemet kpez (alkot) lt, tiszta tudat s semmi ms. A mtraha kifejezs termszetesen azt jelenti, hogy „csak” s annak a szksgessgnek a kihangslyozsra hasznljk, hogy a ltt ne tvesszk ssze tudata valamely finomabb tudathordozja ltali rszleges megnyilvnulsval. Amikor a tudat lpsrl lpsre szamdhiba hzdik vissza az alsbb vilgokbl s a szellem magasabb rgiiban kezd mkdni, akkor a vltozs olyan roppant nagy s az er, hatalom, tuds s dvssg hirtelen beramlsa olyan mindent elspr a korltok fokozatos eltvoltsval, hogy az ember hajlamos ezt a rszleges megnyilvnulst a vgs valsggal sszetveszteni. Azonban a tny az, hogy a tudatot mg mindig az anyag ftylai terhelik, amelyek ugyan vkonyak, de mgis csak ftylak, amelyek bizonyos korltozsokat s illzikat keltenek. A tudatot teljes tisztasgban csak akkor lehet megismerni, amikor az utols ftylat is eltvoltottuk. Az a purusa, az igazi drasta.
A msodik megjegyzend pont az, hogy br a lt tiszta tudat s nem a tudathordozk ltal mdostott tudat, mgis amikor valamely tudathordozn t nyilvnul meg, akkor gy tnik, hogy elvsz abban a pratyajban, amely pillanatnyilag az elmjben van, vagyis abban, ami abban a pillanatban az elmjt eltlti, amit az elme abban a pillanatban tartalmaz. ppen gy, ahogyan valamely tkr brmit tkrz, amit elje tettek, vagyis annak formja ltszik benne, a tiszta tudatrl is azt lehet mondani, hogy felveszi pratyaja formjt, s megklnbztethetetlenn vlik a pratyajtl. Vagy vegynk egy msik pldt, hogy amikor az elektromos fnyforrs tiszta fnye a filmsznhzban a vettvszonra esik, a vettett kp formjban ltszik annak ellenre, hogy a fny nmagban tiszta s egszen ms, mint a kp. Amint mr msutt sz volt rla, pratyaja termszetesen az elme tartalma, amikor a tudat brmilyen tudathordozval kerl kapcsolatba, s tudathordoznknt vltozik, eltr.
Pratyaja nemcsak, hogy megklnbztethetetlen a tudattl, hanem a kett keveredsnek eredmnyeknt gy tnik, mintha a mkdseket purusa vgezn. Teht amikor a magasabb elmn t elvont gondolkods trtnik, akkor purusa vgzi a gondolkodst? Nem! A gondolkods a tudathordoz mkdse. A tudatnak a tudathordozval trtn kapcsolata mozgsba hozza az utbbit, s kpess teszi arra, hogy a megfelel mkdst elvgezze. Amikor valamely huzaltekercsbe mgnest helyeznek, akkor a huzalban elektromos ram keletkezik. Annak, aki nem ismeri, vagy nem tudja a tnyeket, gy tnik, mintha a mgnes hozta volna ltre az elektromos ramot. A tny az, hogy nem csak a mgnes hozza ltre az ramot, mgis valamilyen misztikus mdon ssze van kapcsolva az ram ltrehozsval. Ha az elektromos ram ltrehozshoz szksges egsz mechanizmus jelen van s minden szksges felttelt biztostottak, akkor csak a mgnes behelyezse idzi el azt, hogy a mechanizmus elektromos ramot hozzon ltre. Az, hogy hogyan kelti letre prakritit purusval val kapcsolata, s idzi el, hogy prakriti magas szint intelligens mkdst vgezzen, a filozfusok ltal sokat vitatott tma. A jga gyakorlati tanulmnyozja szmra, ennek a krdsnek nincs nagy jelentsge. Tudja, hogy minden ilyen elmleti krdst csak kzvetlen ismerettel, tudssal lehet megoldani.
21. Tad-artha eva drisjasjtm.
21. … , … annak (a ltnak) a cljra (sznva), … csakis, … a ltott (prakriti), … (lt); termszet.
21. Maga a ltott lte rte van (vagyis prakriti csakis miatta van).
Az elbbi sztrban mutattunk r a lt s a ltott lnyeges termszetre, s azt is elmagyarztuk, hogy mg amikor a kzvetlen kapcsolatukban, visszavonulsukban teljesen egymsba olvadottnak ltszanak is, valjban egszen eltrnek s klnbznek egymstl, mint valamely emulziban lv olaj s vz. Ez a sztra arra mutat, hogy purusnak s prakritinek ebben a szoros trsulsban, az utbbi alrendelt szerepet jtszik, spedig csak purusa szolglatt. A ltott rtelmt s cljt mr a II. rsz 18-as sztrjban megjelltk, spedig abban, hogy purusa szmra biztostsa a tapasztalatokat s a felszabaduls eszkzeit. A fenti sztra tovbb tisztzza ezt az lltst s kihangslyozza, hogy prakriti purusa cljainak van alrendelve, s azt szolglja. Nincs sajt clja. A teremts egsz drmja azrt jtszdik, hogy jtkba belevont purusk szmra a nvekedshez s az nmegvalstshoz gondoskodjon tapasztalatokrl, lehetsget nyjtson a tapasztalatok megszerzsre.
22. Kritrtham prati mastam apj anastam tad-anya-szdhranatvt.
22. … akinek beteljesedett a clja, … -nak; nek, … elpuszttott; nem-ltez, … (mint) hogy, … msok szmra, … mivel kzs.
22. Habr annak, aki cljt beteljestette, prakriti nem-ltezv vlik, mgis mivel (-mellette) msokkal kzs, msok szmra tovbb ltezik.
Ez a sztra ismt purusa s prakriti kztti viszonyulssal kapcsolatos tisztn elmleti problmkkal foglalkozik. Amennyiben prakriti clja az, hogy purust az n-megvalsts elrsre tegye kpess, akkor mi trtnik prakritivel, ha az a cl teljeslt? A felelet az, hogy amennyiben az purusra vonatkozik, szmra prakriti megsznik ltezni. Azonban mit jelent ez? Prakriti ltalban megsznik ltezni? Nyilvnvalan nem, mivel a tbbi purusk, akik mg nem rtk el kaivaljt, tovbbra is befolysa alatt maradnak, s tovbb dolgoznak a felszabadulsukrt.
Ha prakriti csak az n-megvalsult purusa szmra sznik meg ltezni, akkor csak alanyi termszet vagy van sajt fggetlen lte? Erre az alapvet krdsre adott vlasz azon klnfle gondolkodi iskolk szerint vltozik, amelyek megksreltk az ezen val spekullst, gondolkodst. A Vdnta szerint mg a jelensgek vilga alapjt kpez prakriti is tisztn alanyi dolog s mj termke. A szmkhja filozfia szerint, amely nagymrtben szolgl a jga-filozfia elmleti alapjaknt, prakritinek sajt fggetlen lte van. Purusa s prakriti a ltezs kt vgs, rk s fggetlen alapelve. Sok purusa van s egy prakriti. A purusk belebonyoldnak az anyagba s prakriti elmozdt, tpll gondossgval mennek t a fejlds ciklusn, elrik az n-megvalsulst s azutn teljesen tlhaladnak prakriti illzijn s befolysn. Azonban prakriti mindig ugyanaz marad. Ksbb ltni fogjuk,hogy ezen kt nzet kztt nincs valsgos ellentmonds. A Vdnta filozfia, az idealizci folyamatt csupn arra a tovbbi fokozatra viszi, amely nmagban a vgs cl lehet. Azon a szinten egyrszt a purusk sokasga, msrszt a purusk s prakriti kettssge, az Egy Valsg magasabb koncepcijba (fogalmba) egszl ki.
Itt r kell mutatni arra, hogy brmily magasrend s igaz legyen valamely filozfiai rendszer, nem lehet elvrni, hogy teljesen helyes kpet adjon a transzcendens igazsgokrl gy, amilyenek azok valban. Mivel a filozfia az rtelem kzegn t mkdik, s mivel az rtelemnek meg vannak a velejr korltozsai, azrt kptelen a ltkrn tl lv igazsgokat megrteni vagy megfogalmazni. gy azutn, mivel a szellemi let ezen valsgaival a maga mdjn bnik, azokrl a valsgokrl csupn rszleges s torzult magyarzatokat kpes adni. Amikor azokat a valsgokat az rtelem eszkzn t ksreljk meg ltni s rtelmezni, akkor elkerlhetetlenek az ellentmondsok, szokatlan lltsok, paradoxonok s kvetkezetlensgek, sszeegyezhetetlensgek. Amikor ezeknek az igazsgoknak a megrtshez s felfedezshez eszkzl az rtelmet hasznljuk, akkor mr a kezdeti fokozatokon el kell fogadnunk ezeket a korltozsokat. Brmilyen szegnyes s tkletlen is, az sem hasznl, ha elvetjk ezt az eszkzt, mert legalbb azon az egyetlen mdon van segtsgnkre az igazsg megismerse irnyba teend erfesztsnk megszervezsben, ahogyan az igazsg megismerhet, vagyis az n-megvalsts ltal. Ha valamely orszgot meg akarjuk ismerni, akkor az egyetlen md ennek megttelre az, hogy oda utazunk, s sajt szemnkkel nzzk meg. Azonban ez nem jelenti azt, hogy el kell dobnunk arrl az orszgrl nagyvonalakban valami elkpzelst ad trkpeket, s tvonalterveket. Arrl az orszgrl ezek a trkpek nem nyjtanak neknk valdi ismereteket, azonban segtenek megtallni az orszgot, hogy azutn a sajt szemnkkel lthassuk. A filozfia, legjobb esetben csakis ezt a clt szolglja. Nagyot tvednek azok, akik a filozfit a tnyleges igazsg helyettestjeknt fogjk fel. Azok is hibt kvetnek el, akik teljesen figyelmen kvl hagyjk, mivel olyan eszkzt dobnak el maguktl, amelyet cljaik elrsben hasznosan alkalmazhatnnak. A jga blcs tanulmnyozja, a filozfia s a valls klnfle tantsait knnyedn veszi, mint az rtelem birodalmn tli igazsgok megkzelt magyarzatait s rtelmezseit, azonban legjobb tudsa szerint hasznlja azokat azon igazsgok kzvetlen felfedezsben. A jga lnyegben gyakorlati tudomny s azok az igazsgok s tapasztalatok, amelyekkel bnik (foglalkozik), nem fggenek attl a filozfitl vagy filozfiktl, amelyeket a trgy s a hozz vezet klnfle eljrsok sszer kpnek biztostsra trnak elje. Valjban nem ismerjk az elektromossg termszett. Sokfle elmlet van. Azonban ez nem akadlyoz meg bennnket abban, hogy ezt az ert, energit ezer s egy klnfle mdon hasznljuk fizikai cljainkra. Ugyangy a jga elmleti httert kpez filozfia s annak elgtelensgei nem befolysoljk anyagi mdon a jga gyakorlsa ltal elrhet eredmnyeket. Adjuk meg a filozfinak a megfelel helyt a jga tanulmnyozsban, s ne keverjk ssze a trgy gyakorlati s tudomnyos rszvel.
|