A jga tudomnya
2007.10.20. 18:15
21. Szva-szvmi-saktyoho szvarpalabdhi-hetuhu szamjogaha.
23. … annak (prakritinak), … (s) a mesternek (purusnak), … a kt ernek, … sajt forma; valsgos vagy lnyeges termszet, … tapasztals; tuds; ismeret, … ok; indtk; indok; cl, … egyesls; sszejvs.
23. Purusa s prakriti sszehozsnak clja az, hogy purusa elnyerje igaz termszetnek ber tudatossgt, valamint, hogy a benne s prakritiben rejl erk, lehetsgek s kpessgek kibontakozsa megvalsuljon.
ltalban az a felfogs van elterjedve, hogy a fejlds eszmje, elmlete, a tudomny teljesen j hozzjrulsa a modern civilizcihoz s Darwint tekintik ezen eszme atyjnak. Azonban, ahogyan sokszor emltettk, semmi j nincs a Nap alatt s egyik vagy msik formjban a fejlds gondolata a legkorbbi idkbl szrmazik. Valban meglep lenne, ha azok a mltban lt mesteri elmk, akiknek olyan csodlatos ttekintsk volt az let lnyeges valsgairl, figyelmen kvl hagytk volna az let megnyilvnulsnak ezt a fontos s mindent that trvnyt. Taln az is igaz, hogy ezt a trvnyt nem tanulmnyoztk s mutattk be abban a rszletes formjban, ahogyan ma ll rendelkezsnkre, de azokban a rgi idkben semmi olyasmit nem tanulmnyoztak nagy rszletessggel, ami nem volt lnyeges a tnyleges emberi boldogsghoz. gy gondoltk, elegend az alapvet elvek ltalnos elgondolsa. Azok a rgi gondolkodk s kutatk sohasem hagytk figyelmen kvl az rtelem korltozsait, s felteheten nem tartottk rdemesnek, hogy idejket s energijukat az ltalnos alapelvekre vonatkoz szksgtelen rszletek gyjtsre vesztegessk, amelyet a kprzathoz kttt intellektus kzegn t, a legjobb esetben is csak tkletlenl lettek volna kpesek megrteni. Arra gondoltak, hogy a nem – lnyeges rszletekre vonatkoz ismeretek gyjtshez szksges energit, jobb magnak az let nagy misztriumnak a megfejtsre fordtani, mert amennyiben azt a misztriumot megfejtettk, akkor az let minden ms problmjt is magtl, s egyidejleg meg lehetett rteni s azt olyan mdon, ahogyan az intellektulis elemzs s gondolkods rvn sohasem rthettk volna meg.
Mikzben az let tudomnynak ezek az adeptusai nem vltk rdemesnek, hogy a jelensgek vilgainak nem – lnyeges rszleteibe bocstkozzanak, megksreltk s sikeresen meg is valstottk, hogy az alapvet elvekrl csodlatosan teljes s igaz, valsgos kpet nyerjenek. Az alapvet elveknek s trvnyeknek ez a vilgos s biztonsgos felfogsa tette ket kpess, hogy ezeket az alapelveket s ltalnostsokat sztrk formjba ntsk. Aminek kzlsre egy modern rnak taln egy fejezetre, vagyis ppen egy egsz knyvre lenne szksge, mesteri mdon egyetlen sztrban srtettk ssze. A jga-sztrkban sok plda van az ilyen sszesrtett tudsra s a tovbbiakban megtrgyaland II. rsz 23-as sztrt az ilyen termszet srts megdbbent pldjnak lehet tekinteni. Patanydzsali egy sztrba srtette a fejlds elmletnek alapjul szolgl lnyeges s alapvet idet, tovbb sikerlt neki ebbe az ltalnostsba a fejldsnek azt a legfontosabb aszpektust is belevenni, ami sajnlatos mdon hinyzik a modern tudomnyos elmletbl. Modern tudsaink legtbbje annyira el van merlve a rszletekbe, annyira teltve van sajt sikereivel s eredmnyeivel, tovbb anyagelv szemlletnek annyira megszllottja, hogy sok esetben figyelmen kvl hagyja kutatsai legfontosabb aszpektusait, olyanokat, amelyek ott vannak a szeme eltt, s amelyeket nem tveszthetne szem ell, amennyiben egyltaln nyitott elmvel dolgozna. A most megfontoland fejlds elmlet ppen ilyen.
A nagyon ltalnos rtelemben vett modern elmlet szerint, a nvnyek s az llatok testben a fejldsre val hajlam, irnyzat fedezhet fel s a krnyezetkhz val alkalmazkodsuk irnti erfesztseikben j erket, kpessgeket s tulajdonsgokat fejlesztenek ki. Ha ezt az elgondolst mskppen kvnjuk megfogalmazni, akkor azt mondhatjuk, hogy amennyiben az llnyeket a formk oldalrl tanulmnyozzuk, akkor szrevehet, hogy a formk llandan, br lassan mind sszetettebb s az letben rejl kpessgek kifejezsre alkalmasabb vlnak. Az let s a forma mindig egytt tallhat meg. A formkrl megllapthat, hogy fejldnek. Mi mondhat az letrl? A modern tudomny nem igen tudja, s ami meglep, nem is nagyon trdik azzal, hogy valjban megtudja. Jl ismert elgondols az, hogy az let egytt fejldik a formkkal, s ez valjban kiegszti a formk fejldsnek idejt, amelyet a tudomny fejlesztett ki. ppen az ltal vlik a fejlds elmlete rthetv, valamint szpsge s jelentsge nyilvnvalv, hogy az let fejldsnek elgondolst a formk fejldsnek elgondolsval kapcsoljk ssze. A formk azrt fejldnek, hogy a fejld let szmra nyjtsanak jobb lehetsgeket, eszkzket.
Olyan vilgegyetemben, amelyben gy tnik, hogy minden termszeti jelensget intelligens tervezs irnyt, a puszta forma – fejlds rtelmetlen folyamatt vlna. A modern tudomny ennek ellenre a formk fejldsnek elgondolst kveti s visszautastja a hozz tartoz kiegszt elgondolssal val sszekapcsolst. Nem csoda, hogy ezen a terleten a rszletek znbe bonyoldtak s elmulasztottk nhny alapvet s az emberisg letfontossg rdekt kpez tny felfedezst.
A II. rsz 23-as sztrja vlaszol arra a krdsre, hogy: „Mirt kerlt purusa prakritivel kapcsolatban?” A vlasz az, hogy prakritiben s sajt magban lv erket kibontakoztassa, s hogy kpess vljon nmaga megvalstsra. Dihjban ez a fejlds teljes eszmje. Azonban ezen elgondols egsz jelentsgnek s horderejnek megrtshez ezt mg ki kell dolgozni. Elbb lssuk, melyek purusnak s prakritinek ebben a sztrban emltett eri. Ennek megrtshez csupn vissza kell idzni az emlkezetnkbe, hogyan vezet a teljes fejlds egyrszt a tudat fokozatos kibontakozshoz s azzal egytt haladva, hogyan fokozdik, msrszt a tudathordoz eszkzk hatkonysga. Ha az svnyvilgot, - amelyben a tudat kibontakozsa annyira kezdetleges, hogy alig rzkelhet, - most kihagyjuk a szmtsbl, akkor a nvnyi, llati s emberi fejldsi terletek tanulmnyozsakor, a tudat kibontakozsban figyelemre mlt fokozdst fogunk tapasztalni, amikor tanulmnyozsunkban egyik birodalomrl a msikra megynk t. Azt talljuk, hogy a tudathordoz eszkz gyszintn mind sszetettebb s hatkonyabb vlik a kibontakoz tudat kifejezdsre. Az let s a forma e ketts fejldsben nemcsak akkor lthatunk figyelemre mlt fokozdst, amikor annak tanulmnyozsa kzben egyik fejldsi birodalombl a msikba megynk t, hanem amikor brmely birodalmat nmagban vesznk, akkor egyik lpsrl a msikra kvethetjk a folyamatos fejldst annyira, amennyire korltozsaink azt lehetv teszik, s akkor lthatjuk az let egsz fejldsi ltrjt, amint az svnyi birodalomtl, az emberi birodalom civilizlt fokozatig terjed, s amelyben alig hinyzik egyetlen ltrafok.
Mit rtnk prakritinek eri alatt ebben a sztrban? Ezek nyilvnvalan nem a termszethez tartoz ltalnos erk, amelyek mintegy fggetlenek az let s a formk krlttnk zajl ketts fejldstl. Az itt hivatkozott prakriti erk ktsgtelenl azok a kpessgek, amelyek a tudattal egytt fejld tudathordozkban fejldnek ki. Csak ssze kell hasonltani valamely csiga agyt egy majomval, s azt ismt magas szinten mvelt embervel, hogy felismerhet legyen a tudathordoz kpessgnek az a roppant vltozsa, a tudatban rejl erk kifejezse rdekben. Tovbb a jelenleg l magas szinten mvelt s intellektulis frfiak s nk ltal kinyilvntott mentlis s szellemi kpessgek szinte semmik azokhoz a kpessgekhez viszonytva, amelyeket a fejldsben s kibontakozsban messze elrehaladt jgi fejleszt ki, s amelyek olyan emberre vrnak, aki a magasabb fejldsre vllalkozik. A jga-sztrk III. rszben trgyalt klnfle szidhik, vagyis okkult erk tanulmnyozsa fog a tanulmnyoznak valamelyes fogalmat nyjtani azokrl a szunnyad kpessgekrl, amelyek ott rejlenek mindannyiunkban, s amely kpessgek az ebben a knyvben krvonalazott mdszerekkel fejleszthetk ki.
Prakriti s purusa eri kztt annak ellenre is klnbsget kell tenni, hogy ez a kett ltalban egyttesen nyilvnul meg. Prakriti ereje nyilvnvalan a tudathordoznak az a kpessge, hogy vlaszoljon a tudat kvetelmnyeire. A tudat valamely hordoz eszkze az anyag bizonyos srsgi szintjn lv kombinci, amelyeket klnfle erk integrlnak s tartanak ssze, s hatkonysga attl fgg, hogy mennyire kpes a tudat erhatsaira reaglni. Valamely idita agya ugyanabbl az anyagbl van, mint a magas szinten intellektulis emberr, azonban a gondolatrezgsekre val reaglsi kpessg tekintetben egy vilgnyi klnbsg van a kett kztt. A tudathordoz fokozd klnlegessge s sszetettsge a nagyobb vlaszadsi kpessg s hatkonysg titka s valjban az jelenti a tudathordoz fejldst.
Ha a tudat hatsaira val reagls hatrozza meg a tudathordoz fejldst, akkor az rtend a tudat, vagyis purusa kpessgeinek kibontakozsn? A jga filozfija szerint, maga a tudat nem fejldik. Az rtelem szmra rthetetlen mdon valahogyan tkletes, teljes s rkk val. Amikor a kett kpessgeinek egyttes kibontakozsra hivatkozunk, akkor purusa kpessgei alatt, a tudatnak a hordoz eszkzn t s azzal egytt mkdsben trtn mkdst rtjk. Mivel purusa tiszta tudat s a tudat rkkval, azrt kpessgeinek fejldst nem abban az rtelemben rtjk, ahogyan a fejlds szt ltalban. Azonban felttelezhetjk, hogy purusa meg kell szerezze ezt a kpessget, hogy erit a klnbz anyagszintekkel trsulva hasznlja gy, hogy a fejlds elrehaladtval tudata mind teljesebben tudja magt ezeken az anyagszinteken kifejezni, s hogy tudathordozit fokozd szabadsggal s hatkonysggal legyen kpes kezelni s ellenrizni, vezrelni. Az, hogy ez milyen roppant hatalmas feladat, csak akkor foghat fel, ha a fejlds hossz folyamatt a termszet klnbz birodalmain s rszletesen tanulmnyozzuk, valamint az ebbe a folyamatba belevont ember teljes megalkotottsgt. Ameddig a fizikai szint jelensgeire korltozzuk magunkat, sohasem lehet megfelel elkpzelsnk ennek a feladatnak a hatalmassgrl s termszetrl, mg akkor sem, ha ennek a hossz folyamatnak a klnbz fzisai a fizikai szinten is csods s elkpeszten kprzatos ltvnyt –nyjtanak. A fejlds, az elme s a szellem szmunkra lthatatlan birodalmaiban hozza ltre a legnagyszerbb eredmnyeket, s ez teszi lehetv purusa erinek f kifejezdst.
E fejlds szksgessgrl s mdjrl hasonlattal lehet taln valamit elkpzelni. Nagy zensz ltal ltrehozhat, bemutathat lenne, a hangszere minsgtl s hatkonysgtl fgg. Amennyiben olyan hangszert adunk a zensz kezbe, amelyet sohasem hasznlt akkor, amg meg nem tanulta annak a hangszernek a kezelst, tehetetlennek fogja magt rezni. risi mrtkben fogja t akadlyozni a hangszer gyenge minsge is. A zensz ltal produklt zene minsge hrom tnyeztl fgg: a zensz kpessgeitl, a hangszer hatkonysgtl, teljestkpessgtl s a kett koordinlstl. Annak ellenre, hogy purusnak potencilisan minden kpessge meg van, hacsak nem ll rendelkezsre a tudathordozk mkdkpes, hatkony egyttese s nem tanulja meg azok ellenrzst, vezrlst, valamint hasznlatt, akkor a krltte rejl, jtszd vilgdrmnak csupn tehetetlen nzje marad. Valahogyan gy tudjuk az rtelmnkkel szemllteten elkpzelni purusa erinek, prakriti kpessgeivel egytt trtn fokozatos kibontakozst, habr ez a krds alapjban vve a megnyilvnuls „mirt”-jvel kapcsolatos vgs krds, s gy tl van az intellektuslt, felfog kpessgn.
A tudathordoznak a megnyilvnuls minden szintjn trtn egyidej fejldse, valamint hasznlatuk kpessgnek megszerzse, nem egyedl clja purusa s prakriti sszehozsnak. Purusa nemcsak hogy meg kell tanulja ezen tudathordoz eszkzk mesteri kezelst, de tl is kell haladnia azokon. Amg s hacsak ezt meg nem tudja tenni, azon tudatszintek korltozsa alatt marad, amelyek elklntve fogva tartjk s al lesz vetve azok kprzatnak. Purusa arra hivatott, hogy azoknak az anyag s tudatszinteknek a korltozsai s kprzatai fltt, de ugyanakkor ezeknek a szinteknek uralkod mestere is legyen. Ennek megvalsulst jelenti az a kifejezs, hogy n-megvalsuls vagy szanszkrit szval szvarpopalabdhi. A flbe rendels, a tlhalads, valamint a mesteri kezels nem kt egymstl fggetlen cl s feladat. Az alsbb tudat s anyagszintek kezelsnek teljes elsajttsa, valamint az azokon val tlemelkeds nem lehetsges, amg purusa ki nem szabadul prakriti ellenrzse all. Brminek alapos s tkletes ismeretben az utols lps ltalban a tlhalads azon vagy tllps annak befolysa s ellenrzse all. Csak akkor ismerhetjk meg egszen s ellenrizhetjk teljesen.
|