A jga tudomnya
2007.10.20. 18:16
24. Taszja hetur avidj.
21. … annak (az egyeslsnek), … (hatkony, tnyleges) ok, … tudatlansg, valdi termszete ber tudatossgnak hinya.
24. Az azonosulson alapul eggy vls oka (purusa) igazi termszete ber tudatossgnak hinya.
Miutn a legutbbi sztrban, purusa s prakriti egyeslsnek cljt rta le, Patanydzsali ebben a sztrban az egyesls tnyleges okt trgyalja, valamint azokat a mdokat, amelyekkel az egyeslst meg lehet valstani. Meg kell jegyezni, hogy a hetuhu kifejezst mind trgy rtelmben, mind a tnyleges ok rtelmben lehet hasznlni s ebben a sztrban az utbbi rtelemben hasznljk. Purusa valsgos termszete rvn rk, mindentud s szabad s roppant korltozsokkal jr involcija az anyagba gy valsul meg, hogy igazi termszetre vonatkoz ber tudatossgt elveszti. Az ert, amely a tudstl, vagyis inkbb igazi termszete ber tudatossgtl megfosztja t, mj-nak, vagyis kprzatnak nevezik a hindu filozfiban s a tudstl val megfosztottsg eredmnyt avidj-nak vagy tudatlansgnak mondjk. A kprzat s a tudatlansg szavakat itt nyilvnvalan a legmagasabb filozfiai rtelemben hasznljk s ezen szavak tnyleges jelentsre vonatkozan alig lehet sejtelmnk. Mj s avidj igazi jelentsnek megrtse az let nagy misztriumnak megoldst jelenti s azt is, hogy szabadd vlunk uralmuk all. Ez a kutats vgeredmnye s nem a kiindul pont.
Amikor a klesk termszetnek magyarzatval foglalkoztunk, akkor fejtettk ki, hogyan hozza ltre avidja egyms utn a tbbi kleskat s hogyan van ott a tudatlansg a megtesteslt lettel jr minden nyomorsg gykerben. Azonban purusa s prakriti ezen egyeslsnek van egy msik aszpektusa is, amelyet ki kell fejtennk, ha meg akarjuk rteni a fejldssel ktsgtelenl egytt jr kszkds s szenveds rtelmt. Azt mr lttuk, hogy gy tnik, a vilgegyetem mkdse mgtt rejtve hatalmas cl van, amelynek termszete tl lehet a megrtsnkn. Ennek az ltalunk lthat s megrthet clnak rsze, a purusk-nak nevezett egyedi egysgek tkletesedsben s felszabadulsban tetz let fokozatos fejldse. Azrt kldtek bennnket az alsbb vilgokba, hogy ezekben a vilgokban tlt tapasztalatok rvn rjk el a tkletessget. Ez roppant hosszadalmas s fradsgos diszciplina, azonban ha brki megrti, hogy mit jelent ez a tkletessg s ismeri azokat, akikben ez a tkletessg megvalsult, megtesteslt, rdemesnek fogja tartani ez t megttelt, akrhogyan is van, akr tetszik neknk ez a folyamat, akr nem, benne vagyunk, s t kell mennnk rajta s semmi rtelme, haszna nincs, ha olyan gyermekek mdjra viselkednk, akik igyekeznek elkerlni az iskolba jrst s ezrt akaratunk ellenre kell ket oda kldeni. Ezen szksgessgtl val megszabadulsunk legjobb mdja, hogy olyan gyorsan, ahogyan csak tudjuk, igyekezznk elrni a tkletessget. Akkor mr nem lesz szksg, hogy ebben az iskolban maradsra knyszertsenek bennnket s szabadsgunk szinte magtl jn el.
Megktttsgnk ezen szempontjnak kihangslyozsra nagy szksg van, mivel szmos trekvnek, klnsen Indiban, igen klns fogalma, elkpzelse van azoknak a megktttsgeknek a termszetre vonatkozan, amelyekben vannak. Az alsbb szinteken lv letet nem tekintik olyan iskolnak, amelyben bizonyos dolgokat meg kell tanulniuk, hanem inkbb brtnnek, amelybl olyan gyorsan meg kell szabadulniuk, ahogyan csak lehet. Alig rtik meg ennek a szemlletnek a velejr kvetkezmnyeit, amelyek azt jelentik, hogy Istent szvtelen lnynek tekintik, aki gyermekeit csak gy szrakozsbl kldi az alsbb vilgokba, hogy lthassa, amint mindezen knszenvedseken tmennek. Amennyiben az alsbb vilgokban lv letnket iskolaknt fogjuk fel, akkor nem csak, hogy nem rznk ellenszenvet a szigor fegyelem ellen, amelynek al vagyunk vetve, hanem a helyes eszkzket is fogjuk alkalmazni, hogy az lettel egytt jr nyomorsgokbl s szenvedsekbl kikerljnk. A helyes eszkz nyilvnvalan az, hogy a szksges feladatokat olyan alaposan s gyorsan tanuljuk meg, amennyire csak lehet, ahelyett, hogy csupn a menekls mdjait s eszkzeit tervezzk, amelyek hossz tvon amgy is hatstalanoknak fognak bizonyulni. Ennek fnyben nzve, a jga-lettel jr fegyelem csupn oktatsunk s kikpzsnk utols fzisa, amely ltal teljess, s krkrss vlik a neveltetsnk, mieltt a szabad s fggetlen letvitelhez lehetsget kapnnk.
25, Tad-abhvt szamjogbhvo hnama tad drisehe kejvaljam.
25. ... annak az (avidj), ... hinybl vagy kikszblsbl, ... egysgnek; trstsnak, ... eltns, ... elkerlse; helyrehozsa; ellenszere, ... annak a, ... ltnak, ... elszigeteldse; mindentl klnvlsa (felszabaduls).
25. Purusa s prakriti avidj eloszlatsval kikszblsvel) ltrehozott sztvlasztsa a valsgos helyrellts s a lt felszabadulsa.
Ha purusa s prakriti egyeslst mj vagy avidj idzte el s ez a klesk kialakulsa ltal a testi ltezs nyomorsgaihoz, s szenvedseihez vezet, akkor ebbl logikusan kvetkeztethet, hogy ezen utbbiak eltvoltsa csak akkor lehetsges, amikor avidj elpuszttsval megtrtnt annak az egyeslsnek a megszntetse. Az az egyesls a ktttsg egyedli oka. Teht a lt emanciplshoz, felszabadtshoz, vagyis a kajvaljhoz az egyedli rendelkezsre ll md, annak az egyeslsnek a megszntetse. A ktttsget purusa azzal tartja fenn, hogy az atmikus szinttl a fizikai szintig azonostja magt a tudathordoz eszkzeivel. A kiszabaduls azltal jn ltre, hogy a lt, tudatban egyms utn mindegyik tudathordozbl kibonyoldik egszen addig a fokig, amg ezektl szabadd vlik, mg akkor is, ha eszkzknt tovbbra is hasznlja azokat.
Vilgosan meg kell rteni, hogy a tudatnak valamely tudathordoz eszkztl val elvonatkoztatsa nem csupn gondolkodsi s intellektulis elemzs folyamata ltal ltrehozott megrts dolga, mbr az ilyen erfesztsek bizonyos mrtkben segthetnek az alsbb tudathordoz eszkzkhz val viszonyunkban. A kprzatot a jgi akkor semmisti meg teljesen s valsgos rtelemben, amikor a szamdhi tudatllapotban akarati elhatrozssal tudja elhagyni a tudathordoz eszkzt s mintegy magasabb szintrl nz le arra. Akkor rti meg vglegesen, hogy nem azonos azzal az eszkzzel s ilyen tapasztalat utn, amint azt a II. rsz 6-os sztrjval kapcsolatban megtrgyaltuk, - mr sohasem lesz kpes magt azzal az eszkzzel azonostani. A tudathordoz eszkztl val elklnls folyamatt, valamint a tudatnak az abbl trtn kibonyoltst, kibogozst a fizikain tli szinteken jbl s jbl megismtli a jgi, amg az utols tudathordoz eszkzt, - az atmikusat - is tlhaladja a nirbidzsa szamdhi tudatllapotban s akkor van purusa szabadon "a sajt - formjban" (szvarpe' vaszthnam). Ebbl lthat, hogy a finomabb tudatszinteken, a tudathordoz eszkzk egyms utni elvetse, - amit szamdhi gyakorlsval lehet megtenni, - aszmit s avidj elpuszttsnak egyedli tja s hogy azok az emberek, akik gy hiszik, hogy az "Ahama Brahmszmi" (n Brahman vagyok) vagy ehhez hasonl mentlis formulk puszta ismtelgetsvel vagy azzal, hogy klnvalnak kpzelik magukat a tudathordoz eszkzktl, elrhetik az n-megvalsulst, valjban nem ismerik az ltaluk elvgezni megksrelt feladat termszett. Tulajdonkppen mulatba ejt, hogy emberek milyen mrtkben kpesek tl - egyszersteni a problmkat, s magukat szinte belehipnotizlni abba a hiedelembe, hogy az ltalban htkznapi tapasztalataik a vgs valsg megrtst jelentik.
26. Viveka-khjtir aviplav hnsopjaha.
26. ... megklnbztet ismeret, az n s a nem-n kztti klnbsg ber tudatossga; az ber valsg tudatok, ... tretlen;vltakozsmentes; hullmzsmentes; tvedhetetlen; szntelen, ... az elkerls eszkzei; az abolici (megszntets) mdjai, eszkzei; helyrellts; a sztoszlats mdjai, eszkzei.
26. A nem-tuds (tudatlansg-avidj) eloszlatsnak mdja az ber valsg szakadatlan gyakorlsa.
Miutn az els sztrban a szerz trta elnk avidj megsemmistsnek alapvet ltalnos elvt, ebben a sztrban a vghez vitelnl alkalmazand gyakorlati mdszereket adja meg. A mdszer viveka-khjti szakadatlan, folytonos gyakorlsa. Mi is ez a viveka-khjti? Viveka termszetesen a val s a valtlan kztti megklnbztetst jelenti s e sz mgtti ltalnos elv ismert a jga-filozfia tanulmnyozi eltt. Khjti-t ltalban tudsnak vagy tudatnak, ismeretnek fordtjk. gy teht viveka - khjti a val s a valtlan kztti megklnbztets tudst, ismerett jelenti. Mivel ennek gy nincs sok rtelme, vizsgljuk meg teljesebben a viveka s a khjti szavakat.
A viveka kifejezst ltalban arra az elmellapotra hasznljk, amelyben az let nagy problmi, valamint az tlagos emberi lettel jr illzik, kprzatok az elme ber tudatban vannak. A viveka llapotban mindent termszetesnek, magtl rtetdnek vesznk. Ebben az llapotban az let problmi szmunkra nem lteznek, vagy ha mgis, akkor pusztn akadmiai, elmleti rdekldst vltanak ki bellnk. Ilyenkor nem kvnunk az letnek krdseket feltenni, krdezni, az let kznsges illzii mg tekinteni, a vals s maradand rtkek, valamint a ml rdekldsek, rdekek kztti megklnbztetst alkalmazni. Amikor viveka fnye derengeni kezd, minden megvltozik. Az let alapvet problmi irnt igencsak lnkk vlunk, s az let eddigi rtkeit elkezdjk megkrdjelezni, elszakadunk a kznsges gondolatok s rzsek ramtl s mindenek fltt, a jelensgek ramlsa mgtti rejtett valsgot szeretnnk megtallni. Ez nem pusztn gondolkodsi folyamat eredmnye, hanem az elme megvilgosodott llapota. Ez az llapot idlegesen valamilyen megrzkdtatsa kvetkeztben jelenik meg, vagy termszetesen is nvekedhet az letszemlletnk lland jellegzetessgv vlhat.
Amikor ez letnk norml jellegzetessge, akkor ez az llapot valjban a ksbb bekvetkez szellemi kibontakozs elfutra, szlls-csinlja. A llek felbred hosszas szellemi alvsbl, s most nmagt kvnja megtallni. rettsget rt el s be akar lpni isteni rksgbe. A kznsges viveka csupn tnete a llek berkeiben bekvetkez vltozsoknak.
Amit itt most hangslyozottan meg kell jegyezni, az, hogy viveknak ez a megnyilvnulsi mdja a szellemi a tudatnak mg csak tkrzdse az alsbb elmben, mintegy a bennnk rejl valsg rzkelse. Ez mg nem a valsgrl alkotott tnyleges ber tudatossg. Viveka-khjti a tnylegesen ber valsgtudat, kzvetlen, azonnali kapcsolat a szellemi tudattal, vagyis pratyaksa a valsg ismerete. Amit a lts rzkelsnek a tapints rzkelse jelent, az viveka-khjtinak a viveka. Az utbbi esetben, csupn tbb-kevsb homlyosan rzkeljk a valsgot. Az elbbi esetben klnbz fokozatokon t kzvetlen kapcsolatban vagyunk vele.
Az ber valsgtudat, vagyis viveka-khjti, az ber valsgtudat hinyt jelent avidj ellentte, ahol a kett gy viszonylik egymshoz, mint a vilgossg s a sttsg. Amikor purusa a valsg teljesen ber tudatossgban van, akkor kikerlt avidja uralma all. Viszont amikor elveszti ber tudatossgt, akkor visszacsszik avidjba s a tbbi kleskba. Ltni fogjuk, hogy a val s a valtlan kztti tnyleges megklnbztets csak akkor lehetsges, amikor megtapasztaljuk a valsgot, s mind a valt, mind a valtlant ismerjk. Amikor valamely kezdt ezen az ton, a val s a valtlan kztti megklnbztetsre szltanak fel, akkor ez alatt valjban az let maradand rtkei s a muland rtkek kztti megklnbztetst rtik.
A fentebb elmondottak fnyben vilgoss kell vljon ennek a sztrnak az rtelme. Mivel avidjt csak az ber valsgtudattal lehet legyzni, nyilvnval, hogy az utbbi mvelse az egyetlen md, amellyel a ktttsgbl val megszabadulst el lehet rni. Aviplav jelentse nyilvnval, az ber tudatossg folyamatos s zavartalan kell legyen. Csak akkor vehet figyelembe kaivalja elrse. Egy puszta villans, vagy pillants valsgra nem kaivalja, br bizonyra a cl kzelsgt jelzi. Purusnak olyan fokot kell elrnie, ahol ezt az ber tudatossgot avidj mg idlegesen sem homlyosthatja el. Ezt az lltst az utols rszben fejtjk ki teljesebben.
|