A jga tudomnya
2008.02.23. 18:53
27. Tasja szaptadh prnta-bhumihi pradzsny.
27. … az v (purus), … htszeres, … valamely meghatrozott fokozat; lps; rteg; „hatros” tartomny, … megismer, szlel tudat.
27. Purusa esetben a megvilgosods legmagasabb foknak elrse ht fokozaton t trtnik.
Ez a sztra csupn arra mutat r, hogy a valsg megszakts nlkli folyamatos ber tudatos llapott ht fokozaton t lehet elrni. Miutn a jgi elszr pillantotta meg a valsgot, a fokozd ber tudatossg ht fokn kell thaladnia, mieltt kaivaljt, a vgs cljt elrn. A prntha-bhmihi kifejezst annak jellsre hasznljk, hogy ezeken a fokozatokon nem lehet mintegy hirtelen ugrsokkal vgighaladni, hanem fokozatosan lehet egyik llapotbl a msikba haladni, mintha ht egymssal szomszdos tartomnyon t haladnnk vgig.
Nhny kommenttor ennek a sztrnak a magyarzata cmn rengeteg szszaportst rt. Az egszen termszetes, hogy a teljes megvilgosods elrse fokozatos kell legyen s lpsenknt lehet elrni. Azonban ezeknek a tudatban ltrejv transzcendens vltozsoknak az ltalnos gondolkodsi folyamattal trtn azonostsa, - amint azt nhny magyarz tette, - valban abszurd dolog. Jobb ezt a problmt gy hagyni, ahogyan van, mivel a transzcendens, azaz a bennnk mkd tudatot meghalad tapasztalatokat nem lehet a gondolkodsi folyamatok kifejezseivel meghatrozni.
28. Jogngnusthnd asuddhi-ksaje dzsnynadptir viveka-khjthe.
28. … a jga rszei; (gyakorlatok) vagy a jga lpcsfokai, … gyakorlssal vagy kvetssel, … tiszttalansg, … elpuszttsval (a fokozatos cskkentse elgondolsa), … tuds (szellemi tuds), … ragyogs; sugrzs, … amg az ber valsgtudat vagy megklnbztet tuds (ltrejn, keletkezik).
28. A jga sszetett gyakorlatai vgzsbl, a tiszttalansg elpuszttsval jn ltre az a szellemi megvilgosods, amely ber valsgtudatt fejldik.
A II. rsz 28-as sztrja a jga svnyn trtn irnyts problmjval foglalkozik. Mr sz volt arrl, hogy az tlagos, un. kznsges viveka, az elme mgtti rejtett szellemi tudat kifejezdse. Amennyiben valsgos, akkor megfelelen erteljes sztnzst nyjt a trekvnek, hogy a jga svnyre trjen s elfogadja az azzal jr diszciplint. Azonban nem elgg hatrozott ahhoz, hogy a jga svnyn vezesse, tovbb, hogy a nagy ismeretlen misztikus birodalmban a szksges irnytssal ellssa. Honnan kell ennek az irnytsnak jnnie? Ezen sztra szerint, a jga svnyn trtn irnyts, vezets, szellemi megvilgosods formjban, bellrl jn. A szellemi tudatnak ez a vilgossga kzel ll az intucihoz, azonban mkdse csak akkor vlik hatrozottabb, amikor a jga diszciplina gyakorlsval, az elme tiszttalansgai nagymrtkben elpusztultak. A blcsessg a bels vilgossgt sok szp s kpzeletkelt, sokat mond nven neveztk, mint pldul „A csend hangja”, vagy „Vilgossg az svnyen”, s kifejezdsi mdjnak taln legfestibb, legszemlltetbb s legmegvilgostbb termszett, Mabel Collins: „Vilgossg az svnyen” cm kis knyvecskjben rte el.
Kt fontos szempont van, amit a szdhaknak ezzel a dzsnyna-dipti-vel kapcsolatban meg kell jegyeznie. Az els az, hogy az a vilgossg bellrl jn, s nagymrtkben fggetlenti a kls vezetstl, irnytstl. Minl jobban behatolunk tudatunk mlyebb rgiiba, annl inkbb a sajt bels forrsainkra kell tmaszkodjunk, mivel semmi kls nem kpes neknk segteni. Bizonyos rtelemben, a szdhaka csak akkor vlik kpess a jga svnyn val haladsra, ha ez a bels vilgossg mr megjelent az elmjben. A jga minden elzetes, vagy msknt mondva elkszt tantsa, kpzse, a megvilgosods a bels forrshoz kell vezesse a trekvt. Mindazok a tantk, akik a korai szakaszokon segtik t, f cljuknak azt tekintik, hogy kpess tegyk a sajt lbn val megllsra (vagy haladsra).
Ezzel kapcsolatos a msodik megjegyzend szempont, hogy a blcsessg e bels vilgossga viveka-khjti elrsnek fokozatig nvekszik tovbb, s nyjt vezetst, irnytst. Ebben a sztrban ez a viveka-khjti kifejezst megelz „” szcsknak a jelentse. A vilgossg mind erteljesebb vlik, amint a szdhaka tovbb halad az svnyen s kzelebb kerl a cljhoz, egszen addig, ameddig a valsgrl els kzbl szerzi a sajt tapasztalatokat. Akkor ami t illeti, a szellemi blcsessg vilgossga szksgtelenn vlik, mivel most mr a bels megvilgosodottsg, magnak a valsg megvilgosodottsgnak elsdleges forrsban van. Ltni fogjuk, hogy az ltalnos viveka, a dzsnyna-dpti s a viveka-khjti, csupn ugyanannak a vilgossgnak a klnbz fok s mrtk megnyilvnulsa, amely legteljesebb s megszaktatlan ragyogsban kaivalja llapotban fog fnyleni. Viveka teszi a szdhakt alkalmass az svnyre val rtrsre, dzsnyna-dpti teszi kpess arra, hogy biztonsgosan s llhatatosan haladjon, viveka-khjti adja meg szmra a valsg tapasztalst s kaivalja llapotban llandan s vglegesen megalapozott, megllapodott vlik a valsgban.
A kleskrl, a II. rsz els felben Patanydzsali ltal oly mesteri mdon kifejtett filozfia teljes mrtkben s hatkonyan foglalkozik az emberi let nagy problmival. Az emberi megktttsg s szenveds oknak gykerbe hatol s olyan gygyrt ad, amely nemcsak hatkony, hanem maradand gygyulst is hoz. Ezt a filozfit, ezrt ne csak a jga- filozfiai tartozkaknt kezeljk, hanem annak sszefgg rszeknt s csak arra pthet a jga-let megingathatatlan szerkezete. Akik csak kvncsisgbl jnnek a jghoz, elbb vagy utbb kikerlnek belle, mivel kptelenek lesznek elviselni szntelen feszltsgt, ignybe vtelt s a szemlyisg velejr kmletlen lecsupasztst. Vannak, akik kznsges ambcibl, trtetsbl jnnek s az n-felmagasztals szellemhez. Amennyiben a plyafutsa nem szakad meg valamilyen mdon, akkor ltalban katasztrfban vgzdik, vagy ami mg rosszabb, a bal oldali svnyen. Csupn nhnyan jnnek a jghoz azrt, mert gy rzik, hogy ez nyjtja szmukra az emberi let korltozottsgaibl s kprzataibl, valamint nyomorsgaibl val megszabaduls egyetlen eszkzt. Teljesen s alaposan megrtettk a kleskrl szl filozfit s mg a szidhiknek, valamint a jga-let egyb attrakciinak sincs hatalma ahhoz, hogy a magasabb rgik kprzatai habozv tegyk ket. k az egyedli emberek, akik valban kpestettek ezen az svnyen val haladsra.
|