A jóga tudománya
2008.02.23. 18:55
29. Jama-nijamászana-pránájámá-pratyáhára-dháraná-dhjána szamádhajo'stáv angáni.
29. ... ön-megtartóztatások; ön-mérséklések, tartózkodási fogalmak, ... határozott szabályok; betartandó kötelező szabályok, ... testhelyzetek, ... légzésszabályozás, ... elvonatkoztatás, ... összpontosítás; a figyelem egy eszmén vagy tárgyon tartása az elmében, vagy az elme által, ... meditáció; szemlélődés; elmélkedés; kontempláció (vagyis "kon-templá-ció", ami azt jelenti, hogy a megfigyelés számára térséget, templum-ot (templomot) kidolgozni, amely megegyezik a szövegben lévő meghatározással és az összpontosítással (kon-centrá-lás-sal), ami behatárol valamilyen központhoz, ami viszont beleilleszkedik ... meghatározásba, amint a szövegben van. Azonban általában a két szó hagyományos használatát figyelembe véve a ... szó összpontosítást jelent és ... pedig kontemplációt), ... és révület (szellemi elmélyedés), ... a nyolc, ... tagja; alkotó része.
29. Ön-megtartóztatás, betartandó szabályok, testhelyzet, a légzés szabályozása, elvonatkoztatás, összpontosítás, elmélkedés-elmélyedés, révület (a jóga ön-fegyelmének nyolc része).
Patanydzsáli által bemutatott jóga - rendszernek nyolc része van, és ezért nevezik satánga jógának. Más gyakorlási technikára alapozott, más rendszerek, természetesen más osztályozást alkalmaznak és ezért ott az angák száma is eltérő lehet.
Ebben a fenti szútrában csupán felsorolja azt a jóga - rendszert alkotó nyolc részt. Ebben a szútrában csupán egy megfontolandó pont van éspedig az, hogy ennek a rendszernek a nyolc angáját külön részekként kell-e venni, vagy olyan fokozatoknak, amelyek természetes sorrendben követik egymást. Az angá szó használata, amely testrészhez hasonló tagokat jelent, azt foglalja magában, hogy ezeket nem sorrendben lévő tagokként kell felfogni, azonban ez a mód ahogyan Patanydzsali kezelte az angákat, arra mutat, hogy mégis van bizonyos sorrendi kapcsolatuk egymással. Ha bárki gondosan megvizsgálja ezeknek a részeknek a természetét, nem hagyhatja figyelmen kívül, hogy az angák meghatározott módon viszonyulnak egymáshoz, és természetes módon követik egymást, ahogyan fentebb leírták. Ezért a magasabb rendű jóga rendszeres gyakorlásakor, a fokozatok értelmében ajánlatos gyakorlásukba fogni és amennyire lehetséges, jó, ha ragaszkodunk a megadott sorrrendhez. Azonban, mivel valamelyik szádhaka a sorrendhez való ragaszkodás nélkül is belefoghat bármely anga gyakorlásába, bizonyos mértékben független részekként is felfoghatók.
|