A jga tudomnya
2008.02.23. 18:57
30. Ahimsz-szatyszteja-brahmacsar jparigrah jamh.
30. ... erszakmentessg; rtalmatlansg, ... igazmonds; szavahihetsg; szintesg, ... becsletessg; htlen kezelstl val mentessg, ... nemi nmegtartztats; mrtkletessg; nuralom, ... mentessg a kisajttsi trekvstl, a birtokvgytl, a birvgytl; mentessg a gyjtsi s szerzsi vgytl, a nyeresghajhszstl, ... ezek nuralmak, nmrskletek; tartzkodsi fogalmak.
30. nmrsklsi fogadalmak az erszaktl, a hazudozstl (valamint hamissgtl s ktsznsgtl), a tolvajlstl, a nemi mrtktelensgtl s a szerzsi vgytl val tartzkodst foglaljk magukban.
A jga els kt angjt, a jamt s a nijamt szntk arra, hogy a jga kpzs megfelel erklcsi alapjt biztostsa. Alapvet jellegkre maga az a tny mutat r, hogy ezeket a tbbi anga el helyeztk. Mieltt a jama-nijamban foglalt erklcsi kpessgekkel s ltalnos letmddal foglalkoznnk, az erklcsisgnek a jga-letben betlttt helyrl kell nhny dolgot elmagyarznunk.
Brmily hihetetlennek hangzik is, a jga gyakorlshoz nincs mindig magasrend erklcsssgre szksg. Ktfle jga van, - az alacsonyabb s a magasabb. Az alacsony rendbbnek bizonyos pszichikus kpessgek s a normlistl eltr erk kifejlesztse a trgya. Ehhez egyltaln nem szksges a jama-nijama transzcendentlis erklcsisge. Valjban akadlyt kpez, mivel bels sszetkzseket okoz, s a jgit megakadlyozza abban, hogy a szemlyes hatalom s ambcik kvetsben elre trjn. Mind Indiban, mind Tibetben, tovbb ms orszgokban is sok olyan jgi l sztszrtan, aki ktsgtelenl rendelkezik a termszetest meghalad erkkel s kpessgekkel, akit azonban semmilyen erklcsi vagy jellembeli vonsban sem lehet a kznsges vilgi embertl megklnbztetni. Ezek kzl nmelyik j ember, nmagra sszpontosult vagy hi s bekpzelt, azonban rtalmatlan. Msok, akik mr az effle emberek msik csoportjhoz tartoznak, nem nevezhetk rtatlanoknak s rtalmatlanoknak. Hajlamosak ktes jelleg tevkenysgekben rszt venni s amennyiben provokljk ket, rthatnak azoknak, akik tjaikat keresztezik. Van az ilyen jgiknak harmadik osztlya, csoportja is, akik hatrozottan a bal oldali svnyen haladnak s ket az rnyk testvreinek nevezik. Klnfle magas fokon kifejlesztett erik vannak, gtlstalanok s veszlyesek, br klsleg vallsosnak ltsz letmdot alkalmazhatnak. Azonban brki, akiben az intuci kifejldtt, felismerheti az ilyen embereket s a kegyetlensgre, gtlstalansgra, valamint nteltsgre, nhittsgre val hajlamuk alapjn lehet ket a jobbkz-svny kvetitl megklnbztetni.
A jga-sztrkban kifejtett magasabb jgt nagyon gondosan meg kell klnbztetni a fentebb emltett alacsonyabb rend jgtl. A magasabb jga trgya s clja nem a sajt maga felmagasztalsa, az nimdat, az nhittsg kielgtse, hanem a megvilgosods s az azt kvet megszabaduls az alsbb rend let kprzataitl s korltozsaitl. Mivel az ilyen megvilgosods elrshez a szdhaka bizonyos olyan fizikai s mentlis fegyelemnek kell alvesse magt, amelyek azonosak a balkz-svnyen haladk ltal kvetettel, a kt svny bizonyos tvon t ltszlag prhuzamosan halad. Azonban mr korai szakaszban eljn az ideje, hogy az utak gyorsan kezdenek egymstl eltrni. Az egyik az ernek s a hatalomnak az egynben trtn egyre fokozd sszpontostshoz, tovbb az egy lettl val elszigeteldshez vezet, a msik pedig az egyni tudatnak az egy tudatba val fokozatos elmerlshez s az anyag megktttsgeitl, rabsgtl, valamint a kprzattl val megszabadulshoz vezet. Az elbbinek a remnysge termszetesen igen korltozott s fleg az intellektus birodalmra szortkozik, mg a msikon, a jobbkz-svnyn halad jgi teljestmnynek nincs hatra.
A magasabb szint jga svnyn lnyeges a magasabb rend erklcsisg s az nem a hagyomnyos tpus erklcsssg, de mg csak nem is az ltalnos vallsos jelleg. Ez az ltalnos tapasztalaton felli erklcsssg, amely a termszet magasabb, tfogbb trvnyeire alapozdik, s olyan szempontbl van megszervezve, hogy az egynnek a kprzat s a tudatlansg megktttsgeitl, rabsgbl val megszabadulst hozza ltre. Trgya s clja nem az alsbb rend let kprzatain belli korltozott boldogsg elrse, hanem hogy azokon a kprzatokon tlhaladva, az igazi s tarts boldogsgot vagy bkt rje el. Ezt a gondolatot vilgosan meg kell rteni, mivel a jga filozfijnak sok tanulmnyozja szksgtelenl tiltnak s kemnyen kmletlennek tallja a jga erklcst. Kptelenek megrteni, hogy mirt ne lehetne olyan erklcsssg szerint lni, amely megengedi szmunkra a vilgi let sszer rmeit s lvezeteit s ugyanakkor a magasabb rend bkt s tudst is. Ahogy mondani szoktuk, mindkt vilgbl a legjobbat. Egyesek szerint, brahmacsarja sszeegyeztethet kellene legyen a mrskelt szekszulis engedkenysggel s lvezetekkel. Ahimsz lehetv kellene tegye azt, hogy msok tmadsval szemben megvdjk magunkat. A jga erklcsi kvetelmnyeivel szembeni ilyen kompromisszumok, vagyis megalkuvsok, a vilgi szempontbl egszen sszernek ltszanak, azonban, ha a jga filozfijt brki gondosan tanulmnyozza, r fog jnni, hogy mennyire teljesen hibaval prblkozs megtartani ennek a vilgnak az lvezeteit, mikzben a nagy kprzatot ksrli meg legyzni. Ez nem azt jelenti, hogy ezeknek a dolgoknak a teljes feladsa nlkl lehetetlen a jga gyakorlsa, azonban amennyiben megksrli ezeket a megalkuvsokat, a szdhaka a halads egyik vagy msik fokozatn meg fog llni.
A jga erklcsisgre vonatkozan megrtend msik pont az, hogy az elrt ernyeknek sokkal tgabb rtelme s mlyebb jelentsge van, mint ami a felsznen megjelenik. Pldul a jama elnevezssel jellt tfle tartzkodsban minden erny tipikus kpviselje valamely erny-csoportnak, vagy osztlynak, amelyeket a tkletessg magas fokig kell gyakorolni. Jama cmszava alatt a gyilkols, a lops, a hazudozs, stb. elleni parancs vagy rendelkezs, mg az ltalnos mrtk szerint sem kpvisel nagyon magas szintet. Minden becsletes, tisztessges s j egyntl elvrhat, hogy tartzkodik az ilyen trsadalomellenes viselkedstl. Akkor hol van az a magas szint erklcsisg, amelyet a magasabb jgban vrnak el? Ennek a ktelynek az eloszlatsa rdekben, - amint arra mr fentebb rmutattunk, - emlkezni kell arra, hogy mindegyik erny sokkal tfogbb jelentsg, mint ahogyan azt ltalban vlik. gy ahimsz nem csupn a gyilkossgtl, lstl val tartzkodst jelenti, hanem azt is, hogy szban, gondolatban vagy tettben akaratlagosan nem srtnk, nem bntunk, nem okozunk krt, szenvedst, vagy knt semmilyen llnynek. Teht ahimsz azt a magas fok rtalmatlansgot jelenti, amely csak a szenteknl tallhat s brmely tlagos ember, aki megksrli ezt letben komolyan gyakorolni, hamarosan rezni kezdi, hogy a tkletes rtalmatlansg megvalsthatatlan eszmny. Ugyanez igaz a jamban foglalt tbbi ernyek esetben is. A II. rsz 35-tl 45-ig terjed tizenegy sztrban olvashat, hogy milyen tkletessgi fokig fejleszthetk ki ezek az ernyek.
Ebbl kvetkezen vilgos kell legyen, hogy jama-nijamban elrt erklcsisg, annak ellenre, hogy egyszernek tnik, mgis igen drasztikus etikai viselkedsi szablyt jelent s arra terveztk, hogy elegenden, megfelelen ers alapknt szolgljon a magasabb jga-letre. Nem az emberi termszet felsznes eltvelyedseivel s kudarcaival bajldik, tovbb nem csak az a clja, hogy j, trsadalmilag jl beilleszked, trvnytisztel egyneket alaktson ki. Az emberi termszet valdi szikla-alapjaiba hatol be, s ott rakja le a jga-let alapjait gy, hogy az kpes legyen a jga letet jelkpez felhkarcol roppant nagy slyt elviselni.
Ennek a hajthatatlan etikai szablynak f clja, hogy az tlagos emberi termszetbl teljesen kikszbljn minden azt jellemz mentlis s rzelmi zavart. Brki, aki ismeri az emberi elme mkdst, knnyen megrtheti, hogy nem lehetsges az rzelmi s mentlis zavaroktl val megszabaduls, amg a jama-nijama kifejezsekben foglalt hajlamokat ki nem irtotta, vagy legalbb is amg sikerlni fog elegend mrtkben uralkodni azokon. az emberisg kzs s begykeresedett hibi: a gyllet, a becstelensg, a csald s a flrevezets, az rzkisg, a brvgy s mg tbb ilyen. Ameddig valamely emberi lny al van vetve az ilyen bnk durvbb vagy finomabb formjnak, addig elmje az rzelmi zavarok erszakos vagy alig szrevehet megnyilvnulsainak prdja marad. Az ilyen rzelmi zavarok vgs eredeti ezekben a vtkekben s bnkben van. Amg viszont ezek a zavarok az elmre val hatsukat folytatjk, addig hasztalan a jga rendszeresebb s haladottabb gyakorlsba fogni.
Miutn ltalnossgban gondoltuk vgig a jama-nijamt, most rviden beszljk meg a II. rsz 30-as sztrjban szerepl t erklcsi tulajdonsg jelentsgt. Mivel a kezd szmra ez a legfontosabb dolog, rszletesebben fogjuk megtrgyalni.
Ahimsz: Az erszakmentessg s rtalmatlansg az let egysgt alapul vev felismersbl kiindul belltottsg s viselkedsi md, minden llny irnt. Mivel a jga filozfija az egy let tanra alapozdik, knnyen felismerhet, hogy mirt kell a kls viselkedsnket, az let e mindent tlel trvnye szerint alaktanunk. Ha ezt az alapelvet teljesen megrtettk, akkor sokkal knnyebb lesz ennek az eszmnynek letnkben val alkalmazsa.
Anlkl, hogy komoly erfesztst tennnk, sokan kezdenek kpzelt problmkat ltrehozni, s akadmiai vitkba bonyoldnak arrl, hogy mi is valjban ahimsz, s hogy mennyire alkalmazhat a gyakorlati letben. Ez azrt rossz mdja a problma megkzeltsnek, mert viselkedsnkre vonatkozan nem lehet kemny s gyors szablyokat, trvnyeket lefektetni, rgzteni. Az let minden helyzete egyedi s friss letszer megkzeltst ignyel. Ami valamilyen klnleges krlmnyek kztt helyes, az sszes tnyek mrlegelsvel s egyenleg ksztsvel nem hatrozhat meg mechanikusan. A minden krlmnyek kztti helyes cselekvs j megltsa, fejlett s tisztult buddhi, vagy megklnbztet kpessg eredmnye, s az elmnk komplexumai ltal nem akadlyozott buddhi mkdse, csupn a helyes dolog mindenron val vgzsnek hosszas gyakorlsa utn lehetsges. Csakis a helyes dolog megttele adhat ert, hogy a jvben is a helyeset tegyk, s hogy megszerezzk a helyes megltsnak kpessgt. Nincs ms t. gy ht az a szdhaka, aki ahimsz gyakorlsban kvnja magt tkletesteni, flre tesz minden akadmiai megfontolst, szigoran gyel az elmjre, rzelmeire, szavaira s tetteire s elkezdi azokat eszmnyeinek megfelelen szablyozni. Amint sikerl az eszmnyeit a gyakorlatba tvinni, lassanknt, fokozatosan felfedik magukat a gondolataival, rzelmeivel s tetteivel jr kegyetlensgek s igazsgtalansgok, ltsa kitisztul s a minden krlmnyek kztti helyes magatarts intuitiven vlik ismertt. Az rtalmatlansgnak ez a ltszlag negatv eszmnye, a szeretet pozitv s dinamikus letv alakul t s minden llny irnti gyengd egytt rzsben, valamint gyakorlati formjban, a szolglatban nyilvnul meg.
|