A jga tudomnya
2008.02.23. 18:58
Szatya: az ezzel a kifejezssel jellt msodik erklcsi tulajdonsgot, gyszintn sokkal tfogbb rtelemben kell venni, mint a pusztn igazmonds s megbzhatsg. Valjban minden tlzs, trtelm beszd, mellbeszls, csrs-csavars, sznlels, nagyra vgys, hivalkods, pzols s hasonl hibk szigor kerlst jelenti, amelyek benne vannak mindabban, amit akkor mondunk, vagy olyankor tesznk, amikor a dolgok nem felelnek meg pontosan annak, amit igaznak tudunk. A mer hazugsg rossznak szmt a civilizlt trsadalomban, azonban a szbeli hamissgnak sok olyan vltozata ltezik, amelyet konvencikkal teltett letnkben nem tekintenek kifogsolhatnak, vagy eltlendnek. Azonban a szdhaka letbl mindezeket teljesen ki kell kszblni. Mirt olyan fontos a jga szerinti letben az igazmonds, vagyis a megbzhatsg? Elszr is azrt, mert a hamissg sok klnfle formja, mindenfle szksgtelen komplikcit okoz az letnkben s ezrt az elmben lv zavarok lland forrsa. Az olyan ostoba ember szmra, akinl az intuici elhomlyosult, a hazugsg a legegyszerbb s legknnyebb mdja nem kvnatos helyzetbl vagy nehzsgbl val kiszabadulshoz. Kptelen megltni, hogy valamely nehzsg ilyen mdon val megkerlsvel, sok ms komolyabb termszet nehz helyzetet hoz ltre. Brki, aki figyelemmel ksri a sajt gondolatait, s tetteit, szre fogja venni, hogy egy hazugsg ltalban szmos ms, azt tmogat hazugsgot kvetel s minden erlkdse ellenre, a legtbb esetben az esemnyek olyan vratlan fordulatot vesznek, hogy elbb-utbb kiderl a hazugsg. Ez az erlkds, hogy a hamissgot s a hamis ltszatot fenntartsuk, klns feszltsget okoz a tudat alatti elmnkben s mindenfle emcionlis zavar tptalaja. Az tlagos ember, aki konvencionlis kpmutatsban li lett, termszetesen nem veszi szre az ilyesmit. Csak amikor az igazsgossgot kezdi gyakorolni, akkor kezdenek szemei eltt a hamissg finomabb formi leleplezdni. Termszeti trvny az, hogy amikor brmely hiba vagy bn durvbb formit mr kikszbltk, akkor brednk annak finomabb formi tudatra.
A fenti megfontolsok mellett azrt is kell a szdhaknak az igazmondst s a megbzhatsgot gyakorolni, mert az felttlenl szksges a buddhikus kpessg vagy intuci kibontakoztatshoz. A jginak szmos olyan problmval kell szembe nznie, amelyek megoldsa nem tallhat sem a kzi knyvekben, sem a helyes gondolkozson alapul kvetkeztetsekben. Ezen problmk megoldsra rendelkezsre ll egyetlen eszkz a felhtlen, el nem homlyosult, vagyis tiszta buddhi vagy intuci. Mrmost semmi nincs, ami annyira elhomlyostja az intucit, s gyakorlatilag megsznteti a mkdst, mint a hamissg brmilyen formja. Ha valaki a jgt a teljes igazsgossg, igazmonds s megbzhatsg ernynek elsajttsa nlkl kezdi el gyakorolni, olyan emberhez vlik hasonlv, mint aki minden fnyforrs nlkl indul el jszaka a dzsungelt kutatni. Semmije nincs, ami nehzsgeiben irnythatn t, s az rnyk-testvrei ltal ltrehozott kprzatok flre fogjk vezetni. Ezrt kell a jginak elbb a tkletes igazsgossgot magra ltenie, mind gondolatban, mind szban s cselekedetben, mert az ilyen vrten semmilyen kprzat nem kpes thatolni.
Ezeket a hasznossgi megfontolsokat flre tve, a jgi tkletesen szinte s egyenes letnek felttlen szksgessge, magnak a valsgnak a termszetbl kvetkezik, amelyre a mi letnk s a vilgegyetem is alapozdik. Ez a valsg lnyeges termszetben szeretet s az igazsgossg s a kett nagy alapvet trvnyszersgei ltal fejezdik ki, ami vgl is mindent meghdit. Amennyiben erfesztseit siker kell koronzza, - a valsgot keres jgi kls s bels lete szigoran meg kell feleljen a termszet ezen alaptrvnyeinek. Brmi, ami a szeretet trvnye ellen van, kizkkent bennnket e trvnnyel val harmnibl s elbb vagy utbb, magunknak okozott sok szenveds rn visszahz bennnket. Ezrt olyan kedvelt az ahimsz. Ugyangy, a hamissg brmilyen formja az igazsg alapvet trvnyvel esetleg meglv harmnibl zkkent ki bennnket s valamilyenfajta mentlis s rzelmi feszltsget hoz ltre, ami megakadlyoz bennnket az elmnk harmonizlsban s megnyugtatsban, lecsendestsben.
Aszteja: ez sz szerint a lopstl val tartzkodst jelenti. Itt is nagyon tfog rtelemben kell a szt vennnk s nem csupn a bntet trvnyknyv rtelmben. Azok kzl, akik valamelyes erklcsi rzket fejlesztettek ki, kevesen mennek el a tnyleges lopsig, azonban a szigoran vett erklcsi szempontbl vve, kevesen rtkelhetk teljesen vtlennek. Ez azrt van gy, mert konvencikkal teltett letnkben, az illetktelen kisajtts sok kzvetett s finomabb formja fltt hunynak szemet s igencsak rzketlen lelkiismeretnk nem rzi magt elgg zavartnak, amikor ezekben a gyans tranzakcikban rszt vesznk. Az gynevezett civilizlt ember nem engedi meg magnak, hogy kzebdrl val tvoztban, ezstkanalat tegyen a zsebbe, azonban lelkiismerete nem fogja elgg piszklni, amikor ktelessg vgzsrt kln juttatst ad vagy fogad el.
Az aszteja fogalmt tnylegesen nem csak a lopstl val tartzkodsknt kell rtelmezni, hanem az illetktelen kisajtts mindenfle fajtjtl val tartzkodsknt. A leend jgi nem engedheti meg magnak, hogy brmit elvegyen, ami tnylegesen nem az v, nemcsak pnz, vagy javak formjban, hanem az olyan megfoghatatlan s mgis nagyra rtkelt dolgokban is, mint az ltala el nem vgzett dolgok s feladatok rdeme, valamint olyan elnyk, amelyek tnylegesen nem illetik meg. Csak amikor valaki az illetktelen kisajtts irnti hajlam durvbb formit mr bizonyos mrtkben kikszblte, akkor kezdi a tisztessgtelensg finomabb formit felfedezni, amelyek bele vannak szvdve az letnkbe, s amelyek fell alig vagyunk tudatosak. A jga magasabb svnyeire trekvnek addig kell rendszeresen a nem kvnatos hajlamok fokozatos kikszblsben haladni, amg azok utols nyomait is eltvoltotta s az elmjt megtiszttotta s ezrt az megnyugodott s elcsendesedett. Szpmvszetknt gyakorolja ezeket az elrt ernyeket, az erklcsi alapelveknek, a mindennapi let problmihoz val alkalmazs mind nagyobb finomsga cljbl.
Brahmacsarja. A jama-nijama keretben gyakorolt sszes ernyek kzl ez tnik a legijesztbbnek, s a jga filozfijban mlyen rdekelt sok komoly tanulmnyoz szemrmesen kzd, s szenved az letben val gyakorlati alkalmazstl, mert attl fl, hogy fel kell adni a nemi lvezeteket. Sok nyugati r ksrelte meg a problma olyan megoldst, hogy brahmacsarja liberlis rtelmezst javasoltk, s gy vettk, hogy az nem teljes megtartztatst jelent, hanem a trvnyes hzassgon belli szablyozott, mrtkletes, jzan engedkenysget. A keleti tanulmnyoz, aki jobban ismeri a jga-let hagyomnyait, s tnyleges feltteleit, nem kveti el ezt a hibt. Tudja, hogy a tnyleges jga-letet nem lehet az nmagunk irnti engedkenysggel, valamint a nemi let lvezeteivel jr leter pazarlssal sszekombinlni, s hogy vlasztania kell a kett kztt. Nem kvetelhetik tle, hogy azonnal adja fel a nemi letet, azonban teljesen fel kell adnia, mieltt a magasabb jga pusztn elmleti tanulmnyozstl, - de mg az elkszt termszet jga-gyakorlatoktl is eltr komoly gyakorlsba kezd.
A komoly s haladott tanulmnyoz szmra igen sznalmasnak s szvszaggatnak tnik, a vilgi let rmeinek s a magasabb rend let bkjnek s a transzcendens tudsnak sszeegyeztetsre irnyul vgy. Ez a jga szerinti let valsgaira vonatkoz rtkek irnti rzk hinyt s ezrt az ilyen magasabb letvitelre val alkalmatlansgra mutat. Akik az rzki rmket egyenlnek vagy ppen sszehasonlthatnak tekintik a magasabb letnek azzal a bkjvel s dvssgvel, amelyre a jgi trekszik s ennek kvetkeztben ttovznak az elbbi feladsban, azoknak mg ers intucit kell kifejlesztenik, amely azutn egyrtelmen megmondja nekik, hogy puszta rnykot kell felldozniuk a valdi dologrt, ml rzst az let legnagyobb ajndkrt. Az a tanulmnyoz, aki ttovzik ilyen rmeinek feladsa tekintetben, vagy megalkuvst keres, tegye fel sajt magnak szintn a krdst, hogy vajon hiszi-e, hogy egy olyan ember, aki a szenvedlyei rabja, valban alkalmas-e elindulni erre az isteni kalandra s a bellrl kapott vlasz vilgos s egyrtelm lesz.
gy ht ez az els dolog, amit brahmacsarjval kapcsolatban meg kell rteni.A magasabb jga gyakorlsa, a nemi lettl val teljes tartzkodst ignyli s itt semmilyen megalkuvs nem lehetsges. Termszetesen sok olyan anga van a jgban, amelyet a leend jgi az elkszlet tjn bizonyos mrtkig gyakorolhat, de hatrozottan s rendszeresen el kell kszttse magt, nemcsak a fizikai engedkenysg s kielgts teljes feladsra, hanem mg a nemi lvezetekkel kapcsolatos gondolatok s rzelmek feladsra is.
Az ezzel kapcsolatos msodik pont az, hogy brahmacsarja tgabb rtelmben nem csak a nemi lvezetektl val tartzkodst jelenti, hanem mindenfle rzki rmk irnti svrgstl val szabadsgot is. Az rzki rmk kvetse annyira rsze letnknek s boldogulsunkrt olyan mrtkben fggnk ezeken, hogy brkinl egszen termszetesnek s kifogstalannak veszik az ilyen rmkben, a mrtkletessg s a trsadalmi ktelezettsgek keretein belli elmerlst. Az illatszerek hasznlata, az nyencsg rmeibe val elmerls, a szrmk viselete s az rzkek hasonl lvezetei, annyira ltalnosak, hogy mg ott sem tapad vd az ilyen rmk kvetshez, ahol szmtalan l teremtmny borzaszt szenvedsvel jrnak. Mindezt termszetesnek veszik, s kevs ember fordt akr csak fut gondolatot is ezekre a dolgokra. A vilg ltalnos lett l ember szmra nem szmtanak igazn azok a mrskelt lvezetek, amelyek nem jrnak ms teremtmnyek szenvedsvel. Ezen a fokon, ezek a normlis let rszei. Azonban ezek a ltszlag rtatlan rmk, a leend jgi szmra rtalmasak. Nem azrt, mintha valami "bns" lenne bennk, hanem azrt, mert lland mentlis s rzelmi zavarok lehetsgeit hordozzk magukban. Azok kzl, akik megengedik, hogy az "rzkek trgyai" vonzzk ket, senki nem remlheti, hogy azoktl a gondoktl s aggodalmaktl szabadon lhetnek, amelyek a vilgi ember letre jellemzek. Amellett, hogy a mentlis zavarok lland forrsa, az rzki rmk kvetse az akarat alssra hajlik, tovbb fenntartja a jga-eszmny teljes szvvel val kvetsvel szembe szll elmebeli belltottsgot.
|