Induls: 2005-09-18
 
A jga tudomnya
A jga tudomnya : A jga tudomnya

A jga tudomnya

  2008.02.23. 18:58

23. rsz

Szatya: az ezzel a kifejezssel jellt msodik erklcsi tulajdonsgot, gyszintn sokkal tfogbb rtelemben kell venni, mint a pusztn igazmonds s megbzhatsg. Valjban minden tlzs, trtelm beszd, mellbeszls, csrs-csavars, sznlels, nagyra vgys, hivalkods, pzols s hasonl hibk szigor kerlst jelenti, amelyek benne vannak mindabban, amit akkor mondunk, vagy olyankor tesznk, amikor a dolgok nem felelnek meg pontosan annak, amit igaznak tudunk. A mer hazugsg rossznak szmt a civilizlt trsadalomban, azonban a szbeli hamissgnak sok olyan vltozata ltezik, amelyet konvencikkal teltett letnkben nem tekintenek kifogsolhatnak, vagy eltlendnek. Azonban a szdhaka letbl mindezeket teljesen ki kell kszblni. Mirt olyan fontos a jga szerinti letben az igazmonds, vagyis a megbzhatsg? Elszr is azrt, mert a hamissg sok klnfle formja, mindenfle szksgtelen komplikcit okoz az letnkben s ezrt az elmben lv zavarok lland forrsa. Az olyan ostoba ember szmra, akinl az intuici elhomlyosult, a hazugsg a legegyszerbb s legknnyebb mdja nem kvnatos helyzetbl vagy nehzsgbl val kiszabadulshoz. Kptelen megltni, hogy valamely nehzsg ilyen mdon val megkerlsvel, sok ms komolyabb termszet nehz helyzetet hoz ltre. Brki, aki figyelemmel ksri a sajt gondolatait, s tetteit, szre fogja venni, hogy egy hazugsg ltalban szmos ms, azt tmogat hazugsgot kvetel s minden erlkdse ellenre, a legtbb esetben az esemnyek olyan vratlan fordulatot vesznek, hogy elbb-utbb kiderl a hazugsg. Ez az erlkds, hogy a hamissgot s a hamis ltszatot fenntartsuk, klns feszltsget okoz a tudat alatti elmnkben s mindenfle emcionlis zavar tptalaja. Az tlagos ember, aki konvencionlis kpmutatsban li lett, termszetesen nem veszi szre az ilyesmit. Csak amikor az igazsgossgot kezdi gyakorolni, akkor kezdenek szemei eltt a hamissg finomabb formi leleplezdni. Termszeti trvny az, hogy amikor brmely hiba vagy bn durvbb formit mr kikszbltk, akkor brednk annak finomabb formi tudatra.

A fenti megfontolsok mellett azrt is kell a szdhaknak az igazmondst s a megbzhatsgot gyakorolni, mert az felttlenl szksges a buddhikus kpessg vagy intuci kibontakoztatshoz. A jginak szmos olyan problmval kell szembe nznie, amelyek megoldsa nem tallhat sem a kzi knyvekben, sem a helyes gondolkozson alapul kvetkeztetsekben. Ezen problmk megoldsra rendelkezsre ll egyetlen eszkz a felhtlen, el nem homlyosult, vagyis tiszta buddhi vagy intuci. Mrmost semmi nincs, ami annyira elhomlyostja az intucit, s gyakorlatilag megsznteti a mkdst, mint a hamissg brmilyen formja. Ha valaki a jgt a teljes igazsgossg, igazmonds s megbzhatsg ernynek elsajttsa nlkl kezdi el gyakorolni, olyan emberhez vlik hasonlv, mint aki minden fnyforrs nlkl indul el jszaka a dzsungelt kutatni. Semmije nincs, ami nehzsgeiben irnythatn t, s az rnyk-testvrei ltal ltrehozott kprzatok flre fogjk vezetni. Ezrt kell a jginak elbb a tkletes igazsgossgot magra ltenie, mind gondolatban, mind szban s cselekedetben, mert az ilyen vrten semmilyen kprzat nem kpes thatolni.

Ezeket a hasznossgi megfontolsokat flre tve, a jgi tkletesen szinte s egyenes letnek felttlen szksgessge, magnak a valsgnak a termszetbl kvetkezik, amelyre a mi letnk s a vilgegyetem is alapozdik. Ez a valsg lnyeges termszetben szeretet s az igazsgossg s a kett nagy alapvet trvnyszersgei ltal fejezdik ki, ami vgl is mindent meghdit. Amennyiben erfesztseit siker kell koronzza, - a valsgot keres jgi kls s bels lete szigoran meg kell feleljen a termszet ezen alaptrvnyeinek. Brmi, ami a szeretet trvnye ellen van, kizkkent bennnket e trvnnyel val harmnibl s elbb vagy utbb, magunknak okozott sok szenveds rn visszahz bennnket. Ezrt olyan kedvelt az ahimsz. Ugyangy, a hamissg brmilyen formja az igazsg alapvet trvnyvel esetleg meglv harmnibl zkkent ki bennnket s valamilyenfajta mentlis s rzelmi feszltsget hoz ltre, ami megakadlyoz bennnket az elmnk harmonizlsban s megnyugtatsban, lecsendestsben.

Aszteja: ez sz szerint a lopstl val tartzkodst jelenti. Itt is nagyon tfog rtelemben kell a szt vennnk s nem csupn a bntet trvnyknyv rtelmben. Azok kzl, akik valamelyes erklcsi rzket fejlesztettek ki, kevesen mennek el a tnyleges lopsig, azonban a szigoran vett erklcsi szempontbl vve, kevesen rtkelhetk teljesen vtlennek. Ez azrt van gy, mert konvencikkal teltett letnkben, az illetktelen kisajtts sok kzvetett s finomabb formja fltt hunynak szemet s igencsak rzketlen lelkiismeretnk nem rzi magt elgg zavartnak, amikor ezekben a gyans tranzakcikban rszt vesznk. Az gynevezett civilizlt ember nem engedi meg magnak, hogy kzebdrl val tvoztban, ezstkanalat tegyen a zsebbe, azonban lelkiismerete nem fogja elgg piszklni, amikor ktelessg vgzsrt kln juttatst ad vagy fogad el.

Az aszteja fogalmt tnylegesen nem csak a lopstl val tartzkodsknt kell rtelmezni, hanem az illetktelen kisajtts mindenfle fajtjtl val tartzkodsknt. A leend jgi nem engedheti meg magnak, hogy brmit elvegyen, ami tnylegesen nem az v, nemcsak pnz, vagy javak formjban, hanem az olyan megfoghatatlan s mgis nagyra rtkelt dolgokban is, mint az ltala el nem vgzett dolgok s feladatok rdeme, valamint olyan elnyk, amelyek tnylegesen nem illetik meg. Csak amikor valaki az illetktelen kisajtts irnti hajlam durvbb formit mr bizonyos mrtkben kikszblte, akkor kezdi a tisztessgtelensg finomabb formit felfedezni, amelyek bele vannak szvdve az letnkbe, s amelyek fell alig vagyunk tudatosak. A jga magasabb svnyeire trekvnek addig kell rendszeresen a nem kvnatos hajlamok fokozatos kikszblsben haladni, amg azok utols nyomait is eltvoltotta s az elmjt megtiszttotta s ezrt az megnyugodott s elcsendesedett. Szpmvszetknt gyakorolja ezeket az elrt ernyeket, az erklcsi alapelveknek, a mindennapi let problmihoz val alkalmazs mind nagyobb finomsga cljbl.

Brahmacsarja. A jama-nijama keretben gyakorolt sszes ernyek kzl ez tnik a legijesztbbnek, s a jga filozfijban mlyen rdekelt sok komoly tanulmnyoz szemrmesen kzd, s szenved az letben val gyakorlati alkalmazstl, mert attl fl, hogy fel kell adni a nemi lvezeteket. Sok nyugati r ksrelte meg a problma olyan megoldst, hogy brahmacsarja liberlis rtelmezst javasoltk, s gy vettk, hogy az nem teljes megtartztatst jelent, hanem a trvnyes hzassgon belli szablyozott, mrtkletes, jzan engedkenysget. A keleti tanulmnyoz, aki jobban ismeri a jga-let hagyomnyait, s tnyleges feltteleit, nem kveti el ezt a hibt. Tudja, hogy a tnyleges jga-letet nem lehet az nmagunk irnti engedkenysggel, valamint a nemi let lvezeteivel jr leter pazarlssal sszekombinlni, s hogy vlasztania kell a kett kztt. Nem kvetelhetik tle, hogy azonnal adja fel a nemi letet, azonban teljesen fel kell adnia, mieltt a magasabb jga pusztn elmleti tanulmnyozstl, - de mg az elkszt termszet jga-gyakorlatoktl is eltr komoly gyakorlsba kezd.

A komoly s haladott tanulmnyoz szmra igen sznalmasnak s szvszaggatnak tnik, a vilgi let rmeinek s a magasabb rend let bkjnek s a transzcendens tudsnak sszeegyeztetsre irnyul vgy. Ez a jga szerinti let valsgaira vonatkoz rtkek irnti rzk hinyt s ezrt az ilyen magasabb letvitelre val alkalmatlansgra mutat. Akik az rzki rmket egyenlnek vagy ppen sszehasonlthatnak tekintik a magasabb letnek azzal a bkjvel s dvssgvel, amelyre a jgi trekszik s ennek kvetkeztben ttovznak az elbbi feladsban, azoknak mg ers intucit kell kifejlesztenik, amely azutn egyrtelmen megmondja nekik, hogy puszta rnykot kell felldozniuk a valdi dologrt, ml rzst az let legnagyobb ajndkrt. Az a tanulmnyoz, aki ttovzik ilyen rmeinek feladsa tekintetben, vagy megalkuvst keres, tegye fel sajt magnak szintn a krdst, hogy vajon hiszi-e, hogy egy olyan ember, aki a szenvedlyei rabja, valban alkalmas-e elindulni erre az isteni kalandra s a bellrl kapott vlasz vilgos s egyrtelm lesz.

gy ht ez az els dolog, amit brahmacsarjval kapcsolatban meg kell rteni.A magasabb jga gyakorlsa, a nemi lettl val teljes tartzkodst ignyli s itt semmilyen megalkuvs nem lehetsges. Termszetesen sok olyan anga van a jgban, amelyet a leend jgi az elkszlet tjn bizonyos mrtkig gyakorolhat, de hatrozottan s rendszeresen el kell kszttse magt, nemcsak a fizikai engedkenysg s kielgts teljes feladsra, hanem mg a nemi lvezetekkel kapcsolatos gondolatok s rzelmek feladsra is.

Az ezzel kapcsolatos msodik pont az, hogy brahmacsarja tgabb rtelmben nem csak a nemi lvezetektl val tartzkodst jelenti, hanem mindenfle rzki rmk irnti svrgstl val szabadsgot is. Az rzki rmk kvetse annyira rsze letnknek s boldogulsunkrt olyan mrtkben fggnk ezeken, hogy brkinl egszen termszetesnek s kifogstalannak veszik az ilyen rmkben, a mrtkletessg s a trsadalmi ktelezettsgek keretein belli elmerlst. Az illatszerek hasznlata, az nyencsg rmeibe val elmerls, a szrmk viselete s az rzkek hasonl lvezetei, annyira ltalnosak, hogy mg ott sem tapad vd az ilyen rmk kvetshez, ahol szmtalan l teremtmny borzaszt szenvedsvel jrnak. Mindezt termszetesnek veszik, s kevs ember fordt akr csak fut gondolatot is ezekre a dolgokra. A vilg ltalnos lett l ember szmra nem szmtanak igazn azok a mrskelt lvezetek, amelyek nem jrnak ms teremtmnyek szenvedsvel. Ezen a fokon, ezek a normlis let rszei. Azonban ezek a ltszlag rtatlan rmk, a leend jgi szmra rtalmasak. Nem azrt, mintha valami "bns" lenne bennk, hanem azrt, mert lland mentlis s rzelmi zavarok lehetsgeit hordozzk magukban. Azok kzl, akik megengedik, hogy az "rzkek trgyai" vonzzk ket, senki nem remlheti, hogy azoktl a gondoktl s aggodalmaktl szabadon lhetnek, amelyek a vilgi ember letre jellemzek. Amellett, hogy a mentlis zavarok lland forrsa, az rzki rmk kvetse az akarat alssra hajlik, tovbb fenntartja a jga-eszmny teljes szvvel val kvetsvel szembe szll elmebeli belltottsgot.

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
 
 
 
 

button1

 
 
2025. prilis
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!