Annie Besant A mesterek s az t
2008.02.23. 21:19
Ha visszapillantunk a trtnelem rgmlt korszakaiba, idnknt egy-egy nagy alakot ltunk kiemelkedni, akik el nem enysz nyomot hagytak maguk utn. seink gy pillantottak fel ezekre a nagy alakokra, mint emberfeletti lnyekre, s a legnagyobb tisztelet, hdolat, st imds jrt ki nekik. A trtnelmnket megelz idkrl, isteni dinasztikrl, kirlyokrl, fpapokrl ma csak legendink beszlnek. A nevkhz fzd varzser oly nagy, hogy visszatr a npek trtnett trgyal regkben. A legnagyobb tisztelettel emltik ket, s istenekhez mondjk hasonlnak. Ksbb is, a trtnelmi korszakokban feltnik idnknt egy-egy ilyen nagy alak. Azonban ezek az alakok nem jtszanak vezri szerepet. Nem ltjuk ket sem trnuson, sem fpapi szkben, hanem inkbb a szegnyebb np soraiban. Nem bortja ket bbor vagy brsony, fejedelmi vagy fpapi knts, s mgis kivlnak kortrsaik kzl. A trtnelem pedig megemlkezik rluk akkor is, mikor mr minden kortrsuk neve feledsbe merlt.
Az uralkod, a hadvezr, a nagy llamfrfi kivlnak tnik fel a np eltt, a tmeg ezek nevt jegyzi meg s emlegeti elssorban. Nem gy azokt, akikrl az imnt szltam, akik nem rangjuk, hanem tantsuk blcsessge s az emberisg irnt rzett nagy szeretet ltal tnnek ki. A nagy hadvezr dicssge letnik, nevt elfelejtik, vste br vres betkkel is bele kora trtnetbe, mg amazok hre, dicssge megmarad. Kit rdekel ma, hogyan hvtk a vezreket, akik rgen Xerxes risi hadt vezettk Grgorszg ellen? Kinek a szvt nti el ma szeretet, ha megemlkezik az egykor hatalmas Augustusrl, a rmai csszrrl? Kzmbsen pillantunk vissza rjuk, mg egszen mst rznk, ha Krishna, Buddha vagy Krisztus nevre gondolunk. Az emberek szeretete sugrzik feljk, szvk ket imdja, s minden szzad nemhogy levonna, hanem jra s jra hozzad dicssgkhz: a szeretet s tisztelet sugrkoronjval vezi ket.
Ha az emberisg idnknt megjelen nagy tantit a kortrsak nem ismerik fel, s nem rtkelik valdi rtkk szerint, azrt a ksbbi emberisg szvben nevk tovbb l. letk emlke soha nem sznik, hanem az idk folyamn ersdik.
Miben rejlik ezeknek az embereknek a flnye? Mi az, ami halhatatlansgot biztost nekik az emberisg emlkezetben? Szellemi tudsuk hatalma, tisztasguk ereje, szeretetk s az emberisggel val egyttrzsk varzsszer hatsa. k azok, akiket az emberisg tantinak neveznk, akikben Mestereket tisztelnk, s akikhez az emberisg soha meg nem szn hdolattal tekint fel. Mert k tnyleg mesterei s urai az emberisg letnek. Ha a keresztny e szt hallja: Mester, ez elg, hogy tisztelettel s hdolattal hajoljon meg. Emlkezznk vissza, miknt szlott Krisztus tantvnyaihoz: „Senkit se mondjatok Mesternek itt e fldn; csak egy Mester van, s az Krisztus.” Ms alkalommal pedig: „Ti engem Mesternek s Uratoknak neveztek. s jl teszitek, mert az vagyok." ppen gy a teozfus is, e szhoz „Mester”, hozzfzi mindazt, ami a hagyomnyban a legszentebb, s ami irnt gondolatban s szvben a legnagyobb tiszteletet rzi. Mert azok, akiket ma „Mestereknek” mondunk, tnyleg isteniek; fellemelkedtek az emberisgen, mert kifejlesztettk magukban az isteni elemet.
Klnbsg van azonban egyesek felfogsa s a mink kztt abban, hogy nmelyek csak a mltban lt Mesterekrl beszlnek, mg mi jelenben lket is ismernk. Miknt elismerjk s meghajlunk amazok nagysga eltt, kikrl a trtnelem beszl, ppen gy hisznk a Mesterek lland ltezsben, vagyis valljuk, hogy ilyenek ma ppen gy vannak, mint voltak rgen. A „Mester” l valsg szmunkra, nemcsak trtnelmi adat. Hatrozottan tudjuk, hogy Mesterek ma is lnek e fldn. Tantink k neknk, fiatalabb testvreiknek. Tudjuk, hogy emberi testben lnek csak azrt, hogy az emberek kzelebb frhessenek hozzjuk; hogy lthassk s tapasztaljk, miv fejldhet az ember, ha a benne lak isteni szellemet kifejleszti.
E sz „Mester”, mr magban rejti a tantvny fogalmnak ltezst. Egyik felttelezi a msikat. Ma is ppen gy, mint ktezer v eltt, a Mesternek tantvnyai is vannak. Minden nagy valls tantja, hogy ugyanaz a szellem, amely rgen biztostotta a fejlds lehetsgt az ember szmra, ma is ppen gy megvan. s ezt az igazsgot mi nem azrt valljuk, mert valamely egyhz papja lltja, vagy valamely knyvben olvastuk, hanem azrt, mert szmunkra ez mindennapi lmny, olyan valami, mi a realits legnagyobb fokt jelenti. Mi ma is ppen gy ltjuk a Mestereket itt jrni kzttnk a fldn, mint jrtak szzadokkal ezeltt Indiban.
A teozfia fenntartja a nagy vallsok kzs hagyomnyt, s vallja, hogy a Mesterek igenis lnek, lteznek s az emberek ltal megkzelthetk. Clom ppen az, hogy megmutassam a hozzjuk vezet utat, mely ppensggel nem hozzfrhetetlen az emberi kpessgek szempontjbl. Lpsrl-lpsre fel akarom trni, melyek az ezen az ton val halads ltal elrhet fejldsi fokozatok. Mert miknt seink elrtk e fokozatokat, ppen gy elrhetjk mi is, ha az utat kvetjk. Akr a hindu vallst, akr annak ksbbi kifejldst, a buddhizmust, az jabb kelet keresztnysget, vagy pedig a nagy vallsok kzl a legjabbat, az iszlmot tekintjk, azt talljuk, hogy valamennyi elismeri ilyen tnak a ltezst. Mindannyi egyformn nyilatkozik felle, s tantja mikpp kell haladni rajta. Ha napjainkban mgis akadnak egyesek, akik ennek lehetsgben nem hisznek, vezredek tapasztalataival helyezkednek szembe. nmagukat s kortrsaikat becslik le, ha azt tartjk, hogy nem vagyunk kpesek arra, amire seink kpesek voltak.
Mit rtettek rgebben a „Mester” fogalma alatt? A Mester olyan emberi lny volt, akiben a benne rejl isteni lny fokozatos s lass fejlds utn kibontakozott. A Mesterek kezdetben ugyanazon az ton haladtak, mint ms emberek, csak ksbb nekiindultak a meredekebb lejtnek, amely az emberfelettisghez vezet. E magasztos llapotban az ember elri a tkletessg elrhet fokt. A benne lak szellem j, felsbb fejldsi folyamatnak indul. A megtisztult emberben kigyulladt az isteni llek. A Mesterek is jrtak azon az ton, amelyen mindnyjan haladunk. ppensggel nem csodaszer az tjukon val halads, st mindenki szmra hozzfrhet. Csak annyiban klnbznek az svnyt megjrtak tlnk, amennyiben a lngsz klnbzik az egyszer embertl. k a valls vilgban gniuszok, s miutn az egyetlen s rk fny, mely bevilgtja az egsz vilgot, mindenki szvben benne l, ezrt meg is nyilvnulhat mindenkinl. A fny ugyanaz, akr valamely remek kristlykorongon ragyog keresztl, akr homlyos vegbra alatt pislog. Mindnyjunkban egy s ugyanaz az rk vilgossg lakik.
Az, akit mi Mesternek neveznk, tulajdonkppen csak idsebb testvrnk. is ugyanahhoz az emberisghez tartozik, mint mi, csupn fejldse tart rgebb ta. mr nagyot haladt az ton, melyrl fnt szltam, s sok inicicin (beavatson) ment keresztl, ami ltal ntudatossga egyre tgult. Ma mr nemcsak a mi vilgunkat leli fel tudsa, hanem felnylik azokba a vilgokba is, amelyekben a Szellem honol. Testet csak azrt lt, hogy kzelebb legyen hozznk, embertrsaihoz, azrt, hogy szmunkra megkzelthet legyen, azrt, hogy tantvnyait tanthassa, hogyan kell haladni azon az svnyen, amelyen mr vgighaladt. me ez a Mester.
De vajon mi az, amit tnak neveznk? Erre az imnt emltett nagy vallsok adnak vlaszt. Ezt a vlaszt megtalljuk a nagy keleti vallsokban, a keresztny hitfelekezetek kzl pedig klnsen a rmai katolikus vallsban. A nagy okkult tradcik, melyek az utbbi vallsban megvannak s mg inkbb megvoltak, manapsg nehezebben ismerhetk fel, mert abban az idben, amikor a keresztny valls keresztlment azon a vallsi s politikai talakulson, amelyet reformcinak neveznk - amely reformci tulajdonkppen szmos visszals ellen val fellzads volt - sok babona mellett, rszben veszendbe ment az okkult tradcibl egy s ms. gy megszntek a rendszeres meditcis gyakorlatok, megsznt a rendszeres kikpezs munkja, melynek eredmnyeknt az ember fokrl-fokra ura lett testnek, mestere kedly-hullmzsnak, s amely ltal felttlen uralmat nyert a llek felett. Fenti eljrsok segtsgvel, melyeket megfelel sorrendben egyms utn gyakorolt, megismerte azt a rgi tantst, amely ltal egyedl lehetv vlik a szellem kibontakozsa az emberben. De mert ezek a tanok idvel babonval keveredtek, flrelkte ket az az ramlat, mely a keresztnysget meg akarta szabadtani a babontl. Azonban e tantsok ma is lteznek a rmai katolikus egyhzban s egyik-msik, szintn a keresztny csaldhoz tartoz szektban, mint az anglikn s a nonkonformista egyhzban. jabban kezdik ismt kultivlni a rgi svnyt, mely az idk folyamn jrhatatlann lett. Azonban hatrozottan htrnyban van ma a valls a tudomnnyal szemben, ha a ksrletre alaptott tudssal csak az autoritsban val hitet tudja szembelltani. Ha a valls igaz, annak igazsgait be is kell tudni bizonytani. Kell, hogy azok ne csak a hitben gykerezzenek, hanem hogy tudsra is tmaszkodjanak. Mr nhny szzaddal ezeltt mondta Origenes, hogy szksge van az egyhznak a gnosztikusokra ppen gy, mint a hvkre - teht olyanokra, akik tudnak, valamint olyanokra is, akik kls autorits hatsa alatt fogadjk el az igazsgot. Az egyre nvekv hatalm tudomny mellett az egyhz is ersebb llspontra helyezkedhetne, ha a fizikai vilgban gykerez tudomnyos fejldst ki tudn terjeszteni a transzcendens vilgra is; miknt ismerik azt azok, akik a llek tudomnyban jrtasak, s a rgi svnyen haladnak.
Valamikor a valls birtokban volt bizonyos bels kpessgek fejlesztshez szksges szablyoknak, amelyek ltal ms vilgok is megkzelthetkk vltak. A modern egyhzban feledsbe merltek e tanok. De visszanyerhetik e tudst azok, akik az svnyt kvetik. Szmukra ismt hozzfrhetkk vlnak az rzkfeletti vilgok ppen gy, mint hozzfrhet a tudomny szmra a fizikai vilg.
Nem hajtok foglalkozni a keresztny, hindu s a buddhista vallsi knyvek svnyre vonatkoz ismertetseivel. Azokra a rszletekre sem fogok kitrni, melyeket muzulmn knyvekben, vagy annl a mohamedn misztikus szektnl, melyet szufi nven ismernk, tallunk meg, mert ezek tulajdonkppen azonosak az elbb felsorolt vallsok ide vonatkoz tteleivel.
Az t vgn ott talljuk mindentt, mint elrend clt, az istensggel val egyeslst. Ez alatt az egyesls alatt nem az egyszer imt vagy htatot, nem is a misztikus elragadtatst rtjk, hanem azt az ntudatos egyeslst, amely fokrl-fokra fejldik ki a mi ntudatunkban, s vgre egynek rzi magt a nagy vilgntudattal. Ez a vgcl, s ezrt jl mondjk, hogy „az Isten megismerse az rk let.” Nem vakhit ez, nem egyszer vlemny-nyilvnts, hanem igazi, pozitv tuds.
Szent Ambrus tantvnyhoz intzett szavait idzem: „Lgy azz, ami vagy". Els pillanatra kiss paradoxul hangzik, de aki megrti, magasztos igazsgot ismer fel benne. bredjnk isteni lnyegnk tudatra. Ha az istensg csrja nem volna bennnk, sohasem ismerhetnnk fel az istensget; de mivel az isteni Lny minden szvben ott lakozik, lehetsgess vlik a Vele val egyttrzs, egyesls. Az svnyen val halads clja, rendeltetse ppen az, hogy bennnket az istensggel val ntudatos egyeslshez vezessen.
A keresztny egyhz hrom, a hindu s buddhista valls kt szakaszra osztja az svnyt, illetve ezek a szakaszok megint rszekre oszlanak. Knny azonban flismerni, hogy a klnfle elnevezsek a bontakoz let egy s ugyanazon llapotaira vonatkoznak. A keresztny az t els rszt a tisztuls tjnak nevezi, a hindu s buddhista a megprbltats svnynek; ezen az svnyen bizonyos erklcsi kpessgek fejlesztendk, mieltt az t tovbbi, felsbb rszeire trhetne az ember. Mg a keresztny nagyobb slyt helyez arra a passzv tnyre, amelyet tisztulsnak nevez, addig a keleti vallsok inkbb bizonyos felsbb (okkult) kpessgek elsajttst, teht aktv tnykedst feltteleznek. Az eredmny mindkettnl azonos: a vilgi ember talaktsa olyan irnyban, hogy kpes legyen az t tovbbi, nehezebben jrhat rszein is sikerrel haladni.
A msodik szakasz, a keresztny valls szerint, a megvilgosods (illuminatio) szakasza, amely utn bekvetkezik az egyesls. A keleti vallsok ezt a msodik szakaszt ngy rszre osztjk, mindannyinak sajtsga, hogy azokban az ntudat fejldse mindinkbb terjed. Az els kett megfelel a megvilgosods, a msik kett az egyesls tjnak. Ktfle irny van annak elsajttsra, amit a keresztny valls erre vonatkozan tant. Sok keresztny misztikus knyv ltezik, melyekben az svny klnfle szakaszai gondosan ki vannak jellve. Ha knnyebb formban hajtjk ezt elsajttani, legyen szabad utalnom egy munkra, melyet Benson, rmai katolikus pap rt: „None other Gods” („Ne legyenek idegen isteneid”) cmmel. Ebben a trtnetben egy ember lete van megrva, aki az svny fokain egyms utn halad t. Nem lltom, hogy a trtnet alapjn teljesen meg lehet tanulni azt, hogy hogyan kell az svnyen haladni, de legalbb megtalljuk benne az ismert keresztny liturgikus elnevezseket s azok magyarzatt az tra vonatkozan, mely a nagy Tanthoz vezet.
Trjnk most t az t egyes rszleteinek megvilgtsra. Mirl lehet a vilgi emberen szrevenni, hogy rett az svnyre lpshez; hogy elrkezett szmra az id, amikor az t els szakaszn haladhat? Ha letben a msok irnt val nzetlen szolglatttel, a msok javra szolgl ldozatkszsg mutatkozik; ha ksz mindazt, amit a vilg rtkesnek, kvnatosnak tall, feladni azrt az gyrt, melyet helyesnek ismer; ha beltja mindannak rtktelensgt, amirt a vilg rajong, s rtkesnek csak azt tekinti, amit idelja megvalstsrt tehet. Ha ezt ltjuk megnyilvnulni valakiben, akkor tudjuk, hogy az illet megrett az tra.
Nem is az a lnyeges, hogy mirt lelkesl az illet, a f az, hogy lelkesljn olyanrt, ami az emberi szellem fejlesztst elsegti. Nem kell, hogy mi helyesnek talljuk az tnykedst, hogy mi hevljnk azrt a bizonyos clrt, amelyet kvetendnek tall, s amelynek idejt, vagyont, erejt, lett szenteli, hanem, ha mi azt talljuk, hogy kszsgesen felldoz mindent azrt, amit helyesnek tall; hogyha azt talljuk, hogy neki az ldozat, melyet hoz, rm; hogy semmifle jutalmat nem ignyel s minden trekvse arra irnyul, hogy ideljt a megvalsulshoz kzelebb vigye, akkor megtalltuk benne a szksges lelki hajlandsgot. Csak az az illet kzeltheti meg a szk svnyt, melyen t haladhat, aki szolgja akar lenni az emberisgnek, aki flretesz mindent, ami t ebben a szolglatban gtoln, s akinek legfbb rme msokat segteni s testvreit szolglni. Nem valami idegenszer, misztikus tlet ez, hanem ellenkezleg, nagyon is gyakorlati gondolat. Kzlnk brki, ha egyszer a szellem felbredt benne, meg is tallja a szolglathoz val alkalmat. Nem ima vagy meditci krdse ez tulajdonkppen, noha a meditci tnyleg tpllka a lleknek, melybl bens lett nyeri. A szeretet tzben g szv az, mely utn a Mesterek nznek, mikor tantvnyaikat az emberek kzl kiszemelik. A szeretet lngjt keresik, mely bevilgtja az emberi nzs s kzdelem stt jjelt. A szeretet olajbl tpllkoz lngol szvet keresi a Mester, s ha megtallja valakiben, akkor tudja, hogy tantvnyainak szma megszaporodott.
Az els lps megttele nagyon egyszer, s sokak szmra mgis milyen nehz De ha flvillant bennnk a testvri szeretet tze, s kszek vagyunk rdekben felldozni mindent, akkor legynk meggyzdve, hogy a Mester figyelme felnk fordul. De elbb t kell esnnk a megtisztuls folyamatn, amelyet a keresztny egyhz is elr, vagy pedig a megprbltatsok tjt kell jrnunk, miknt azt a keletiek tantjk. A konkrt mdon gondolkod eurpai ember szmra a keleti mdszer inkbb hozzfrhet, mint az ltalnosabb, taln kiss kds meghatrozsok, melyeket a keresztny knyvekben ezekre a dolgokra vonatkozan tallunk, mert Keleten knnyebben fr meg egyms mellett a tudomny s a valls, mint Nyugaton.
Mifle kpessgeket kell szereznnk, ha mr az svnyen vagyunk, s az gynevezett beavats eltt llunk? Mindenekeltt ki kell magunkban fejlesztennk azt a kpessget, mely megklnbzteti az rkkvalt a mulandtl, a valdit a kpzelttl, a szellemit az idlegestl. Fel kell ismernnk mindezeket nemcsak krnyezetnkben, hanem magunkban is. Fel kell ismernnk az let minden krlmnyei kztt. Valahnyszor vlaszts eltt llunk, r kell ismernnk a valdi rtkekre, amikor a hamis rtkek csalka mdon elttnk pompznak. Helyes tlkpessgre kell szert tennnk, hogy megklnbztessk azt, amirt rdemes lni s harcolni, attl, amirt nem rdemes. Fel kell ismernnk muland rtekt a hrnvnek, hatalomnak, trsadalmi llsnak, mindazoknak a dolgoknak, amelyek brmely pillanatban elenyszhetnek. Ellenben nagy slyt kell helyeznnk jellemnk fejlesztsre, lelknk nemestsre, egyszval mindazon bels rtkekre, melyeket a nagyvilg semmibe sem vesz. Mellznnk kell azokat, melyek utn a vilg kitartan trekszik.
Meg kell tudnunk klnbztetni az rtkeset az rtktelentl mindenben, ami bennnket az letben krlvesz. Fel kell ismernnk frfiben, nben egyarnt az istenit, amely mindnyjunkban megvan. Nem az emberek hibit, gyarlsgait kell ltnunk, hanem igyekeznnk kell mindenkiben felismerni a felsbbrend kpessgeket. A legjobbat lssuk meg, s nem a rosszat, mert csak gy azonosthatjuk magunkat azzal, ami az emberekben j, s csak gy segthetnk rajtuk. Ha gylljk a bennnk lev rosszat, ezltal csak a rossz erejt nveljk, s megneheztjk az ember kzdelmt a rossz ellen. Ez a legels kpessg, melyet el kell sajttania annak, aki a megprbltats tjn akar haladni.
A kvetkez kvetelmny az, amit a vgytalansg fogalma al sorolhatunk. Minden vgyunk, vgyakozsunk, mindennapi letnknek ez a jelentkeny rsze t kell, hogy alakuljon abba az egyetlen kvnsgba, hogy az isteni akarattal eggy lehessen. Mindazok a rpke kpzetek, ml szeszlyek, amit kedvelnk vagy nem, ami egyre vltozik, mivel hinyzik belle a maradand, mindezen tl kell, hogy tegyk magunkat. De nem gy, hogy letiporjuk, kiljk magunkbl, hanem lassan talaktjuk a valdi szellemi alkmia segtsgvel, amely az alacsonyrend fmet nemesfmm vltoztatja, s a kznsgesbl finomabbat, felsbbrendt teremt. Azrt, ha szvedben van szeretet, de sok van benned, ami gyenge, nz, ami nem ppen kvnatos, vigyzz, ne ld ki szvedbl ezt a szeretetet, hanem ellenkezleg, igyekezz, hogy az alacsonyrend tulajdonsgokat fejleszd. A szeretet maga mindig isteni, s legyen br a legalacsonyabb rend, azrt jval kzelebb ll az istensghez, mint az nzsnek nmely elkel formja, amely lehet tiszta s merev, m nem ismeri a szeretet mindent megvlt rzst. Azrt, ha valamely emberi szvben szeretetet tallsz, legyen az aljas s llatias is, ne taposd el, ne tpd ki belle, hanem igyekezz azt megjavtani, megtiszttani, s azt a szellemi alkmit alkalmazni, melyet az imnt emltettem. Ez a halads tja, mely az emberi termszetet nem megsemmisteni akarja, hanem talaktani, hogy abban megnyilvnulhasson az isteni. Hiba volna kilni a llekbl az emberit, hogy elrhessk az istenit, mert hiszen akkor elfelejtennk, hogy az isteni nem ms, mint az istensgig felmagasztaldott emberi, s hogy termszetnk voltakpen emberi marad mg akkor is, ha majd egyszer elrtk az isteni llapotot. Ez az svny msodik szakasza.
A kvetkez lps hat kpessg elsajttst flttelezi, melyek ltal bizonyos elmebeli tulajdonsgokat fejleszthetnk ki. Ezekrl gyakran, mint helyes magaviseletrl emlkeznek meg az rsok. Ha a tantvny sikerrel akar az ton haladni, gy elkerlhetetlenl szksges ezeknek a fltteleknek a betartsa.
Uraljuk gondolatainkat. Figyeljk meg, mennyire vagyunk kpesek rajtuk uralkodni, keletkezsket befolysolni. Rendszerint nem mi irnytjuk gondolatainkat, hanem gondolataink uralnak bennnket. A gondolat az r, s a gondolkod a szolgja, rabja. Gyakran tapasztalhatjuk, hogy jjel nem tudunk aludni, mert valamilyen gondolat gytr, s nem brunk tle szabadulni. Az effle gondolkods mit sem hasznl neknk, s azrt el kellene zni magunktl. Az lmatlansg nem segt rajtunk, csak kimerti ernket. Az, aki gondolatain uralkodni tud, egyszeren kizrja a bnt gondolatot, melynek hasznt nem veszi sem nmaga, sem msvalaki. Egyszeren becsapja az ajtt eltte, megfordul s nyugodtan tovbb alszik. Reggel azutn erben s egszsgben felbred, s akkor btran megkzdhet azokkal a feladatokkal, melyeket az let elje llt. Ez egyike a legjobb ksrleteknek, amelyet csak elkpzelhetnk. Prbljuk meg ilyen mdon, hogy tudunk-e gondolatainkon uralkodni, s ha nem, akkor igyekezznk a jvben az uralmat felettk biztostani. Reggel, mieltt mindennapi munknkba fogunk, nhny percig sszpontostsuk gondolatainkat bizonyos irnyban. Valamely szp eszme, vagy ernyfogalom fel igyekezznk irnytani ket. A gondolatnak teremt ereje van, s amit gondolunk, azz lesznk. Ha pldul olyan tulajdonsgra gondolunk, amelyet jellemnkbe szeretnnk illeszteni, gy - hogy nagyon is kznsges mondssal ljek - prbljunk kt legyet tni egy csapsra. Ezltal, hogy azt a bizonyos ernyt jellemnkbe oltjuk, megtanulunk gondolatainkon uralkodni. Mert a gondolat irnytsa ltal ert nyernk fltte, s megteremtjk magunkban a kvnt tulajdonsgot. De nemcsak a gondolat uralsa fontos.
Testnknek is uraiv kell lennnk, azaz uraljuk beszdnket s cselekedeteinket. Mennyi bajt okozott mr az, hogy nyelvnk eljrt, megfontols nlkl beszltnk, ismteltk azt, amit hallottunk. Nem is tudjuk, hogy igaz-e, vagy sem. Rendszerint mendemonda, vagy hasonl, amit terjesztnk, nem pedig olyasvalami, amivel brkinek j hrnevt regbtennk. Urald nyelvedet! Elsrend fontossg arra nzve, aki az ton akar haladni, hogy soha bartsgtalan, vagy hirtelen szt trelmetlenl ki ne ejtsen. Nyelvnk nem arra val, hogy msokat megsebezznk vele, ezt ne feledjk. Annak, amivel sebezni lehet, nincs helye a szeretet birodalmban.
A gondolat s test uralmn kvl szksgnk van kitartsra. Ez az a nagy erny, amely bennnket trni kpest. Megv a btortalansgtl a nehzsgek lttra, s nem ijednk meg tlk, hanem megkzdnk velk. Nem riadunk vissza az akadlyoktl, hanem elhaladunk flttk. A kitarts hsi ernye felttlenl szksges az svnyen val haladshoz. Szksges tovbb, hogy trelmessget gyakoroljunk. Nem arrl a fajta trelemrl van sz, amely gy szl: „Nekem ugyan igazam van, hanem azrt te csak menj utadon, tudom, hogy nem rtesz a dologhoz, de ugyan mirt bajldjam veled!” Ez nem trelmessg, ez megvets. A valdi trelmessg elismeri, hogy mindenkinek joga van gy gondolkodni, ahogyan az illet azt helyesnek vli. Senkinek sincs joga mst meggyzdsnek kialakulsban megakadlyozni. Tudjuk, hogy a minden emberben lakoz Szellem azon igyekszik, hogy kifejlessze mindenkiben azt, ami magasztos cljainak elrshez szksges. Ne n akarjak diktlni vagy brkit befolysolni olyan irnyban, hogy kijelljem az utat a szmra. A valdi trelmessg mindig tiszteletben tartja az egynnek azt a jogt, hogy sorsa felett rendelkezzen, s mindig ksz segteni, ha segtsgt krik, de soha sincs megsrtve, ha azt visszautastjk. A valdi trelmessg nem kvn uralkodni s hatalmat gyakorolni msok fltt. Ezt a trelmessget kell kifejlesztenie annak, aki a Mesterek tantvnya akar lenni.
Ha a tantvny megszerezte mindezeket az ernyeket, hitre kell mg szert tennie. Vagyis a bels meggyzdsen, az Istensgnek bennnk val megszlalsn alapul hitet kell magunkban flbresztennk, mely ert ad szmunkra, mely azt a meggyzdst kelti bennnk, hogy a Szellem mindenre kpes bennnk s ltalunk. Ez a hit kedlynk legmlybl, mintegy a bennnk lakoz Istensg sejdtseknt buggyan fl. Ez a hit kpest bennnket vlsgos krlmnyek kztt az egymsra tornyosul nehzsgekkel megkzdeni, s biztost szilrd talajt szmunkra akkor is, amikor a megprbltatsok slya alatt grnyednk. s akkor bell lelknkben az a bizonyos egyenslyi llapot, amelyet nem ingat meg sem gond, sem rm.
Ez az a hat kellk, melyet rviden sszefoglalva gy nevezhetnk: helyes magaviselet.
A negyedik kpessg, amelyet magunkban fejleszteni kell, az egyesls utn val vgy. Az emberi termszetet ez teljesen talaktja, vgtelen szeretettel tlt el minden irnt, vgl isteniv avat, s megismerteti velnk a tulajdonkppeni vgclt, amely fel haladnunk kell.
Ha mindezeket - habr nem is teljes tkletessggel - elsajttotta, kifejlesztette magban a tantvny legalbb olyan mrtkben, hogy ezeknek az ernyeknek a nyomai jellemben tkrzdnek, mindennapi letben kifejezsre jutnak: akkor kszen van az els beavatsra, s Mestere elvezeti t a kapuhoz, melyen ha zrget, gy az megnylik szmra.
Mi a beavats? ntudatunk bvlse, mi ltal kpesek vagyunk egy j vilgot befogadni, amely nveli tanulsi kpessgnket s fokozza bennnk a tehetsget: kutatni s tudni. Ezt nyerjk a beavatssal. Az ember mr annyira megtisztult, hogy ntudatossga kiterjeszkedhet s befogadhatja kereteibe nemcsak a fizikai, hanem a fizikait tlszrnyal vilgot is, mi ltal egsz letfunkcija bvebb, gazdagabb lesz. Az ntudat ilyen irny kiterjesztse kvetkeztben az ember flfogsa tgul; ilyen llapotban megrti s vilgosan ltja azt, amit azeltt csak halkan rzett vagy legfljebb sejtett.
Ngy ilyen beavatson kell tmennnk, hogy Mesterek lehessnk. Az els beavatsrl szltunk, ha ez sikerlt, akkor a tantvny eltt mg nagy s fradsgos munka ll. Az emberisg fejlesztsben s nemestsben kell kzremkdnie. Nem fejlesztheti tbb rszlegesen egy-egy tulajdonsgt, s a fejlesztst nem is viheti a tkletessgig, mert ezentl mindazt, amit szmra kijellnek, kell elssorban elvgeznie. s mieltt a msodik beavats el llhat; gykeresen meg kell tiszttani lelkt hrom nagy gyengesgtl, melyek emberi termszetben gykereznek.
Meg kell kzdenie a ktkedssel. Nem azzal a jogosult ktkedssel, mely elfog bennnket, ha az ismeretlen eltt llunk - ez szksges kellk, melyet a jzan sz belnk nt, hanem ki kell irtania a ktelyt egyes lnyeges dolgokban, melyek elfogadsa nlkl az svnyen val tovbbhalads lehetetlen. A vegysz nem ktelkedik tbb abban, hogy az oxignt s hidrognt bizonyos flttelek mellett vzz lehet egyesteni. Ezt ktsget kizran tudja, szmtalanszor megismtelte a ksrletet, ennek kvetkeztben nem ktelkedik tbb flttlen bizonyossgban.
Fleg hrom ponton kell megszabadulnunk minden ktelytl. Tudnunk kell, hogy a reinkarnci vals tny. Nem valamely autorits kijelentse alapjn kell ezt elfogadnunk, nem azrt kell hinnnk, mert msok is hiszik, hanem sajt tapasztalataink alapjn kell errl meggyzdnnk. Annyira pozitv igazsg legyen ez szmunkra, mint sajt tlt gyermekkorunk tnye. Ez az els ktelez pont a tantvnyra nzve: ismernie kell sajt mltjt. Meg kell tovbb szabadulnunk a vakhittl s mindennem babontl. Mit rtnk babona alatt? Ha sszetvesztjk a lnyegest a lnyegtelennel, ha a kls alakot valsgnak tekintjk, s a kls vilgot tesszk a bels helyre, akkor babont kvetnk el. Ettl megszabadulni – ez a msodik kellk. A klnfle szertartsokban meg kell ltnunk azok tulajdonkppeni jelentsgt az emberisg fejldsben; tudnunk kell, hogy azok csak thidalst kpeznek, hogy megkzelthessk a lthatatlan valsgokat, s ha egyszer kpesek vagyunk azok megtartsra e kzvett nlkl, akkor arra tbb szksg nincsen. Mindig tisztelettel lesznk ezen szertartsok s formk irnt, mert tudjuk, hogy msoknak mg bizonyra szksgk van ezekre, de tudjuk azt is, hogy neknk csak a mltban volt szksgnk rjuk, s ma nyugodtan mellzhetjk.
A harmadik dolog, melytl szabadulni kell: a klnvltsg rzse. Vagyis az az rzs, hogy msoktl, embertrsainktl kln, elvlasztva rezzk magunkat. Nagyon nehz ettl az rzstl szabadulni, de amint ntudatunk tgul, e feladat arnylag knnyebb vlik, mert bvlt ntudatunkban rezzk sszetartozsunkat embertrsainkkal. Ennek segtsgvel fellemelkednk azokon a vlaszfalakon, melyek minket embertrsainktl elklntenek. Felebartomra pillantva, gy gondolkodom: „Igen, testeink klnbznek, kedlyvilgunk is klnbz, st gondolatvilgunk is, de a Szellem, amely benned lakik, bennem is ugyanaz, s itt mr klnbsg nincs kzttnk. Testnk, kedlyhangulataink, gondolataink klnbznek, de szellemnk egy s ugyanazon termszet, mert ez az ltalnos s mindent sszefoglal let. Ha a beavatott ennek tudatra bred, akkor megrti, hogy a gonosztev bne egyttal az bne is, s a szentnek a tisztasga a bns tisztasga is egyszersmind. A legalacsonyabbal ppen gy egynek rzi magt, mint a Legfelsbbel. Itt van ppen a nehzsg, mert ez emberi szempontbl nem mindig kellemes. Mi ugyanis rlnk, ha kzttnk s a magasan felettnk llk kztt hasonlsgot tapasztalunk, de vajon ppen gy rlnk-e, ha ugyanezt a hasonlsgot konstatljuk kzttnk s azok kztt, akik messze alattunk llnak? Hogyan fogjuk Krisztussal val azonossgunkat rezni, ha nem rezzk ppen gy azonossgunkat a gonosztevvel? Ez az, amit a klnvltsg rzsnek kiirtsa eltt alaposan fontolra kell vennnk s meg kell rtennk.
Csupn ha ezt a hrom gyengesget kiirtottuk magunkbl, rhetjk el a kvetkez beavatsi fokot. A tovbbi munka abban van, hogy megptsk azokat a finomabb, tkletesebb hvelyeket bensnkben, melyekre szksgnk van, hogy abban a hrom vilgban mkdhessnk, amely fizikai vilgunkhoz voltakpen olyan kzel ll, s azokban a tovbbi vilgokban is, melyek magasan ezek felett vannak. Lnynk bels alkatt kell tkletestennk, mieltt a harmadik nagy beavatshoz kszlnnk, hogy gy kpesek legynk szabadon munklkodni mindazokban a vilgokban, melyek kapcsolatban llnak azzal a vilggal, melyben mindennapi letnk folyik. Ha kpesek vagyunk ott is segtsgre lenni mindazoknak, akik arra rszorultak, nylik meg elttnk a harmadik kapu. E mgtt megsznik minden, amit rokon- s ellenszenv, vonzalom s gyllet nven ismernk (mely rzelmek teszik ki jobbra azt, amit letnek neveznk). Azzal, hogy felismertk s megrtettk isteni lnynket, lehetsgess vlt ez az talakuls; lehetsgess vlt mindazoknak az rzelmi folyamatoknak a valtlansgt flismernnk, melyek klnbsget tesznek kzttnk s embertrsaink kztt.
Ha a tantvny azutn nemcsak kifejlesztette, hanem tkletestette magban ezeket a tulajdonsgokat, annyira, hogy azok termszetv vltak, akkor kedlynek semmi ltal meg nem ingathat nyugalmban egyarnt segteni fog bartot s ellensget. ppen olyan rmmel fogja szolglni azt, aki vesztre tr, mint azt, aki szvhez legkzelebb ll. Ha ez az llapot bekvetkezik, gy a jellt a negyedik nagy beavatshoz kszen van, s ezentl nem ltezik tbb r nzve a knyszer - jra s jra testet lteni. Mert a beavatott vgiglte mr mindazt, amit a keresztny vallsban a kereszt s a knszenveds drmjnak neveznek. Mert Krisztus letnek trtnete nemcsak histriai jelentsg esemnyek sorozata, hanem egyttal az emberi szellem fejldsnek trtnete vgig a beavats kapujn.
Az els beavats jelkpezi Krisztus megszletst. A kelet csillaga ott ll a gyermek blcsje felett. A msodik jelkpe a megkereszteltetsnek, amikor a szellem leszll hozz s benne lakozik. A harmadik a Tborhegyen val megdicsls, amikor a bens Istensg rajta tvilglik. A negyedik azonban a knszenveds: a Gethsemne, a Klvria, az alsrend ember halla. Azutn kvetkezik az tdik beavats, mely jelkpezi a feltmadst s a mennybeszllst. Ekkor kszen ll a Mester. A Mester fltt nincs hatalma a hallnak, az rk let ura . Felszabadult. Valra vlt benne az rkkval, s nincs tbb ereje fltte sem a fldi letnek, sem a fldi hallnak. Gyzelmesen fellemelkedett minden nehzsgen. Az emberisg megsegtje, megmentje lett belle. S mert maga vgigszenvedte az emberisg szenvedseit, kpes a vgletekig segteni mindenkit. De nem gy, hogy a gyngk helyett szenved, hanem gy, hogy sajt erejt helyezi a gyengkbe, hogy k is ersekk vljanak. Nem sajt tisztasgt adja oda, hogy azzal fdje be szennyt a bns, hanem sajt tisztasgt oltja a vtkezbe, s megtiszttja ez ltal. Azzal hat r, amiben termszetk azonos.
Ti is eljuthattok oda, ahov a Mester jutott, ti is kpesek vagytok elvgezni azt a nagy munkt, melyet a Mester vgzett. gy vlitek, hogy ez taln tbb, mint amire kpesek vagytok? Taln vannak kzletek egyesek, akik szavaimat tlznak talljk? Hiszen Krisztus mondta: „n vagyok az elsszltt egyb testvreim kztt." s az is meg van rva, hogy Neki minden keresztnyben meg kell szletnie, nvekednie, hogy teljes nagysgt elrje. Ez az ember legszebb tulajdona, ez valdi rksge: ismerje fel isteni eredett, s felismerve, igyekezzen azt kifejleszteni. Ez azon vgtelen kegy s jutalom, mely utn az emberisg htozik. Az rk Szellem megszletse mindnyjunk vgs, br sokszor alig sejtett vgya, s ezrt kszek vagyunk az svnyre lpni, mert tudjuk, hogy rajta haladtak a Mesterek. Tudjuk, hogy ez az t, mely az emberi ltezs legfbb magaslataihoz vezet, amelyeken tsugrzik majd az Isteni Szellem. Ennek a Szellemnek a kibontakozsa a cl, mely utn treksznk, s az ok, melynl fogva a vilgok lteznek.
|