31.… társadalmi osztály; születési típus (által), … hely, … idő, … (és) alkalom; körülmény; feltétel, … nem-korlátozott, minősített vagy feltételes, … minden fokozatra kiterjedő vagy alkalmazódó, … a nagy fogadalom.
31.Társadalmi osztály, idő, vagy alkalom által nem feltételezetten és minden fokozatra kiterjedően, ez (az öt fogadalom) alkotja a nagy fogadalmat.
Miután Patanydzsali a II. rész 30. szútrájában leírja azt az öt alapvető erényt vagy tulajdonságot, amelyet a leendő jóginak gyakorolni kell, most olyan újabb alapelvet vázol, amelynek fontosságát általában nem értik. Bármilyen erény gyakorlása közben vannak olyan alkalmak, amikor kételyek támadnak, vajon megfelelő-e vagy tanácsos-e azt a bizonyos erényt, abban a bizonyos létrejött helyzetben gyakorolni. Azokba a helyzetekbe, a társadalmi osztályra, a helyre vagy az alkalomra vonatkozó megfontolások bonyolódhatnak bele és a szádhakának nehéz lehet eldöntenie, hogy azon körülmények között mit is tegyen. Ennek illusztrálására vizsgáljuk meg a következő feltételezett helyzetet. Egyik barátodat, akiről tudod, hogy ártatlan, akasztani viszik, azonban egyetlen hazugsággal megmenthető lenne. Ebben az esetben mond ki a hazugságot, vagy nem? (Alkalom.) A hindu varnásrama dharma szerint, a gazdaság és vagyon gyűjtése és megfelelő szétosztása a vaisja kaszthoz tartozó dharmája. Ezért, ha valamely vaisja jógi szeretne lenni, engedje el, mondjon le az aparigraha-ra vonatkozó fogadalmáról és folytassa a vagyon felhalmozását? (Osztály,) Hazád egy másik országgal áll hadban. Csatlakozzál a hadsereghez és értsék egyet az ellenséges nemzet gyilkolásával, ahogyan azt tőled elvárják? (Idő.) Arktikus vidékre kell menned, ahol ahhoz, hogy ehessél, állatokat kell ölnöd. Módosíthatod-e azon különleges körülmények között, amelyekbe kerültél az ahimszára vonatkozó fogadalmat? (Hely.) A leendő jógi életében százával merülhetnek fel ilyen kérdések és néha kétségei lehetnek, hogy vajon az öt fogadalmat szigorúan kell-e alkalmazni, vagy bizonyos különleges körülmények között kivételt tehet-e. Ez a szútra minden kétséget kizár azzal, hogy teljesen világossá teszi, semmilyen kivétel nem lehetséges a nagy fogadalom gyakorlásában, ahogyan az öt fogadalmat együttesen nevezik. Nagy kényelmetlenségekbe kerülhet, továbbá ezen fogadalmak betartásáért nagy árat fizethet, - amely még a végső halálos büntetést is magában foglalhatja, - azonban ezen fogadalmak egyike sem szeghető meg semmilyen körülmények között. Még ha életét is kell áldoznia fogadalma betartásáért, emelt lélekkel menjen át a megpróbáltatáson, azzal a szilárd meggyőződéssel, hogy az ilyen körülmények között beáramló roppant szellemi erő, messze meghaladja egyetlen élet elvesztésének megpróbáltatását. Aki az élet végső misztériumainak megoldására indult el, a helyes megcselekvése közben sok esetben kell életét áldozza, azonban a kockán lévő roppant teljesítmény természetét tekintve, egy vagy akár két élet elvesztése nem számít igazán ember fölötti teljesítménynek. Emellett tudnia kell, hogy a világegyetemet törvény irányítja, és hogy az igazság alapján állva, semmi meg nem érdemelt bántódás nem érheti azt, aki a helyeset igyekszik tenni. Amennyiben ilyen körülmények között szenvednie kell, az rendszerint a múltból származó karma és ezért jobb azon a kellemetlen tapasztalaton túl lenni és mindenkorra letudni azt a karmikus kötelezettséget. A felmerülő problémák általában a végsőkig való kipróbálásunkat célozzák, és amikor elszántuk magunkat a helyes dolog bármi áron való megtételére, akkor azok a legváratlanabb módon oldódnak meg.
Míg az alapelveinkhez való ilyen megalkuvás nélküli hűség egyrészről nem teszi könnyűvé a nagy fogadalom követelését, és esetenként nagy nehézségekkel járhat, másrészről nagyon nagymértékben egyszerűsíti az életünk és viselkedésünk problémáját. Teljesen kiküszöböli a miként cselekvés nehéz döntését, azokban a sokféle helyzetekben, amelyekben a szádhaka magát találhatja. A fogadalom egyetemessége nem tesz lehetővé olyan kibúvót, amely által elméje menekülésre kísértheti, és a legtöbb esetben, cselekvési iránya teljesen világos lesz. Tudván, hogy számára nincs más nyitott út, tétovázás nélkül követheti a helyes utat.
Itt azonban meg kell jegyezni, hogy bár a helyes cselekvésre késztetést kap az, hogy minden esetben mi a helyes, az ő döntésére van bízva. Azt kell tennie, amit helyesnek gondol, és nem azt, amit mások mondanak neki. Amennyiben abban a hitben, hogy a helyeset teszi, rosszat tesz, a természet szenvedése által fogja őt megtanítani. Azonban a minden áron helyeset tenni akarása fokozatosan meg fogja tisztítani a látását és arra a fokozatra fogja vezetni, ahol tévedéstől mentesen láthatja a helyzetet. A helyes meglátása a helyes cselekvésétől függ. Itt van a jógi életében az igazság szerinti élet roppant jelentősége.