31.… trsadalmi osztly; szletsi tpus (ltal), … hely, … id, … (s) alkalom; krlmny; felttel, … nem-korltozott, minstett vagy feltteles, … minden fokozatra kiterjed vagy alkalmazd, … a nagy fogadalom.
31.Trsadalmi osztly, id, vagy alkalom ltal nem felttelezetten s minden fokozatra kiterjeden, ez (az t fogadalom) alkotja a nagy fogadalmat.
Miutn Patanydzsali a II. rsz 30. sztrjban lerja azt az t alapvet ernyt vagy tulajdonsgot, amelyet a leend jginak gyakorolni kell, most olyan jabb alapelvet vzol, amelynek fontossgt ltalban nem rtik. Brmilyen erny gyakorlsa kzben vannak olyan alkalmak, amikor ktelyek tmadnak, vajon megfelel-e vagy tancsos-e azt a bizonyos ernyt, abban a bizonyos ltrejtt helyzetben gyakorolni. Azokba a helyzetekbe, a trsadalmi osztlyra, a helyre vagy az alkalomra vonatkoz megfontolsok bonyoldhatnak bele s a szdhaknak nehz lehet eldntenie, hogy azon krlmnyek kztt mit is tegyen. Ennek illusztrlsra vizsgljuk meg a kvetkez felttelezett helyzetet. Egyik bartodat, akirl tudod, hogy rtatlan, akasztani viszik, azonban egyetlen hazugsggal megmenthet lenne. Ebben az esetben mond ki a hazugsgot, vagy nem? (Alkalom.) A hindu varnsrama dharma szerint, a gazdasg s vagyon gyjtse s megfelel sztosztsa a vaisja kaszthoz tartoz dharmja. Ezrt, ha valamely vaisja jgi szeretne lenni, engedje el, mondjon le az aparigraha-ra vonatkoz fogadalmrl s folytassa a vagyon felhalmozst? (Osztly,) Hazd egy msik orszggal ll hadban. Csatlakozzl a hadsereghez s rtsk egyet az ellensges nemzet gyilkolsval, ahogyan azt tled elvrjk? (Id.) Arktikus vidkre kell menned, ahol ahhoz, hogy ehessl, llatokat kell lnd. Mdosthatod-e azon klnleges krlmnyek kztt, amelyekbe kerltl az ahimszra vonatkoz fogadalmat? (Hely.) A leend jgi letben szzval merlhetnek fel ilyen krdsek s nha ktsgei lehetnek, hogy vajon az t fogadalmat szigoran kell-e alkalmazni, vagy bizonyos klnleges krlmnyek kztt kivtelt tehet-e. Ez a sztra minden ktsget kizr azzal, hogy teljesen vilgoss teszi, semmilyen kivtel nem lehetsges a nagy fogadalom gyakorlsban, ahogyan az t fogadalmat egyttesen nevezik. Nagy knyelmetlensgekbe kerlhet, tovbb ezen fogadalmak betartsrt nagy rat fizethet, - amely mg a vgs hallos bntetst is magban foglalhatja, - azonban ezen fogadalmak egyike sem szeghet meg semmilyen krlmnyek kztt. Mg ha lett is kell ldoznia fogadalma betartsrt, emelt llekkel menjen t a megprbltatson, azzal a szilrd meggyzdssel, hogy az ilyen krlmnyek kztt beraml roppant szellemi er, messze meghaladja egyetlen let elvesztsnek megprbltatst. Aki az let vgs misztriumainak megoldsra indult el, a helyes megcselekvse kzben sok esetben kell lett ldozza, azonban a kockn lv roppant teljestmny termszett tekintve, egy vagy akr kt let elvesztse nem szmt igazn ember fltti teljestmnynek. Emellett tudnia kell, hogy a vilgegyetemet trvny irnytja, s hogy az igazsg alapjn llva, semmi meg nem rdemelt bntds nem rheti azt, aki a helyeset igyekszik tenni. Amennyiben ilyen krlmnyek kztt szenvednie kell, az rendszerint a mltbl szrmaz karma s ezrt jobb azon a kellemetlen tapasztalaton tl lenni s mindenkorra letudni azt a karmikus ktelezettsget. A felmerl problmk ltalban a vgskig val kiprblsunkat clozzk, s amikor elszntuk magunkat a helyes dolog brmi ron val megttelre, akkor azok a legvratlanabb mdon olddnak meg.
Mg az alapelveinkhez val ilyen megalkuvs nlkli hsg egyrszrl nem teszi knnyv a nagy fogadalom kvetelst, s esetenknt nagy nehzsgekkel jrhat, msrszrl nagyon nagymrtkben egyszersti az letnk s viselkedsnk problmjt. Teljesen kikszbli a miknt cselekvs nehz dntst, azokban a sokfle helyzetekben, amelyekben a szdhaka magt tallhatja. A fogadalom egyetemessge nem tesz lehetv olyan kibvt, amely ltal elmje meneklsre ksrtheti, s a legtbb esetben, cselekvsi irnya teljesen vilgos lesz. Tudvn, hogy szmra nincs ms nyitott t, ttovzs nlkl kvetheti a helyes utat.
Itt azonban meg kell jegyezni, hogy br a helyes cselekvsre ksztetst kap az, hogy minden esetben mi a helyes, az dntsre van bzva. Azt kell tennie, amit helyesnek gondol, s nem azt, amit msok mondanak neki. Amennyiben abban a hitben, hogy a helyeset teszi, rosszat tesz, a termszet szenvedse ltal fogja t megtantani. Azonban a minden ron helyeset tenni akarsa fokozatosan meg fogja tiszttani a ltst s arra a fokozatra fogja vezetni, ahol tvedstl mentesen lthatja a helyzetet. A helyes megltsa a helyes cselekvstl fgg. Itt van a jgi letben az igazsg szerinti let roppant jelentsge.