32.… tisztasg; rendessg, … megelgedettsg, … szigorsg; jzan mrtkletessg, … n-tanulmnyozs; a bels n ismerethez vezet tanulmnyozs, … (s) ntads; megnyugvs Istenben, … (lland) szablyok.
32.Tisztasg, megelgedettsg (nyugodt der), szigorsg (jzan mrtkletessg), nmagunk tanulmnyozsa s ntads kpezik a szablyokat.
Ezzel a nijamhoz, a jga- fegyelem msodik angjhoz jutottunk, amely a jga szerinti let alapjainak leraksra szolgl. Mieltt az ebben a sztrban felsorolt nijama t elemvel foglalkozunk, szksges, hogy a jama s a nijama kztti klnbsgeket fontoljuk meg. Felsznesen vizsglva, mind jamnak, mind nijamnak az a kzs clja, - hogy gy vltoztassa t az alsbb termszetet, hogy az megfelelen szolgljon a jga szerinti let eszkzl. Azonban a kt megllaptsban foglalt elemek kzelebbi tanulmnyozsa, azonnal fel fogja fedni a szdhaka jellemben szksges vltozsok megvalstsa rdekben vgzett gyakorlatok ltalnos termszetben lv klnbsgeket. A jama-ban foglalt gyakorlatok ltalban vve erklcsiek s tiltak, mg a nijamban lvk fegyelmezk s alkotak. Az elbbi a jga szerinti let etikai alapjainak lerakst clozza, mg az utbbi a szdhaka letnek, az ezutn a kvetkez jga-fegyelem ers ignybe vtelhez szksges megszervezst clozza.
Jama s nijama ltalnos clja kztti ilyen klnbsg, maguknak a gyakorlatoknak a termszetben is megfelel klnbsgeket von maga utn. A jamval kapcsolatos nagy fogadalom betartshoz nem kvnjk a szadhaktl, hogy brmit tegyen. Nap-mint nap elvrjk tle, hogy az letben lv esemnyekre s trtnsekre jl meghatrozott mdon reagljon, de az letben felmerl alkalmak szma s jellege, - amely az t erny gyakorlst kveteli meg tle, - termszetes mdon az krlmnyeitl fggenek majd. Ha pldul elmegy, s mint egy aszkta egyedl l a dzsungelben, akkor alig lesz brmilyen alkalma ezen ernyek gyakorlatba vitelre. A nagy fogadalom llandan ktelez lesz a szmra, azonban azt mondhatjuk, hogy gyakorlsi lehetsg hinyban mkdskptelenn vlik.
Nem gy van a nijama esetben, amely olyan gyakorlati letet ajnl, hogy a szdhaknak naprl napra rendszeresen t kell kzdenie magt, - brmilyen krlmnyek kz is kerljn. Mg ha minden trsadalmi kapcsolattl teljesen el is lenne szigetelve, akkor is ugyanolyan szksges maradna ezeknek a gyakorlatoknak a vgzse, mintha nyzsg embertmegek kztt lne.
Saucsa: Nijama els eleme saucsa, vagyis a tisztasg. Mieltt megrtennk, hogyan kell termszetnk megtiszttsnak problmjval bnni, vilgoss kellene tennnk a tisztasgra vonatkoz elgondolsainkat. Mi a tisztasg? A jga filozfija szerint az egsz vilgegyetem, mind a lthat, mind a lthatatlan, az isteni tudattl thatott isteni let megnyilvnulsa. Az isteni ltomsban rszeslt megvilgosodott blcs vagy szent szmra, az atomtl valamely Brahmnda Isvarajg, - vagyis egy naprendszer urig, - minden az isteni let eszkze, hordozja s ezrt tiszta s megszentelt. Ezrt magasabb szempontbl, abszolt rtelemben semmi sem tekinthet tiszttalannak. gy, amikor letnkkel kapcsolatban, a tiszta s a tiszttalan szavakat, vagyis kifejezseket hasznljuk, nyilvnvalan viszonylagos rtelemben hasznljuk azokat. Itt azt a szt, hogy tisztasg, a tudathordozinkkal kapcsolatban hasznljuk, s ezt nemcsak a fizikai rzkszervekkel megismerhet testnkre vonatkozan, hanem a fizikain tli tudathordozinkra vonatkozan is, amelyek az rzelmeink, gondolataink s ms szellemi kpessgeink eszkzl szolglnak. Egy tudathordozhoz viszonytva, valami akkor tiszta, ha azt a tudathordozt kpess teszi vagy segti, hogy azon a bizonyos fejldsi fokon, hatkonyan szolgljon az isteni let eszkzl. Viszont akkor tiszttalan, ha annak az letnek a teljes kifejezdsben akadlyozza, vagy nehzsgeket okoz a tudathordoz mkdsnek gyakorlsban. Ezrt a tisztasg egyltaln nem abszolt, csupn funkcionlis s az let ltal elrni szndkolt kvetkez fejldsi fokozathoz viszonytott. Ezrt a tisztasg, valamely egyn tudathordozibl mindazon elemek s mkdsek eltvoltst jelenti, amelyek a megfelel mkdskben s a tekintetbe vett cl elrsben akadlyozzk. A jgi szmra ez a cl az nmegvalsts, azltal, hogy egyni tudatt a legfelsbb tudatba merti, vagyis a jgasztra rtelmben elri a kaivaljt. Ezrt a jgi szmra a megtisztuls, kifejezetten azt jelenti, hogy olyan mdon tartja fenn, tartja karban s alaktja t a tudathordozkat, hogy azok fokozottan szolglhassk ezt az egyestst.