Annak ellenére, hogy működési jellegű, a tisztaság nagymértékben annak az anyagnak a működésétől függ, amiből egy bizonyos tudathordozó össze van állítva. A tudathordozó működésének hatékonysága nem csupán szerkezeti szervezettségén múlik, hanem a beleépített anyag természetén is. A tudatnak valamely tudathordozó általi kifejezését, kifeszített fémhúr által létrehozott különféle hangok keltéséhez lehet hasonlítani. Tudjuk, hogy a létrehozott hang három tényezőtől függ, éspedig a fém természetétől, a fémhuzal szerkezetétől (átmérője és hossza), valamint a ráható feszítő erőtől. Valamely tudathordozónak a tudat különböző állapotaira való reagálási képessége ugyanígy függ az anyagától, a fejlődés eredményeként fokozódó szerkezeti összetettségétől, valamint az érzékenységétől.
Az ok, hogy a tudathordozó anyaga miért határozza meg bizonyos mértékig az eszköz rezgési képességeit, abban a tényben keresendő, hogy az anyag és a rezgési képesség a természetben szétválaszthatatlanul összekapcsolódik. Minden anyagfajta bizonyos korlátozott rezgéstartományra rezonál. Ezért, ha az emberi tudat mélyebb (vagy magasabb) rétegeinek megfelelő magasabb és finomabb rezgéseket, az alsóbb tudathordozó eszközökbe kívánjuk lehozni, akkor gondoskodnunk kell, hogy a helyes és megfelelő anyagtípus épüljön beléjük.
A dzsivatmá minden alsóbb tudathordozója állandóan változik és a megtisztítás azt jelenti, hogy a testben lévő viszonylag durvább anyagot fokozatosan és rendszeresen, finomabb típusú anyaggal helyettesítjük. A fizikai test esetében viszonylag könnyű a kitisztítás és úgy valósítható meg, hogy élelem és ital formájában a megfelelő anyagféleségekkel látjuk el a testet. A hindu jóga – műveltség szerint három osztályba sorolják az ételeket és az italokat: tamaszikus-ba, radzsaszikus-ba és szátvikusba és annak a jóginak, aki tiszta és kifinomult testet kíván felépíteni, csak a száttvikusnak minősített ételek és italok engedélyezettek. A hús, szesz és a modern étrend annyi más tartozéka, teljesen használhatatlanná teszik a testet a jóga szerinti életre. Ha viszont a törekvő ilyen anyagok bevitelével nehezítette el és durvította meg a testét, akkor ahhoz, hogy megszabaduljon a nem kívánatos anyagtól, és testét megfelelően kifinomítsa, a hosszú diétázás periódusán kell átmennie.
A gondolatok és érzelmek kifejezésére szolgáló finomabb tudathordozó eszközök megtisztítása más és kifinomultabb folyamatokkal végezhető el. E tudathordozók esetében a rezgési hajlamokat minden nem kívánatos gondolatnak és érzelemnek az elméből történő kizárásával lehet fokozatosan megváltoztatni úgy, hogy állandóan és kitartóan magasabb és finomabb természetű gondolatokkal és érzelmekkel helyettesítik. Ahogyan ezeknek a testeknek a rezgései hajlamai változnak, ezzel egyenlő mértékben, bizonyos idő után úgy változik a testek anyaga is, és ha az erőfeszítést elegendő kitartással és hosszasan folytatják, akkor ennek megfelelően tisztulnak meg a tudathordozó eszközök is. Az igazi megtisztulás próbája, az ezekben a testekben felfedezhető természetes rezgési hajlamok vizsgálatával állapítható meg. A tiszta elme könnyen és természetesen gondol tiszta gondolatokat és érez tiszta érzelmeket és nehezére esik a nem kívánatos gondolatok és emóciók fenntartása, ugyanúgy ahogyan a tisztátalan elmének nehezére esik a nemes gondolatokkal és érzelmekkel való foglalkozás.
A finomabb tudathordozók megtisztításához, a hindu szellemi rendszerben ajánlott másik módszer a mantrák és imák állandó használata. Ez a tudathordozók gyakori nagy rezgés-számú vibrációját és a felsőbb szintekről valószellemi erők beáramlását idézi elő, és az így nap- mint nap történő megmozgatás, a különféle tudathordozó eszközökből lassanként mintegy kimos minden nem kívánatos elemet. Ebből látható lesz, hogy a megtisztítás vagy saucsa pozitív gyakorlat, de nem következik be magától. Hosszú időszakon át, naponta kell átmennünk a megtisztító gyakorlatokon. Ezért foglalták a nijamába.