Szamtosa: A nijama gyakorlatsor msodik tagja szamtosa, amit ltalban megelgedettsgnek fordtanak. A jga szerinti letre trekvnek a legmagasabb rend megelgedettsget kell gyakorolni, mivel e nlkl nem lehetsges az elmjt az egyensly llapotban tartania. A vilgban l tlagos ember egsz napon t mindenfle hatsnak van kitve, s ezekre a hatsokra, szoksai, eltletei, gyakorlatai, vagy pillanatnyi hangulata alapjn reagl, vagy ahogyan mondani szoktuk, a termszete szerint. Ezek a visszahatsok, a legtbb esetben, az elmben fellp kisebb, vagy nagyobb zavarokkal jrnak, szinte alig van brmilyen reagls, amelyet nem –ksrnnek az rzelmek, vagy az elme fodrozdsai, felborzoldsai. Alig volt mg id, hogy az egyik benyoms ltal okozott megrzkdtats zavara elljn, amikor egy msik megrzkdtats ismt kilki az elmt az egyenslybl. Az elme nha ltszlag nyugodt, azonban ez a nyugalom csak felsznes. A felszn alatt a zavarok olyan als ramlata van, amely a felsznesen nyugodt tengerszint alatt bekvetkez hmplyg ramlathoz hasonlt.
Az elmnek ez az llapota nem felttlenl kellemetlen, s a legtbb ember termszetesnek veszti, de ez egyltaln nem vezet az egy-pontsgra, s ameddig tart, viksept kell eredmnyeznie, amely az elme kifel fordulsra irnyul ers hajlama. Ezrt az lland zavarnak ezt az llapott, a szdhaka az akarat, a meditci, s ms rendelkezsre ll eszkzk tudatos s hatrozott gyakorlsval, az lland egyensly s nyugalom llapotra kell vltoztassa. Clja az olyan llapot elrse, amelyben brmi trtnjen is a kls vilgban, vagy elmje bels vilgban, tkletesen nyugodt maradjon. Clja nem csupn az, hogy a mentlis zavarok esetre, vagy amikor bekvetkeznek, megszerezze azok elfojtsra vagy lecsillaptsra val ert, hanem, hogy azt a ritkbb ert szerezze meg, amellyel kpes brmilyen zavar keletkezsnek mg csak a bekvetkezst is megelzni. Tudja, hogy ha megengedte valamely zavar bekvetkezst, sokkal tbb energit kvetel azon teljesen fell emelkedni. De mg ha klsleg gyorsan el is tnne a zavar, a bels tudat alatti rsze mg hossz ideig megmarad.
Az egykedvsgnek, higgadtsgnak, lelki nyugalomnak ezt a fajtjt csak a tkletes elgedettsg alapjaira lehet pteni, amely az a kpessg, hogy akrmi trtnik a szdhakval megelgedett maradjon. Ez az elme rendkvl pozitv s dinamikus llapota, amelynek semmi kze nincs ahhoz a negatv mentalitshoz, amely a lustasgra s a kezdemnyez kpessg hinyra alapozdik, s amelyet az emberek vilgszerte joggal vetnek meg mlysgesen. Ez a pozitv llapot, az emberisget irnyt s befolysol szemlyes lvezetek, knyelmek s ms megfontolsokkal szembeni tkletes kzmbssgre alapozdik. Clja annak a bknek az elrse, amely az embert teljesen tlviszi a kprzat s nyomorsg birodalmn.
E legfbb, legmagasabb szint megelgedettsg mvelse s az elmnek ebbl kvetkez bks nyugalma, hosszas nfegyelem eredmnye, de ehhez sok knnal s szenvedssel jr tapasztalaton kell tmenni. Nem szerezhet meg egyszer a mindenkorra az akarat puszta kifejtsvel. A termszetnl ersebb szoksokat s szmtalan let idejn kifejlesztett szoksokat nem lehet mind egyszerre megvltoztatni. A helyes magatarts gyakorlsban ezrt van szksg az elme lland ber lnksgre s mkdtetsre, s gyszintn ezrt kerlt ez az erny a nijama keretbe.
Tapaszrl s a nijama kvetkez kt elemrl mr volt sz a II. rsz 1-es sztrjban s annak a sztrnak a megtrgyalsban olvashattuk, hogy ezt a hrom tulajdonsgot mirt nevezik egyttesen krij-jgnak. Tapasz igen tfog kifejezs s az eurpai nyelveken valjban nincs is pontos megfelelje. Szmos kifejezs jelentsgt foglalja magban: megtisztts, nfegyelem, szigorsg. Ez a szanszkrit kifejezs klnfle gyakorlatok olyan csoportjt jelenti, amelynek clja az alsbb termszet megtiszttsa s fegyelmezse, tovbb, hogy a dzsivtm tudathordozit vaskemny akarat ellenrzse al vonja. A sz rtelme valsznleg abbl az eljrsbl szrmazik, amikor az tvztt aranyat ers „tlhevtssel” kezelik, ami ltal kig a salak s a tiszta arany marad vissza. Az egsz jellem pts tudomnyt tapasz gyakorlatknt lehet felfogni, mivel az alsbb tudathordoz eszkzeinket ekzben tiszttjuk meg s helyezzk ellenrzs al. Azonban ortodox rtelemben a tapasz kifejezst klnskppen bizonyos meghatrozott gyakorlatokra rtik, amelyeket a fizikai test megtiszttsra s ellenrzsre, valamint az akarater kifejlesztsre alkalmaznak. Ezek a gyakorlatok bjtlst, klnfle fogadalmak betartst, prnajmt, stb. foglalnak magukban. A tapasz gyakorlathoz, egyes flrevezetett emberek a legszlssgesebb fogadalmakat teszik, mint pldul a kar felemelst s szmos ven t abban a helyzetben tartst, mg akkor is, ha az a kar elsorvad. Azonban a jga megvilgosodott iskoliban nagyon helytelentik az ilyen gyakorlatokat s szurikusnak, dmoninak nevezik.