Tapasz rendszeres gyakorlsa ltalban olyan egyszer s knny gyakorlatokkal kezddik, amelyek az akarater hasznlatt ignylik s olyan sszetettebb gyakorlatok folyamatos fokozataival folytatdnak, amelyek clja a tudathordoz eszkz s a tudat klnvlasztsa. A tudat a legtbb embernl ltalban ersen azonosul azzal a tudathordozval, amelyen t mkdik. Tapasz gyakorlsa fokozatosan fellaztja ezt a trsulst s a tudatot kpess teszi, hogy rszben elklnljn a tudathordoztl. Azzal, hogy mind inkbb a „nem-n” rszeknt ismeri fel a tudathordoz eszkzt, cskken „szmit”, vagyis az „n ez vagyok” tudata. Csak miutn a szdhaka bizonyos mrtkig megszerezte a tudatnak az eszkzeitl val klnvls kpessgt, akkor tudja azokat az eszkzket megtiszttani s ellenrizni, irnytani s a jga cljaira hasznlni.
Szavadhjja: Ezt a kifejezst az si szentrsok tanulmnyozshoz nha korltozott rtelemben hasznljk. Azonban ez az rtelmezs az elvgzend munknk csak egy rsze, - az els lps. A tanulmnyoz, - ahogyan azt minden ms tudomny tanulmnyozsnl teszi, - elbb termszetesen alaposan meg kell ismerjen minden, a jga klnfle aszpektusaival foglalkoz lnyeges irodalmat. Ezen a mdon szerzi meg a jga eszmnyei kvetsvel jr elmleti alapelvek s gyakorlatok szksges ismerett. Tovbb fogalmat alkot a jga gyakorlataival kapcsolatos minden dologra vonatkoz helyes szempontrl, valamint a klnfle mdszerek viszonylagos rtkrl is.
Mikzben ez a tanulmnyozs csupn elmleti s nem viszi nagyon messzire az n-megvalsuls tjn, mgis nagyon sokat jelent a tanulmnyoznak. A keress s kutats ezen tjra indul sok embernek nagyon homlyos s zavaros az intellektulis httere s hinyzik nekik a tma vilgos s szleskr felfogsa s megrtse, amely olyan szksges az lland haladshoz. Mivel elgtelen a keress s kutats klnfle problmira vonatkoz szksges tudsuk, hajlamosak, hogy ezeket a problmkat tl egyszerstsk s lehetetlen eredmnyeket vrjanak. Elbb, vagy utbb kibrndulnak, s sikertelenekk vlnak, vagy azon gtlstalan emberek ldozatai lesznek, akik jgik-knt pzolnak, akik annak rdekben, hogy ldozataikat kvetik tborba csaljk, mindenfle fantasztikus dolgot grnek nekik. A tudomnyos trekvs brmely krben elrend sikerhez, szleskr s ltalnos intellektulis httrre van szksg, s mivel a jga kivltkppen s mindenek eltt tudomny, gy ez a kvetelmny erre a tudomnyra is igaz.
Azonban annak ellenre, hogy a jga-irodalom alapos s rszletes tanulmnyozsa szvdhjja szksges rsze, az mgis csak az els lps. A kvetkez lps a knyvek ltal s ms mdokon, azok intellektulis aszpektusaiban tanulmnyozott mlyebb problmkon val lland gondolkods s elmlkeds. Ez az lland elmlkeds kszti el az elmt a bellrl jv igazi tuds fogadsra. Bizonyos fajta szv hatst gyakorol s az intuci llegzett vonja be az elmbe. A tanulmnyoz gy mlyebben lt a jga szerinti let problmiba. Minl vilgosabb a betekints ezekbe a problmkba, annl lelkesebb vlik a tnyleges megoldsra val trekvs vagy annak a transzcendentlis tudsnak a megszerzsre irnyul kvnsg, amelynek fnyben minden ktely teljesen megolddik, s el lehet rni az rkk val bkjt. Az let nagy s alapvet igazsgain val gondolkods s elmlkeds, fokozatosan s szrevtlenl, a kznsges rtelemben vett meditciv kezd alakulni s az elme mind fokozottabban vlik elfoglaltt a kutats trgyban. Ez a trgy nem kell, hogy felttlenl valamilyen filozfiai termszet elvont igazsg legyen. Lehet az odaads valamely trgya is, akivel a szdhaka benssges kapcsolatba akar lpni, akivel egyeslni kvn. Az odaads trgya az egyn vrmrsklete szerint fog klnbzni, azonban az elme llapota, - amely a szellemi elmlyeds s ers tudsvgy, - tbb kevsb ugyanaz marad.