A szellemi elmlyeds egypontsgnak megvalstshoz nagyon segt a mentrk hasznlata. A sztdhaka Ista-Devat-jnak (isteni lny, aki irnt odaadst rez) mentrjt vagy brmilyen jl ismert mantrt, mint pldul a gjatrit vagy a pranavt (Om) hasznlhatja. Amint mr mondtuk s rmutattunk, ezek a mantrk a tudat alsbb eszkzeit harmonizljk, rzkenyebb teszik azokat a finomabb rezgsek irnt s vgl az alsbb s a felsbb tudat rszleges egyeslst hozzk ltre. gy lthatjuk, hogy br a szdhaka intellektulis tanulmnyozssal kezdi, azt az elmlkeds, meditci, tapasz, stb. halad fokozatain t kell tovbb vinni addig a pontig, amg a szdhaka minden tudst vagy odaadst, a sajt erfesztsei rvn bellrl kap meg. Ezt jelenti a szvdhjja szban a szva elkpz sztag. Minden kls segtsget elhagy, mint pldul a knyveket, eladsokat, megtrgyalsokat, megbeszlseket, vitkat, stb. s sajt elmjbe merl el mindenrt, amire keressei s kutatsai kzben szksge van.
Isvara-pranidhna: Ezt a kifejezst rendszerint Isvar-ban vagy Istenben val megnyugvsknt fordtjk, azonban annak a tnynek a figyelembe vtelvel, hogy Isvara-pranidhna haladott gyakorlata szamdhi tudatllapotot kpes ltrehozni, nyilvnval, hogy a szt mlyebb rtelemben hasznljk, mint az tlagos vallsos embernek az a felsznes mentlis erfesztse, hogy belenyugodjon Isten akaratba. Amikor az ilyen ember effajta mentlis kijelentst vagy megllaptst tesz, akkor valjban arra gondol, hogy Isten akarata a legfelsbb abban a vilgban, amelyen uralkodik s hogy rmmel veti al magt annak az akaratnak, br lehet, hogy a megllaptst elidz tapasztalat nem kellemes. Ez a magatarts hasonl a kirly dntst lojlisan fogad alattvalhoz.
Azonban vilgos, hogy br az istenfl embernek ez a belltottsga jobb, mint az let bonyodalmaival s szenvedseivel szembeni neheztels, ez nmagban nem viheti tl messzire a szellemi kibontakozs s megvalsuls tjn, amely vgl is a szamdhiban ri el a cscspontjt. A tny, hogy Isvara-pranidhna folyamatos gyakorlsa vgl szamdhihoz vezethet, hatrozottan arra mutat, hogy ez a folyamat a szdhakban sokkal mlyrehatbb talakulst jelent, mint az lete folyamn t elr brmilyen tapasztalat s megprbltats puszta elfogadst.
Isvara-pranidhna jelentsgnek s technikjnak megrtshez szksges jra felidzni, hogyan kerl purusa a prakriti-vel avidj ltal kapcsolatban, ami a kprzatok s abbl kvetkez szenvedsek, valamint az let nyomorsgai al vetettsget eredmnyezi. Mivel ezt a krdst a klesk elmletnek megtrgyalsakor mr alaposan megvizsgltuk, nem szksges itt rszletekbe bocstkozni, azonban a megfontols trgyt kpez problmval kapcsolatban van egy lnyeges elgondols, amelyre ezzel kapcsolatban rviden utalni kell. A jga tudomnynak alapjt kpez filozfia szerint, a bennnk lv valsg mentes az letnk korltozsainak s nyomorsgainak okt kpez alapvet kprzattl.
Az egyni tudat vagy purusa ennek a valsgnak a megnyilvnulsa. Akkor mgis hogyan kerl a nagy kprzat s az alsbb let abbl kvetkez szenvedsei befolysa al? Az „n”-tudat megterhelse ltal, amely arra kszteti t, hogy a tudathordoz eszkzeivel s a krnyezetvel, amelybe kerlt, azonostsa magt. Amg aszmit-nak, vagyis az „n”-sgnek ez a ftyla bortja az igazi termszett, - szvarupt – tovbbra is megktik az let korltozsai s illzii s az egyedli md, hogy szabadsgt ismt elnyerje az, hogy eltvoltsa az „n”-tudatnak ezt a burkt. Ez az egsz jga-filozfia mgtt lv alapeszme s minden jga-rendszer, kzvetlenl vagy kzvetve, egyik mdszerrel vagy a msikkal, ennek az „n”-tudatnak az elpuszttst clozza. Az egyik ilyen md vagy eszkz Isvara-pranidhna gyakorlsa. Clja aszmit sztoszlatsa, feloldsa azzal, hogy az egyni akaratot rendszeresen s folyamatosan belemerti Isvara akaratba s ezzel magt a klesk gykert puszttja el.
Ezrt az Isvara-pranidhna gyakorlsa annak megllaptsval, kihangslyozsval, kijelentsvel kezddik, hogy: „Nem az n, hanem a Te akaratod legyen meg”. Ennek Ennek azonban itt nincs vge. lland erfeszts trtnik, a tudatnak a szemlyisg szintjrl, - amely az „n”-tudat szkhelye, - trtn visszavonsra abba a legfelsbb tudatba, akinek akarata a megnyilvnult vilgban mkdik. Ez az erfeszts a szdhaka vrmrsklete s korbbi szamszkri szerint sokfle formt lthet. Felmerlhet a komoly vgy, hogy annak a legfelsbb akaratnak a tudatos eszkzv vljon, amely a megnyilvnult vilgegyetem kibontakoztatsban fejezdik ki. A szemlyisg korltozottsgai miatt, ennek az akaratnak a kifejezdse akadlyozst szenved s minl nagyobb az nzs, annl nagyobb az akadlyozs s az ebbl kvetkez akadly. Az Isvara-pranidhnt gyakorolni kvn szdhaka, niskma-karma vgzsvel igyekszik ezt az akadlyt gy elhrtani, hogy szemlyisge az isteni akarat tudatos eszkzv vljon. Szksgtelen mondani, hogy ez fokozatos folyamat s a szdhaka hossz ideig, mintegy a sttben kell dolgozzon, igyekezve lelkiismeretesen s pontosan vgezni, amit helyesnek gondol, anlkl, hogy tudatosan ismern az isteni akaratot. Azonban, amg a szemlyisget nem vnta ellenrzse al, nem szksges az isteni akarat ismerete, mert mg ha ismern is azt az akaratot, az nfej makacs, szemlyes, kiszmthatatlan s ellenrizhetetlen szemlyisge nem teszi lehetv annak az akaratnak a szabad s teljes kifejezst. Azonban, mint minden ilyen termszet folyamatban, eljrsban, valamely eszme megvalstsa irnti erfeszts, fokozatosan eltvoltja a megvalsuls tjban lv akadlyokat s amennyiben a szdhaka kitartan kveti eszmnyt, sikerl neki az isteni akarat tudatos vghez vivjv vlni. Hamis alsbb „n”-je eltnik s az isteni akarat szabadon mkdhet tudata „n”-nlkli kzpontjn t. Ez az igazi karma-jga.