Indulás: 2005-09-18
 
Olvasnivalók Karsay Istvántól
Olvasnivalók Karsay Istvántól : Égi Világosság

Égi Világosság

Összeállította Dr Pataky Árpád  2006.07.27. 19:58

2006/1

 

 

 

Tartalom

 

 

Beköszöntő........................................................................................... 2

Élet és halál........................................................................................... 8

Csevegés a szellemvilágból.................................................................. 14

Crookes kí­sér­le­te­i­nek ér­té­ke ko­runk szel­le­mi irá­nya szem­pont­já­ból...... 20

Karácsonyi ima................................................................................... 24

Két levél............................................................................................. 26

A chicagói tűzkatasztrófa..................................................................... 28

Befolyások alatt ................................................................................. 31

Innen-onnan........................................................................................ 35

Ami az italozás hát­te­rében áll............................................................... 44

Márciusi tél......................................................................................... 56

 

 

 

 

 

 

 

 

Be­kö­szön­tő

 

 

2006. Víz­ke­reszt utá­ni mun­ka­hét el­ső nap­ján el­ön­tött a nyu­ga­lom an­nak tu­da­tá­ban, hogy a JÁ­NOS evan­gé­li­um és a JE­LE­NÉ­SEK szel­le­mi ma­gya­rá­za­ta VII. ki­ad­vány­ként a nyom­dá­ban van. Az­tán eszem­be ju­tott az is, hogy a kö­tet vég­sza­vá­ban el­kö­szön­tem az ol­va­só­tól, és hir­te­len agyam­ba vil­lant: mi lesz ez­után, mi­vel tel­nek majd hét­köz­nap­ja­im? Pi­he­nés­sel al­ko­tás he­lyett?! Meg­rez­zen­tem és már­is in­dul­tam könyv­szek­ré­nyem fe­lé, ki­emel­ni on­nan akár­mit. Az Égi Vi­lá­gos­ság 1904-es el­ron­gyo­ló­dott kö­te­tét emel­tem ki a sor­ból úgy, hogy ki­nyi­tás­kor an­nak szét­vált el­ső fe­le a bal, má­so­dik fe­le pe­dig a jobb ke­zem­ben éppenhogy meg­maradt. Rá­pil­lant­va a jobb ol­da­li­ra, ott leg­fe­lül a 415. ol­dal nagy­be­tűs “Iro­dalom” ro­va­ta ez­zel a ki­emelt szö­veg­gel me­redt rám: “Élet és ha­lál.” Ki­ad­ja: Gabányi Ár­pád.

Aki is­me­ri spiritológiai ves­­sző­pa­ri­pá­i­mat, el­kép­zel­he­ti, mi­lyen ér­zé­sek fog­tak el a szö­veg ol­va­sá­sa­kor. Ezért most sem tu­dom meg­áll­ni a tel­jes szö­veg ide­il­lesz­té­sét:

 

Élet és ha­lál.

Ki­ad­ta 1904-ben Gabányi Ár­pád.

 

Is­mét egy szel­lem­könyv fek­szik előt­tünk, va­ló­sá­gos szel­lem­köz­le­mény, mely egy haj­da­ni “ma­gyar pré­di­ká­tor”, va­ló­szí­nű­leg re­for­má­tus pap­nak a sú­lyos föl­di bu­rok­tól már rég meg­sza­ba­dult szel­le­mé­től szár­ma­zik. Az egész el­bá­jo­ló kis köny­vet az el­ső szó­tól az utol­só­ig ez a szel­lem dik­tál­ta egy fi­a­tal mé­di­um­nak, és ha er­re néz­ve nem ké­pez­ne ele­gen­dő biz­to­sí­té­kot Ár­pád test­vé­rünk sza­va, aki ezt az ér­de­kes és ér­té­kes kis köny­vet köz­zé­tet­te s aki­nek ko­moly spi­ri­tu­á­lis meg­győ­ző­dés­től át­ha­tott sza­va ki­zár e te­kin­tet­ben min­den ké­telyt, úgy bi­zo­nyá­ra a leg­fé­nye­sebb bi­zony­sá­got szol­gál­tat­ja a köny­vecs­ké­nek tisz­ta szel­le­mi for­rás­ból szár­ma­zá­sa mel­lett ma­gá­nak a könyv­nek tar­tal­ma.

A meg­di­cső­ült pré­di­ká­tor, akit a tö­rök vi­lág ide­jé­ben rab­lánc­ra fűz­ve hur­col­tak el Kis-Ázsi­á­ba s ott va­la­mi tö­rök bég­nek rab­szol­ga­ként ad­tak el, el­mond­ja ne­künk föl­di éle­té­nek rab­ság­ban el­töl­tött ré­szét, a köny­vecs­ke má­so­dik ré­szé­ben pe­dig be­szá­mol a szel­lem­vi­lág­ban év­szá­zad­okon ke­resz­tül szer­zett ta­pasz­ta­la­ta­i­ról, il­le­tő­leg ezek­nek csak ama ré­szé­ről, me­lyet ve­lünk, a még ne­héz fóldi bu­rok­ban ván­szor­gó szel­lem­test­vé­re­i­vel, fej­lő­dé­si fo­ko­za­tunk­hoz ké­pest is­mer­tet­ni le­het és sza­bad.

A leg­me­le­gebb krisz­tu­si sze­re­tet vo­nul vé­gig a va­ló­ban mes­te­ri­leg meg­írt köz­le­mé­nyen, s amit ne­künk a szel­lem­vi­lág­ról, a mi nap­rend­sze­rünk­ről, a vi­lág­rend­sze­rek­ről el­mond, az nem­csak hogy tel­jes össz­hang­ban van az­zal, amit a szel­lem­tan­ból, a “Szel­lem, erő, anyag” ré­vén s egyéb tisz­ta szel­lem­for­rá­sok nyo­mán tu­dunk, ha­nem – úgy­szól­ván – la­pi­dá­ris rö­vid­ség­gel és még­is min­den­ki ál­tal tisz­tán meg­ért­he­tő, min­den frá­zis­tól men­tes egy­sze­rű­ség­gel ál­lít­ja elénk a túl­vi­lá­gi éle­tet an­nak a föl­di em­ber ál­tal alig fel­fog­ha­tó nagy­sze­rű­sé­gé­vel s a föl­di ren­del­te­té­sét hű­en be­töl­tött em­ber­re ott vá­ró örö­mök és gyö­nyö­rök ma­gasz­tos­sá­gá­val.

Igaz test­vé­ri sze­re­tet ösz­tö­kél­te a né­hai pré­di­ká­tort ta­pasz­ta­la­ta­i­nak köz­lé­sé­re, azért, hogy a “szel­lem­test­vé­rei, ha okul­hat­nak raj­ta, okul­ja­nak, ha él­ve­ze­tes­nek ta­lál­ják, él­vez­ze­nek”.

Hát bi­zony okul­tunk is, él­vez­tünk is. Le­he­tet­len meg nem érez­nünk, hogy igaz a pré­di­ká­tor­nak min­den sza­va, hogy a szo­li­da­ri­tás a leg­na­gyobb szel­le­mi tör­vény, mely ös­­sze­fű­zi az egész szel­lem­vi­lá­got, és hogy eb­ből a szo­li­da­ri­tás­ból szükségszerűleg és el­len­áll­ha­tat­lan lo­gi­ká­val fo­lyik az ál­ta­lá­nos test­vé­ri sze­re­tet, mely nem is­mer­het sem­mi­fé­le kü­lönb­sé­ge­ket, csak fej­lő­dé­si fo­ko­za­to­kat, hogy va­la­men­­nyi­ünk­nek vis­­sza kell tér­nünk ah­hoz az ős­for­rás­hoz. mely­ből ki­in­dul­tunk és hogy csak sa­ját aka­ra­tunk­tól függ ezt a nagy utat egye­nes, fel­me­nő, ne­héz és tö­vi­ses úton meg­ten­ni. avagy a ké­nyel­me­sebb, de lej­tős úton év­ez­re­de­ken át kín­lód­va és baj­lód­va ke­rü­lő úton.

Ez a kö­zös ren­del­te­té­sünk kap­csol ös­­sze ben­nün­ket örök­re s en­nek ke­re­té­ben be­lül az egyé­ni ren­del­te­té­sek csak ide­ig-órá­ig vá­laszt­hat­nak el ben­nün­ket egy­más­tól.

Meg­ta­nul­juk be­lő­le, hogy a per­zsa má­gu­sok több mint száz éves föl­di iva­dé­ka és a Mo­ha­med hi­tén élő tö­rök réz­mű­ves, ön­tu­dat­la­nul bár, Krisz­tus evan­gé­li­u­ma sze­rint él­nek és em­ber­tár­sa­ik irá­nyá­ban iga­zi krisz­tu­si sze­re­tet­tel, el­né­zés­sel és rész­vét­tel vi­sel­tet­nek.

Lát­juk be­lő­le, hogy a ke­resz­tény­ség mag­vát, mely a predikátor hí­vő lel­ké­ben szunnyadott csak, a “per­zsa má­gu­sok” iva­dé­ka éb­resz­tet­te, fej­lesz­tet­te és hogy “a hit­hez, mely a krisz­tu­si ta­nok­ból lel­ké­ben ki­vi­rág­zott, a spi­ri­tiz­mus ta­la­ja új erőt adott s azt ha­tal­mas fá­vá nö­vel­te”.

Meg­is­mer­jük be­lő­le, hogy a föl­det kö­rül­fo­gó s a föld ha­tás­kö­ré­be tar­to­zó lég­gyű­rűk­ben (szfé­rák­ban) van­nak bu­kó, emel­ke­dő és stag­ná­ló szel­lem­cso­por­tok, és mind­ezek­nek is­mer­te­tett túl­vi­lá­gi élet­vi­szo­nyai bi­zal­mat, sze­re­te­tet, hi­tet, re­ményt ön­te­nek be­lénk, ébresztőleg, ser­ken­tő­leg hat­nak re­ánk.

Meg­ta­nul­juk be­lő­le a föl­dön ala­ku­ló kul­tú­rák ke­let­ke­zé­sét, a nap­rend­sze­rünk kü­lön­fé­le vi­lá­ga­in ural­ko­dó éle­tet és hogy nin­cse­nek el­kü­lö­ní­tett ha­tá­rok a min­den­ség­ben, ha­nem a fo­ko­za­tok a ha­son­lók von­zá­sá­nak tör­vé­nyé­nél fog­va ész­re­vét­le­nül öm­le­nek át egy­más­ba.

De nem leb­ben­ti fel előt­tünk a ma­ga­sabb vi­lá­gok szel­lem­éle­té­nek rej­té­lyét, me­lyet szel­le­mi fej­lő­dé­sünk hos­­szú út­ján le­szünk csak ké­pe­sek meg­ér­te­ni, és nem is­mer­te­ti meg ve­lünk lé­te­zé­sünk vég­okát és vég­cél­ját, mert ez csak Is­ten­ben le­het, ezt csak Is­ten tud­hat­ja, aki ne­künk meg­fog­ha­tat­lan és el­ér­he­tet­len s akit ne­künk kifúrkészni, ki­ku­tat­ni med­dő vál­lal­ko­zás vol­na.

                               “Ne ku­tasd, de ke­resd!

                                 Imádd és sze­resd!”

 

Így szól a pré­di­ká­tor, és mi há­la­telt szív­vel, fel­emelt és meg­ha­tott lé­lek­kel ves­­szük és ol­vas­suk az ő sze­re­tet­tel­jes, ma­gasz­tos köz­le­mé­nye­it. (ÉV 1904/3. sz. 415–416. o.)

*

 

A 102 ol­da­las mű­vet ter­mé­sze­te­sen foly­ta­tá­sok­ban hoz­zuk majd, ere­de­ti, a 102 év­vel ez­előt­ti “cz” stb. írás­sza­bá­lyok sze­rint nyom­ta­tott alak­ban, mi­u­tán an­nak be­szer­zé­se két na­pon be­lül imí­gyen tör­tént meg:

Alig bír­tam ki­vár­ni a ked­di na­pot, hogy fel­ke­res­hes­sem a hét­főn zár­va tar­tó Szé­ché­nyi Könyv­tá­rat. Há­rom órai vá­ra­ko­zás után vég­re meg­ren­del­het­tem a könyv má­so­lá­sát, de azt csak es­te hét óra­kor ve­het­tem át, va­gyis mind­ez két ta­xi jö­vet-me­net­tel volt csak meg­old­ha­tó az ott­ho­ni bé­ke meg­őr­zé­se mel­lett. A ta­xi­sok lát­ták raj­tam, hogy nem va­gyok mai gye­rek, és rá­kér­dez­tek, mit ke­re­sek ilyen ké­sőn a Szé­ché­nyi­ben? El­mond­tam ne­kik a tör­tén­te­ket és a ve­le­já­ró lét­kér­dé­sek prob­le­ma­ti­ká­ját, azok iro­dal­má­val együtt, mi­re mind­ket­ten in­dít­ta­tást érez­tek an­nak meg­is­me­ré­sé­re és az ed­di­gi­ek­ből egy-egy kö­tet el­fo­ga­dá­sá­ra, mert utasvárás köz­ben van ide­jük ol­vas­ni.

Mind­ezt azért bá­tor­kod­tam ilyen őszin­tén le­ír­ni, hogy az eset és a je­len fü­zet­tel in­du­ló is­me­ret­anyag is esz­kö­zül szol­gál­jon a Kör tag­ja­i­nak ha­son­ló “utol­só órás” mun­kál­ko­dá­sá­hoz. Ad­ja az Úr!

Ez előtt mint­egy négy esz­ten­dő­vel azo­kon a spiritisztikai seance­okon, me­lye­ken egyik ked­ves ba­rá­tom és test­vé­rem volt az irómédium, vá­rat­lanul és idé­zés nél­kül je­lent­ke­zett el­ső izben 1899. deczember 15-én egy ma­gyar pré­di­ká­tor szel­le­me. Kér­dé­sünk­re, hogy ő ki volt, ezt irta ő maga:

                       “Ma­gyar pap vol­tam; praedicator.

                         Meg­hal­tam tö­rök fog­ság­ban.”

 

Ez a ked­ves szel­lem az­tán majd­nem min­den seanceon je­lent­ke­zett, s na­gyon sok ér­de­kes köz­le­ményt kap­tunk tő­le. Egy al­ka­lom­mal elő­hoz­ta, hogy va­la­mi hos­­szabb dol­got sze­ret­ne ne­künk dik­tál­ni. 1900. áp­ri­lis hó 20-án kér­dést in­téz­tünk hoz­zá, hogy mi­kor kezd­jük el irni azt a mun­kát? Ő áp­ri­lis 23-át tüzte ki; meg­je­gyez­vén, hogy “min­dig öste ” irjunk és ne töb­bet egy órá­nál. Majd ezt kér­dez­tem tő­le:

Én: Nem sziveskednél meg­mon­da­ni, hogy tulajdonképen mi­ről fog szól­ni az a mun­ka?

Ő: Ép­pen azt akar­tam el­be­szél­ni. Le­het a czime:

 

“ÉLET ÉS HA­LÁL.”

 

Mes­­szi­re nyú­lik ki a fo­na­la. Év­szá­zad­ok­kal ez­előtt szo­mo­rú rab­sá­gom­ban a mo­raj­ló ten­ger part­ján áll­do­gál­va ra­gadt meg az a gon­do­lat : “Mi hát az élet és mi a ha­lál?

A ha­tal­mas prob­lé­ma, mely oly mé­lyen fog­lal­koz­tat­ta min­den idő­ben az em­be­ri ke­dély- és gon­do­lat­vi­lá­got, le­bi­lin­cselt en­gem is és most an­­nyi hos­­szú év küz­del­me, ta­pasz­ta­lá­sa és fá­rad­sá­gos mun­ká­ja után egy ma­ga­sabb né­ző­pont­ról csen­des meg­nyug­vás­sal és tu­dás­sal te­kin­tek szét az előt­tem fel­tá­ru­ló lát­kör­ben. Azok az irány­esz­mék, me­lyek az Igaz­ság­hoz kö­ze­lebb visz­nek ben­nün­ket, él­nek, mun­kál­kod­nak én ben­nem és ve­zé­rel­nek to­váb­bi utaimon. Be­utaz­tam óri­á­si téreket. Lát­tam a csil­la­gok szám­lál­ha­tat­lan vi­lá­gát nyüzs­gő éle­té­vel, örö­kös elmulásával, örö­kös kör­for­gá­sá­val az élet­nek, – mely még a ha­lál­ban is élet ma­rad. Hi­szen el­vesz­ni, elmulni nem vész el, nem mú­lik el sem­mi; csak át­ala­kul. Más for­má­ban, más kö­rül­mé­nyek kö­zött foly­tat­ja a rá­mért utat, mely egyet­len czél fe­lé ve­zet.

Nos, kö­rül­be­lül az én uta­zá­sa­im ref­le­xi­ói lesz­nek ab­ban a mun­ká­ban megörökitve.”

Er­ről a do­log­ról azon es­te töb­bet nem be­szél­tünk, de áp­ri­lis 23-án hoz­zá­fog­tunk a mun­ka megirásához. A szel­lem dik­tált, a mé­di­um pe­dig irt; még pe­dig rendkivül gyor­san irt, s mi meg­kap­tuk az Elő­szó-t, a Be­ve­ze­tés-t, s az egész I. fe­je­ze­tet. Majd foly­tat­tuk az irást április 25-én, má­jus 4, 5, 12, 14, 15, 18, 25-én. Ös­­sze­sen kilencz este. Ek­kor je­len­tet­te a dik­tá­ló szel­lem, hogy ez a mun­ka El­ső ré­sze. A Má­so­dik részt majd az ős­­szel fog­ja dik­tál­ni. Ugy is tör­tént. Októ­ber 30-án hoz­zá­fo­gott a dik­tá­lás­hoz és hos­­szabb hó­na­pok­ra ter­je­dő szü­ne­te­ket tart­va, a kö­vet­ke­ző 1901. év junius 10-én meg­kap­tuk az egész mun­kát, me­lyet betüről betüre, szó­ról szó­ra, a leg­cse­ké­lyebb vál­toz­ta­tás nél­kül itt köz­lök.

És ez­zel most én le­te­szem a tol­lat.

A mi kö­vet­ke­zik, az ele­jé­től vé­gig a szel­lem mű­ve.

Há­la a Min­den­ha­tó Is­ten­nek, a ki meg­en­ged­te!

Kö­szö­net a ked­ves szel­lem­test­vér­nek, a ki dik­tál­ta!

Bé­ke és sze­re­tet ve­lünk!

Bu­da­pest, 1904. má­jus 1.

 

Gabányi Ár­pád.*

 

 

 

 

 

 

 

* Gabányi Árpád (1855–1915), a Nemzeti Színház kiváló jellemszínésze, formai­lag ugyan nem volt az Egylet tagja, de hervadhatatlan érdemeket szerzett családjával együtt a spiritizmus tanainak kitartó terjesztése által. /kyÁ/

 

 

 

 

ÉLET ÉS HA­LÁL.

 

 

Elő­szó.

 

Mes­­sze, mes­­sze tá­jak­ról vis­­sza­té­rő, ta­pasz­ta­la­tok­kal meg­ra­ko­dott test­vé­re­tek elé­tek ter­jesz­ti lel­ké­nek kincs­tá­rát és há­lát ad a Min­den­ható­nak, hogy ve­le­tek meg­oszt­hat­ja a vi­lág­egye­tem is­me­re­té­nek gaz­dag tu­dá­sát.

Ne vegyélek kér­ke­dés­nek, ne ve­gyé­tek ver­sen­gés ál­tal fel­buz­dult ke­bel fel­lé­pé­sé­nek, hogy én elé­tek adom je­len köny­ve­met. Sze­rény va­gyok. Nek­tek irtam föl­di test­vé­re­im. Nem mon­dom, hogy tulbecsüljétek. Nem mon­dom, hogy na­gyon elő­tér­be he­lyez­zé­tek, de én a sziv, az em­be­ri lé­lek iga­zi hang­ján szól­va, sze­re­te­tet, igaz sze­re­te­tet aka­rok nek­tek nyujtani csak­.

 

Be­ve­ze­tés.

 

A nap húnyófélben és aranyszinü, bú­csú­zó su­ga­rai a las­san mo­raj­ló, kék ten­ger hul­lá­ma­in tánczolnak.

Egy fér­fi áll a part fö­ve­nyén. Sze­me só­vár­gón te­kint a vi­zek ha­tá­rára. Só­vár­gón te­kint a kék ég­bol­to­zat­ra. Só­vár­gón te­kint a vég­te­len­ség­be nyuló, mesz­­szi ten­ger­re. S lát­ja meg­szü­let­ni a rin­gó hul­lá­mot, lát­ja megszü­let­ni a ját­szi ten­ger­taj­té­kot, – lát­ja vi­szont őket elmulni las­san­-lassan, amint a hul­lám a part fö­ve­nyén ele­nyé­szik, – amint a hab kilocs­csan a szom­jas, sár­ga homokra…

Ime, ezek már csak vol­tak. Elmultak!…

De az el­si­mult hul­lám, az eltünt ten­ger­hab he­lyé­be ujabb hul­lám, ujabb hab lép, – s a ten­ger ké­pe nem vál­to­zik so­ha.

A gon­dol­ko­dó em­ber lel­ké­ben fel­tá­mad va­la­mi ho­má­lyos tu­dat; – va­la­mi szomj az is­me­ret­len után; – va­la­mi két­ség, mely őt fel­leb­ben­te­ni kész­ti a lét és nem lét ha­tá­rát alt­aka­ró sürü, fe­ke­te fá­tyolt.

S gon­dol­ko­dik, – gon­dol­ko­dik.

Na­pok, hó­na­pok, évek múl­nak las­sú egy­for­ma­ság­ban, s ő egy­re emész­ti ön­ma­gát. Egy­re ku­tat a lé­lek ör­vé­nye­i­ben. Egy­re ku­tat­ja a leg­ti­tok­za­to­sabb dol­got, mely az em­be­ri­sé­get an­­nyi­szor s oly mé­lyen fog­lal­koz­tat­ta már: a lét és nem­lét kér­dé­sét, – az éle­tet és ha­lált.

Mi­kor e fér­fi, mint egyén, egy ujabb kor­ba, egy ma­ga­sabb, fej­let­tebb lég­kör­be ke­rült, még ak­kor sem hagy­ta el őt az a mér­he­tet­len, csilla­pit­hatatlan szomjuság, mely emész­tet­te mint föl­di anyag­ba bur­kolt egyént.

Egy­re ku­ta­tott. Egy­re ke­res­te a ma­gast és a mé­lyet. Egy­re jár­ta a mes­­sze tá­ja­kat, a csil­la­gok mi­ri­ád bi­ro­dal­ma­it és ime most – száz és száz év után – tett ta­pasz­ta­la­ta­i­nak vissz­hang­ját e könyv­ben szel­lem test­vé­rei ke­zé­be te­szi le, hogy ha okul­hat­nak raj­ta – okul­ja­nak; ha él­ve­ze­tes­nek ta­lál­ják, – él­vez­zék. Ha pe­dig nem tet­szik va­la­ki­nek, – az dob­ja fél­re, mert nem akar­ja ter­hel­ni ve­le sen­ki.

Tulajdonképen e könyv nem fog­lal­ko­zik a spi­ri­tiz­mus tu­do­má­nyos fej­te­ge­té­se­i­vel, ma­gya­rá­za­ta­i­val. Ez nem tu­do­má­nyos könyv. Nem predikácziók gyüjteménye.

Ez nem egyéb, mint a vi­lág­tér szá­mos pont­ját be­járt lé­lek em­lé­ke­i­nek sze­rény gyüjteménye.

Ne is számitson sen­ki, hogy szo­ro­san vett tu­do­má­nyos fej­te­ge­té­se­ket, tanitásokat, mint ha­tá­ro­zott czélzattal fel­ru­há­zot­ta­kat fog ben­ne ta­lál­ni. Óh, nem! De azért fel­le­li ben­ne – be­von­va egy lé­lek ala­nyi­sá­gá­nak zománczával – mind­azt, a mit ha­son­ló úton nyert köny­vek­ben fel­ta­lált.

Ezek az én úti em­lé­ke­im.

Ezek az én leg­drá­gább kin­cse­im.

 

 

 

EL­SŐ RÉSZ.

 

I.

A tö­rök rab.

 

Ha­zá­já­ból elhurczolták mes­­sze, mes­­sze dél­sza­ki tá­jak­ra. Ki­ra­gad­ták sze­re­tő csa­lád­ja, imá­dott nem­ze­te, hoz­zá­tar­to­zói kö­ré­ből és a dur­va ön­kény – mely azon­ban a kor­szel­lem bé­lye­gét vi­sel­te ma­gán – tönk­re­té­ve meg­kez­dett életczélját, egy is­me­ret­len uj vi­lág­ba, szo­kat­lan kör­nye­zet­be, szo­kat­lan kö­rül­mé­nyek köz­zé lök­te őt.

Iga­zán olyan volt, mint a ha­jó­tö­rött, ki a ha­jó­nak utol­só desz­ká­ján, a vé­szes hul­lá­mo­kon há­nyód­va, hir­te­len egy előt­te is­me­ret­len, tá­vo­li szi­get­re ve­tő­dik ki.

Az a desz­ka­szál, mely­be ka­pasz­kod­va éle­tét fentartotta, nem volt egyéb, mint a hit, – a szik­la­erős hit.

És ez a hit csak­ugyan erős volt.

Erő­sebb, mint a föl­di ha­lan­dó keb­lét át­ha­tó min­den más ér­zés, gon­do­lat és em­lék.

Ez a hit volt éle­te meg­men­tő­je.

Mes­­sze tá­ja­kon bo­lyong­va, lát­va az élet ujabb ala­ku­la­ta­it, lát­va az em­be­ri ér­ze­lem- és ke­dély­vi­lág más irány­ban va­ló ki­fej­lő­dé­sét: fel­tá­madt ku­ta­tá­si haj­la­ma, a tá­vol­ból ide­gen­be ve­tő­dött, sze­gény ha­zát­lan­nak.

Ez a ha­zát­lan tö­rök rab én vol­tam.

El­mon­dok egy pár történetkét ab­ból az idő­ből, ab­ból a mes­­sze tünt kor­ból.

* * *

 

Künn sé­tál­gat­tam az egyik stambuli te­me­tő tur­bá­nos sirjai kö­zött.

Szo­mo­rú pla­tá­nok, sö­tét­zöld cypruslombok ha­jol­tak le a kő­vel fe­dett sirokra.

Tá­vol­ról a nagy vá­ros el­ha­ló mo­ra­ja, az ün­nep­lők zsi­va­ja hang­zott ki, lágy ze­né­vé szelidülve.

“Bairam ün­ne­pe volt.”

Min­den igaz­hi­vő tö­rök örömujongással üd­vö­zöl­te az est­haj­nal fény­csil­la­gát, mely a bőjt vé­gét je­len­tet­te, s egyuttal a mahomedán far­sang kez­de­tét is.

Én el­me­reng­ve jár­tam a nagy, szé­les te­me­tői utat, s vis­­sza­gon­dol­tam az enyé­im­re, kik most – tá­vol tő­lem és nél­kü­lem – ma­gyar vé­re­ik kö­ré­ben, igaz áhitattal, Is­te­nü­ket sa­ját haj­lé­ka­ik­ban imád­hat­ják.

Ne­kem ta­gad­nom kel­lett a hi­tet. En­gem kigunyoltak ve­le és meg­kor­bá­csol­tak érette…

Amint igy an­da­log­va jár­tam-kel­tem a cyprusok ár­nyán, meg­lá­tok egy ron­gyos hadsit, ki – nem tö­rőd­ve a nagy vá­ros ün­ne­pi za­já­val, nem gon­dol­va az ilyen­kor ren­de­sen tör­tén­ni szo­kott aján­dék és ala­mizs­na osz­to­ga­tá­sok­kal – hall­ga­ta­gon ült egy pá­zsi­tos han­ton, egy nagy cyprus ár­nyé­ká­ban, s sze­me­it ré­ve­dez­ve jár­tat­ta tá­vo­li me­ző­kön, ké­kel­lő he­gye­ken, a csil­lo­gó ten­ge­ren, me­lyen fe­hér vi­tor­lák jöt­tek-men­tek.

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
 
 
 

button1

 
 
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!